Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En pysty asettamaan vauvan tarpeita omien tarpeitteni edelle

Vierailija
10.04.2019 |

Ärsyynnyn vauvan vaatimasta huomiosta ja tiedän olevani itsekäs. Kuinka ajatusmallia pystyy muuttamaan?

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajattele, että olet tehnyt vauvan omasta päätöksestäisi. Vauva ei ole valinnut tulla tähän maailmaan. Vauva on täysin avuton, hän tarvitsee ihan kaikissa toimissa huoltajan apua. Hän ei koskaan itke siksi, että haluaisi olla hankala, vaan siksi, että hän haluaa kertoa sinulle jostain. Yleensä elämää helpottaa se, että opit ennakoimaan vauvan tarpeita. Annat ruokaa ennen kuin nälkä on jo kaamea, vaihdat vaipan ennen kuin vauvan olo on epämukava, viet nukkumaan ennen kuin väsymys on ylivoimainen, otat syliin ennen kuin olo käy tukalaksi. Sinun tehtäväsi ja työsi on nyt vauvan tarpeisiin vastaaminen ja niiden tarpeiden tyydyttäminen. Kun lapsi kasvaa isommaksi, tarpeet käyvät vähemmän kiireisiksi. Tarpeisiin vastaamisella on iso merkitys vauvan elämässä. Se kertoo hänelle, että hän voi luottaa sinuun kaikissa tilanteissa ja että hän on kanssasi turvassa.

Tämä siinä jurppiikin niin mahdottomasti. En myöskään pysty tarjoamaan turvaa, sillä olen ennalta-arvaamaton. Ap

Terapiaan sitten? Kysy neuvolasta apua äläkä kaunistele tunteitasi siellä.

Tämä neuvo nimenomaan. Heillä paras tietotaito ja pystyvät neuvomaan. Varmasti löytyy apua.

Vierailija
22/50 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap millainen tausta itselläsi on? Äidit jotka ei ole saaneet itse tarvitsemaansa huomiota (kiintymyssuhde) vauvoina eivät osaa luoda suhdetta omaan vauvaansa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae ajoissa apua! Avun pyytäminen ei ole heikkoutta vaan vahvuutta.

Vierailija
24/50 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulla mitään hoivaviettiä vauvaasi kohtaan? Tarkoitan, onko kyse siitä että sinulle tulee tarve poistaa vauvan paha olo mutta et vain jaksa, vai eikö sinulla herää lainkaan suojelunhalu? Saatko koskaan iloa vauvan kanssa seurustelusta, kun hän hymyilee sinulle tms.?

Ei ole hoivaviettiä ikinä ollutkaan, enkä saa iloa sen kanssa seurustelusta. En oikeastaan muutenkaan ole oikein tykkännyt ihmisten hymyilemisestä, en tiedä miksi. Se vauvan spontaani hymyileminen alkaa vain ärsyttää enemmän. Mies on isommasta perheestä ja paljon luonnollisempi lapsen kanssa. Ap

Vierailija
25/50 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap millainen tausta itselläsi on? Äidit jotka ei ole saaneet itse tarvitsemaansa huomiota (kiintymyssuhde) vauvoina eivät osaa luoda suhdetta omaan vauvaansa.

Ei pidä paikkaansa kaikkien kohdalla.

Vierailija
26/50 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se lapsi ole ikuisuuksia pieni ja riippuvainen. Kun panostat lapsesi tarpeisiin nyt, hänestä tulee itsenäinen. Jos taas jätät niihin vastaamatta, lapsi on tulevaisuudessakin jatkuvasti riippuvainen.

Hae nyt apua ja tukea siihen vanhemmuuteen. Tämä on nyt se tilanne, jossa pitää kasvaa aikuiseksi. Kun vauva on isompi lapsi, sinullakin on enemmän omaa aikaa. Nyt teet sillä vähällä omalla ajallasi sen, mitä pystyt. Se vauva on nyt se taideteoksesi, keskity sen tekemiseen, että siitä tulisi mahdollisimman hyvä.

En pysty ajattelemaan sitä taideteoksena, koska en ole pystynyt vaikuttamaan siihen mitenkään. Ja sitten pitäisi tehdä siitä hyvä jollakin "rakkaudella". Ap

Vierailija
27/50 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnekylmä äiti tai isä on pahinta mitä vauvalle voi sattua.  Voisiko sinulla olla synnytyksen jälkeinen masennus?

Hae apua neuvolasta ja keskustele miehen kanssa. 

Vierailija
28/50 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isä on läsnä, mutta minä tahtoisin ottaa ja lähteä, opiskella vielä lisää ja alkaa toteuttaa lapsuuden unelmaa eli tekemään taidetta, mutta vauva tuntuu koko ajan olevan kaipaamassa huomiota ja se ärsyttää. En oikein raskauden aikana ajatellut, että jee meille tulee vauva. Mies sen sijaan oli ihan kikseissä ja minä olin, että ok. En ole ikinä ollut innostunut lapsista. Ap

Vaikutat nuorelta ja näköalattomalta. Sillä eihän vauva ole noiden unelmien este. Alussa tietysti sinulla on vähemmän aikaa itsellesi, ja ylipäätänsä lapsiarki edellyttää priorisointia ja kurinalaisuutta. Monella, jolla ei ole yhtään aikaa harrastaa (vaikka osallistuva puoliso on kuvioissa) kyse on siitä, että palstailu tai sohvalla makoilu kiinnostaa enemmän silloin, kun on aikaa hengähtää. Toisaalta se on ymmärrettävää, jos on väsynyt. Mutta jos vaikkapa tuo taiteen tekeminen on oikeasti unelmasi ja tekee sinut onnelliseksi, niin pyydä miestäsi vahtimaan vauvaa parina päivänä viikossa parin tunnin ajan ja tee silloin sitä taidetta. Kun lapsi kasvaa, isä voi ottaa pidempiäkin aikoja vastuuta lapsesta (ja sinä toki vastavuoroisesti mahdollistat isän harrastukset ja oman ajan). Kun lapsi kasvaa vielä vähän lisää, voit ottaa hänet mukaan tekemään taidetta (hän voi tehdä rinnallasi omia juttujaan) ja aloittaa ne opinnot, joista haaveilet.

Vierailija
29/50 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isä on läsnä, mutta minä tahtoisin ottaa ja lähteä, opiskella vielä lisää ja alkaa toteuttaa lapsuuden unelmaa eli tekemään taidetta, mutta vauva tuntuu koko ajan olevan kaipaamassa huomiota ja se ärsyttää. En oikein raskauden aikana ajatellut, että jee meille tulee vauva. Mies sen sijaan oli ihan kikseissä ja minä olin, että ok. En ole ikinä ollut innostunut lapsista. Ap

Ihan niin kuin yhdelläkään opiskelijalla/taiteilijalla ei olisi lapsia ja useilla monin kappalein. Lapsi päivähoitoon ja opiskelemaan ja tekemään sitä "taidettasi" niin maan p-rke-leesti. 

Vaika kuvitella, että noin kypsymätön ja ilmeisen tyhmä ihminen mitään kunnollista saisi aikaiseksi, mutta yrittänyttä ei laiteta. 

Vierailija
30/50 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli kiintymyssuhde, mutta ei äitiin, eikä äiti minua lapsena paljoa hoitanut. Äidillä on turbulentti temperamentti ja äärimmäisen lyhyt sytytyslanka ja suhtaudun häneen enemmän sisaruksena. Ap

Vierailija
31/50 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun täytyy vaan hyväksyä olosuhteet sellaosina kuin ne nyt ovat eli että lapsen tarpeet ovat ensisijaiset ja sitten jos aikaa ja voimia jää niin ne voi käyttää itseensä, ei siinä muu auta kuin sopeutua muuttuneeseen tilanteeseen. Voit tehdä muutoksia joilla saat enemmän aikaa ja voimia itsellesi esim lähtemällä opiskelemaan ja isä jää kotiin hoitamaan lasta ja kotona ollessa sovitte että isä ensisijaisesti vastaa lapsen tarpeisiin ja sinä rajallisemmin, valitset vaikka yhden tai kaksi asiaa päivässä jotka teet vauvan kanssa esim luet yhden kirjan ja kylvetät ja isä hoitaa muun. Sitten järjestätte lastenhoidon silloin tällöin niin että saatte myös kahden keskistä aikaa miehen kanssa. Voisit hyötyä myös neuvolan perhetyöntekijän tai neuvolapsykologin kanssa keskustelusta, ajan saat pyytämällä neuvolan terveydenhoitajalta.

Vierailija
32/50 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se lapsi ole ikuisuuksia pieni ja riippuvainen. Kun panostat lapsesi tarpeisiin nyt, hänestä tulee itsenäinen. Jos taas jätät niihin vastaamatta, lapsi on tulevaisuudessakin jatkuvasti riippuvainen.

Hae nyt apua ja tukea siihen vanhemmuuteen. Tämä on nyt se tilanne, jossa pitää kasvaa aikuiseksi. Kun vauva on isompi lapsi, sinullakin on enemmän omaa aikaa. Nyt teet sillä vähällä omalla ajallasi sen, mitä pystyt. Se vauva on nyt se taideteoksesi, keskity sen tekemiseen, että siitä tulisi mahdollisimman hyvä.

En pysty ajattelemaan sitä taideteoksena, koska en ole pystynyt vaikuttamaan siihen mitenkään. Ja sitten pitäisi tehdä siitä hyvä jollakin "rakkaudella". Ap

Pösilö, tuo kirjoittaja vertasi vauvan syntymän ja täysi-ikäisyyden välistä aikaa taiteen tekemiseen, eikä sitä millaiset geenit penska on saanut (toki jo kohdussa voit elintavoillasi vaikuttaa vauvaan). Meinaatko, ettet parhaillaan pysty vaikuttamaan siihen, minkälainen lapsesta tulee? Lapsen naamaako vain ajattelet tässä yhteydessä?

Vierailija
33/50 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, minullakin oli samoja fiiliksiä. Olisin halunnut kääntää aikaa taaksepäin siihen, kun innostin miestä hankkimaan vauvaa. Silloin olin asiasta varma, mutta sitten, kun vauva huusi yöt ja päivät eikä koskaan ollut tyytyväinen, mieleni muuttui. Isäkin vain sysi lasta minulle, koska hänen mielestään äiti tietää,mikä pientä vaivaa. Vtti ja itketti. Tuntui, ettei koskaan saa nukkua ja elämä meni nyt pilalle. Isovanhemmat olivat työelämässä eikä heistä ollut mitään apua, varsinkin kun vauva suostui syömään vain rintaa.

Kirjoitin tuosta epätoivostani tällekin palstalle, mutta vastaukset oli samoja mitäs läksit/olisit miettinyt silloin kun panitte alulle/anna se pois adoptioon/olet huono äiti/juuri tuon vuoksi olen vela... jne. Yhtään en myötätuntoa saanut. Minulta saat.

Mielesi on musta väsymyksestä ja elämänmuutoksesta, johon tottuu kyllä. Älä missään nimessä tee itsemurhaa tai muuta dramaattista, vaikka mielessä käykin. MInulla meni vajaa vuosi, ennen kuin huomasin, että enää en sitäkään vaihtoehtoa joka päivä mieti.

Älä syytä miestä tai eroa, olette kumpikin samassa muutoksessa, yhdessä jaksatte paremmin!

Vauva kasvaa ja vaikka tuntuukin, että aika on pitkä, niin kaikki muuttuu koko ajan. Muista, ettei sinun ole mikään pakko tehdä, kuten muutkin. Eli ei ole pakko mennä vauvamuskariin tai kerhoihin, jos et halua. Tee, kuten itse tykkäät. Sinä olet se tuki, jolle vauva nojaa. Pääasiat ovat: ruoka, uni ja hoiva. Sinun tai kotisi ei ole pakko olla kuin unelmablogista. Jos tuntuu pahalta, puhu neuvolassa, sieltä ainakin tuttuni ovat saaneet perhetyöntekijöitä tai terapiaa avuksi.

Eräänä päivänä huomasin, että elämä onkin kivaa ja vauva on ihana. Enää hän ei huutanut, vaan jaksoi leikkiä ja nukkui yöt. Kun sain nukkua ensimmäisen täyden yöni, olin kuin eri ihminen. Vuosi siihen yöhön meni :D

Tsemppiä ja halaus!

Vierailija
34/50 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikutat nuorelta ja näköalattomalta. Sillä eihän vauva ole noiden unelmien este. Alussa tietysti sinulla on vähemmän aikaa itsellesi, ja ylipäätänsä lapsiarki edellyttää priorisointia ja kurinalaisuutta. Monella, jolla ei ole yhtään aikaa harrastaa (vaikka osallistuva puoliso on kuvioissa) kyse on siitä, että palstailu tai sohvalla makoilu kiinnostaa enemmän silloin, kun on aikaa hengähtää. Toisaalta se on ymmärrettävää, jos on väsynyt. Mutta jos vaikkapa tuo taiteen tekeminen on oikeasti unelmasi ja tekee sinut onnelliseksi, niin pyydä miestäsi vahtimaan vauvaa parina päivänä viikossa parin tunnin ajan ja tee silloin sitä taidetta. Kun lapsi kasvaa, isä voi ottaa pidempiäkin aikoja vastuuta lapsesta (ja sinä toki vastavuoroisesti mahdollistat isän harrastukset ja oman ajan). Kun lapsi kasvaa vielä vähän lisää, voit ottaa hänet mukaan tekemään taidetta (hän voi tehdä rinnallasi omia juttujaan) ja aloittaa ne opinnot, joista haaveilet.

Olen yli 35, joten en ihan kamalan nuori oli. Ehkä tuo onnistuisi, jos mies vahtisi vauvaa pari päivää, mutta veikkaan, että se toimii ekat pari viikkoa ja sitten palataan samaan epämääräiseen rytmiin. Ap

Vierailija
35/50 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, minullakin oli samoja fiiliksiä. Olisin halunnut kääntää aikaa taaksepäin siihen, kun innostin miestä hankkimaan vauvaa. Silloin olin asiasta varma, mutta sitten, kun vauva huusi yöt ja päivät eikä koskaan ollut tyytyväinen, mieleni muuttui. Isäkin vain sysi lasta minulle, koska hänen mielestään äiti tietää,mikä pientä vaivaa. Vtti ja itketti. Tuntui, ettei koskaan saa nukkua ja elämä meni nyt pilalle. Isovanhemmat olivat työelämässä eikä heistä ollut mitään apua, varsinkin kun vauva suostui syömään vain rintaa.

Kirjoitin tuosta epätoivostani tällekin palstalle, mutta vastaukset oli samoja mitäs läksit/olisit miettinyt silloin kun panitte alulle/anna se pois adoptioon/olet huono äiti/juuri tuon vuoksi olen vela... jne. Yhtään en myötätuntoa saanut. Minulta saat.

Mielesi on musta väsymyksestä ja elämänmuutoksesta, johon tottuu kyllä. Älä missään nimessä tee itsemurhaa tai muuta dramaattista, vaikka mielessä käykin. MInulla meni vajaa vuosi, ennen kuin huomasin, että enää en sitäkään vaihtoehtoa joka päivä mieti.

Älä syytä miestä tai eroa, olette kumpikin samassa muutoksessa, yhdessä jaksatte paremmin!

Vauva kasvaa ja vaikka tuntuukin, että aika on pitkä, niin kaikki muuttuu koko ajan. Muista, ettei sinun ole mikään pakko tehdä, kuten muutkin. Eli ei ole pakko mennä vauvamuskariin tai kerhoihin, jos et halua. Tee, kuten itse tykkäät. Sinä olet se tuki, jolle vauva nojaa. Pääasiat ovat: ruoka, uni ja hoiva. Sinun tai kotisi ei ole pakko olla kuin unelmablogista. Jos tuntuu pahalta, puhu neuvolassa, sieltä ainakin tuttuni ovat saaneet perhetyöntekijöitä tai terapiaa avuksi.

Eräänä päivänä huomasin, että elämä onkin kivaa ja vauva on ihana. Enää hän ei huutanut, vaan jaksoi leikkiä ja nukkui yöt. Kun sain nukkua ensimmäisen täyden yöni, olin kuin eri ihminen. Vuosi siihen yöhön meni :D

Tsemppiä ja halaus!

Kiitos. Tosi ikävää, että sua kohtaan ollaan suhtauduttu niinkin nihkeästi omassa ahdingossasi. Varmaan vauva-aika on hirveintä ikinä, mitä lapsen kanssa voi olla. Tahtoisin mennä jonnekin korkealle ja huutaa keuhkoni tyhjäksi. Oman tilan kaipuu on ollut tosi suuri jo ennen vauvaa ja nyt koen olevani vankina. Ap

Vierailija
36/50 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pösilö, tuo kirjoittaja vertasi vauvan syntymän ja täysi-ikäisyyden välistä aikaa taiteen tekemiseen, eikä sitä millaiset geenit penska on saanut (toki jo kohdussa voit elintavoillasi vaikuttaa vauvaan). Meinaatko, ettet parhaillaan pysty vaikuttamaan siihen, minkälainen lapsesta tulee? Lapsen naamaako vain ajattelet tässä yhteydessä?

No enpä usko. Siitä tulee sellainen kuin tulee. Temperamentti on synnynnäinen piirre, eikä siihen voi vaikuttaa. Ap

Vierailija
37/50 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tsemppiä ja halaus!

Kiitos. Tosi ikävää, että sua kohtaan ollaan suhtauduttu niinkin nihkeästi omassa ahdingossasi. Varmaan vauva-aika on hirveintä ikinä, mitä lapsen kanssa voi olla. Tahtoisin mennä jonnekin korkealle ja huutaa keuhkoni tyhjäksi. Oman tilan kaipuu on ollut tosi suuri jo ennen vauvaa ja nyt koen olevani vankina. Ap

No minulla juurikin on tuo oman tilan ja rauhan tarve suuri. Ahdisti ihan hirveästi, kun ei saanut olla edes kotonaan koskaan yksin ja rauhassa. Ja aina, kun vauva nukkui ja aloitin jotakin omaa, alkoi itkuhälytin rähistä ja vtti ankarasti.

Huusin tyynyyn raivoani, se auttoi edes vähäsen.

T. Tuo jolle vastasit

Vierailija
38/50 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen yli 35, joten en ihan kamalan nuori oli. Ehkä tuo onnistuisi, jos mies vahtisi vauvaa pari päivää, mutta veikkaan, että se toimii ekat pari viikkoa ja sitten palataan samaan epämääräiseen rytmiin. Ap

Pidät itse kiinni siitä omasta ajasta, jonka olette miehen kanssa sopineet. Lähdet ovesta ulos, niin miehellä ei ole muuta vaihtoehtoa kuin hoitaa oma osansa. Muuten hae apua neuvolasta.

Vierailija
39/50 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti tää on provo.

Mutta sinä et siis vielä ole aikuinen henkisesti, siitä on kyse. Älä sitten itke 50 vuoden päästä kun lapsi ei soittele. Siihen saat varautua. Toivon sinulle sitä, mitä ansaitset.

Vierailija
40/50 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän ohiksena, niin tossa kotihoidontuki-ketjussa joku isä sanoi että omien lasten kanssa oleminen kiinnostaa ku kilo kiviä eikä kukaan ollut lynkkaamassa...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kuusi