Millä sinun lapsuudessasi peloteltiin?
Muistan 90-luvulla opettajan sanoneen, että 40 vuoden päästä Suomessa ei ole enää metsiä. No, näyttääpä noita edelleen olevan näin 30 vuotta myöhemmin vielä. Saa nähdä, ehtiikö tilanne muuttua.
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei nyt ”peloteltu”, mutta pelkäsin, että joko musta aukko tai lentohiekka imaisee minut. 70-luvulla.
Mistä tuo lentohiekka tuli?
Nyt mäkin muistan tuon lentohiekan. Mitä lie ollut?
Näkki nappaa jos menee liian lähelle hetettä tai kaivoa.
Jos ei ollut kiltisti, niin luvattiin antaa mustalaisille. Koivuniemen herralla kans uhkailtiin.
Olen ollut varmaan kolme- tai neljävuotias kun minulla oli vatsa kovalla. Äiti sanoi että jos en nyt kakkaa niin lääkäri kaivaa sen kakan pitkällä tikulla! Tuon jälkeen ei ummetusta onnekso ole ollut. Äiti itse kiistää noin sanoneen mutta ihan taatusti on sanonut, mistä muuten tuommoinen olisi tullut mieleen?
Junaradalle ei saa mennä edes lähelle kun juna voi imaista itsensä alleen eikä junan tuloa aina kuule.
Tuota olen käytyänyt myös omille lapsille.
Jos irvistää ulkona ja tuuli tulee niin naama jää sen näköiseksi 😂 En ottanut riskiä. Ihan varovasti ja nopeasti joskus saatoin koittaa ulkona irvistelyä itsekseen.
Suonsilmää pelkäsin myös. Sinne kun joutuu niin sieltä ei ikinä pois pääse.
Jos käyttää huumeita niin ekasta kokeilusta jää niin pahasti koukkuun ettei ikinä irti pääse. Olen kyllä vähän vanhempana omat kokeiluni tehnyt. Siihen hero**niin en koskenut tai muihin ns kovempiin tuosta pelottelusyystä 😉
Tupakan savu täyttää keuhkot niin että meinaa tukehtua. En uskaltanut maistaa tupakkaa. Myöhäisemmässä teini-iässä kyllä hetken poltin mutta lopetin aika nopeeta. Onneksi kokeilin niin myöhään tupakkaa niin oli jo järki päässä.
Mitähän vielä?
Mäkään en ymmärtänyt tuota, että minkatakia vierailta ei saa ottaa karkkia. Kiellettiin vaan, mutta mitään syytä ei kerrottu. Mä asuin vielä lapsena tosi pikku paikkakunnalla ja periaatteessa siellä ei edes vieraita ollut, kun kaikki tunsi toisensa ainakin ulkonäöltä :D
Jossain vaiheessa puhuttiin sitten, ettei saa lähteä namusetien matkaan. Sitäkään ei selitetty mitenkään ja kyllä mulle ainakin lapsena tuli namusedästä mielikuva jostain kivasta vanhasta sedästä joka ihan hyvää hyvyyttään antaa karkkeja. Ehkä tuotakin olis voinut avata vähän eikä vaan kieltää. Onneks en kenenkään matkaan lähtenyt vaikka taisi muutaman kerran aika lähellä olla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Epäonnistuneita" pelotteluja:
Vanhemmat sanoivat, että jos joku tuntematon yrittää antaa karkkia, niin ei saa ottaa. En oikein tajunnut mitä tuolla tarkoitettiin. Jos joku tuntematon olisi antanut karkkia, olisin varmaan ottanut.
Jos oltiin jossain, esim. jaloittelemassa kesken automatkan, saatettiin sanoa: "Jos et jo tule, niin me lähdetään ilman sua", mutten tainnut ikinä uskoa sitä. Joskus jopa kapinoin ollessani loukkaantunut jostain ja olisin vain jäänyt sinne. Itkin ja huusin, että jättäkää vain tänne, kun ette kumminkaan välitä. Auto saattoi jo murista, mutta eivät ne koskaan lähteneet ilman minua.
Mä just mietin, että mä olin se "idiootti kakara", joka haastoi nää pelotteet.
Mä olen tuntemattomilta ottanut karkkia, eikä mitään ole sattunut. Kunhan vaan norkoilin kauppa-auton luona sen käydessä. Moni saattoi antaa lakun tai kettukarkin. Sain suun makiaksi.
Juurikin tuo, jos et pidä kiirettä jäät matkasta. Olen muutamaan kertaan testannut. Joko järkyttävä mökötyskohtaus iskenyt tai itkupotkuraivarit. Kerran jäätiin sitten koko perhe reissusta, kun juna ei odota. Matka ostettu maalle ja kaikilla paikkaliput. Sinne meni. Sain selkääni.
M. laisten nappaustakin ole uhitellut. "liftannut" kärryjen kyytiin ja sitten on juteltu siitä kuuluisasta räkälaukusta. Toivat mut kotiin. Äiti ihan peet housussa, kun likka kulkee näiden matkassa.
Poliisillakin on mua peloteltu, niiltäkin olen saanut kyydit kotiin. Tosin olin silloin karkuteillä kaverin kanssa. Lähdettiin niiden mummolle kaupungin toiselle puolelle. Oltiin 6 ja 8 vuotiaat.
Onneksi meilläpäin ei ollut vesistöjä ja avoimia kaivoja, koska siellähän mä olisin ollut ettimässä näkkiä. Muistan mummolassa leikkineeni puuceen kanssa. Oli ihan pakko kokeilla, miltä se kakkamönjä tuntuu. Lätsyttelin sillä hetken. Ei näärännäppyä tms.
Mä olen ollut ihan hirvee pentu. Tuo testi-ikä oli alle kymmenen vuotiaana. Nuo mä muistan vielä kuin eilisen päivän. Äiti on kertonut lisää. Teini-ikäisenä olin taas kummallisen seesteinen.
Kauhee kakara oot ollut kyllä! 😂
Tulee mieleen ihan mun 9-vuotiaan tyttäreni paras kaveri 😀 Tykkään kyllä siitä tytöstä tosi paljon, ei sillä 😀
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ollut kiltisti, niin luvattiin antaa mustalaisille. Koivuniemen herralla kans uhkailtiin.
Mua peloiteltiin kans samalla tavalla mustalaisille antamisella. En toki oikeesti pelännyt että näin kävisi.
Omenan siemeniä jos syö, niin kasvaa omenapuu mahasta.
Vierailija kirjoitti:
Jos et ole kiltisti, me myydään sut mustalaisille.
Meillä peloteltiin, että "joudut mustalaisen räkälaukkuun" Muistan että kerran sitten joku tummempi remppamies imuroi meidän rapussa tämäntyyppisen kanssa, mutta isomman
https://www.google.fi/search?biw=1680&bih=917&tbm=isch&sa=1&ei=rbutXKza…:
Olin huutanut silloin 4-vuotiaana paniikissa suoraa huutoa, koska olin ihan varma että se oli se "mustalaisen räkälaukku" ja siitä kuului vielä kova humiseva äänikin :D Olin vielä juuri ennen tapahtumaa kiukutellut jostain.
Vierailija kirjoitti:
Jos menee yksin liian lähelle kaivoa, järveä tai autotietä, mörkö vie mennessään.
Isoäitini aina varoitti, että jos lapsi menee liian lähelle kaivoa, ojaa, järveä tms., niin "viepä" vie. Kerran, kun olin lapsena tiskannut isovanhempieni luona, ja vesi meni pyörteisesti alas viemäristä, isoäitini sanoi sen olevan "viepä".
Viepä oli isoäidilleni luonnonvoima, joka on mahdollisesti vaarallinen ihmiselle ja syy noudattaa varovaisuutta. Mutta hän puhui siitä kuin se olisi ollut persoonallinen. Kuulostaa animistista perua olevalta idealta. Isoäitini oli kouluttamaton, kotoisin pienestä maalaiskylästä sekä kristitty.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Jos ei tee töitä tai on laiskana, joutuu kunnan elätiksi. Vanhana voi joutua vaivaistaloon, jos on elämäsä ollut laiskana. Kauhein häpeä on olla muiden elätettävänä.
Näkillä,näkki on kaivossa ja nappaa jos menee kurkkimaan.
Namusedillä, aina oli joku namusetä, joka ajoi tietynmerkkisellä autolla (Saab jäi mieleen), ja pyytää lapsia "ajelulle". Varsinkin Jammun tapauksen jälkeen näistä puhuttiin koulussakin.
Tuo mustalaisille myyminen on ollut ihan idiootti pelottelu,niillä oli kyllä kakaroita omastakin takaa,miks ne ois vielä lisää ollu haalimassa?
Vierailija kirjoitti:
Jos ei tee töitä tai on laiskana, joutuu kunnan elätiksi. Vanhana voi joutua vaivaistaloon, jos on elämäsä ollut laiskana. Kauhein häpeä on olla muiden elätettävänä.
"Ken ei työtä tee, sen ei syömänkään pidä."
Itsellä oli vähän samanlaisia kokemuksia. Ei peloteltu ikinä millään yliluonnollisella, vaan yksinkertaisesti häpeällä. Ei saanut itkeä, koska se on hullun merkki. Ei saa vitsailla, koska se on tyhmän velttoiliijan merkki. Ei saa kysyä keneltäkään apua, koska se on heikkouden merkki. Tavoitteena oli varmaan saada aikaan itsenäinen ja kova ihminen. Mitä saatiin? Heikkohermoinen ja alemmuuskompleksinen ahdistuja, josta ei ole edes työelämään. Kiitoksia!
Ehkä enemmän varoiteltiin, mutta namusedät.
Olin noin 6-vuotias kun oli pinnalla tämä Jammu Siltavuoren tapaus.
Äiti sitten alituiseen sanoi, että kun vieraat ihmiset tarjoaa karkkia niin älä ota, ota vain tutuilta ihmisiltä.
Naapurissa tosiaan asui tuolloin vanhempi pariskunta jolla olin myös usein hoidossakin lapsena. Heillä oli sukulaisia Fazerilla töissä ja siksi saivat silloin hirveät määrät karkkia joita yleensä vielä jakelivat naapuruston lapsille. Meidänkin perhe sai joskus ison laatikon suklaata heiltä. Heistä äiti tosiaan sanoi kun ovat tuttuja ja turvallisia ihmisiä niin heiltä saa ottaa karkkia.
Isoäiti pelotteli että ei saa jäädä jutuille vieraiden ihmisten kanssa, ne voi "aivopestä". Tarkoitti näin jälkikäteen ajateltuna jotain kultin nappaamista, mutta minusta se kuulosti vain kiinnostavalta.
"Ei Luoja laiskoja elätä!" Laiskuus oli syynä huonosti menevään elämään, köyhyyteen yms.
Työntekoon kehotettiin ja pakotettiin jo lapsesta lähtien. Kasvimaan kitkemistä, marjastusta, polttopuiden keräämistä ja halkomista. Omat vaatteet piti pestä nyrkkipyykillä jo kansakoulussa ja aina piti tehdä jotain työtä. Käsityö oli luppohetkiä varten. Kirjojen lukeminen oli laiskottelua, vain illalla vuoteessa sai lukea. Minusta tuli kyllä nopea puuhaaja. Arvatkaapas kuinka paljon nyt eläkkeeellä luen ja onko minulla puutarhaa?
-60 luvulla puhuttiin myös namusedistä,en muista että olis peloteltu. Ollessani alaluokilla,kävelin kotiin päin ja viereeni pysähtyi "kottero" jonka ikkunasta pisti ulos partainen harmaa hiuksinen pää, olis kyytiä tarjonnut...meikäläinen pinkas takaisin tulosuuntaan ja juoksin minkä kintuista pääsin,kiertäen toista reittiä kotiin. Jälkeen päin sain tietää,että hän oli pappi! Mitähän hän ajatteli...metsäpöhlöksi varmaan...😂
Vierailija kirjoitti:
Äiti kertoi että erääseen puroon oli aikanaan lapsi hukkunut. Näin aikuisena epäilen että sinne kukaan kuollut ole vaan tarkoitus oli pitää muksut kaukana siitä, koska kyllä sinne voi hukkua. Pirun tehokasta kyllä, ei koskaan leikitty sen puron luona. :D
Hih, luin ensin "puuroon". :D
Ainiin, olihan se yksi vielä. "jos et tuu heti kotiin, niin ovi menee lukkoon, jäät yöksi ulos." Asuttiin kerrostalossa ja alaovihan meni kiinni kasilta.
Mähän sitten jäin tarkoituksella ulos yöksi. Olin pitkin lämmintä kesäpäivää jo alustanut yötäni. Vienyt peittoja ja majan rakennustarpeita pihalle. Olin vaan meidän ikkunan alla rakentelemassa yömajaani, että äitihän näki kaiken koko ajan. Oli joskus kympin aikaan käynyt kantamassa nukkuvan lapsensa kotiin.