Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millä sinun lapsuudessasi peloteltiin?

Vierailija
10.04.2019 |

Muistan 90-luvulla opettajan sanoneen, että 40 vuoden päästä Suomessa ei ole enää metsiä. No, näyttääpä noita edelleen olevan näin 30 vuotta myöhemmin vielä. Saa nähdä, ehtiikö tilanne muuttua.

Kommentit (81)

Vierailija
21/81 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ukko mustilaisella joka vie jos ei ole kiltisti. Valehtelemisesta joutuu hlvetin tuliseen järveen.

Vierailija
22/81 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

RUOKA

Paprikan siemeniä ei saa puraista, ne ovat tulisia. (ei ole mutta kukaan ei uskaltanut puraista).

Salviaa ei saa laittaa liikaa, se pilaa ruoan. (nykyään on jopa salvia-pastaa jossa ei muuta olekaan).

MUU

Jos aalloissa on vaahtopäät on suorastaan hengenvaarallisen kova tuuli. (no ei ole).

Ihan sama mitä teet, rahamiehet on mielestään aina sinua parempia. (kyllä!)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/81 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuopion sukkahousukuristajaa pelkäsin. Katsoin aina illalla, että ovi oli haassa, lukkoa ei maalla käytetty.Tämä mies oli kovasti uutisissa 1960-luvulla, hän kuristi useita naisia naisten sukkahousuilla. TV:stä itse ymmärsin, aikuiset eivät pelotelleet.

Vierailija
24/81 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- Jos ei pihalta tullut sisään sillon kun vanhemmat huusivat että nyt sisälle, he laittaisivat oven lukkoon ja joutuisin nukkumaan ulkona.

- Jos en söisi ja saisi painoani nousuun, joutuisin sairaalaan letkuruokintaan (olin siis pahasti alipainoinen 26-v asti, ei vain ruoka maistunut. Nyt kolmekymppisenä olenkin sitten jo lihava)

Mulle on tehty tuo eka. Onnekseni tiesin, että mun huoneen pikku ikkuna ei ole lukossa ja sen saa työnnettyä auki ja mahdun siitä sisälle. Kiipesin siis ikkunasta huoneeseeni nukkumaan. Äiti ja isä oli kuulemma vartin päästä tulleet etsimään mua, ku ei ne oikeasti olis jättäneet mua ulos, mutta eivät olleet löytäneet. Olivat soittaneet jo poliisille, että nyt se on hukkunut järveen tai lähtenyt vaeltelemaan. Kuulemma olivat löytäneet mut, ku olivat etsijäkoiralle tulleet mun huoneesta hakemaan jotakin vaatetta.

Vierailija
25/81 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miesten kataluudella, ei saanut lähteä poikien kanssa tieltä pusikkoon, siinä käy huonosti. Vanha sukulaissetä pelotteli tällä, hänen siskolleen oli käynyt näin. Vannotti minua aina pysymään erossa tällaisista pojista.

Vierailija
26/81 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- Jos ei pihalta tullut sisään sillon kun vanhemmat huusivat että nyt sisälle, he laittaisivat oven lukkoon ja joutuisin nukkumaan ulkona.

- Jos en söisi ja saisi painoani nousuun, joutuisin sairaalaan letkuruokintaan (olin siis pahasti alipainoinen 26-v asti, ei vain ruoka maistunut. Nyt kolmekymppisenä olenkin sitten jo lihava)

Mulle on tehty tuo eka. Onnekseni tiesin, että mun huoneen pikku ikkuna ei ole lukossa ja sen saa työnnettyä auki ja mahdun siitä sisälle. Kiipesin siis ikkunasta huoneeseeni nukkumaan. Äiti ja isä oli kuulemma vartin päästä tulleet etsimään mua, ku ei ne oikeasti olis jättäneet mua ulos, mutta eivät olleet löytäneet. Olivat soittaneet jo poliisille, että nyt se on hukkunut järveen tai lähtenyt vaeltelemaan. Kuulemma olivat löytäneet mut, ku olivat etsijäkoiralle tulleet mun huoneesta hakemaan jotakin vaatetta.

Taisi olla hyvä opetus vanhemmille. Ja anteeksi kun nauroin tätä lukiessani.

Vierailija
27/81 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

M.laisia pelkäsin. Kun olin pikkulapsi, he liikkuivat vielä hevoskärryillä ja minua peloteltiin, että he nappaavat kyytiinsä. Kerran en ehtinyt juosta sisälle kun tulivat kylätietä pitkin ja joku kehui, että on nätti kihara tukka tytöllä.  Tämän jälkeen olin varma, että minut vielä siepataan!

Kaivoon ei saanut kurkistaa, näkki vaani siellä ihmisiä ja varmaankin nimenomaan lapsia. Tarpeellinen varoitus, kaivoon saattoi todella helpostikin pudota.

Saunassa piti olla hiljaa, koska saunatonttu suuttuisi metelistä. Tämä on minusta vieläkin totta, ärsyttävää kun kerrostalon toisesta löylyhuoneesta  kuului tenavien rääkynää tai aikuisten kälätystä.

Vierailija
28/81 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten ei peloteltu, mutta remmi/risu oli uhkana aina jos meinasi tehdä jotain väärin. Ja sitä kyllä viuhautettiinkin melko herkästi. Mitä kyllä näin aikuisena ihmettelen, koska olin oikeasti kiltti lapsi, ja remmiä saattoi tulla vaikka ruualta myöhästymisestä. Muuten vanhempani ei olleet yhtään pahoja tai väkivaltaisia, tuo oli vain sen ajan kasvatuskeino. Ei mulle siitä kyllä mitään traumoja onneksi jäänyt.

Vierailija
29/81 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun jäin lapsena kiinni näpistämisestä, äitini sanoi että on olemassa olemattoman pieniä kameroita. Siis ihan tavallisessa käytössä.

Luulin aika pitkään, että joka paikassa on näitä näkymättömiä kameroita, kaupoissa ym.

Ehkä siitä on jäänyt sellainen "tarkkailtu" olo, ja vaikka tiedän ettei kukaan näkisi, ja olisin aivan yksin, niin minua saattaa silti nolottaa tehdä joitain asioita.

Vierailija
30/81 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin pahasti koulukiusattu lapsi jolla ei muutenkaan ollut kavereita, niin isä pakotti sillä syömään ruokaa enemmän kun sanoi "Jos et syö niin isi ei ole sun kaveri enään. Etkä ole sitten perheenjäsen enään" Aloin sitten syömään enemmän kun pelkäsin että jäisin yksin kun äitikin oli sairas ja paljon sairaalassa. Siskolle isä ei ikinä tolleen tehnyt. Lihoin sitten koko ajan ja olin lopulta kutosluokalla yli 100 kiloinen. Nykyään olen normaalipainoinen ja minulla on kaksi lasta ja en voisi koskaan kuvitella että sanoisin heille noin, varsinkin kun oma isäni tiesi tuon koulukiusaamisen / ja sen että mulla ei ollut kavereita.

Vierailija
31/81 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin pahasti koulukiusattu lapsi jolla ei muutenkaan ollut kavereita, niin isä pakotti sillä syömään ruokaa enemmän kun sanoi "Jos et syö niin isi ei ole sun kaveri enään. Etkä ole sitten perheenjäsen enään" Aloin sitten syömään enemmän kun pelkäsin että jäisin yksin kun äitikin oli sairas ja paljon sairaalassa. Siskolle isä ei ikinä tolleen tehnyt. Lihoin sitten koko ajan ja olin lopulta kutosluokalla yli 100 kiloinen. Nykyään olen normaalipainoinen ja minulla on kaksi lasta ja en voisi koskaan kuvitella että sanoisin heille noin, varsinkin kun oma isäni tiesi tuon koulukiusaamisen / ja sen että mulla ei ollut kavereita.

Anteeksi mutta nauratti jostakin syystä. Isäsi oli psykologian mastermind :D

Vierailija
32/81 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkohuusin reiästä jos katsoi sinne ulosteläjään, sai silmäänsä näärännäpyn. Hyvin pystyi välttämään tämän,  pikaisesti vilkaisten näky oli niin kuvottava! Tulikohan se jo tuollaisesta pikasilmäyksestäkin...

Vierailija
33/81 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Epäonnistuneita" pelotteluja:

Vanhemmat sanoivat, että jos joku tuntematon yrittää antaa karkkia, niin ei saa ottaa. En oikein tajunnut mitä tuolla tarkoitettiin. Jos joku tuntematon olisi antanut karkkia, olisin varmaan ottanut.

Jos oltiin jossain, esim. jaloittelemassa kesken automatkan, saatettiin sanoa: "Jos et jo tule, niin me lähdetään ilman sua", mutten tainnut ikinä uskoa sitä. Joskus jopa kapinoin ollessani loukkaantunut jostain ja olisin vain jäänyt sinne. Itkin ja huusin, että jättäkää vain tänne, kun ette kumminkaan välitä. Auto saattoi jo murista, mutta eivät ne koskaan lähteneet ilman minua.

Vierailija
34/81 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Suihkepullojen kaasu kerääntyy verhoksi auringon eteen ja sitten me kaikki palellumme."- sanoi mummovainaa aikanaan, kun itikkamyrkkyä penskana suihkutin - eikä sen jälkeen suihkuteltu.

M 45

Vierailija
35/81 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ulkohuusin reiästä jos katsoi sinne ulosteläjään, sai silmäänsä näärännäpyn. Hyvin pystyi välttämään tämän,  pikaisesti vilkaisten näky oli niin kuvottava! Tulikohan se jo tuollaisesta pikasilmäyksestäkin...

Meillä oli tämä sama. Mitähän pahaa olisi katsoa pönttöön? Ketä se muka haittaa...

Vierailija
36/81 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidillä on paniikkihäiriö joka varmaan sai tavallista enemmän pelkäämään meidän lasten puolesta.

Ja niitä pelkoja löytyikin sitten vaikka millä mitalla:

Ydinsota, juoksuhiekka, suonsilmä, hukkuminen ämpäriin/järveen/mihin tahansa muuhun vesistöön, laivan uppoaminen, kolarit, HIV:n saaminen yleisten vessojen istuinrenkaalta, namusedät, tulipalot, pallosalamat, salaman iskeytyminen, silmien meneminen huonoksi jos tuijottaa televisiota liian läheltä tai mikroa kun se on päällä, syöpä, alienit...

Vielä lapsena ja nuorena olin tosi huoleton, kunnes paniikkihäiriö puhkesi itsellänikin ja nyt minulla on pahemman luokan hypokondria ja muu kaiken mahdollisen pelko.

Vierailija
37/81 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

hylkäämisellä

vaikuttaa edelleen. Periaatteessa mut kyllä hylättiinkin lopulta. 

Juu, sama. Toki vain peloteltiin, alkoi käydä henkisesti niin raskaaksi että lopulta välit laitoin poikki minä.

Vierailija
38/81 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peloteltiin näkillä. Kodin lähellä oli voimakas koski ja me emme saaneet mennä sen lähelle. "Siellä asuu näkki ja se vetää sinut mukaansa".

Jos join lapsena kahvia, niin minua peloteltiin sillä, että kasvoihin kasvaa karvoja.

Jos valehtelen, niin kieleeni ilmestyy rupia.

Vierailija
39/81 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jumalalla että jos teet näin ja näin hän kostaa, sairasta toimintaa lasta kohtaan joka on hiukan tyhmä ja uskoo kaiken aiheuttaen pahoja vaurioita psyykkeeseen.

Vierailija
40/81 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Epäonnistuneita" pelotteluja:

Vanhemmat sanoivat, että jos joku tuntematon yrittää antaa karkkia, niin ei saa ottaa. En oikein tajunnut mitä tuolla tarkoitettiin. Jos joku tuntematon olisi antanut karkkia, olisin varmaan ottanut.

Jos oltiin jossain, esim. jaloittelemassa kesken automatkan, saatettiin sanoa: "Jos et jo tule, niin me lähdetään ilman sua", mutten tainnut ikinä uskoa sitä. Joskus jopa kapinoin ollessani loukkaantunut jostain ja olisin vain jäänyt sinne. Itkin ja huusin, että jättäkää vain tänne, kun ette kumminkaan välitä. Auto saattoi jo murista, mutta eivät ne koskaan lähteneet ilman minua.

Mä just mietin, että mä olin se "idiootti kakara", joka haastoi nää pelotteet.

Mä olen tuntemattomilta ottanut karkkia, eikä mitään ole sattunut. Kunhan vaan norkoilin kauppa-auton luona sen käydessä. Moni saattoi antaa lakun tai kettukarkin. Sain suun makiaksi.

Juurikin tuo, jos et pidä kiirettä jäät matkasta. Olen muutamaan kertaan testannut. Joko järkyttävä mökötyskohtaus iskenyt tai itkupotkuraivarit. Kerran jäätiin sitten koko perhe reissusta, kun juna ei odota. Matka ostettu maalle ja kaikilla paikkaliput. Sinne meni. Sain selkääni.

M. laisten nappaustakin ole uhitellut. "liftannut" kärryjen kyytiin ja sitten on juteltu siitä kuuluisasta räkälaukusta. Toivat mut kotiin. Äiti ihan peet housussa, kun likka kulkee näiden matkassa.

Poliisillakin on mua peloteltu, niiltäkin olen saanut kyydit kotiin. Tosin olin silloin karkuteillä kaverin kanssa. Lähdettiin niiden mummolle kaupungin toiselle puolelle. Oltiin 6 ja 8 vuotiaat.

Onneksi meilläpäin ei ollut vesistöjä ja avoimia kaivoja, koska siellähän mä olisin ollut ettimässä näkkiä. Muistan mummolassa leikkineeni puuceen kanssa. Oli ihan pakko kokeilla, miltä se kakkamönjä tuntuu. Lätsyttelin sillä hetken. Ei näärännäppyä tms.

Mä olen ollut ihan hirvee pentu. Tuo testi-ikä oli alle kymmenen vuotiaana. Nuo mä muistan vielä kuin eilisen päivän. Äiti on kertonut lisää. Teini-ikäisenä olin taas kummallisen seesteinen.