Me oikeasti tarvitsemme sen perustulon.
Nyt on aika äänestää siitä, se on yksi seuraavan hallituksen tärkeimmistä tehtävistä.
Perustulo mahdollistaa joustavasti yrittämisen, pätkätyöllisymisen ja perhevapaat.
Kommentit (562)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin lopetan siltä seisomalta verojen maksamisen eli töissäkäymisen.
Tulee aika julma herätys kun hoksaat että tuista lähtee myös verot ennenkuin saat niistä mitään käteen.
Ai nytkö se perustulo onkin verollista. Äsken se vielä oli verotonta... Koittakaa nyt perustulonkannattajat ensin asettaa se maali. Nyt tää on naurettavaa keskustelua kun maalitolpat liikkuu joka toisessa viestissä. -Tonni, sisältää kaikki tuet, eiku tonni + kaikki tuet päälle, on verotonta, eiku menee verot.....
Naurettavaa on tingata niitä lukuja kun koko uudistusta ei ole edes aloitettu, joten ei niitä lukujakaan ole olemassa. Sittenkin kun/jos hanke käynnistyy, se tullaan toteuttamaan pitkällä aikavälillä vaiheittain, jolloin ne luvut ja ratkaisutkin alkavat tarkentua. Eli tyhjästä on paha nyhjästä kun ilmoilla on vasta suuntaa antavia ehdotelmia, ja keskustelut perustuu spekulointiin.
Miksi edes aloittaa sellaista uudistusta joka todellisuudessa räjäyttää sosiaalimenot melkein tuplaten valtion budjetin menopuolen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kannatan perustuloa lämpimästi, vastikkeettomana. Olen itse työelämässä, ollut nuoresta saakka keskeytyksettä (jos äitiyslomia ei lasketa), mutta olen vahvasti perustulon kannalla. Se vapauttaa ihmiset turhasta TE-keskus-KELA-rumbasta, joka sivusta seuratenkin on aikamoisen uuvuttavaa ja turhauttavaa, ja mahdollistaa helpommin lyhyidenkin työsuhteiden tai keikkatöiden vastaanottamisen ilman joutavanpäiväistä ilmoittelukarusellia.
Lisäksi se antaisi välivuotta pitäville, koulujen pääsykokeisiin valmistautuville nuorille opiskelurauhan.
Minä maksan jo nyt veroja mm. tämän TE-keskus-KELA-härdellin ylläpitämiseen - eivätkös kulut sillä puolen ainakin jonkin verran kevenisi perustulon myötä? Eikä minua ole koskaan sylettänyt maksaa veroja. Kannatan!
Minä olen joutunut olemaan valmistumisen jälkeen työttömänä, eikä se "rumba" oikeasti ole niin kamalaa kuin väitetään. Kerran kuussa täytät netissä lomakkeen ja silloin tällöin työkkärin tehtäviä
Onpa hirveä urakka ihmiselle, jolla on päivät pitkät aikaa... Olen huomannut, että eniten "rumbasta" valittavat ne, joilla ei mitään halua ole koskaan työllistyäkään. Nähdään itsensä uhrina, jota yhteiskunta kiusaa sen sijaan, että tajuttaisiin, että joku ne korvaukset joutuu pulittamaan raatamalla päivät pitkät. On se kamalaa, että joutuu jonkun selvityksen tai tehtävän tekemään silloin tällöin sen eteen, että raha tippuu suoraan tilille. Tällainen etuoikeutettu asema on hyvin harvinainen maailman mittakaavassa!Olet elänyt itsellesi riittävällä työttömyysrahalla. On paljon ihmisiä, jotka saavat soviteltua päivärahaa tai vaikka toimeentulotukea työttömyysrahan päälle.
Itse stressaan joka kuukausi sovitellun päivärahan takia (saan palkkaa 68-298e kuussa). Haen soviteltua aina "ennakkoon", jotten joutuisi niin usein odottamaan Kelan soviteltua rahaa palkkapäivääni saakka, sillä Kela vaatii palkkalaskelman. Joskus saan ennakkoa 70% tuesta, joskus joudun odottamaan pari viikkoa palkkalaskelmaan saakka. Sen pari viikkoa sitten kärvistelen käytännössä ilman rahaa. Sitten saan palkan ja laskelman toimituksen jälkeen Kela maksaa vielä loput 30% milloin ehtivät.
Jos sinulla on tullut työttömyysraha automaattisesti, niin meille yhtään palkkatuloja saaville se ei tule. Kela tekee JOKA kuukausi päätöstä sen muutaman päivän. Itse en siis koskaan tiedä ennalta, milloin saan rahaa. Helppoa? Lisäksi pahimmillaan saan rahaa 4 kertaa kuukaudessa, jos asumistuki lasketaan. Vaikeuttaa oikeasti elämän suunnittelua.
Minulla oli tiedossa pieni työkeikka, mutten uskaltanut sadan euron palkan takia sotkea tilannettani taas viikkokausiksi. Keikan vastaanotto kun tietää esim. vuokranmaksuni myöhästymistä.
Perustulon avulla en olisi koko ajan ahdistunut, vaan voisin keskittyä keikkatöihin ja jopa työllistyä.
Ai että oikein kiehuu, kun ihmiset toistelee, että työtön SAA tienata 300e kuussa. Joo saa (vaikka enemmänkin), mutta jos saat toimeentulotukea, se leikataan siitä pois. Toimeentulotuki voi olla yhteinen puolison kanssa, jolloin se on häneltäkin pois. Jos puolisolla on esim. paljon lääke-ja kuntoutuskuluja, ei toisen kannata tienata mitään, sillä palkka ei välttämättä edes kattaisi tällaisia. Kun kummallakin olisi perustulo, pysyisi parisuhdekin kasassa (eikä niin moni enää joutuisi pitämään kahta vuokra-asuntoa muiden verorahoilla suurempien tukien vuoksi).
Hei meiltä työssäkäyviltä on ihan koko toimeentulotuki leikattu pois kanssa... niin muuten kaikki muutkin tuet, lisäksi maksamme enemmän palveluistakin, kuten esim lasten päivähoidosta.
Kiva, jos olet terve ja kokoaikaisessa työssä. Mielestäni silloin ei pitäisi enää tukia tarvitakaan, koska palkalla pitää voida tulla toimeen. Enkä näe mitään syytä, miksi kannattaisi ainakaan kadehtia tällaista tuilla elämää. Aivan h*lvettiä tämä on ollut ja vaihtaisin tämän ihan milloin vain kunnon työpaikkaan. Puolison sairautta ei tosin välttämättä paranna mikään työkykyiseen kuntoon, joten ikävä kyllä hän tulee jotain tukea saamaan aina.
On myös meitä, jotka esim. opiskellessa käymme välillä töissä ja elämme sairaan tai työttömän kanssa avoliitossa. Aivan toimeentulotukirajalla eläessä on mielestäni kohtuutonta, ettei saisi tienata esim. paria satasta ilman, että se vie siltä sairaalta oikeuden Kelan maksamiin lääkkeisiin ja fysioterapiaan. Minä haluaisin käyttää pienen palkkani esim. terveellisempään ruokaan. Onneksi lääkkeiden korvauskatto tulee pian vastaan ja puoliso saa päätöksen määräaikaisesta eläkkeestä. Voin hetken keskittyä omaan tulevaisuuteeni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin lopetan siltä seisomalta verojen maksamisen eli töissäkäymisen.
Tulee aika julma herätys kun hoksaat että tuista lähtee myös verot ennenkuin saat niistä mitään käteen.
Ai nytkö se perustulo onkin verollista. Äsken se vielä oli verotonta... Koittakaa nyt perustulonkannattajat ensin asettaa se maali. Nyt tää on naurettavaa keskustelua kun maalitolpat liikkuu joka toisessa viestissä. -Tonni, sisältää kaikki tuet, eiku tonni + kaikki tuet päälle, on verotonta, eiku menee verot.....
Naurettavaa on tingata niitä lukuja kun koko uudistusta ei ole edes aloitettu, joten ei niitä lukujakaan ole olemassa. Sittenkin kun/jos hanke käynnistyy, se tullaan toteuttamaan pitkällä aikavälillä vaiheittain, jolloin ne luvut ja ratkaisutkin alkavat tarkentua. Eli tyhjästä on paha nyhjästä kun ilmoilla on vasta suuntaa antavia ehdotelmia, ja keskustelut perustuu spekulointiin.
Miksi edes aloittaa sellaista uudistusta joka todellisuudessa räjäyttää sosiaalimenot melkein tuplaten valtion budjetin menopuolen?
Esimerkiksi koska työelämä automatisoituu ja sähköistyy koko ajan, on pakko alkaa varautua tilanteeseen jossa kokoaikatyöllä itsensä pystyy elättämään yhä harvempi. Esittämäsi skenaario on sun mielipiteesi, voi ollakkin että ihmisten perusturvallisuus ja sitä kautta maksuhäiriöt ja muut sosiaalipuolen ongelmat vähenee. Nykyinenkin tukiviidakko on kallis ylläpidettävä eikä ole järkevää ettei työn vastaanottaminen ole aina rahallisesti kannattavaa.
Vierailija kirjoitti:
Itse kannattaisin perustuloa. Vähentäisin ehdottomasti työntekoa niin minimiin, että saisin päälle perustulon täytenä. Olisi vapaata enemmän, eikä tarvitsisi pelätä karensseja yms. Olen siis vakituisessa työssä, mutta sanoisin heti itseni irti ja ottaisin vain muutaman keikkapäivän kuukauteen töitä. Nyt jos sanon itseni irti, joudun karenssiin ja sitten iso ruljanssi laskea korvauksia työttömiltä päiviltä. Toisaalta, olisin koko ajan karenssissa, kun hoitajalle tarjottaisiin joka viikko töitä. Perustulo kun olisi, olisi aina se, vaikka ei kiinnostaisi ottaa keikkaa vastaan pariin viikkoon.
Tätä juuri pelkään. Työelämässä on aika paljon väsähtäneitä, jotka haluaisivat lopettaa työnteon, jos vain rahaa saisi jostakin. Kuinka saataisiin työntekijöitä vähemmän houkuttelevin jobeihin?
Vierailija kirjoitti:
Ilmaisia lounaista ei ole joten jotain täytyy tehdä sen eteen oli se sitten kadunlakaisua 7 päivänä kuukaudessa, vanhusten ulkoiluttamista 10 pv kuukaudessa jne
Silloinhan kyseessä olisi palkkatyö.
Mikä taho järjestää nuo kadunlakaisu- ja ulkoilutustyöt?
Perustulo olisi mieletön helpotus! Olen yrittäjä pienessä firmassa, työtä 6-7 päivää viikossa, ei ikinä lomaa. Mulla on 4 työntekijää, yksin ei pysty samaan aikaan palvelemaan 80-100 asiakasta. Itse en pysty välillä nostamaan palkkaa lainkaan, mutta maksan muille palkat aina just eikä melkein! Heillä on kaikilla pieniä lapsia. Jos perustulo saadaan, lopetan firman ja annan kenkää työntekijöille välittömästi. Sitten mullakin on mahdollisuus levätä, lomailla ja vaikka sairastaa ekan kerran 16 vuoteen!
Perustulo mahdollistaa sen, että työnantajien ei tarvitse enää maksaa kunnon palkkaa. Se on siis tulonsiirtoa yrityksille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaunis ajatus mut mistähän meinataan rahat ottaa..
Hienoa kouluttaa itsensä hyvään ammattiin ja tehdä töitä sen eteen että saa sellaisen palkan jolla elättää itsensä ja perheensä ja samalla maksaa kovaa veroa siitä että toiset loisivat ja saavat vastikeettomasti rahaa. Nyt jo maksan ihan liikaa veroja suhteessa tuloihin enkä todellakaan halua maksaa lisää siitä että jollekin mahdollistetaan ilmainen tulo.
Miksi ette ymmärrä, että tuo on jo nyt tilanne. Ei perustulo tule muitten tukien päälle, vaan korvaa ne.
Joillakin ei vaan ole kykyä ymmärtää kuulemaansa ja lukemaansa. Perustulo täytyy luonnollisesti katsoa sille tasolle että se vastaa nykyisiä tukia, mutta vastikkeetta ja ilman tarveharkintaa. Se taas rahoitetaan ajamalla verotus sille tasolle että palkansaajielle jää sama käteen kuin nyt.
Karkeasti ottaen homma menee siten että perustulo on luokkaa 900€/kk ja tuon päälle saaduista palkkatuloista noin 50% tasavero.
Kuka haluaa maksaa 50% veroa? ei helvetti
Se joka ymmärtää, ettei nettotulot muutu ollenkaan. Oikeasti nyt hei, koittakaa edes ajatella vähän.
Selitäppä tarkemmin, kun me ei nyt osata ajatella tätä logiikkaa ja sinä olet niin fiksu.
Ehkä karkea esimerkki auttaisi?
Asut Helsingissä etkä kuulu kirkkoon. Kuukaudessa:
-
Tienaat 3000€, maksat 17%+8,25% veroa ja käteen jää 2243€.
Tienaat 3000€, maksat 50% veroa, ja saat 800€ perustuloa, käteen jää 2300.
-
Tienaat 2000€, maksat 10%+8,25% veroa, käteen jää 1600. (Ei muita tukia, paitsi lapsille joku pienempi perustulo)
Tienaat 2000€, maksat 50% veroa, ja saat 800€ perustuloa, käteen jää 1800.
-
Tienaat 5000€, maksat 25,5%+8,25% veroa, käteen jää 3313.
Tienaat 5000€, maksat 50% veroa, ja saat 800€ perustuloa, käteen jää 3300.
-
Tienaat 50000€, maksat 44%+8,25% veroa, käteen jää 23875.
Tienaat 50000€, maksat 50% veroa, ja saat 800€ perustuloa, käteen jää 25800.
-
Toki numerot voivat kaipaa pientä hienosäätöä, etenkin yläpäässä, mutta karkeasti ottaen noin. Selvensikö?
Ainakin minun matematiikalla 5000 tienaavan netto pienenee. Lisäksi MISSÄ on sanottu että tuo 8,25% katoaisi? siitä suurin osa on ELÄKEmaksua. Vai lakkautetaanko eläkkeetkin kun tulee perustulo?
Kuvitteletko tosiaan, ettei perustulo vaikuttaisi palkkojen kehitykseen millään tavalla? Voi naiviuden ylistys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin millä perustulo rahoitetaan? Maksetaan meillä nytkin työttömyyskorvausta, opintotukea, sairaspäivärahaa, kuntoutustukea ym. Kelasta. Toimeentulotuki usein täydentää näitä, koska esim. sairaspäiväraha on niin pieni, että sillä ei ainakaan PK-seudulla tule toimeen.
Monet henkilöt saisivat enemmän tuloja kuin nyt saisivat, tämä tarkoittaisi enemmän menoja. Suomi joutuu jo nyt ottamaan lainaa ulkomailta pitääkseen yllä hyvinvointivaltiota ja jatkuvasti leikkaa terveydenhuollosta.
Kymmenen-kahdenkymmenen vuoden päästä on myös odotettavissa se buumi, kun paljon vanhoja siirtyy eläkkeelle. Siinä olisi vieä eläkkeetkin maksettavana. Millä rahalla?
Suuret ikäluokat ovat jo eläkkeellä.... nyt eläkkeelle siirtyvät ovat jo laskussa.
Eläkkeelle siirtyy vielä pitkään enemmän ihmisiä kuin työelämään tulee. Esim. vuonna 1960 syntyi 82 000 ja tänä vuonna 18-vuotta täyttää eli 2001 syntyneitä on 56 000. Vuonna 2016 työeläkkeille siirtyi yli 75 000 ihmistä. Pikkuisen on ilmassa korotuspaineita eläkemaksuille työssäkäyvien määrän pysyessä samana tai jopa laskien.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/yksi-kuva-kertoo-kuinka-hurjaa-vauht…
Eläkkeitä saavien määrä nousee vielä pitkään kohisten. Ei se eläkkeelle siirtyvien määrä ole niin tärkeää kuin eläkettä saavien yhteismäärä. Osa eläkeläisistä jatkaa työssäkäyntiään samalla täyttä eläkettä saaden ja näin vie nuoremmilta työt. Heillä kun katsos on jo perustulo (=eläke) joka tulee joka kuukausi tilille ilman myöhästymisiä vaikka tekisikin töitä.
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi se antaisi välivuotta pitäville, koulujen pääsykokeisiin valmistautuville nuorille opiskelurauhan.
Jos nuori tarvitsee yhteiskunnan kustantaman lorvimisvuoden pääsykokeisiin valmistautumiseen, hän ei ole tarpeeksi lahjakas kyseiselle alalle.
Vierailija kirjoitti:
Perustulo mahdollistaa sen, että työnantajien ei tarvitse enää maksaa kunnon palkkaa. Se on siis tulonsiirtoa yrityksille.
En tiennytkään että työehtosopimuksista ollaan luopumassa
Paljonko Kelan etuuskäsittelijöiden poispotkimisesta saadaan säästöä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos nuori tarvitsee yhteiskunnan kustantaman lorvimisvuoden pääsykokeisiin valmistautumiseen, hän ei ole tarpeeksi lahjakas kyseiselle alalle.
Kiitos tästä tiedosta. Olisiko jotain linkkiä kyseiseen tutkimukseen lahjakkuudesta?
Vain neljännes uusista ylioppilaista jatkaa opiskelujaan heti ja loput pitävät välivuoden. Osa luultavasti toimeentulotuella tai asumistuella ja toimeentulotuella jotka mahdollistavat nykyisinkin lorvimisvuoden. Osa käy tietenkin ihan palkkatöissä ja osa joutuu käymään työkokeilussa jos haluaa saada täysimääräisen työmarkkinatuen vaikka työkokeilua ei ole tarkoitettu tuohon tarkoitukseen.
Mistä valtio saa sellaiset rahat että pystyisi maksamaan kaikille kansalaisille kuukausittaista tuloa? No palkansaajien palkastahan se napataan. Ja tietenkin tehdään vielä niin että keskituloiset ei saa mitään, maksavat vain enemmän veroja palkastaan eli heidän kuukausitulonsa pienenee.
Vierailija kirjoitti:
Perustulo olisi mieletön helpotus! Olen yrittäjä pienessä firmassa, työtä 6-7 päivää viikossa, ei ikinä lomaa. Mulla on 4 työntekijää, yksin ei pysty samaan aikaan palvelemaan 80-100 asiakasta. Itse en pysty välillä nostamaan palkkaa lainkaan, mutta maksan muille palkat aina just eikä melkein! Heillä on kaikilla pieniä lapsia. Jos perustulo saadaan, lopetan firman ja annan kenkää työntekijöille välittömästi. Sitten mullakin on mahdollisuus levätä, lomailla ja vaikka sairastaa ekan kerran 16 vuoteen!
Pienituloinen työttömyys on mahdollista nykyisilläkin tuilla, jännä miten houkuttelevaksi se sama muuttuu perustulon nimisenä.
No täähän on kuin se autojen romutuspalkkio tai asumistuki, työnantajat voi alentaa palkkoja kun duunarillahan on aina se perustulo pohjalla eikä tarvi niin paljoa rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pienituloinen työttömyys on mahdollista nykyisilläkin tuilla, jännä miten houkuttelevaksi se sama muuttuu perustulon nimisenä.
En halua elää "pienituloisena tukien varassa" varsinkin kun on tuloja suht reippaasti. Perustuloon nämä pääomatulot eivät vaikuta, tukiin vaikuttaa.
Tänään oli hesarissa juuri tuosta keskiluokan kurjistumisesta. Siihen perustulokin johtaisi. Suomessa on pian vain köyhät ja rikkaat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perustulo on loistava ajatus - kunhan joku kertoo millä se rahoitetaan?
Se malli mitä me testattiin: Se korvaa työttömyystuen ja saat nykyisen työkkärituen verran rahaa. Vähemmän byrokratiaa + samatukiraha= käy halvemmaksi yhteiskunnalle. Noin, rahoitettu. Ei ollut vaikeaa.
Ja sitähän ei kaikki edes saa. Suomalainen perustulo ei ole tyylipuhdas perustulo vaan sille on tuloraja. Tulorajan ylittyessä se verotetaan sinulta 100-prosenttisesti eli "kaikki saa perustuloa" vain paperilla.
Jos perustulosta ei tule kaikille maksettavaa, niiin sitä ei kannata edes toteuttaa.
Arvaan että Suomessa käy kuten muissakin maissa missä sitä on tähän asti kokeiltu, poliittinen tahto ei riitä käyttöönottoon. Konservatiiviporvarit eivät vaan hyväksy sitä että köyhä voisi elää ilman kyykytystä.
En halua syödä säästöjäni ja se on pitänyt työelämässä, kun toimeentulotukea ei saa. Jos tulisi tonnin perustulo ei olisi enää mitään tarvetta nähdä vaivaa. En näe enää syytä kerryttää paljon omaisuutta.