Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yhteydenpito opettajaan lukion loputtua? Apua!

Vierailija
09.04.2019 |

Hei! Haluaisin pitää yhteyttä erääseen opettajaani lukion loputtua, mutten tiedä, miten tämän hänelle ilmaisisin.

Olen menossa opiskelemaan ”hänen alaansa” ja meillä muutenkin synkkaa hyvin, enkä haluaisi, että hän katoaisi kokonaan elämästäni. Minusta olisi siis mukavaa joskus kirjoitella hänen kanssaan, ihan satunnaisesti vain.

En kuitenkaan tiedä, kiinnostaisiko opettajaani. Jossain Facebookissa viestittely olisikin varmaan helppoa, mutta hänellä ei oikeastaan ole some-tilejä.

Miten voisin ilmaista asian vai kannattaako mun edes tehdä mitään? Tai onko jollakulla jopa kokemusta tällaisesta? :)

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

MIKSI?

Vierailija
2/31 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MIKSI?

Kuten sanoin, meillä juttu luistaa ja olen menossa opiskelemaan ”hänen alaansa” :)

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eroahdistusta. Anna kuitenkin olla. Hän on sinulle vain opettaja.

Suosittelen sinulle, että harkitse asiaa vasta kun olet opiskelemassa ko. alaa yliopistossa. Sieltä löydät taatusti monta saman mielistä ihmistä. Aika nopeasti unohtuu tämä lukion opettaja.

Vierailija
4/31 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen sinulle, että harkitse asiaa vasta kun olet opiskelemassa ko. alaa yliopistossa. Sieltä löydät taatusti monta saman mielistä ihmistä. Aika nopeasti unohtuu tämä lukion opettaja.

Voihan se olla näinkin. Ajattelin vain, että voisin kerrankin tehdä jotain, ettei aina tarvitsisi jäädä katumaan tekemättömiä asioita :D

Ap

Vierailija
5/31 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä erittäin viisas vastaus. Suosittelen ottamaan tästä neuvosta vaarin.

Vierailija
6/31 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro se asia opettajalle, miten ajattelet.

Ihan kiva on pitää yhteyttä.

Minäkin olen pitänyt yhteyttä entiseen oppilaaseen, joka lähti opiskelemaan siihen yliopistoon jossa olin Itsekin.

Hän oli tutustumassa opettajan työhön täällä entisessä koulussaan. Näki muitakin opettajiaan ja oli apuna myös koulutyössä.

Kiva on kuulla, miten menee.

Kyllä käsittääkseni osa oppilaista pitää yhteyttä entisiin opettajiin. Harvempi, mutta kyllä niitä on. Pitävät yhteyttä jollain tasolla ihan ammatillisessa mielessä ja ihan ihmisinä.

Vierailija
7/31 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerro se asia opettajalle, miten ajattelet.

Ihan kiva on pitää yhteyttä.

Minäkin olen pitänyt yhteyttä entiseen oppilaaseen, joka lähti opiskelemaan siihen yliopistoon jossa olin Itsekin.

Hän oli tutustumassa opettajan työhön täällä entisessä koulussaan. Näki muitakin opettajiaan ja oli apuna myös koulutyössä.

Kiva on kuulla, miten menee.

Kyllä käsittääkseni osa oppilaista pitää yhteyttä entisiin opettajiin. Harvempi, mutta kyllä niitä on. Pitävät yhteyttä jollain tasolla ihan ammatillisessa mielessä ja ihan ihmisinä.

Kiva nähdä toisenlainenkin kommentti. Lukioni on pieni, ja tiedän muutaman opettajan pitävän ainakin jonkinlaista yhteyttä vanhoihin opiskelijoihinsa. :)

Ap

Vierailija
8/31 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ehdota yhteydenpitoa, oikeesti. Se on sen ihmisen työ, eikä varmaan kiinnosta käyttää vapaa-aikaansa vastaillen entisten oppilaiden someviesteihin. Ja kuten joku jo sanoi, opiskelualasi ihmisiä on siellä yliopistossa kyllä pilvin pimein sitten.

Vierailija
9/31 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä ehdota yhteydenpitoa, oikeesti. Se on sen ihmisen työ, eikä varmaan kiinnosta käyttää vapaa-aikaansa vastaillen entisten oppilaiden someviesteihin. Ja kuten joku jo sanoi, opiskelualasi ihmisiä on siellä yliopistossa kyllä pilvin pimein sitten.

Tämä. Opettajan työ on melko aikaavievää ja stressaavaa muutenkin. Kotona menee paljon aikaa työhommiin. Uusia kontakteja saa kyllä opiskelun yms. kautta.

Itselläni oli yksi opettaja, joka kaveerasi ja kaveeraa edelleen hyvin aktiivisesti entisten oppilaiden kanssa. Jatkuvasti kommentoi somessa, on kaveri, lähettelee viestejä ja on siis kyse +50v miehestä. Jotenkin roikkuu näiden elämässä mukana vuosikausia. Mielestäni se on outoa ja epäammattimaista. Koulussa ollaan kuitenkin oppimassa ja työskentelemässä, ei hankkimassa uusia teinikavereita keski-ikäisenä tai pokaamassa oppilaita.

Vierailija
10/31 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on taas oikein aikuisten kommentointia! Nuori kysyy asiallisesti neuvoa ja täällä vaan mölistään että haluaako aloittaja panna ja ketä haluaa panna ja miksi haluaa panna ja miksi ei halua panna. Siinäpä oikein aikuisen ihmisen esimerkkejä!

Mutta varsinaiseen asiaan, koska aloittaja aikoo hakea opiskelemaan tämän opettajan alaa, niin mielestäni voit pitää, maltillisesti toki, häneen yhteyttä tähän alaan liittyen. Muuten kehottaisin pitämään entisenkin koulun opettajat ja yksityiselämän erillään. Voisin kuvitella, että muutos lukiosta yliopistoon vähän pelottaa sinua, ja haluaisit siksi säilyttää yhteyden siihen vanhaan ja turvalliseen. Eli minäkin veikkaisin eroahdistusta yhdeksi syyksi, mutta toki ymmärrettäväksi syyksi.

Vierailija
11/31 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on taas oikein aikuisten kommentointia! Nuori kysyy asiallisesti neuvoa ja täällä vaan mölistään että haluaako aloittaja panna ja ketä haluaa panna ja miksi haluaa panna ja miksi ei halua panna. Siinäpä oikein aikuisen ihmisen esimerkkejä!

Mutta varsinaiseen asiaan, koska aloittaja aikoo hakea opiskelemaan tämän opettajan alaa, niin mielestäni voit pitää, maltillisesti toki, häneen yhteyttä tähän alaan liittyen. Muuten kehottaisin pitämään entisenkin koulun opettajat ja yksityiselämän erillään. Voisin kuvitella, että muutos lukiosta yliopistoon vähän pelottaa sinua, ja haluaisit siksi säilyttää yhteyden siihen vanhaan ja turvalliseen. Eli minäkin veikkaisin eroahdistusta yhdeksi syyksi, mutta toki ymmärrettäväksi syyksi.

Kiitos :)

Saattaahan se jonkinlaista eroahdistustakin olla, ainakin osittain. En ole sen syvemmin asiaa ajatellut!

Ap

Vierailija
12/31 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
13/31 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta ainakin on ollut mukava kun entiset oppilaat ovat tulleet käymään koululla tai jos olemme vaikka törmänneet kaupassa ja ovat tulleet juttelemaan. Olen otse yläkoulun opettaja. Meillä on pieni koulu (alle 50 yläkoululaista) ja kyllähän siitä noin pienellä porukalla ollaan aika tiivisti yhdessä sen kolme vuotta kun ovat meidän koulussa. Minulle on omat valvontaluokat tulleet läheisiksi ja aina on kiva kun heitä näkee ja kuulee miten elämässä menee. Näitä jatko-opintoasioita kun on silloin heidän ysiluokan aikana paljon mietitty myös yhdessä niin on ihana kuulla minne lopulta päätyivät.

Vierailija
14/31 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä yritä pitää yhteyttä, mutta myöhemmin alalle päästyäsi voit ilmoittaa ilouutisen opettajalle koulun sähköpostiin ja kiittää häntä innotuksesta ja hyvästä opetuksesta. Opettaja tekee sitten aloitteen yhteydenpidon jatkosta, jos haluaa.

Vierailija
15/31 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen etsiskellyt lukioaikaista äidinkielenopettajaani netistä, koska haluaisin lähettää hänelle vaikka kortin ja kertoa, kuinka vaikuttava hahmo hän on minulle ollut. Eipä noista 80-luvun opettajista kovin monta netistä taida löytyä.

Sinuna lähettäisin hänelle etanapostia koulun osoitteeseen sitten, kun olet saanut opiskelupaikan. Näin opettajasi voi päättää, vastaako sinulle vai ei. En usko, että yksikään opettaja voisi olla ilahtumatta tuollaisesta yhteydenotosta. :)

Vierailija
16/31 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta ainakin on ollut mukava kun entiset oppilaat ovat tulleet käymään koululla tai jos olemme vaikka törmänneet kaupassa ja ovat tulleet juttelemaan. Olen otse yläkoulun opettaja. Meillä on pieni koulu (alle 50 yläkoululaista) ja kyllähän siitä noin pienellä porukalla ollaan aika tiivisti yhdessä sen kolme vuotta kun ovat meidän koulussa. Minulle on omat valvontaluokat tulleet läheisiksi ja aina on kiva kun heitä näkee ja kuulee miten elämässä menee. Näitä jatko-opintoasioita kun on silloin heidän ysiluokan aikana paljon mietitty myös yhdessä niin on ihana kuulla minne lopulta päätyivät.

Satunnainen näkeminen on ihan eri juttu kun yrittää aktiivisesti pitää yhteyttä entiseen opettajaan.

Outoa olisi.

Vierailija
17/31 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet ihastunut siihen opettajaan. Ymmärrettävää, mutta anna hänen silti olla. Hän teki vain työtään, kuten sinäkin. Voit laittaa joskus myöhemmin kiitoksen hyvästä opetuksesta, mutta älä ala stalkata ja laittaa mitään muita viestejä.

Vierailija
18/31 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin lukion opettajana totean, että kivahan se on kuulla mitä entisille opiskelijoilleni kuuluu. On toki niitäkin opettajia joita ei voisi vähempää kiinnostaa työpäivän päätyttyä. Sitä kumpaan opettajasi kuuluu on vaikea tietää. Mielestäni yhteydenotossa ei pitäisi olla mitenkään outoa, ellei siitä outoa tee (ole siis ammattimainen yhteydenotossasi). Parhaimmillaan tienasit itsellesi yhteydenotolla sijaisuuskeikkoja varsinaisen opettajan ollessa kipeänä / opintovapaalla / vanhempainvapaalla / koulutuksissa jne. Itse olen kiinnostunut myös entisten kollegoideni, sekä opiskelutovereideni tämän hetkisistä tilanteista työpaikoillaan ja seurailen ajoittain myös aikaisempien työpaikkojeni vuositilannetta. Sijaistarpeen yllättäessä otan aika hanakasti yhteyttä juuri tiettyihin tuttuihin kasvoihin, joiden tiedän hoitavan hommansa hyvin.

Vierailija
19/31 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä yritä pitää yhteyttä, mutta myöhemmin alalle päästyäsi voit ilmoittaa ilouutisen opettajalle koulun sähköpostiin ja kiittää häntä innotuksesta ja hyvästä opetuksesta. Opettaja tekee sitten aloitteen yhteydenpidon jatkosta, jos haluaa.

Tällaista mä oon itseasiassa ajatellutkin :)

Ap

Vierailija
20/31 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Satunnainen näkeminen on ihan eri juttu kun yrittää aktiivisesti pitää yhteyttä entiseen opettajaan.

Outoa olisi.

Sanoinkin jo aloitusviestissä, että olisi kiva pitää yhteyttä ihan satunnaisesti. Harvoin siis

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kaksi