Miten neuvoisit omia vanhempiasi kasvatuksessa, näin jälkikäteen!
Minun vanhempani ovat päässeet aikoinaan helpolla, koska minä ja siskoni olimme tosi kilttejä lapsia ja nuoria.
Koska olimme kilttejä, antoivat vanhemmat meidän tehdä mitä haluttiin ja ostivat meille kaiken mitä haluttiin (harvoin kyllä mitään pyydettiin).
Nyt huomaan, että näin aikuisena minua ärsyttää suunnattomasti jos mieheni ei halua samoja asioita eikä esim suostu ostamaan meille jotain (edelleen kyllä todella harvoin mitään haluan). Sisäinen lapsi nostaa päätään; minähän haluan nyt heti!!
Toinen missä vanhempani mokasivat, oli se että minua ei pakotettu mihinkään harrastukseen. En itse halunnut mennä mihinkään ja vanhemmat antoi harrastusten olla. Olin aina vain kavereiden kanssa ulkona ja leikin. Nyt aikuisena ärsyttää kun en oikein missään ole keskivertoa parempi. Tykkäsin pienenä piirtää, soittaa, laulaa ja uida. He eivät yrittäneet etsiä mitään minun juttua johon olisivat kannustaneet. Ainoa mihin olisivat vieneet oli ratsastus. En halunnut joten sitten jäin koluamaan lähileikkipuistoja koko nuoruuteni ajan.
Kertokaapa omat huomionne!
Kommentit (124)
Panostakaa enemmän lasten vuorovaikutustaitojen kehittämiseen. Se on tärkeämpää kuin kirjaviisaus.
Jos lapsi uskaltaa kertoa ongelmastaan, keskittykää sen ratkaisemiseen älkääkä toistenne tai sukulaisten syyttelyyn.
Varmistakaa, että teillä on oma elämä. Lapsesta ei pidä tulla mikään tiedän voittopokaalinne.
Älkää vertailko.
Lasten psyykkisestä ja fyysisestä terveydestä olisi voinut edes yrittää huolehtia. Olisi voinut edes joskus antaa iltapalaa ja kehottaa hammaspesulle, nukkumaan joutui menemää omin nokkinensa. Olisi kannattanut viedä lääkäriin muulloinkin kuin silloin, kun lapselle haluttiin tarpeeton antibioottikuuri tabletteina, lapselle joka ei niitä osannut niellä. Nestemäisen antaminen oli kuulemma niin vaikeaa. Jos yöllä pissasi sänkyyn, olisi kannattanut vaihtaa lakanat ja edes joskus kuivattaa patja, eikä seisottaa vuodesta toiseen märkää patjaa umpinaisessa sängyssä. Olisi kannattanut olla pahoinpitelemättä ja käyttämättä seksuaalisesti hyväksi. Olisi vanhempien kannattanut hakea apua omiin ongelmiinsa eikä purkaa niitä lapsiin tuhoten heidän tulevaisuutensa. Olisi kannattanut ostaa uusia vaatteita myös lapsille eikä antaa kulkea reikäisissä, joista muut opettaja mukaanlukien huomautteli. Ei olisi kannattanut dyykata lapsille vaatteita ja tavaroita kaatopaikoilta. Silloin ennen sinne pääsi ihan esteittä eikä ollut mitään kierrätyslaatikoita edes. Olisi kannattanut olla häpäisemättä ja nolaamatta lasta. Ei olisi pitänyt antaa alle kouluikäisten lasten juoda alkoholia tai maisteluahan se kuulemma vain oli !!!!
Vierailija kirjoitti:
Lasten psyykkisestä ja fyysisestä terveydestä olisi voinut edes yrittää huolehtia. Olisi voinut edes joskus antaa iltapalaa ja kehottaa hammaspesulle, nukkumaan joutui menemää omin nokkinensa. Olisi kannattanut viedä lääkäriin muulloinkin kuin silloin, kun lapselle haluttiin tarpeeton antibioottikuuri tabletteina, lapselle joka ei niitä osannut niellä. Nestemäisen antaminen oli kuulemma niin vaikeaa. Jos yöllä pissasi sänkyyn, olisi kannattanut vaihtaa lakanat ja edes joskus kuivattaa patja, eikä seisottaa vuodesta toiseen märkää patjaa umpinaisessa sängyssä. Olisi kannattanut olla pahoinpitelemättä ja käyttämättä seksuaalisesti hyväksi. Olisi vanhempien kannattanut hakea apua omiin ongelmiinsa eikä purkaa niitä lapsiin tuhoten heidän tulevaisuutensa. Olisi kannattanut ostaa uusia vaatteita myös lapsille eikä antaa kulkea reikäisissä, joista muut opettaja mukaanlukien huomautteli. Ei olisi kannattanut dyykata lapsille vaatteita ja tavaroita kaatopaikoilta. Silloin ennen sinne pääsi ihan esteittä eikä ollut mitään kierrätyslaatikoita edes. Olisi kannattanut olla häpäisemättä ja nolaamatta lasta. Ei olisi pitänyt antaa alle kouluikäisten lasten juoda alkoholia tai maisteluahan se kuulemma vain oli !!!!
Paljon voimia sinulle. Taidat olla paljon fiksumpi vanhempi kuin mitä vanhempasi koskaan osasivat sinulle olla. Tsemppiä!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älkää kertoko että olin vahinko, muistakaa etten ole tahallani olemassa. Älkää jättäkö mua aina yksin. Kehukaa mua joskus.
Minulle kerrottiin aikuisena sekin ja vielä että ilmaistiin että aika epätoivottukin. sanoin: " niin, älä itseäsi mistään syytä, kun ethän sä mitään sille voinut että synnyit."
Senkin kestää kun saa apua tukea ja rakkautta esim terapiassa. Ja onneksi tuli sieltä kotoakin onnenmuruja ja annettiin käsitys että eihän muhun voinut olla ihastumatta kun taloon sitten vahinkona tulin. että näin. Saa nauraa ja saa itkeä!
Mulle asia kerrottiin jo lapsena, muodossa "vahinko olit, oisit saanut jäädä syntymättä".
Sinulle joka kirjoitit "En ole vanhempasi, mutta minä voin sanoa, että olet Ihana et jää yksin ja olet rakas. Sano ne itsellesikin." Kiitos. Yritän mutta vaikeaa on. Viimeksi eilen tuli itku kun tajusin miten harva ihminen musta välittää (kuusi ihmistä keksin). On tässä ollut henkistä alamäkeä, onneksi mun lapset tuo mun elämään merkitystä. :)
Hei sinä, kuules minä kirjoitin sen. Minun äitini hylkäsi minut kauan sitten. Sanon vaan sen että olisin ollut hyvin onnekas jos olisin saanut kaltaisesi äidin aikoinaan omaksi äidikseni. Olet tärkeä ja hyvä ihminen, muista se. Ja opetellaan kaikki rakastamaan itseämme, kyllä me siihen pystytään vielä joku päivä.
Kiitos. Mun isä hylkäsi mut joten ymmärrän jotain siitä mitä olet käynyt läpi. Opettelen nyt arvottamaan itse itseni, peilaamatta muista ihmisistä. Sä olet tärkeä ja hyvä, sait mut hymyilemään. :)
Tää on hyvä ketju. Varmasti moni tähän kirjoittaneista on tehnyt päätöksen ettei vie ongelmaa yhtäkään sukupolvea eteenpäin. Ollaan me parempia vanhempia.
Pitäkää lupaukset.
Älkää erotko.
Häpeällä kasvattaminen, turha piheys ja missään ei auteta kun on kotoa muuttanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljon voimia sinulle. Taidat olla paljon fiksumpi vanhempi kuin mitä vanhempasi koskaan osasivat sinulle olla. Tsemppiä!!!
Kiitos. Rehellisesti sanottuna olen parempi.
Ainut josta en tykänny oli klo 22 kotiintuloaika, täysin järjetön, muut sai olla myöhempään.
Muuten arvostan vanhempiani. Opettivat vanhusten kunnioitusta ja eläinrakkautta ja rehellisyyttä.
Kiitos, että kasvatitte minusta vahvan, itseensä luottavan naisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älkää kertoko että olin vahinko, muistakaa etten ole tahallani olemassa. Älkää jättäkö mua aina yksin. Kehukaa mua joskus.
Minulle kerrottiin aikuisena sekin ja vielä että ilmaistiin että aika epätoivottukin. sanoin: " niin, älä itseäsi mistään syytä, kun ethän sä mitään sille voinut että synnyit."
Senkin kestää kun saa apua tukea ja rakkautta esim terapiassa. Ja onneksi tuli sieltä kotoakin onnenmuruja ja annettiin käsitys että eihän muhun voinut olla ihastumatta kun taloon sitten vahinkona tulin. että näin. Saa nauraa ja saa itkeä!
Mulle asia kerrottiin jo lapsena, muodossa "vahinko olit, oisit saanut jäädä syntymättä".
Sinulle joka kirjoitit "En ole vanhempasi, mutta minä voin sanoa, että olet Ihana et jää yksin ja olet rakas. Sano ne itsellesikin." Kiitos. Yritän mutta vaikeaa on. Viimeksi eilen tuli itku kun tajusin miten harva ihminen musta välittää (kuusi ihmistä keksin). On tässä ollut henkistä alamäkeä, onneksi mun lapset tuo mun elämään merkitystä. :)
Hei sinä, kuules minä kirjoitin sen. Minun äitini hylkäsi minut kauan sitten. Sanon vaan sen että olisin ollut hyvin onnekas jos olisin saanut kaltaisesi äidin aikoinaan omaksi äidikseni. Olet tärkeä ja hyvä ihminen, muista se. Ja opetellaan kaikki rakastamaan itseämme, kyllä me siihen pystytään vielä joku päivä.
Kiitos. Mun isä hylkäsi mut joten ymmärrän jotain siitä mitä olet käynyt läpi. Opettelen nyt arvottamaan itse itseni, peilaamatta muista ihmisistä. Sä olet tärkeä ja hyvä, sait mut hymyilemään. :)
Tää on hyvä ketju. Varmasti moni tähän kirjoittaneista on tehnyt päätöksen ettei vie ongelmaa yhtäkään sukupolvea eteenpäin. Ollaan me parempia vanhempia.
Kiitos sanoistasi lähimmäisenrakas. matka on ollut vaikea ja pitkä mutta valoa näkyy. olen pääsemässä yli hylkäyksestä ja siitä miten siihen on ympäristössä suhtauduttu. rakkaus voittaa joka panoksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos. Rehellisesti sanottuna olen parempi.
Todellakin olet. Voimahali.
Raha-asiat, varsinkaan rahan puute, ei kuulu pienille lapsille. Ujous ei ole huono piirre, pikemminkin hieno. Lapsen vähättely ja nolaaminen on noloa myös vanhemmille. Lapsesta tuntuu hyvältä olla edes joskus sylissä.
Ruokaa kannattaa ostaa kotiin. Sen ruoan kannattaa olla terveellistä ja sitä pitäisi myös valmistaa.
Naapurin juoppokämppä ei ole sopiva paikka lapselle.
Naapureiden ovikelloja ei pitäisi käydä lasten pimpottamassa ja hakemassa aikuisen seuraa tuntemattomista kun olette ties missä.
Koulunkäynnissä pitää tukea, ja se ei tarkoita sitä että motkotetaan kun saan kaseja kokeista.
Kolmet urheiluharkat illassa putkeen on liikaa, etenkin siksi ettette jaksa hakea hallilta välillä pois.
Ei ole okei kerätä lapsen tavaroita jätesäkkiin ja heittää ne roskiin, jos lapsi ei ole siivonnut huonettaan.
Ei ole okei laittaa omaa uutta kumppania lasten edelle. Eikä ole okei antaa kumppanin haukkua lapsia ja huutaa lapsille.
Kahden koulun mykkäkoulu 16-vuotiaalle ei ole aikuismaista käytöstä.
jne
Vierailija kirjoitti:
Ruokaa kannattaa ostaa kotiin. Sen ruoan kannattaa olla terveellistä ja sitä pitäisi myös valmistaa.
Naapureiden ovikelloja ei pitäisi käydä lasten pimpottamassa ja hakemassa aikuisen seuraa tuntemattomista kun olette ties missä.
Koulunkäynnissä pitää tukea, ja se ei tarkoita sitä että motkotetaan kun saan kaseja kokeista.
Kolmet urheiluharkat illassa putkeen on liikaa, etenkin siksi ettette jaksa hakea hallilta välillä pois.
Ei ole okei kerätä lapsen tavaroita jätesäkkiin ja heittää ne roskiin, jos lapsi ei ole siivonnut huonettaan.
Ei ole okei laittaa omaa uutta kumppania lasten edelle. Eikä ole okei antaa kumppanin haukkua lapsia ja huutaa lapsille.
jne
Kahden KUUKAUDEN mykkäkoulu siis, outo autocorrect
Vierailija kirjoitti:
jne
Kiitos kun kerroit, Voimahali ja Rakkautta elämääsi. Olet ihana ja riität just semmosena kuin olet.
Älä anna lapsesi lihoa edes pulleaksi. Painosta eroon pääsy on hankalaa ja haitallista nuorelle kun nuori painoonsa havahtuu.
Kiitos hyvästä ketjusta,
Älä rankaise väkivallalla. Se oli laitonta silloin ja on edelleen. Remmistä jääneet jäljet paranee, mutta se pelko ei unohdu koskaan eikä se ristiriitainen tunne meidän välillä, kun isän pitäisi tarjota turvaa, mutta onkin samalla pelottavin. Sitä puuttunutta turvasatamaa saattaa tytär etsiä sitten lopunelämäänsä.
Älä syytä lastasi asioista, jotka olet itse rikkonut, mutta joita et voi myöntää rikkoneesi, koska olet auktoriteetti. Jumalasta seuraava.
Älä anna lapselle sellaista vastuuta, jota hän ei voi ikätasoonsa nähden kantaa. Jos annat vastuuta, niin neuvo ja ohjaa. Lopulta asiat ovat kuitenkin vanhemman vastuulla.
Älä ole autoritäärinen kasvattaja, jonka sana on laki, ilman perusteluja. Neuvo, ohjaa, perustele, keskustele. Kuuntele lapsen näkökulma. Näin hän oppii luottamaan siihen, että myös hänen mielipiteellään on merkitystä, eikä odota, että joku muu päättää ja käskee. Opeta, että lapsellasi on ääni.
Joko lapsi nujertuu tai taistelee. Minä nujerruin, ainakin joiksikin vuosiksi.
Älkää juoko lainkaan alkoholia! Kohtuukäyttäjältä näyttävä ja työssäkäyvä voi olla alkoholisti ja se tuntuu lapselle läsnäolon puutteena, jatkuvana epävarmuutena ja pelkona.
Vierailija kirjoitti:
jne
Muita kommentoimatta pisti silmään tuo lapsen tavaroiden pois heittäminen jos lapsi ei ole siivonnut. Oliko sinulla kuitenkin tiedossa että jos et aikaan x ole siivonnut tavarat lähtevät roskiin? Jos näin oli niin teko oli perusteltu sillä vanhemman kuuluu pitää rajat jotka on asettanut ja on lapsen valinta totella tai kärsiä seuraukset. Siivoaminen on kuitenkin tärkeää läpi elämän. Mikäli sinulla oli siis tilaisuus siivota. Jos taas tilanne oli eri ja mielivaltaisesti heitellään tavarat roskiin koska juuri nyt olisi pitänyt olla siistiä eikä asiasta lapselle kerrottu on asia aivan eri.