Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Omakanta ON kuin rikkinäinen puhelin

Vierailija
09.04.2019 |

Katsoin omakannasta eilisen kirjoituksen, mitä terveydenhoitaja oli kirjoittanut taudistani. Minulla on niin voimakas kurkkukipu, ettei mikään särkylääke auta, en saa käännettyä päätäni enkä pysty juuri lainkaan nielemään. Hengittäminen on ainut, mikä ei satu hirvittävästi.

Omakannassa luki, että "ei nielemisvaikeutta". Että sillee. Onko henkilökunnalla niin kiire vai eivätkö ota työtään vakavasti, kun kirjotietaan päinvastaista, mikä tilanne on ja mitä on kerrottu?

Voisin työssäni todeta oppilaiden tutkimuksista asiakirjoihin, että "ei lukivaikeutta", kun sellainen on ollut selvästi esillä ja todettu. Tai poliisi pahoinpidellystä ihmisestä, "ei rikosta tapahtunut".

Kommentit (32)

21/32 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä voit pyytää korjausta sinne tekstiin :)

Jep jep, tosi helppoa, etsit vain terveyskeskuksen ylilääkärin tiedot, etsit lomakkeen(taisi olla potilasvahinko kohdasta, lähetät terveyskeskukseen ja jäät odottamaan tapahtuuko mitään.

Minulle terveydenhoitaja lätkäisi puhelimitse sairauskoodin tautiin jota minulla ei ollut, lääkäri käytti lopulta toista koodia omakantaan.

Nyt tiedoistani löytyy että on herpes vaikka kyseessä oli vyöruusu.

En ole jaksanut korjata koska on liian monimutkaista.

Tai sitten vaan soitat sinne terveyskeskukseen ja sanot asiasi.

Vierailija
22/32 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pitäisi olla potilaan tehtävä korjailla hoitohenkilökunnan jälkiä ":)"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tuo käytännössä onnistuisi, jos pyytäisi virheellisen tekstin oikaisua?

Kirjauksethan on tehnyt toinen lääkäri/hoitaja, joka on tietyllä hetkellä tehnyt havaintonsa ja mahdollisen kirjausmokansa. Kuka jälkeenpäin voi alkaa toisen työtä korjaamaan tuollai? Eiku se olikin tarkoittanut ihan toista kuin kirjoitti, asiakas sanoi niin.

Vierailija
24/32 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis sitten kun niitä käyntejä on paljon ja tietoja on paljon väärin, niin eihän niitä voi kaikkia korjata. Itse olen joskus suullisesti pyytänyt korjausta lääkäriltä, mutta en ole saanut. Vain yhden kerran olen virallisen korjauspyynnön lähettänyt kirjeellä osastolle. On siinä hommansa.

Jep, ainut ratkaisu näiden virheellisten kertomusten korjaamiseen olisi varmaan sellainen toiminto siellä sivustolla, että olisi joku ”lisähuomioita tähän kirjaukseen” painike, josta voisi helposti lähettää viestin mikä asia on väärin. Vihaan tota omakantaa kun itselläkin vilisee lääkärin virheellisiä höpinöitä siellä ties kenen näkyvillä kun en tiedä miten sieltä muka helposti voi nähdä historian että ketkä kaikki tietojani on katsellut.

Sehän se onkin kun sieltä omakannasra ei näe kuka on katsonut tietojasi, sieltä näkyy vain että mikä yksikkö esim terveyskeskus eli ei tiedä vaan pitää erikseen pyytää lokitietoja( taas varmaan kirjallisesti) k.o. paikasta että kuka on katsellut, ja sitten pitäisi vielä itse varmaan tietää onko kyseisellä henkilöllä ollut osuutta hoitoosi... eli onko ollut oikeutta katsoa tietoa. Ei sairaana välttämättä jää mieleen ihmisten nimet.

Kiitos tiedosta! Niin arvasin että asia on juurikin noin, vaikka alunperin omakannan tulosta ja terveystietojensa yksityisyyden suojasta huolestuneita kansalaisia rauhoiteltiin väittämällä että kannan väärinkäytöksistä ei tarvitse olla huolissaan, koska jokainen voi nähdä itse milloin/missä/kuka tietoja on katsonut. Meitä on kuulkaas kusetettu!

Vierailija
25/32 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä14 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep jep, tosi helppoa, etsit vain terveyskeskuksen ylilääkärin tiedot, etsit lomakkeen(taisi olla potilasvahinko kohdasta, lähetät terveyskeskukseen ja jäät odottamaan tapahtuuko mitään.

Minulle terveydenhoitaja lätkäisi puhelimitse sairauskoodin tautiin jota minulla ei ollut, lääkäri käytti lopulta toista koodia omakantaan.

Nyt tiedoistani löytyy että on herpes vaikka kyseessä oli vyöruusu.

En ole jaksanut korjata koska on liian monimutkaista.

Tai sitten vaan soitat sinne terveyskeskukseen ja sanot asiasi.

Ei onnistu tuo sillä eivät voi puhelimessa välttämättä täysin varmistua että on oikeasti kyseessä oikea ihminen joka niitä tietoja haluaa muuttaa. Edes edellisen kerran hemoglobiiniarvoja ei ollut näkyvissä kun soitin ja kysyin niitä ja pyysin vertaamaan edelliseen.”ne tiedot ei näy minulle” Miten se puhelinterveydenhoitaja muka voi lääkärin diagnooseja muuttaa? Taikka jonkun toisen terkan kuin omaansa?

Eli kyllä se nyt on päällikkötason hommaa hoitaa asia.

Vierailija
26/32 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tuo käytännössä onnistuisi, jos pyytäisi virheellisen tekstin oikaisua?

Kirjauksethan on tehnyt toinen lääkäri/hoitaja, joka on tietyllä hetkellä tehnyt havaintonsa ja mahdollisen kirjausmokansa. Kuka jälkeenpäin voi alkaa toisen työtä korjaamaan tuollai? Eiku se olikin tarkoittanut ihan toista kuin kirjoitti, asiakas sanoi niin.

Ainut ratkaisu olisikin se ”korjauspainike” siellä kannan sivuilla, johon potilas voisi suoraan kertoa oman näkemyksensä virheellisestä lausunnosta, ja lausunnon tekijät sitten saisivat tiedot omista virhelausunnoistaan, ja korjaisivatkin ne. Saattaisi siten alkaa vähentyä se omien höpöttelykin ja tarkentua työnjälki kun joutuisivat korjaamaan omat virheensä, toisin kuin nyt potilaan on vaan tyydyttävä kohtaloonsa.

Vierailija
27/32 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis sitten kun niitä käyntejä on paljon ja tietoja on paljon väärin, niin eihän niitä voi kaikkia korjata. Itse olen joskus suullisesti pyytänyt korjausta lääkäriltä, mutta en ole saanut. Vain yhden kerran olen virallisen korjauspyynnön lähettänyt kirjeellä osastolle. On siinä hommansa.

Jep, ainut ratkaisu näiden virheellisten kertomusten korjaamiseen olisi varmaan sellainen toiminto siellä sivustolla, että olisi joku ”lisähuomioita tähän kirjaukseen” painike, josta voisi helposti lähettää viestin mikä asia on väärin. Vihaan tota omakantaa kun itselläkin vilisee lääkärin virheellisiä höpinöitä siellä ties kenen näkyvillä kun en tiedä miten sieltä muka helposti voi nähdä historian että ketkä kaikki tietojani on katsellut.

Sehän se onkin kun sieltä omakannasra ei näe kuka on katsonut tietojasi, sieltä näkyy vain että mikä yksikkö esim terveyskeskus eli ei tiedä vaan pitää erikseen pyytää lokitietoja( taas varmaan kirjallisesti) k.o. paikasta että kuka on katsellut, ja sitten pitäisi vielä itse varmaan tietää onko kyseisellä henkilöllä ollut osuutta hoitoosi... eli onko ollut oikeutta katsoa tietoa. Ei sairaana välttämättä jää mieleen ihmisten nimet.

Kiitos tiedosta! Niin arvasin että asia on juurikin noin, vaikka alunperin omakannan tulosta ja terveystietojensa yksityisyyden suojasta huolestuneita kansalaisia rauhoiteltiin väittämällä että kannan väärinkäytöksistä ei tarvitse olla huolissaan, koska jokainen voi nähdä itse milloin/missä/kuka tietoja on katsonut. Meitä on kuulkaas kusetettu!

Siellä näkyy kyllä päiväus ja yksikkö, mutta esimerkiksi jos on tehty lähete niin se päiväys saattaa olla mikä tahansa päivä jolloin kyseinen yksikkö on käsitellyt lähetettä, eikä liity omaan asiointipäivään. Lisäksi kun lääkärit/ hoitajat saattaa kirjata asiat vasta seuraavana päivänä niin ne päivämäärät ei suoraan ole samat kuin oma käynti.

Eli pysy siinä sitten kärryillä.

Eräs lääkäri ei kirjannut omakantaan mitään, ja sitten fysioterapeutilta ( joka oli 3pv päästä röntgenistä) sanoi että minulla on nivelrikko, eli fysiolle näkyi jo radiologin lausunto, jota ei minulle vielä ollut kirjattu. Hyvä että fysio kertoi mikä niskaani vaivaa ja sain hyvät jumppaohjeet ja uskoa siihen että vielä joskus olen kivuton. (kesti muuten 5kk että niska parani hermopinteestä joka aiheutui nivelkulumasta)

Vierailija
28/32 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole lääkäri ja olen saattanut ymmärtää väärin, mutta uskoisin että tuolla nielemisvaikeudella ei tarkoiteta sitä, että kurkku on niin kipeä että nieleminen vi.tuttaa. Nielemisvaikeudella käsittääkseni viitataan joihonkin neurologisiin häiriöihin tai pahaan tulehdukseen, jotka aiheuttavat nielemisrefleksin heikkoutta/poistumista. Sinun tapauksessasi tulehdus ei ole niin paha että estäisi nielemisrefleksin (vaikka siis kovaa kipua nieltäessä aiheuttaakin).

Vierailija
29/32 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole lääkäri ja olen saattanut ymmärtää väärin, mutta uskoisin että tuolla nielemisvaikeudella ei tarkoiteta sitä, että kurkku on niin kipeä että nieleminen vi.tuttaa. Nielemisvaikeudella käsittääkseni viitataan joihonkin neurologisiin häiriöihin tai pahaan tulehdukseen, jotka aiheuttavat nielemisrefleksin heikkoutta/poistumista. Sinun tapauksessasi tulehdus ei ole niin paha että estäisi nielemisrefleksin (vaikka siis kovaa kipua nieltäessä aiheuttaakin).

Jos kurkussa on kurkkupaise ei välttämättä pysty nielemään, joten pelkkä ”ei nielemisvaikeuksia”on hieman väärän kuvan antoa sairaudesta, jos kurkkuun sattuu niinpaljon että nieleminen on vaikeaa, onhan se silloin nielemisvaikeuksia.

30/32 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni sai sytostaatteja touko-, kesä- ja heinäkuussa 2016 ja vielä lisää elokuussa. Omakannassa ekat sytostaatit näkyy elokuussa. Kysyin asiasta osastolta ja sain kuulla että joskus on tällaista

Vierailija
31/32 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nielemisvaikeus = vaikea niellä

Nielemiskyvyttömyys= ei pysty nielemään

Ainakin suomen kielellä. Voipi hoitajilla on olla kielensä.

Vierailija
32/32 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autocorrect...

Voipi hoitajilla olla oma kielensä. (piti siis lukea)