Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Omakanta ON kuin rikkinäinen puhelin

Vierailija
09.04.2019 |

Katsoin omakannasta eilisen kirjoituksen, mitä terveydenhoitaja oli kirjoittanut taudistani. Minulla on niin voimakas kurkkukipu, ettei mikään särkylääke auta, en saa käännettyä päätäni enkä pysty juuri lainkaan nielemään. Hengittäminen on ainut, mikä ei satu hirvittävästi.

Omakannassa luki, että "ei nielemisvaikeutta". Että sillee. Onko henkilökunnalla niin kiire vai eivätkö ota työtään vakavasti, kun kirjotietaan päinvastaista, mikä tilanne on ja mitä on kerrottu?

Voisin työssäni todeta oppilaiden tutkimuksista asiakirjoihin, että "ei lukivaikeutta", kun sellainen on ollut selvästi esillä ja todettu. Tai poliisi pahoinpidellystä ihmisestä, "ei rikosta tapahtunut".

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu todellakin, että omakannassa näitä virheitä on valtavasti.

Vierailija
2/32 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä voit pyytää korjausta sinne tekstiin :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hän sinne omakantaan ole kirjoittanut. Käyntitietosi on kirjattu terveyskeskuksesi/sairaalaan potilastietoihin. Sieltä ne siirtyy potilastietoarkistoon (kanta.)

Vierailija
4/32 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä kerran. Omakantaan EI VOI kirjata mitään. Se on pelkkä arkisto. Kirjaukset tehdään potilaskertomuksiin.

Vierailija
5/32 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, varsinaisesti aloittajan pointti ei liene ollut siinä, mitä reittejä potilasteksti on mennyt omakantaan, vaan se, että siellä lukee päinvastaista kuin on tilanne ollut.

Tällaisesta kuulee paljon.

Itse asiassa eipä tuo aloittaja tainnut edes sanoa, että hoitaja oli kirjoittanut juuri omakantaan, vaan että omakannassa luki kirjoitus eilisestä tapahtumasta. 

Vierailija
6/32 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei varmaan ole merkityksellistä tuollaisesssa taudissa. Ehkä aloituksen idea oli kertoa, että asia kääntyy päinvastoin kuin ollut. Toki isommissa sairauksissa sillä todellakin olisi merkitystä.

Vierailija
7/32 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep jep, tosi helppoa, etsit vain terveyskeskuksen ylilääkärin tiedot, etsit lomakkeen(taisi olla potilasvahinko kohdasta, lähetät terveyskeskukseen ja jäät odottamaan tapahtuuko mitään.

Minulle terveydenhoitaja lätkäisi puhelimitse sairauskoodin tautiin jota minulla ei ollut, lääkäri käytti lopulta toista koodia omakantaan.

Nyt tiedoistani löytyy että on herpes vaikka kyseessä oli vyöruusu.

En ole jaksanut korjata koska on liian monimutkaista.

Vierailija
8/32 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep jep, tosi helppoa, etsit vain terveyskeskuksen ylilääkärin tiedot, etsit lomakkeen(taisi olla potilasvahinko kohdasta, lähetät terveyskeskukseen ja jäät odottamaan tapahtuuko mitään.

Minulle terveydenhoitaja lätkäisi puhelimitse sairauskoodin tautiin jota minulla ei ollut, lääkäri käytti lopulta toista koodia omakantaan.

Tähän episodiin liittyi vielä labratyöntekijän möläyttely näytettä ottaessaan ”näyttää ihan herpekseltä”

No shit sherlock, lääkäri ei tiennyt kumpi herpeksistä on ( zoster vai simplex) niin otetaan molempien dna-viljely rakkulasta, joten miten tuo labra nyt arvelee että on herpes simplex (kun sitä arkikielellä herpekseksi sanotaan) eikä pitänyt suutaan kiinni arveluissaan. Hieman eroa onko vesirokko vai elinikäinen sukupuolitauti.

Vierailija
9/32 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vyöruusu on herpes viruksen aiheuttama, niin kuin vesirokkokin.

Siellä ilmeisesti lukee se viruksen nimi?

Vierailija
10/32 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vielä kerran. Omakantaan EI VOI kirjata mitään. Se on pelkkä arkisto. Kirjaukset tehdään potilaskertomuksiin.

Minulle ei ole epäselvää ettei terkka kirjoita suoraan omakantaan.  Omakanta on paikka, josta voin tarkistaa, mitä terkka kirjoitti ylipäätään minusta. En ole tarkasti tietoinen, mitä kaikkia väyliä tieto siirtyy kantaan eikä minun tarvitsekaan tietää. Luulisin, että terkka kirjoittaa johonkin ohjelmaan, jota sanotaan vaikka potilastiedoiksi tms. Ihan sama.

Mutta tämä asiahan ei ollut viestin kantava ajatus, kuten täällä on joku jo kommentoinutkin.

Tarkoitin sitä, että luulisi olevan helppoa kirjoittaa, ettei pysty nielemään, kun niin on todettu eikä sen sijaan ettei ole nielemisvaikeuksia. Tämä oli viestini, kirjoitti sen sitten tietokoneelle tai ruutupaperille.

- ap

Vierailija
11/32 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on huono kaukonäkö eli miinusnäkö ja hajataittoa. Mainitsin tästä hoidossa ja kun en pidä silmälaseja niin en näe oikeastaan tarkasti paria metriä kauemmaksi esim ulkona jne.. Kantaan oli kirjoitettu että 'näkee olemattomia ihmisiä'. 

Että näin.

Vierailija
12/32 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle ei ole epäselvää ettei terkka kirjoita suoraan omakantaan.  Omakanta on paikka, josta voin tarkistaa, mitä terkka kirjoitti ylipäätään minusta. En ole tarkasti tietoinen, mitä kaikkia väyliä tieto siirtyy kantaan eikä minun tarvitsekaan tietää. Luulisin, että terkka kirjoittaa johonkin ohjelmaan, jota sanotaan vaikka potilastiedoiksi tms. Ihan sama.

Mutta tämä asiahan ei ollut viestin kantava ajatus, kuten täällä on joku jo kommentoinutkin.

Tarkoitin sitä, että luulisi olevan helppoa kirjoittaa, ettei pysty nielemään, kun niin on todettu eikä sen sijaan ettei ole nielemisvaikeuksia. Tämä oli viestini, kirjoitti sen sitten tietokoneelle tai ruutupaperille.

- ap

Siinä kokretisoituu kommunikaation ongelma, että vaikka olettaa toisen ymmärtävän, sanoma ei kuitenkaan mene perille tarkoitetulla tavalla. 

Vierailija
13/32 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vyöruusu on herpes viruksen aiheuttama, niin kuin vesirokkokin.

Siellä ilmeisesti lukee se viruksen nimi?

Siinä terkkarin puhelinkirjauksessa jonka perusteella pääsin lääkäriin on herpes simplex koodi, mistä lähtien terveydenhoitajat tekee diagnooseja?

Ei edes ollut laittanut että herpes epäily tai jotain, lätkäissyt suoraan vaan sairauskoodin.

Tiedätkö että molemmilla herpesviruksilla on oma sairauskoodinsa? Ovat sukulaisia eivät sama asia. A60 vai B02?

Iso merkitys, sillä vyöruusudiagnoosissa viruslääkitys on moninkertainen, jotta hermosärky voitaisiin estää. Vyöruusu voi aiheuttaa jopa työkyvyttömyyttä jos jää hermosäryt päälle.

Herpes simpex tietysti myös voi tuhota näkökyvyn jos menee hieromaan silmäänsä herpesrakkulaisilla käsillä.

Vierailija
14/32 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei näy omakannassa mitään muuta kuin pari viimeistä influenssarokotusta, tuhkarokko(mpr)rokotus ja puutiaisaivokuumerokotus, ja nekin sellaisena mössönä ettei meinaa selvää saada, mihin seuraava loppuu ja edellinen alkaa. Tyhjät rivit on aivan väärissä kohdissa.

Mitään lääkärinlausuntoja mistään ei näy.

Tosi hyödyllinen on joo. Not.

Vierailija
15/32 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis sitten kun niitä käyntejä on paljon ja tietoja on paljon väärin, niin eihän niitä voi kaikkia korjata. Itse olen joskus suullisesti pyytänyt korjausta lääkäriltä, mutta en ole saanut. Vain yhden kerran olen virallisen korjauspyynnön lähettänyt kirjeellä osastolle. On siinä hommansa.

Vierailija
16/32 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis sitten kun niitä käyntejä on paljon ja tietoja on paljon väärin, niin eihän niitä voi kaikkia korjata. Itse olen joskus suullisesti pyytänyt korjausta lääkäriltä, mutta en ole saanut. Vain yhden kerran olen virallisen korjauspyynnön lähettänyt kirjeellä osastolle. On siinä hommansa.

Jep, ainut ratkaisu näiden virheellisten kertomusten korjaamiseen olisi varmaan sellainen toiminto siellä sivustolla, että olisi joku ”lisähuomioita tähän kirjaukseen” painike, josta voisi helposti lähettää viestin mikä asia on väärin. Vihaan tota omakantaa kun itselläkin vilisee lääkärin virheellisiä höpinöitä siellä ties kenen näkyvillä kun en tiedä miten sieltä muka helposti voi nähdä historian että ketkä kaikki tietojani on katsellut.

Vierailija
17/32 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multakin on sydämestä auskultoitu rauhallinen rytmi vaikkei lääkäri koskenutkaan minuun vastaanotolla. Ilmeisesti etänä kuuli rytmin ja normaalit hengitysäänet.

Vierailija
18/32 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep, ainut ratkaisu näiden virheellisten kertomusten korjaamiseen olisi varmaan sellainen toiminto siellä sivustolla, että olisi joku ”lisähuomioita tähän kirjaukseen” painike, josta voisi helposti lähettää viestin mikä asia on väärin. Vihaan tota omakantaa kun itselläkin vilisee lääkärin virheellisiä höpinöitä siellä ties kenen näkyvillä kun en tiedä miten sieltä muka helposti voi nähdä historian että ketkä kaikki tietojani on katsellut.

Tähän pitäisi saada muutos. Potilaalle jää hyvin helposti elämään "leima", jos joku lääkäri haluaa antaa hullun tai luulotautisen kuvan. Nykyisessä systeemissä on hyvin vaikea nousta puolustamaan oikeuksiaan.

Vierailija
19/32 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemusta on lääkäreiden vääristä käsityksistä. Potilastietoihin on kirjattu ylimääräisiä diagnooseja ja olemattomia hoitojaksoja. Viimeksi vakavan sairastumisen ajankohta oli merkitty aivan väärin, vuosikausia aikaisemmaksi. Minulla oli soittoaika lääkärille, ja luulin että samalla voin korjata väärinkäsityksen. Mutta ei, yllättäen lääkäri ei soittanutkaan. Soitin sitten poliklinikalle, ja sieltä sanottiin, että lääkäri onkin vain kirjoittanut omakantaan lausuntonsa, eikä edes aio soittaa. Vaikka soittoaika oli jo sovittu. Yritin sitten hoitajalta saada lääkärin soittoaikaa, ja kerroin että lääkärinlausunnossa on virheitä, jotka haluaisin samalla korjata. Soittoajan saaminen ei onnistunut, ja hoitaja ilmoitti tylyn kuuloisena, että hän kirjoittaa että potilas epäilee lausunnon oikeellisuutta. Ääääh.

Vierailija
20/32 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sehän se onkin kun sieltä omakannasra ei näe kuka on katsonut tietojasi, sieltä näkyy vain että mikä yksikkö esim terveyskeskus eli ei tiedä vaan pitää erikseen pyytää lokitietoja( taas varmaan kirjallisesti) k.o. paikasta että kuka on katsellut, ja sitten pitäisi vielä itse varmaan tietää onko kyseisellä henkilöllä ollut osuutta hoitoosi... eli onko ollut oikeutta katsoa tietoa. Ei sairaana välttämättä jää mieleen ihmisten nimet.