Pakko kysyä ruokajonoista tämä:
Tämä on tabu eli ei saisi kysyä, mutta kuinka moni jonossa olevista aiheuttaa köyhyytensä itse, polttamalla tupakkaa juopottelemalla tai muuten käytöksellään?
Kommentit (13)
Kaikki ne on aiheuttaneet en että ovat leipäjonossa.
Kyllä siellä aika sekalainen sakki on porukkaa ja kyllä osa heistä polttaa tupakkaa ja juo. Aikapaljon on keski-ikäisiä työttömiä joita kukaan ei palkkaa enää töihin. Tiedän itse aika monta tuollaista henkilöä enkä osaa sanoa onko juominen syy esim. potkuihin vai onko se käyttö alkanut sitten kun ei ole enää töitä eikä niitä enää saa. Mielenterveyteen se on varmasti vaikuttanut usealla. Työttömiä löytyy tietysti kaikista ikäluokista mutta ihan nuoria olen harvakseltaan nähnyt leipäjonossa. Heillä on usein taustalla myös riippuvuutta.
Siellä on myös yh-äitejä ja vanhuksia paljon.
Sitten on ihan tavallisia ihmisiä jotka ei juo eikä polta.
Sitten olen törmännyt kummalliseen porukkaan jotka ovat jääneet eläkkeelle aika vasta ja omistavat usein asunnon mutta käyvät piheyttään tai ajankuluksi hakemassa mitä saavat. Tällaisiä tiedän kolme joilla on hyvällä paikalla omistusasunnot ja eläkkeet mutta käyvät hakemassa leipää ja mitä saavat tuolta leipäjonosta. Eivät ole huono-osaisia eikä heillä ole mitään riippuvuuksia tai ongelmia.
Tämä oma kokemus joltakin ajalta.
Hah.
Vähäosaisemmat toki jotkut käyttävät paljon alkoholia ja tupakkaa, mutta ei kenenkään köyhyys siitä johdu.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on tabu eli ei saisi kysyä, mutta kuinka moni jonossa olevista aiheuttaa köyhyytensä itse, polttamalla tupakkaa juopottelemalla tai muuten käytöksellään?
Oletko vähäjärkinen? Miten olet onnitunut selviytymään elämässä tähän asti jos kuvittelet, että ruokajonoissa käy vain tupakoivia alkoholisteja tai kenties peliongelmaisia?
Sitähän minä juuri kysyin. Itse olen ollut opiskeluaikana köyhä, en polttanut, en kaljotellut koska ei ollut rahaa.
Ja nyt jos olisi leipäjono niin tietty kävisin ilmaiset leivät ja ruuat hakemassa. Ja päätyisin laskureihin.
Joten mikä on todellisuus lukumäärästä, onko sitä tutkittu suurenlasilla?
Jos jaossa on ilmainen ämpäri, hakisin sen vaikka kotona on 6. Ei ruokajono ole sen kummempi.
Meillä perhe jossa 6 lasta ja itse kotona kahden alle 3.v kanssa (kotihoidontuki 3:lle alle kouluikäisistä 450€).
Mies osa-aikaistettiin matalapalkkaisesta työstä.
Kumpikaan ei tupakoi, juo tai shoppaile. Mutta toki tämä on itse aiheutettua koska iso perhe haluttiin. Mutta huvittaa todella paljon kun poliitikot puhuvat synnytystalkoista ym. ja miettivät miksi suomalaiset eivät tee lapsia, kun samalla ajetaan ne leipäjonoihin.
Menehän katsomaan tuonne paikan päälle. Aika moni pienten lasten vanhempi on ajettu tuonne ja mielestäni on täysin hullua että kotihoidontuki on 1/2 pienempi kuin työttömyyskorvaus. Ei tuolla kukaan pysty elämään ja lapsia elättämään ellei ole rikasta miestä. (Eihän tuosta edes jäisi rahaa tupakkaan ja alkoholiin!)
Mitä väliä sillä on? Parempi että menevät vaikka sitten niiden päihderiippuvaisten suuhun kuin roskiin.
En usko, että päihderiippuvainen menee jonoon, ellei hänellä ole pulaa. Ei siellä huvikseen seistä. Täytyykin seuraavalta Viron reissulta tuoda kartonki tupakkaa ja käydä jakamassa se jonottajille. Kysyn, että kuka äänesti vassareita ja jaan niille. Vassarit sosialisoi ja siksi minun tupakkani kuuluu niille.
Vierailija kirjoitti:
Jos jaossa on ilmainen ämpäri, hakisin sen vaikka kotona on 6. Ei ruokajono ole sen kummempi.
Mutta jonotatko sitä tunnin jos hinta kaupassa 3€ ja töissä olemalla saisit 15?
Vierailija kirjoitti:
Hah.
Vähäosaisemmat toki jotkut käyttävät paljon alkoholia ja tupakkaa, mutta ei kenenkään köyhyys siitä johdu.
Erehdyt. Tupakka on erittäin kallista, samoin alkoholi, joten niihin käytetty raha on valtava.
sukulaiseni käy leipäjonossa ihan huvikseen. tulee lähdettyä ulos ja juteltua ihmisten kanssa. rahasta ei ole kuitenkaan puute. harrastuksenaan pitää.
Ei yksikään! Kaikilla on ollut joku ilkeä pomo, joka on irtisanonut tai sitten joku rekrytoija, joka ei palkannut töihin tai ilkeä työkkärin täti, joka kielsi opiskelemasta tai Kelan virkailija, joka ei laittanutkaan tukia maksuun tai äiti, joka ei ymmärtänyt tai kaverit, jotka tarjosi kaljaa tai lääkäri, joka määräsi mielialalääkkeitä tai...