Raskaus ja sitoutumaton mies
Kertokaahan kokemuksia ja mielipiteitä tilanteeseeni. Seurustelen itseäni vanhemman miehen kanssa, jolla on aina menojalkaa vipattanut. Pettämistäkin oli, molemmin puolin. Olemme vuosien varrella monet kerrat eronneet ja palanneet takaisin yhteen. Luottamus ei ole hyvällä pohjalla, mutta rakastamme toisiamme.
Nyt kun asiat ovat pidemmän aikaa menneet suht hyvin, tuntui perheenlisäys ajankohtaiselta. Tulinkin raskaaksi saman tien (miehen mielestä varmasti vähän liiankin nopeasti, en usko että hän oli ihan valmis vielä). Kaiken kukkuraksi asumme erillämme, eri paikkakunnilla. Tämän sekä töidemme vuoksi voi tulla jopa viikkojen taukoja, jolloin emme näe. Tämä tuntuu minusta erityisen raskaalta, vaikka suunnittelemme nyt toki yhteen muuttoa.
Miehelläni on paljon ystäviä, menoja ja harrastuksia, jotka usein vievät voiton minulta. Kun emme ole yhdessä, mieheni päätyy poikkeuksetta baariin, ja saattaa olla huonosti tavoitettavissa niinä iltoina/seuraavana päivänä. Hän on myös jäänyt kiinni valheesta viimeisen puolen vuoden aikana. Riitelemme aiheesta paljon, ja vaikka mieheni on kohentunut käytöstään huomattavasti viime vuosien aikana, tunnen epäluottamusta häntä sekä suhdettamme kohtaan.
Mieheni sanoo rakastavansa minua ja pitävänsä minua ykkössijalla elämässään. Käytännön kokemuksen kautta tunnen kuitenkin toista. Nyt raskauden aikana en koe saaneeni tukea ja läsnäoloa, joita tarvitsen. Miehen mielestä on ok olla kolmekin viikkoa tapaamatta, koska hänellä on omia menoja viikonloppuisin. Riitojemme aikana hän ei soita minulle päiväkausiin, vähättelee tunteitani, välttelee konflikteja ja jättää minulle entistä epätoivoisemman ja epävarmemman tunteen kaikesta. Hän ei ole koskaan "taistellut" suhteemme puolesta.
En keksi enää keinoja parantaa tilannetta. Kaikki lähestymiskulmat on puolestani kokeiltu, ja olemme keskustelleet asioista kymmeniä kertoja. Mieheni ei koskaan tee lupauksia parannuksesta pakottamatta. Olen raskauden vuoksi fyysisesti ja henkisesti loppu, enkä jaksa enää pelätä tulevaa ja kamppailla jatkuvasti, saadakseni tukea ja turvaa rinnalleni. Mitä teen?
Kommentit (3)
Miksi roikut tuossa miehessä? Anna sen mennä, sinun on parempi yksin. Tai voit sinä toki hänen ehdoillaan hänen kanssaan ollakin jos haluat, mutta mitään luotettavaa perheenisää et siitä saa, ja sitten kun lapsi alkaa olla isompi ja jo tajuaa asioita, hänelle ei välttämättä ole ollenkaan hyvä vaikute tuollainen mies.
Ei se yksinhuoltajuus niin kamalaa ole, siitä selviää kun on pakko. Ja parempi se kuin miehen kanssa, joka tuottaa vain lisästressiä ja huolta yksinhuoltajuuden päälle. Minut mies jätti kun vauva oli 5 kk vanha, ja se oli parin alkupäivän itkujen jälkeen valtava HELPOTUS: ei enää huolta, ei draamaa, ei pelkoa lähteekö se vai ei, vaan tieto että nyt minä ja poika ollaan kaksin ja selvitään kyllä.
Aloittaja vastaa: hankkiuduin raskaaksi tämän miehen kanssa, koska rakastan häntä ja koska hyvinä herkinä meillä on aivan ihanaa yhdessä, ja koska uskon että halutessaan hän olisi mahtava isä. Myös ikäni puolesta on sen aika. Olen yrittänyt irtaantua tästä suhteesta useita kertoja vuosien varrella, mutta ikävä on aina vienyt takaisin, ja myös koska en ole löytänyt itselleni yhtä hyvää kumppania muualta.
Kiitos hyvistä vastauksista.
Tyhmä kysynys ehkä, mutta miksi hankkuiduit raskaaksi tämän miehen kanssa?