Millainen rangaistus Riku Niemiselle pitäisi antaa vaalisalaisuuden rikkomisesta?
https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/36b8551e-df12-41f1-9e9d-df619e…
Riittääkö sakot vai laitetaanko linnaan?
Kommentit (99)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsoitteko tuon ohessa olevan videon? Sen mukaan Niemisen numero ei edes kelpaisi, koska siinä on outo väkänen. Onko muka lappu hylätty, jos esim. kakkoseen tekee silmukan?
Turhaa nipotusta. Lappu hyväksytään, jos numero on selkeästi tulkittavissa, eikä sitä voi sekoittaa johonkin muuhun numeroon. 1 ja 7 on ne pahimmat, niiden kanssa kannattaa olla tarkka.
Miksei nettiäänestystä voida sallia Suomessa, huipputeknologian maassa, jossa esim. pankkisalaisuudetkin kyetään säilyttämään nettiasioinnissa? Tällöin ei tulisi huonosti tulkittavia numeroitakaan huonon käsialan takia.
En vaan käsitä.
Kuinka nettiäänestyksessä varmistetaan vaalisalaisuus? Kuinka varmistetaan, että jokainen todella äänestää itse?
Pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Niinhän monet sopimuksetkin nykyään allekirjoitetaan, laskut maksetaan jne. Eihän niistäkään välttämättä tiedä kuka ne tekee.
Ja jos vainoharhaiseksi mennään niin eihän vaalivalvojakaan sitä passia mitenkään syynää. En esim itse näytä kuvaltani lainkaan ja läpi meni. Oisin voinut olla joku muukin.
Mikään systeemi ei ole satavarma.
Nettiäänestyksessä on kuitenkin todellinen riski, että perheenjäseniä painostetaan äänestämään tiettyä henkilöä, ostetaan ääniä vaikka perheen nuorilta, käytetään omaishoidettavan tai muuten sairaan tunnuksia oman äänen lisäksi...
Nämä riskit on olemassa kaikessa äänestyksessä. Täydellistä systeemiä ei ole.
Mutta kukaan ei voi silti mennä toisen mukaan äänestyskoppiin valvomaan, mitä siihen lappuun oikeasti kirjoitetaan. Nettiäänestyksessä taas ei voi olla varma, onko kyseinen henkilö todella äänestänyt itse vai ei.
Kuten jo edellä sanoin, en itse näytä passikuvaltani lainkaan. Mulla on nykyään erilaiset hiukset (väri, pituus, malli) ja erilainen meikki ja silmälasitkin. Olen niin eri näköinen, että baarin ovella on joskus pyydetty esittämään kela-kortti passin tueksi. Ja silti pääsin nikottelematta äänestämään maanantaina. Olisin voinut olla kuka tahansa mun passia hallussaan pitävä naishenkilö.
Lisäksi sitä pääsee äänestämään myös kokonaan ilman henkilöllisyystodistusta, jos joku vaalitoimitsija tuntee sut ja menee susta takuuseen. Mistä näistäkään tietää, tavallisia talliaisiahan ne on eikä mitään valaa vannoneita virkamiehiä.
Mikään systeemi ei ole varma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
munat pois ja linnaan!
Ei voi sanoa, että tukka pois ja linnaan :)
No sitten sanotaan, että munakarvat pois ja linnaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsoitteko tuon ohessa olevan videon? Sen mukaan Niemisen numero ei edes kelpaisi, koska siinä on outo väkänen. Onko muka lappu hylätty, jos esim. kakkoseen tekee silmukan?
Turhaa nipotusta. Lappu hyväksytään, jos numero on selkeästi tulkittavissa, eikä sitä voi sekoittaa johonkin muuhun numeroon. 1 ja 7 on ne pahimmat, niiden kanssa kannattaa olla tarkka.
Miksei nettiäänestystä voida sallia Suomessa, huipputeknologian maassa, jossa esim. pankkisalaisuudetkin kyetään säilyttämään nettiasioinnissa? Tällöin ei tulisi huonosti tulkittavia numeroitakaan huonon käsialan takia.
En vaan käsitä.
Kuinka nettiäänestyksessä varmistetaan vaalisalaisuus? Kuinka varmistetaan, että jokainen todella äänestää itse?
Pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Niinhän monet sopimuksetkin nykyään allekirjoitetaan, laskut maksetaan jne. Eihän niistäkään välttämättä tiedä kuka ne tekee.
Ja jos vainoharhaiseksi mennään niin eihän vaalivalvojakaan sitä passia mitenkään syynää. En esim itse näytä kuvaltani lainkaan ja läpi meni. Oisin voinut olla joku muukin.
Nettiäänestyksessä on kuitenkin todellinen riski, että perheenjäseniä painostetaan äänestämään tiettyä henkilöä, ostetaan ääniä vaikka perheen nuorilta, käytetään omaishoidettavan tai muuten sairaan tunnuksia oman äänen lisäksi...
Mutta kukaan ei voi silti mennä toisen mukaan äänestyskoppiin valvomaan, mitä siihen lappuun oikeasti kirjoitetaan. Nettiäänestyksessä taas ei voi olla varma, onko kyseinen henkilö todella äänestänyt itse vai ei.
Kuten jo edellä sanoin, en itse näytä passikuvaltani lainkaan. Mulla on nykyään erilaiset hiukset (väri, pituus, malli) ja erilainen meikki ja silmälasitkin. Olen niin eri näköinen, että baarin ovella on joskus pyydetty esittämään kela-kortti passin tueksi. Ja silti pääsin nikottelematta äänestämään maanantaina. Olisin voinut olla kuka tahansa mun passia hallussaan pitävä naishenkilö.
Lisäksi sitä pääsee äänestämään myös kokonaan ilman henkilöllisyystodistusta, jos joku vaalitoimitsija tuntee sut ja menee susta takuuseen. Mistä näistäkään tietää, tavallisia talliaisiahan ne on eikä mitään valaa vannoneita virkamiehiä.
Silti on järkevämpää pysyä niin varmassa kuin mahdollista, eikä siirtyä epävarmempaan.
Heiluuko Rikukin anarkistina pellepuvussa mielenosoituksissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En vaan käsitä.
Silti on järkevämpää pysyä niin varmassa kuin mahdollista, eikä siirtyä epävarmempaan.
Molemmat perustuvat loppuviimein luottamukseen. Ovat ihan yhtä luotettavia.
Tukka pois ja linnaan. Tai siis tässä tapauksessa vaan linnaan.
Kyllä nyt palstatrolleja harmittaa, kun julkkis on näyttänyt äänestyslippunsa somessa ja äänestänyt Mai Kivelää. Ei tuosta mitään rangaistusta tule, hölmöt! Ja numero on just se mikä on näytetty.
Nautin tästä. Naurattaa.
Ihanaa, taas tämä ikuisuuskeskustelu vaalisalaisuudesta. Kannattaisi googlata tai katsoa vaikka ihan vaalilaista, mitä se vaalisalaisuus tarkoittaa ja tulla huutelemaan vasta sitten. Kuka tahansa saa kertoa kelle tahansa, ketä on äänestänyt ja kuvata äänestyslippunsa jos haluaa, mutta jokaisen tulee voida antaa äänensä niin, että kukaan ei saa tietää ketä tai mitä hän äänesti.
Tässä sen näkee että miehet äänestää ulkonäön perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Tässä sen näkee että miehet äänestää ulkonäön perusteella.
Joo, kyllä vasemmistoliitolla on muuten parhaimman näköiset ja myös ystävällisimmät naiset!
Noh noh persutrollit, ei nyt anneta hyvän mainoksen tippua! Tulkaa takaisin keskustelemaan hassusta vaalisalaisuuskäsityksestänne, kun kerran itse aloititte!
Ei taida ihmisille vaalisalaisuuden merkitys ihan aueta kun rangaistuksia huudellaan..
10 vuotta pakkotyötä siperialaisella suolakaivoksella?
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa, taas tämä ikuisuuskeskustelu vaalisalaisuudesta. Kannattaisi googlata tai katsoa vaikka ihan vaalilaista, mitä se vaalisalaisuus tarkoittaa ja tulla huutelemaan vasta sitten. Kuka tahansa saa kertoa kelle tahansa, ketä on äänestänyt ja kuvata äänestyslippunsa jos haluaa, mutta jokaisen tulee voida antaa äänensä niin, että kukaan ei saa tietää ketä tai mitä hän äänesti.
No ei todellakaan saa!
Hummustypy kirjoitti:
Ei taida ihmisille vaalisalaisuuden merkitys ihan aueta kun rangaistuksia huudellaan..
Kouluihin tarvittais selvästi enemmän yhteiskuntaopintoja. Kyllähän jonkin vaalisalaisuuden käsitteen pitäisi kuulua ihan länsimaalaisen ihmisen yleissivistykseen.
Aiheesta lisää: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006064796.html?fbclid=IwAR1BaDRMqhO00…
Ja kuten jutussakin sanotaan, niin vielä kerran tiedoksi palstan sivistyneistölle eli persuille: vaalilippunsa kuvaaminen ei ole lailla kiellettyä eikä mitenkään rangaistavaa.
Nettiäänestyksessä riskit ovat suuremmat. Perheenjäsen voi seistä vieressä ja pakottaa äänestämään tiettyä ehdokasta. Nykyisessä systeemissä vaalivirkailijat valvovat, ettei koppiin mene useampaa henkilöä.