Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sain vähän perintörahoja ja mietin, pidänkö ne itselläni

Vierailija
08.04.2019 |

Vain jaanko nuorille aikuisille lapsilleni. Kahdella rahat menisivät ns. tulevaisuuden rakentamiseen ja yhdellä aikalailla elämiseen. En ole rikas mutta säännölliset ansiotulot minulla ja puolisolla ja meillä on velaton asunto. Onko tyhmää jakaa rahat lapsille vai onko se viisasta? Toivoisin asiallisia mielipiteitä ja näkökulmia asiaan.

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidä itse ne rahat.

Vierailija
2/31 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet ottanut perinnön jo vastaan niin et säästä perintöveroissa yhtään.

Nyt voit lahjoittaa 3 vuoden välein alle 5000€ ilman että lahjaveroa menee.

Jos verottaja saa tietää rahasiirrot niin mätkyt tulee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pidä itse ne rahat.

Perustelisitko?

Vierailija
4/31 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://prosentti.vero.fi/Pelalaskuri/EtusivuLahjavero.aspx

Vierailija
5/31 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Summa oli niin pieni, ettei siitä mennyt veroa. Tiedän nuo lahjoitussännöt ja jaettavat osuudet jäävät alle sallitun. Ajattelen, että nuoret tarvitsevat rahaa nyt, siksi mietin tätä.

Vierailija
6/31 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse antaisin kun pikkusummista on kyse. Nuoret tarvitsevat enemmän rahaa kuin velattomat ja vakavaraiset vanhemmat.

Vierailija
7/31 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis tarkoitan jos annat yli 5000 kolmen vuoden sisään.

Ei kannata välttämättä antaa nyt rahaa, sillä voit tarvita itse sitä avioeroon, tai eläkkeeseen taikka hoitokuluihin jos ja kun sairastut vanhana. Nykyään täytyy maksaa 500 lääkekuluja vuodessa ennenkuin tulee katto vastaan sekä sairaanhoidoissa katto on noin 600 lääkekulujen lisäksi. Nämä realisoituu heti vuodenvaihteessa aina uudelleen jos on pitkäaikaissairas.

Sijoita mieluummin itsellesi.

Vierailija
8/31 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoita osakkeisin ja lahjoita sitten vaikka osinkotuloista lapsillesi nuo verovapaat summat jollain aikavälillä. Melko varmasti tulet viimeistään eläkepäivilläsi tarvitsemaan osakesalkkusi tuottoja. Jos tuo summa on noin pieni ettei siitä mennyt veroja (alle 20000) niin silloin mielestäni kannattaa vain sijoittaa se osakkeisiin ja sijoittaa vuosittain ainakin puolet osinkotuloista osakkeisiin ja ottaa vaikka puolet käyttöön. Vielä parempi jos et tarvitse käyttöön vaan voit sijoittaa koko osingon niin kasvaa kymmenessä vuodessa ihan mukavan kokoiseksi potiksi. Eläkkeellä tulosi tulevat kuitenkin olemaan noin puolet nykyisistä nettotuloistasi. Menopuoli puolestaan mielellään lisääntyy kun on enemmän vapaa-aikaa. 

Vierailija
9/31 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse antaisin kun pikkusummista on kyse. Nuoret tarvitsevat enemmän rahaa kuin velattomat ja vakavaraiset vanhemmat.

Samaa mieltä. Voi kun minun vanhempani olisivat jakaneet enemmän rahojaan silloin, kum siitä olisi ollut apua ja helpotusta elämään. Kävi sitten niin, että yksi peliongelmainen sisarus käytti dementikkoa hyväkseen ja tuhlasi kymmeniä tuhansia peleihin ja sinne meni muidenkin osuudet. Niitä rahoja ei varattomalta ihmiseltä koskaan saa. Kannattaa jakaa eikä seisottaa tilillä.

Vierailija
10/31 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun äiti jakoi eteenpäin 5000 euroa minulle ja sisaruksilleni tasan mummoni perintörahoja. Siis saimme jokainen 5000 euroa. Pitihän siinä pankille valehdella, kun noin isoa summaa talletti, ettei vain olisi mitään huum*kaupparahoja.

Veli käytti rahat lapsensa vuokra-asunnon takuumaksuun, sisko osaksi uuden auton maksua, minä vein perheeni Legolandiin ja maksoin sen vuoden kiinteistöveron kodistamme. Niinpä ovat nuo perintörahat pelkkä muisto vain.

Äidiltäni ei aikanaan tule jäämään mitään perintöä, mutta onneksi olemme vakavaraisia työssä käyviä ihmisiä eikä meidän tarvitse elää perintöä odotellen.

Vierailija
11/31 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidä rahat itse. Säästä vaikka eläkepäiville. Lapset osaa kyllä ite tienata rahansa.

Vierailija
12/31 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisin rahani itse.

Vierailija
13/31 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kustantaisit aikuisten lastesi elämää? Olet maksanut heille kaiken ainakin 18veeksi asti. Käytä vähän rahaa jo itseesi.

Vierailija
14/31 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis lahjoittaahan saa todella ison summan:

- 5000 Euroa/nenä lapselle, lapsenlapsille ja vielä lapsen puolisolle

- Saman saa antaa myös lapsen isä...

Eli esim. 4-henkiselle perhelle saa isovanhemmat antaa 40 000 Euroa kerralla ilman verottajan viipaletta... Tosin lapsenlapsille annetut rahat on sitten lapsenlapsille mennyttä, mutta kyllä isoakin omaisuutta saa kevennettyä hyvää tahtia, jos haluaa. Päälle tietysti pienemmät lahjat... esimerkiksi voi maksaa laskuja, autonvaihdon, antaa lomamatkaan rahat jne.

Vierailija
15/31 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä. Voi kun minun vanhempani olisivat jakaneet enemmän rahojaan silloin, kum siitä olisi ollut apua ja helpotusta elämään. Kävi sitten niin, että yksi peliongelmainen sisarus käytti dementikkoa hyväkseen ja tuhlasi kymmeniä tuhansia peleihin ja sinne meni muidenkin osuudet. Niitä rahoja ei varattomalta ihmiseltä koskaan saa. Kannattaa jakaa eikä seisottaa tilillä.

Etkö osaa itse hoitaa elämääsi, kun muiden pitää auttaa ja antaa helpotusta? Opettele pärjäämään ite.

Vierailija
16/31 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No teki mitä teki, niin ei niitä rahoja kannata perinnöksi asti säästellä, joko käyttää itseensä, vaikka sitten eläkeläisenä, jos sattuu pitempään elämään, tai sitten antaa lapsille nyt kun he eniten sitä tarvitsevat.

Vierailija
17/31 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä antaisin ainakin osaa lapsille ja niin aion tulevaisuudessa tehdäkkin. Perintöä on tulossa aika paljon joten siitä riittää koko perheelle.

Vierailija
18/31 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulin katsomaan kommentteja ja kiva, kun oli asiallisiakin mielipiteitä. Toki tiesin, että tänne mahtuu aina typerääkin sakkia, joka ei osaa keskustella asiallisesti mutta antaa heidän mellastaa.

Vierailija
19/31 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli esim. 4-henkiselle perhelle saa isovanhemmat antaa 40 000 Euroa kerralla ilman verottajan viipaletta... Tosin lapsenlapsille annetut rahat on sitten lapsenlapsille mennyttä, mutta kyllä isoakin omaisuutta saa kevennettyä hyvää tahtia, jos haluaa. Päälle tietysti pienemmät lahjat... esimerkiksi voi maksaa laskuja, autonvaihdon, antaa lomamatkaan rahat jne.

Ja jos haluaa niin käteisenä toinen mokoma tai mitä nyt haluaakin.

Vierailija
20/31 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja jos haluaa niin käteisenä toinen mokoma tai mitä nyt haluaakin.

Laina on myös ihan toimiva tapa, etenkin jos pitää oikein isoja summia siirtää.