Sain vähän perintörahoja ja mietin, pidänkö ne itselläni
Vain jaanko nuorille aikuisille lapsilleni. Kahdella rahat menisivät ns. tulevaisuuden rakentamiseen ja yhdellä aikalailla elämiseen. En ole rikas mutta säännölliset ansiotulot minulla ja puolisolla ja meillä on velaton asunto. Onko tyhmää jakaa rahat lapsille vai onko se viisasta? Toivoisin asiallisia mielipiteitä ja näkökulmia asiaan.
Kommentit (31)
Ilman muuta antaisin lapsilleni, etenkin jos itse velaton eikä mitään tähdellisempää rahareikää. Nuorilla varmasti tarvetta ja ainakin itselle tulee hyvä mieli kun tietää että oma lapsi ilahtuu esim. matkasta johon ei itsellä olisi varaa, etenkään jos ei tarvitsisi itse luopua omista tärkeistä asioista
Keksisin jotain kivaa yhdessä miehen kanssa ja loput jakaisin lapsille. Suurin osa menisi lasten hyväksi.
Anna osa lapsille ja pidä osa itsellä? 50/50 jaolla ja kaikilla hyvä mieli.
Mä antaisin lapsille sen verottomuuden rajan suuruisen summan. Omat lapset eivät halua ottaa rahaa vastaan vaikka ovat opiskelijoita. Haluavat pärjätä itse. Mutta varmaan perintö voisi kelvata.
Mitä ihmettä on ’tulevaisuuden rakentaminen’?
Jos annat lapselle, joka ehkä mahdollisesti ’elää tukien avulla’ niin älä ainakaan tilille laita.
Itse ehkä antaisin lapsille mutta ehkäpä niin, että laittaisin heille vaikkapa vuoden talletukset, jonka jälkeen tietenkin voivat tehdä rahalla mitä lystäävät, mutta olisivat ehkä tottuneet siihen, että se on sellainen ei-käyttövaroissa-oleva puskuriraha pahan päivän varalle?.
Minä pidin rahat itselläni. Jossain vaiheessa aikuisten lasten tulee ymmärtää, että äiti ja isä eivät ole kuin joulupukki eli täyttämässä kaikkia toiveita.
Lisäksi minun rahani ovat minun rahojani, eivät lasteni rahoja, joita he eivät ole vielä saaneet käyttöönsä. Ärsyttää ajatuskin siitä, että lapsillani olisi jotain osuuksia rahoihini eli jos ostan yhdelle 1000 eurolla jotain, niin muillekin pitää vastaava summa antaa.
Onneksi meillä lapset osaavat pitää itse huolta elannostaan eikä heitä haittaa, vaikka pidän tuloni (ja menoni) omanani.
Vierailija kirjoitti:
Sijoita osakkeisin ja lahjoita sitten vaikka osinkotuloista lapsillesi nuo verovapaat summat jollain aikavälillä. Melko varmasti tulet viimeistään eläkepäivilläsi tarvitsemaan osakesalkkusi tuottoja. Jos tuo summa on noin pieni ettei siitä mennyt veroja (alle 20000) niin silloin mielestäni kannattaa vain sijoittaa se osakkeisiin ja sijoittaa vuosittain ainakin puolet osinkotuloista osakkeisiin ja ottaa vaikka puolet käyttöön. Vielä parempi jos et tarvitse käyttöön vaan voit sijoittaa koko osingon niin kasvaa kymmenessä vuodessa ihan mukavan kokoiseksi potiksi. Eläkkeellä tulosi tulevat kuitenkin olemaan noin puolet nykyisistä nettotuloistasi. Menopuoli puolestaan mielellään lisääntyy kun on enemmän vapaa-aikaa.
Mistä tää pankin trolli tulee aina näitä ohjeitaan jakamaan lähes ensimmäisenä vastaajana aina. Mekin "sijoitettiin" pankin ohjeiden mukaan ja nyt on 40 % jäljellä rahoista
Vierailija kirjoitti:
Minä pidin rahat itselläni. Jossain vaiheessa aikuisten lasten tulee ymmärtää, että äiti ja isä eivät ole kuin joulupukki eli täyttämässä kaikkia toiveita.
Lisäksi minun rahani ovat minun rahojani, eivät lasteni rahoja, joita he eivät ole vielä saaneet käyttöönsä. Ärsyttää ajatuskin siitä, että lapsillani olisi jotain osuuksia rahoihini eli jos ostan yhdelle 1000 eurolla jotain, niin muillekin pitää vastaava summa antaa.
Onneksi meillä lapset osaavat pitää itse huolta elannostaan eikä heitä haittaa, vaikka pidän tuloni (ja menoni) omanani.
Niin, ainahan sitä kuitenkin voi spekuloida, olivatko rahat sinun. Miksi lapsella kuitenkin on ensisijainen ’oikeus’ omia ne vanhempansa perintöeurot - vai olisiko ne kuitenkin olleet ’matkalla kohti seuraavaa sukupolvea, isoäidiltä lapsenlapselle’?
Ei minullakaan ole tästä selvää kantaa, mutta tavallaan kyllä koen että onhan se snadisti outoa että ’opinto ja asuntolainansa maksaneet hyvin toimeentulevat 6-kymppiset’ ovat oikeutettuja sen pihisti eläneen mummon eurojen loppukäyttäjiksi...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sijoita osakkeisin ja lahjoita sitten vaikka osinkotuloista lapsillesi nuo verovapaat summat jollain aikavälillä. Melko varmasti tulet viimeistään eläkepäivilläsi tarvitsemaan osakesalkkusi tuottoja. Jos tuo summa on noin pieni ettei siitä mennyt veroja (alle 20000) niin silloin mielestäni kannattaa vain sijoittaa se osakkeisiin ja sijoittaa vuosittain ainakin puolet osinkotuloista osakkeisiin ja ottaa vaikka puolet käyttöön. Vielä parempi jos et tarvitse käyttöön vaan voit sijoittaa koko osingon niin kasvaa kymmenessä vuodessa ihan mukavan kokoiseksi potiksi. Eläkkeellä tulosi tulevat kuitenkin olemaan noin puolet nykyisistä nettotuloistasi. Menopuoli puolestaan mielellään lisääntyy kun on enemmän vapaa-aikaa.
Mistä tää pankin trolli tulee aina näitä ohjeitaan jakamaan lähes ensimmäisenä vastaajana aina. Mekin "sijoitettiin" pankin ohjeiden mukaan ja nyt on 40 % jäljellä rahoista
Siis mihin se pankki kehotti sijoittamaan, että tuollaisen surkki-tuloksen olette tehneet???
Vierailija kirjoitti:
Osaa varmasti muidenkin lapset, eipä tässä nyt siitä kyse ole ettei osaisi. Minulle on tulossa niin suuri perintö että sitä siirtyy jo ennakkoperintönä saatuna minun lapsille.
Mä sain 200 000 markkaa nuorena ja kaikki meni. Eli antaisin jos olisi ok tuhlata rahat.