Köyhyys ei ole pelkkää rahattomuutta
Köyhyyttä ei voi poistaa pelkällä rahalla, koska suurin osa köyhistä Suomessa on moniongelmaisia. Tavallisia syitä ovat riippuvuudet (ei välttämättä itsellä, vaan puolisolla), monisukupolvinen köyhyys (tapa elää kädestä suuhun) ja mielenterveysongelmat ja muut sairaudet. Tämä tekee köyhyyden poistamisesta vaikeaa, mutta ei ole syy olla tekemättä mitään. Pelkkä raha ei ratkaise köyhyyttä koskaan, koska elämän ongelmat ovat niin monimutkaisia pitkäaikaisessa köyhyydessä. Köyhyyden kokemus on kuitenkin yhtä rankkaa johtui se mistä tahansa. Jos puoliso juo tai pelaa lasten ruokarahat tai itse tekee niin, ei se tee yhtään helpommaksi nähdä nälkää.
Kommentit (115)
Opiskelija, jolla on lapsia voi olla köyhä olematta moniongelmainen ja sellaiset maalla asuvat köyhät, jotka eivät hae lainkaan sosiaalitukia. Ap
Pitkäaikaissairas voi olla köyhä. Kaikkia menoja ei sossu ota huomioon. Jos usein mielenterveydenkin heikkenemiseen ennen pitkää
Olen samaa mieltä, ettei pelkkä raha ratkaise, mutta sitäkin tarvitaan. Tärkeää olisi antaa ihmiselle muitakin työkaluja kuin rahaa. Ehkä elämänhallintataitoja pitäisi korostaa paljon enemmän kuin pelkästään "mahdollisuuksia". Eivät kaikki osaa käyttää niitä mahdollisuuksia, syitä on monia. Ihmistä pitäisi tukea niin, että niihin mahdollisuuksiin olisi helpompi tarttua. Itsellänikin on elämänhallinassa vähän vaikeuksia, mutta onneksi ei rahan kanssa.
Köyhyys on sitä kun sun 5-vuotias lapsi laulelee iloisesti piirtäessään ja sinä tunnet vatsassasi jäisen veitsen miettiessäsi siinä samalla miten seuraavasta kahdesta viikosta selvitään. Köyhyys imee elämästä valon ja tappaa sielun. Tämän pitäisi olla elämän onnellisinta aikaa ja minä en pysty edes nukkumaan.
Köyhä ei yleensä ole syntyessään masentunut, vaan köyhyys masennuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Köyhyys on sitä kun sun 5-vuotias lapsi laulelee iloisesti piirtäessään ja sinä tunnet vatsassasi jäisen veitsen miettiessäsi siinä samalla miten seuraavasta kahdesta viikosta selvitään. Köyhyys imee elämästä valon ja tappaa sielun. Tämän pitäisi olla elämän onnellisinta aikaa ja minä en pysty edes nukkumaan.
Mihin lapsilisä ja yh-korotus menevät? Onko asuntosi liian kallis? Maksatko ok-talon lainaa lapsesi rahoilla?
Samaa mieltä. Useissa tapauksissa köyhyys ei ratkea lisää rahaa antamalla. Kannettu vesi ei kaivossa pysy.
Lapsiperheiden köyhyyttä varmasti parantaa se, että lapset ovat päiväkodissa, esikoulussa ja ilmaisessa peruskoulussa. Nämä on jo toteutettu. Lisäksi tarvittaisiin myös ilmaisia harrastuksia ja kerhoja koululla tai koulun läheisyydessä heti koulupäivän oheen lapsille. Vanhemmat, joilla on ongelmia eivät osaa ajatella lastensa parasta. Olisi tärkeää, että lapsilla olisi mahdollisuus onnistumisen kokemuksiin harrastusten kautta.
Kannatan myös sitä, että vanhemmat vuosiluokat toimisivat nuorempien läksytutoreina koulupäivän jälkeen. Se toisi onnistumisen kokemuksia molemmille osapuolille.
Harrastukset ja koulunkäynnin sujuvuus ovat tärkeitä asioita syrjäytymisen ehkäisyssä. Alakouluikäiset lapsille on tärkeää tulla hyväksytyiksi. Jos kotona ei ole tällaista kulttuuria, niin aika pienillä yllämainituilla resursseilla sellainen vuodaan tuoda lapsen koulupäivään.
Kumpi oli ensin, ongelmat vai köyhyys? Yleensä köyhyys joka tuo sitten mukanaan ongelmia terveille ja täysipäisillekin. Täten ainoa hoitomuoto on sellaiset tulot kaikille jotka mahdollistavat suht hyvän elämänlaadun.
Kyllähän nuo köyhät on haluttomia tekemään omien asioidensa parantamiseksi mitään.
Vierailija kirjoitti:
Kumpi oli ensin, ongelmat vai köyhyys? Yleensä köyhyys joka tuo sitten mukanaan ongelmia terveille ja täysipäisillekin. Täten ainoa hoitomuoto on sellaiset tulot kaikille jotka mahdollistavat suht hyvän elämänlaadun.
Sellainen aktiivimalli olisi järkevämpi, jossa vähennetään tukia sen mukaan jos on alkoholiongelmaa, huumeriippuvaisuus tai peliongelma. Terveellisestä elämäntavasta maksettaisiin enemmän. Liikunta ja hyvä ruokavalio + vitamiinit = täysi tuki (isompi kuin nyt) ja siitä tiputetaan em. ongelmen vuoksi. Hoitoon osallistuminen taas korottaisi rahaa vähän ja kuiville pääseminen oikeuttaisi täyteen rahaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä, ettei pelkkä raha ratkaise, mutta sitäkin tarvitaan. Tärkeää olisi antaa ihmiselle muitakin työkaluja kuin rahaa. Ehkä elämänhallintataitoja pitäisi korostaa paljon enemmän kuin pelkästään "mahdollisuuksia". Eivät kaikki osaa käyttää niitä mahdollisuuksia, syitä on monia. Ihmistä pitäisi tukea niin, että niihin mahdollisuuksiin olisi helpompi tarttua. Itsellänikin on elämänhallinassa vähän vaikeuksia, mutta onneksi ei rahan kanssa.
Juuri näin. Tilapäisesti voi kenen tahansa elämänhallinta olla hukassa ja köyhyys ongelma, mutta pitkäaikaisköyhyyden takana on iso vyyhti asioita, joita ei ratkaista vain rahalla. Mielenterveyspalveluihin panostamalla saataisiin sosiaalimenoja alas ja lasten tilannetta paremmaksi. Huostaanottoja pitäisi voida tehdä matalammalla kynnyksellä, siinäkin säästyisi rahaa pitkällä tähtäimellä. Olishan näitä keinoja, mutta niitä ei käytetä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin lapsilisä ja yh-korotus menevät? Onko asuntosi liian kallis? Maksatko ok-talon lainaa lapsesi rahoilla?
Tottakai. Kaikki ongelmani ovat sormia napsauttamalla sinun ratkaistavissasi. Ryve rasvassasi ihrasika ja muista minua kun elämä lopulta kolhii sinua.
Silppu kirjoitti:
Kyllähän nuo köyhät on haluttomia tekemään omien asioidensa parantamiseksi mitään.
Mitä sellainen yrittäjä teki mielestäsi väärin joka päätyi konkan kautta köyhyyteen? Oli haluton?
Vierailija kirjoitti:
Köyhä ei yleensä ole syntyessään masentunut, vaan köyhyys masennuttaa.
Tottahan tuo on, köyhyys periytyy lapsille monien asioiden kautta. Ihan rahattomuuden, mutta myös ajattelutapojen kautta. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai. Kaikki ongelmani ovat sormia napsauttamalla sinun ratkaistavissasi. Ryve rasvassasi ihrasika ja muista minua kun elämä lopulta kolhii sinua.
Eli ainakin luonnevika sinulta löytyy. Lapsella on todellakin yhteiskunnan tarjoamaa varallisuutta. Jos käytät ne muuhun kuin lapseesi niin itse olet lapsesi kärsimyksen ja turvattomuuden aiheuttanut.
Vierailija kirjoitti:
Se että puoliso juo ja pelaa kertoo vain siitä että teidän perheenne nauttii liian isosta sosiaaliturvasta. Leikkiriin.
Voi pyhä yksinkertaisuus!
Ei se siitä kerro, ei millään tavalla.
Voi kai sitä juoda 20e tai 20 000e.
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Onko hope-yhdistystä sielläpäin?
Olisiko ideaa, että kävisi yhden kerran juttelemassa diakoniassa tai hopessa tms, jos kuitenkin tulisi näkökulmia, tai jotain muutosta tilanteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko ihminen enää rumemmin kirjottaa? Enkä siis ole toi kenelle kirjotit. Hyi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellainen aktiivimalli olisi järkevämpi, jossa vähennetään tukia sen mukaan jos on alkoholiongelmaa, huumeriippuvaisuus tai peliongelma. Terveellisestä elämäntavasta maksettaisiin enemmän. Liikunta ja hyvä ruokavalio + vitamiinit = täysi tuki (isompi kuin nyt) ja siitä tiputetaan em. ongelmen vuoksi. Hoitoon osallistuminen taas korottaisi rahaa vähän ja kuiville pääseminen oikeuttaisi täyteen rahaan.
Tuossa olisi sama ongelma kuin nytkin, että hoitoon hakeudutaan liian myöhään ja ongelmat pahenevat. Kadulta on vaikeampi nousta kuin asunnosta. Lisäksi noiden asioiden valvominen maksaisi paljon rahaa, se olisi hukkaanheitettyä, koska rangaistukset eivät poista riippuvuutta. Ap
Se että puoliso juo ja pelaa kertoo vain siitä että teidän perheenne nauttii liian isosta sosiaaliturvasta. Leikkiriin.