Kansalaisten mielestä Suomessa on liian hyvät työttömyysetuudet
Jopa niin hyvät että täällä on houkuttelevaa olla työtön. Asia käy ilmi Duunitorin vaalikoneesta, jossa 100 000 äänestäjää sekä 1 300 eduskuntavaaliehdokasta vastasi työelämää koskeviin kysymyksiin. Koko artikkeli ohessa:
https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/276833-suomalaisten-enemmisto-suomessa…
Kommentit (172)
Äänestäjien mielestä isät pitäisi myös laittaa perhevapaille.
Vierailija kirjoitti:
Äänestäjien mielestä isät pitäisi myös laittaa perhevapaille.
Mites työantajien mielestä?
No niinhän ne onkin jos työttömänä pääsee suunnilleen samoille tuloille kuin jossain matalapalkkatyössä.
Ei niitä voi paljon alentaa huonehinnasta tai röyhkeimmät ja köyhimmät alkaa ryöstelemään....
Vierailija kirjoitti:
No kyllä ne etuudet pienenee sitä mukaa kun yhteiskunnalta loppuu rahat (=velkaantumisaste nousee liian korkeaksi).
Jostain syystä nuo haastateltavat poliitikot eivät tästä puhu. Vai eivätkö uskalla?
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä voi paljon alentaa huonehinnasta tai röyhkeimmät ja köyhimmät alkaa ryöstelemään....
Paljonko se huonehinta on, 100 euroa Sokos-hotellissa? Pitäisikö työttömille kustantaa hotellimajoitus kun työssäkäyvilläkään ei ole usein varaa?
Jos silloin, kun omat lapset olivat pieniä, olisi isillä ollut perhevapaapakko, mulla olisi opiskelut jäänyt ja olisin nyt ehkä työtön tai jossain malalapalkka-alalla tekemässä mitä saisin. Ei olisi ollut vara opiskella. Aloitin uudelleenkouluttautumisen kun entinen ala alkoi vetää huonosti.
Tuet on aina liian isot, kun on saanut olla töissä, mutta työttömäksi jäätyä onkin järkytys, kun rahaa ei tulekaan niin paljoa mitä aiemmin luuli. Onhan noita aloituksia aiheesta ollut tälläkin palstalla. Niitä lukiessa nauran ääneen ja olen iloinen, että karma toimii.
Tätä köyhien ryöstelyä jaksaa täällä jauhaa nämä sohvaperunat, jotka eivät edes pleikkarin äärestä jaksa nousta. Haluaisin nähdä heidän joskus yrittävän pankkiryöstöä :D
Mutta hieman totisemmin aiheesta, itse olen asunut Aasiassa vuosia eikä täällä mitään työttömyyskorvauksia makseta ja silti kaukoidän maissa on matalat rikollisuusasteet.
No työttömänä saan käteen korvausta noin kuutisen sataa euroa.
Palkka on tuplaten enemmän vähintään että kyllä itse sen palkan valitsen.
En ymmärrä tuota että ei työnteko kannata.
Jääkää te työssäkäyvät työttömiksi jos se korvaus kerta on niin suuri.
Itsellä tuossa korvauksessa on lapsikorotukset eli lapsettoman työkkäri on pienempi. Olisiko reilu 400 euroa? Max 500 euroa?
Onneksi minun matalapalkka-alalla on töitä suht hyvin tarjolla (sijaisuuksia joita teen mieluummin) ettei tarvi hirveän kauaa työttömänä kärvistellä.
Nyt olen lapsen kanssa kotona. Määräaikainen soppari päättyi raskausaikana muttei huoleta tuleva.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä tuossa korvauksessa on lapsikorotukset eli lapsettoman työkkäri on pienempi. Olisiko reilu 400 euroa? Max 500 euroa?Onneksi minun matalapalkka-alalla on töitä suht hyvin tarjolla (sijaisuuksia joita teen mieluummin) ettei tarvi hirveän kauaa työttömänä kärvistellä.
Nyt olen lapsen kanssa kotona. Määräaikainen soppari päättyi raskausaikana muttei huoleta tuleva.
Työttömänä voi hakea myös asumistukea ja toimeentulotukea. Ei se tuohon 600 euroon jää ja tiedät itsekin sen.
Jotka ovat työssä, pitävät työttömyyskorvauksia liian suurina ja ainakin vihjaavat työttömien olevan vaan laiskoja. SItten kun lama tulee ja sanojat itse jää työttömiksi ja kun ikää alkaa oleen siinä 50, niin muuttuu ääni kellossa.
Miksikö tiedän tämän? Siksi että itse aiemmin olin niitä jotka piti työttömiä laiskoina ja tukien nostajana. Sitten viitisen vuotta sitten 49 vuotiaana mut irtisanottiin ja jouduin maistamaan työttömyyttä itse. Ei ollutkaan herkkua. Yli vuoden hain töitä kokopäivätoimisesti ja satoja hakemuksia lähetellen. Onneksi sain työpaikan ja sen jälkeen mielipiteeni työttömyydestä on muuttunut. Karman laki puri itseeni. Nyt on hyvässä työpaikassa ja taas keskituloinen. Mutta tiedän että milloin tahansa voin pudota työttömyyteen takaisin. Kukaan ei ole turvassa ja sen vuoksi haluan että työttömille on tukia ja palveluita. Sillä joskus voin tarvita niitä taas.
Vierailija kirjoitti:
Jotka ovat työssä, pitävät työttömyyskorvauksia liian suurina ja ainakin vihjaavat työttömien olevan vaan laiskoja. SItten kun lama tulee ja sanojat itse jää työttömiksi ja kun ikää alkaa oleen siinä 50, niin muuttuu ääni kellossa.
Miksikö tiedän tämän? Siksi että itse aiemmin olin niitä jotka piti työttömiä laiskoina ja tukien nostajana. Sitten viitisen vuotta sitten 49 vuotiaana mut irtisanottiin ja jouduin maistamaan työttömyyttä itse. Ei ollutkaan herkkua. Yli vuoden hain töitä kokopäivätoimisesti ja satoja hakemuksia lähetellen. Onneksi sain työpaikan ja sen jälkeen mielipiteeni työttömyydestä on muuttunut. Karman laki puri itseeni. Nyt on hyvässä työpaikassa ja taas keskituloinen. Mutta tiedän että milloin tahansa voin pudota työttömyyteen takaisin. Kukaan ei ole turvassa ja sen vuoksi haluan että työttömille on tukia ja palveluita. Sillä joskus voin tarvita niitä taas.
Kyllähän työttömille on paljonkin erilaisia tukia, mutta onko niiden oltava niin suuria ettei matalapalkkatyöhön kannata mennä. Ja enemmistön vastaushan oli tuossa tutkimuksessa: ei tarvitse olla.
"Asia käy ilmi Duunitorin vaalikoneesta, jossa 100 000 äänestäjää sekä 1 300 eduskuntavaaliehdokasta vastasi työelämää koskeviin kysymyksiin.
Duunitori kertoo otoksen äänestäjien osalta olevan hyvin laaja ja se edustaa työelämästä kiinnostuneiden suomalaisten näkemyksiä."
Olen että vastaajia oli sekä työttömistä että työssäkäyvistä. Olisi vielä kiva tietää, miten äänestäjän oma työllisyystilanne vaikutti vastaukseen. Kaikilla ei välttämättä ole asiasta omaa kokemusta vaan oletuksia. Kyselyä ei ollut rajattu pelkästään niille, joilla on tietoa asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Tätä köyhien ryöstelyä jaksaa täällä jauhaa nämä sohvaperunat, jotka eivät edes pleikkarin äärestä jaksa nousta. Haluaisin nähdä heidän joskus yrittävän pankkiryöstöä :D
Mutta hieman totisemmin aiheesta, itse olen asunut Aasiassa vuosia eikä täällä mitään työttömyyskorvauksia makseta ja silti kaukoidän maissa on matalat rikollisuusasteet.
Siellä on toisaalta myös ok myydä ruokia jostain kärrystä pakokaasujen keskellä. Suomessa ei saa lupaa myydä elintarvikkeita ellei ole koulutukset käyty ja paikat tiptop. Kaikki elinkeinotoiminta on Suomessa hyvin säänneltyä, minkä vuoksi työttömillä ei ole yhtä paljon vaihtoehtoja tienaamiseen kuin Aasiassa. Suomessa taitaa laki kieltää myös köyhien aasialaisnaisten vanhimman ammatin, tai ainakin asiakkuudet. Toki aina löytyy suomalaisia, jotka haluaisivat Suomestakin kehitysmaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän työttömille on paljonkin erilaisia tukia, mutta onko niiden oltava niin suuria ettei matalapalkkatyöhön kannata mennä. Ja enemmistön vastaushan oli tuossa tutkimuksessa: ei tarvitse olla.
AV-palstalla työttömät ovat yliedustettuna. Oikean otannan saa oikeista tutkimuksista.
Kyse ei ole tutkimuksesta vaan vaalikonevastauksista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä tuossa korvauksessa on lapsikorotukset eli lapsettoman työkkäri on pienempi. Olisiko reilu 400 euroa? Max 500 euroa?Onneksi minun matalapalkka-alalla on töitä suht hyvin tarjolla (sijaisuuksia joita teen mieluummin) ettei tarvi hirveän kauaa työttömänä kärvistellä.
Nyt olen lapsen kanssa kotona. Määräaikainen soppari päättyi raskausaikana muttei huoleta tuleva.Työttömänä voi hakea myös asumistukea ja toimeentulotukea. Ei se tuohon 600 euroon jää ja tiedät itsekin sen.
Ei nuo tuet ole rajattu vain työttömille, myös työssäkäyvät voivat niitä hakea ja saada. Levität väärää tietoa.
Teoriassa tuet ovat hyviä, todellisuudessa moni työtön ei saa mitään.
No kyllä ne etuudet pienenee sitä mukaa kun yhteiskunnalta loppuu rahat (=velkaantumisaste nousee liian korkeaksi).