Ruokavalio raskaudessa - haitalliset ruoat
Tässä juolahti mieleen, kun tuli syötyä ravintolassa äsken salaattia joka sisälsi parmesan juustoa. Tajusin tämän jälkikäteen ja kaupassa käydessäni piruuttani katselin erilaisia parmesan juustoja ja suurin osa valmistettu raakamaidosta :O (tiedän että kovia juustoja kuten parmesan saa syödä, mutta ilmeisesti niissäkin valmistustavassa sitten eroja, tuli huomattua tämän pienen tutkimusreissun jälkeen)
Mitens meetvurstin laita? Tästä ei ollut neuvolassa puhetta, saako sitä syödä?
Olisi ainakin jatkon kannalta hyvä tietää vähän tarkemmin näistä kahdesta, tulee käytettyä melkein viikottain että pitääkö vallan lopettaa
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en ollut mikään säännösten orja raskaana ollessa. Söin kohtuudella mitä mieli teki.
Mitä tarkoitat tässä yhteydessä "sääntöjen orjalla"?
Juuri sitä, että metukkaa ei saisi syödä, ei salmiakkia tai lakua jne. Söin mitä mieli teki. Kohtuudella toki.
Vierailija kirjoitti:
Neuroottisten kokoontumisajot meneillään.
:D
Osaatko avata tätä vähän enemmän?
Vierailija kirjoitti:
Miksei metukkaa saa syödä? Itse söin raskauden aikana. Sehän on hyvin säilyvänä tuotteena myös eväsleivissä paljon käytetty.
Metukka on raakaa kuivattua lihaa ja voi sisältää toksoplasman. Siitä ikävä pöpö, että vauvalle siirtyessä synnynnäisen toksoplasmoosi saatetaan havaita vasta lapsen ollessa iso, kun alkaa lapsen näkö lähteä tai kehityshäiriöt ilmetä. Joka vuosi parikymmentä lasta saa synnynnäisen toksoplasmoosin. Eli ei missään nimessä metukkaa ilman kuumennusta
Vierailija kirjoitti:
Suomessa tosiaan pitkät listat rajoituksia verrattuna muihin maihin.
Juustojen suhteen rajoitus on kaikki pehmeät juustot JA pastöroimattomat. Itse olen käyttänyt surutta tuotejuustoja joissa valmistajien sivuilla sanotaan että ovat huolella kuumennettuja ja voi käyttää. Samoin rakastan leipäjuustoa ja pannun kautta syön, samoin se graavikala, kuumennan pannulla.
Meetvursti ja salamit ovat myös kiellettyjä.
Kofeiinia max 200mg/vrk.
Siemenet ovat nykyään myös kiellettyjä raskasmetallien takia. Itse käytän näitä sillä minulla on vilja-allergia kaikille viljoille ja leivät teen mantelijauhoista ja siemenistä. Yritän toki niitä vähentää mutta syön kuitenkin.
Leipäjuustoa saa myös semmosena mitä voi vedellä kuumentamattomana 😊
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en ollut mikään säännösten orja raskaana ollessa. Söin kohtuudella mitä mieli teki.
Juuri sitä, että metukkaa ei saisi syödä, ei salmiakkia tai lakua jne. Söin mitä mieli teki. Kohtuudella toki.
Ymmärrätkö, mistä tässä puhutaan? Raskauden ruokaSUOSITUKSISTA. Ne eivät ole sääntöjä. Suosituksissa kerrotaan, mitkä ruoka-aineet aiheuttavat riskejä joko sikiölle tai raskaudelle. Jokainen voi sitten niiden perustellaa miettiä, haluaako ottaa riskejä vai ei. Mitään sääntöjä ne eivät ole, eikä niitä kukaan mitenkään valvo. Ymmärrätkö eron?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin metukassa ja vakuumipakatuissa kaloissa on ihan turha noudattaa kohtuutta. On riskien kannalta sama syökö siivun vai koko paketin, koska bakteeri tai loinen tulee jo siivusta jos on tullakseen. Jos lapsen turvallisuuden haluaa vaarantaa niin syö sitten kerralla kunnolla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin metukassa ja vakuumipakatuissa kaloissa on ihan turha noudattaa kohtuutta. On riskien kannalta sama syökö siivun vai koko paketin, koska bakteeri tai loinen tulee jo siivusta jos on tullakseen. Jos lapsen turvallisuuden haluaa vaarantaa niin syö sitten kerralla kunnolla
Joo en myöskään ymmärrä, että miten se listeria tai toksoplasma ymmärtää välttää nämä kohtuukäyttäjät tai "vain pienen palan" maistajat. Se, että ei noudata suosituksia on jokaisen oma valinta. Kaikille se vaan ei ole itsestään selvää, että haluaisi omalle lapselleen turvata mahdollimmat hyvät edellytykset elämään.
Olin raskausajan Italiassa ja söin kyllä parmesaania koska sitä ei ole kielletty täällä päin maailmaa. Parmesaani on myöskin pitkään kypsytetty juusto, joten siinä ei pitäisi olla riskiä vaikkei olisikaan pastöroitu. Täällä myös jopa kehotetaan syömään mozzarellaa, koska se on kevyempää. Maassa maan tavalla. Yksi asia mihin kiinnitin huomiota oli listeria, siitä ei puhuttu täällä ollenkaan. Sen sijaan toksoplasmoosi nähdään vakavampana ongelmana.
Vierailija kirjoitti:
Kyse ei ole ruokamyrkytysvaarasta, vaan listeriariskistä. Listeria saattaa olla oireeton, ja ilmetä vasta keskenmenona tai kohtukuolemana. Listeriaan ei ole myöskään lääkettä.
Listerian tarttuminen sikiöön voidaan yrittää estää antibiooteilla, jos listeria todetaan ajoissa, niin ettei se ole vielä ehtinyt tarttua sikiöön. Ongelma esim.raskausaikana on se, että listerian itämisaika saattaa olla pitkä, eikä raskaana olevalla välttämättä ole oireita, jotka osaisi yhdistää listeriaan. Joskus voi käydä hyvä tuuri ja listeria ei tartu sikiöön, vaikka äiti sen sairastaisikin. Voi myös käydä niin, että sikiö saa tartunnan, mutta selviää siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kypsennettynä saa syödä niin paljon metukkaa ku haluaa. Toksoplasma kuolee yli 56 asteessa.
Noista kovista ja pastöroimattomista juustoista vielä: listeria ei pysty lisääntymään kovassa juustossa, mutta raakamaitoa käsittelevässä tehtaassa on periaatteessa kontaminaatioriski eli valmis juusto voi saastua listeriabakteereista jälkikäteen. Listeria säilyy pinnoilla hengissä yllättävän pitkään. Kannattaa syödä siis vain hyvämaineisten juustoloiden tuotteita, jos haluaa pelata varman päälle.
Kuumennettuna saa syödä, sellaisenaan ei toksoplasman takia. Aiheuttaa keskenmenoriskin ja voi aiheuttaa kehitysvamman.