Pitääkö mielestänne lapsille säästää rahaa?
Eli mitä mieltä olette: pitääkö vanhempien säästää lapsilleen rahaa esim. sitä varten, että saavat ”puskurirahaston” muuttaessaan kotoa tai ylipäänsä säästää rahaa jotakin tarkoitusta varten? Ja perustelisitko vastauksesi.
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakko ei ole, mutta kyllä se on mielestäni vastuullista ja järkevää. Summan ei tarvitse olla edes iso, kymppikin kuussa rahastoon tuottaa yhteensä muutaman tonnin puskurin siihen mennessä kun nuori muuttaa kotoa.
Itse olen todella kiitollinen omille vanhemmille, jotka säästivät minulle. Näin pärjäsin opiskeluajan ilman lainaa.
Itse säästän omille lapsille nykyään noin 50 e kuussa indeksirahastoon. Kivasti ovat tuottaneet. Eikä tuo yhteensä sata euroa kuussa mun taloutta romuta, menee palkkapäivänä ihan huomaamatta.
Ovatko rahastot lasten nimillä ja paljonko niistä tulee kuluja?
Juu, lasten nimissä ovat. Merkintä- ja lunastuspalkkio on indeksirahastosta riippuen 0,06-0,1 %. Nordnetilla on ilmaisiakin rahastoja mutta oon tykännyt pitää Op:lla, kun on muutenkin asiointi siellä.
Tietenkään täysin riskittömiä eivät ole, mutta pitkä aikaväli tasoittaa riskiä. Indeksirahastoissa on myös laaja hajautus.
Lapset saa käyttää rahat täysi-ikäistyttyään mihin haluavat. Pelaaminen toki olisi typerää, mutta matkailu ja harrastusmenot oikein jees, anti palaa vaan siihen, mikä tuottaa itselle iloa.
Tietysti kannattaa säästää , jos se on mahdollista. Mutta siitä voit olla varma, etteivät lapset ymmärrä aikuisena sitä rahaa arvostaa.Pitävät itsestään selvyytenä. Älä siis mitään kitosta koskaan odota vaan anna täysin pyyteettömästi , jos siihen pystyt. Muuten pidä hyvänäs, ettei sinusta tule katkera.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakko ei ole, mutta kyllä se on mielestäni vastuullista ja järkevää. Summan ei tarvitse olla edes iso, kymppikin kuussa rahastoon tuottaa yhteensä muutaman tonnin puskurin siihen mennessä kun nuori muuttaa kotoa.
Itse olen todella kiitollinen omille vanhemmille, jotka säästivät minulle. Näin pärjäsin opiskeluajan ilman lainaa.
Itse säästän omille lapsille nykyään noin 50 e kuussa indeksirahastoon. Kivasti ovat tuottaneet. Eikä tuo yhteensä sata euroa kuussa mun taloutta romuta, menee palkkapäivänä ihan huomaamatta.
Onko indeksirahastot takuuvarmoja, siis eivät voi mennä miinukselle? Ei voi menettää sijoituksiaan?
Sijoituksiaan ei voi menettää kuin oikeastaan rahaston pitäjän konkurssissa ehkä, tai jos on vivutettu rahasto, muutoin indeksissä on pakostakin taantumasta selviytyviä osakkeita. Miinukselle toki voi mennä ja todennäköisesti meneekin joskus (ellei ole satumaista tuuria). Pitkällä sijoitusajalla vain erittäin suurella todennäköisyydellä tuottaa voittoa inflaatiokorjattunakin (jota pankkitili ei kai koskaan ole tehnyt). Rahastoissa aina kannattaa katsoa, kuinka suuret ovat vuotuiset kulut, sillä pieninpien ja suuriempien kulujen välillä voi olla huima ero pitkällä säästöajalla.
Jollei ole mistä säästää niin pahahan se sitten on... tällä hetkellä meillä on mahdollisuus säästää esikoiselle ja kesällä syntyvälle kakkoselle, joten niin kauan kuin tämä on mahdollista niin se tapahtukoon. En usko että koulunkäynti ainakaan halpenee tulevaisuudessa niin teemme kaikkemme, että kummankaan lapsen koulutus ei tule olemaan rahasta kiinni.
Me säästettiin pikku hiljaa vuosien varrella. Se oli lapsille kiva yllätys kun saivat muutaman tonnin kotoa muuttaessa. Raha oli silloin arvossaan, eivät tuhlanneet holtittomasti.