Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitääkö mielestänne lapsille säästää rahaa?

Vierailija
07.04.2019 |

Eli mitä mieltä olette: pitääkö vanhempien säästää lapsilleen rahaa esim. sitä varten, että saavat ”puskurirahaston” muuttaessaan kotoa tai ylipäänsä säästää rahaa jotakin tarkoitusta varten? Ja perustelisitko vastauksesi.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai se ole mistään pitämisestä kiinni. Se säästää, joka haluaa ja pystyy. Itse säästän lapselle rahastoon rahaa, samaa tekee hänen mummonsa. Toinen mummo on jo edesmennyt, mutta jätti rahastopotin hänkin koulutusta varten.

Vierailija
2/26 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen säästänyt kolmelle lapselle pikkuhiljaa vähän rahaa (6000€ on kaikilla). Ihan sen takia, ettei ole varaa antaa kaikille yhdessä rysäyksessä esim. autokouluun rahoja. On sitten edes vähän säästössä kun kotoa lähtevät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se mikään pakko ole. Itse olen työläisperheen lapsi ja kun muutin pois kotoa n. 21 vuotiaana, sain vanhemmiltani n. 2000 euroa. Se oli tosi iso apu, varsinkin kun en ollut odottanut muuta kuin muuttoapua.

Vierailija
4/26 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko ei ole, mutta kyllä se on mielestäni vastuullista ja järkevää. Summan ei tarvitse olla edes iso, kymppikin kuussa rahastoon tuottaa yhteensä muutaman tonnin puskurin siihen mennessä kun nuori muuttaa kotoa.

Itse olen todella kiitollinen omille vanhemmille, jotka säästivät minulle. Näin pärjäsin opiskeluajan ilman lainaa.

Itse säästän omille lapsille nykyään noin 50 e kuussa indeksirahastoon. Kivasti ovat tuottaneet. Eikä tuo yhteensä sata euroa kuussa mun taloutta romuta, menee palkkapäivänä ihan huomaamatta.

Vierailija
5/26 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pitää. Rahaa ja tavaraa. Ja maksaa opinnot.

Vierailija
6/26 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi tietää tulotasoani 15v kuluttua kun lapselle pitää maksaa 2. asteen opinnot, harrastukset ja mahdollisesti autokoulu. Parempi säästää silloin kun pystyy ja lapsen nimiin niin niitä ei voi käyttää meidän vanhempien töppien paikkailuun. Ja jos siitä 2. asteesta sitten selviääkin kajoamatta lapsen omiin rahoihin, niin mikäs sen parempi.

11v:llä on noin kymppitonni, osa pääomasta on saamastani perinnöstä.

Vierailija
7/26 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakko ei ole, mutta kyllä se on mielestäni vastuullista ja järkevää. Summan ei tarvitse olla edes iso, kymppikin kuussa rahastoon tuottaa yhteensä muutaman tonnin puskurin siihen mennessä kun nuori muuttaa kotoa.

Itse olen todella kiitollinen omille vanhemmille, jotka säästivät minulle. Näin pärjäsin opiskeluajan ilman lainaa.

Itse säästän omille lapsille nykyään noin 50 e kuussa indeksirahastoon. Kivasti ovat tuottaneet. Eikä tuo yhteensä sata euroa kuussa mun taloutta romuta, menee palkkapäivänä ihan huomaamatta.

Ovatko rahastot lasten nimillä ja paljonko niistä tulee kuluja?

Vierailija
8/26 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se varmaan helpottaa nuoren elämää. Tosin minä olisin varovainen sen kanssa, antaako rahat kerralla nuorelle, vai tukeeko sitä omassa elämässä pikkuhiljaa. Moni ei ole niin hyvä rahankäyttäjä kuin vanhemmat toivovat vaan rahat saattavat mennä uusiin kännyköihin, matkoihin, uhkapeleihin tai päihteisiin.

Vierailija
9/26 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pitää jos vain pystyy. Vanhemman tehtävä on auttaa lasta kun on sen tähän maailmaan päättänyt tehdä. Niin munkin vanhemmat teki aikoinaan.

Vierailija
10/26 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko indeksirahastot takuuvarmoja, siis eivät voi mennä miinukselle? Ei voi menettää sijoituksiaan?

Vierailija
11/26 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varovainen kirjoitti:

Kyllähän se varmaan helpottaa nuoren elämää. Tosin minä olisin varovainen sen kanssa, antaako rahat kerralla nuorelle, vai tukeeko sitä omassa elämässä pikkuhiljaa. Moni ei ole niin hyvä rahankäyttäjä kuin vanhemmat toivovat vaan rahat saattavat mennä uusiin kännyköihin, matkoihin, uhkapeleihin tai päihteisiin.

Just näin, tuttujen teini pisti 18-vuotiaana lapsilisäsäästöt vuodessa menemään shoppailuun ja baariin. Kaverit auttoi.

Vierailija
12/26 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En voi tietää tulotasoani 15v kuluttua kun lapselle pitää maksaa 2. asteen opinnot, harrastukset ja mahdollisesti autokoulu. Parempi säästää silloin kun pystyy ja lapsen nimiin niin niitä ei voi käyttää meidän vanhempien töppien paikkailuun. Ja jos siitä 2. asteesta sitten selviääkin kajoamatta lapsen omiin rahoihin, niin mikäs sen parempi.

Miksi oletuksena on, että vanhempien pitää maksaa autokoulu? Itse olen sitä mieltä, että lasten kuuluu niihin kuluihin osallistua itsekin omista ansiotuloistaan täysi-ikäisinä? Vanhempani maksoivat myös näin aikoinaan puolet ja itse puolet, vaikka heillä periaatteessa olisi ollut varaakin maksaa. Se oli minusta samalla viisasta talousasioiden opettamista, pääsin autokouluun kun siihen oli myös itselläni varaa. Kortin sain 19-vuotiaana.

Vierailija
13/26 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sanoisin, että kyllä. Jotta kun lapset muuttavat omilleen asumaan, on varaa ostaa heille esimerkiksi ensimmäiset huonekalut, maksaa mahdolliset kuljetuskustannukset sekä auttaa ensimmäisten vuokrien ja takuuvuokrien kanssa. Ja tottakai avustaa opiskelukustannuksissa. Tällä tavoin lapset voivat keskittyä enemmän opiskeluun, kun että riittävätkö rahat. 

Vierailija
14/26 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole rahaa mistä säästäisi.

Vierailija
15/26 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko indeksirahastot takuuvarmoja, siis eivät voi mennä miinukselle? Ei voi menettää sijoituksiaan?

Mikään osaketaustainen sijoitus ei koskaan ole takuuvarma. Indeksirahastoissa on kyllä todella hyvä hajautus... Ja jos koko maailman yritykset menee kerralla konkkaan, on suurempiakin huolia kuin rahan menetys 😁

Vierailija
16/26 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle säästettiin 20 vuotta rahaa, joiden arvo oli noin 1000€ aikuistuttuani. Ostin sillä summalla huonekalut kämppääni, joten eihän se säästäminen hukkaan mennyt. Onneksi kuitenkin tein useampana kesänä töitä ennen opiskeluja (ja niiden aikana),jotta ei tarvinnut lainaa ottaa :D

Vierailija
17/26 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi oletuksena on, että vanhempien pitää maksaa autokoulu? Itse olen sitä mieltä, että lasten kuuluu niihin kuluihin osallistua itsekin omista ansiotuloistaan täysi-ikäisinä? Vanhempani maksoivat myös näin aikoinaan puolet ja itse puolet, vaikka heillä periaatteessa olisi ollut varaakin maksaa. Se oli minusta samalla viisasta talousasioiden opettamista, pääsin autokouluun kun siihen oli myös itselläni varaa. Kortin sain 19-vuotiaana.

Me asutaan sivummalla, kaupunkilaisena en ehkä miettisikään bussilippua enempää. Kevytautokin on jo harkinnassa, saisi käydä harrastuksissaan sitomatta meitä vanhempia kuljetuksiin.

Vierailija
18/26 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ei ole mitään velvollisuutta. Itse asiassa näen aika riskialttiina säästää lapsen omiin nimiin. Monta vuotta etukäteen on vaikea tietää, kuinka kypsä lapsi on 18-vuotiaana. Tiedän useita tapauksia, joissa lapsi täysi-ikäiseksi tultuaan on käyttänyt vanhempien säästämät rahat erilaiseen humputteluun. Säästän itse mieluummin rahat omiin nimiini ja autan niistä rahoista täysi-ikäisiä lapsiani tarvittaessa.

En itse saanut vanhemmiltani rahaa tai muuta avustusta (koska heillä ei ollut sellaiseen varaa), kun lähdin monen sadan kilometrin päähän opiskelemaan. Ihan hyvin olen silti elämässä pärjännyt.

Vierailija
19/26 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta ei ole mitään velvollisuutta. Itse asiassa näen aika riskialttiina säästää lapsen omiin nimiin. Monta vuotta etukäteen on vaikea tietää, kuinka kypsä lapsi on 18-vuotiaana. Tiedän useita tapauksia, joissa lapsi täysi-ikäiseksi tultuaan on käyttänyt vanhempien säästämät rahat erilaiseen humputteluun. Säästän itse mieluummin rahat omiin nimiini ja autan niistä rahoista täysi-ikäisiä lapsiani tarvittaessa.

En itse saanut vanhemmiltani rahaa tai muuta avustusta (koska heillä ei ollut sellaiseen varaa), kun lähdin monen sadan kilometrin päähän opiskelemaan. Ihan hyvin olen silti elämässä pärjännyt.

Samoin olen tehnyt eli itse säästänyt. Autan sitten niistä, kun aika on.

Vierailija
20/26 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen nimiin ei olla säästetty, ollaan kuitenkin säästetty perheenä ja ilman muuta maksetaan koulutus, autokoulu, ja oman elämän alkuun. siinä vaiheessa kun hankkivat ensiasuntoa , autetaan myös. 

Mä en ole saanut  mitään, ja olen köyhän pitkäaikaissairaan yh :n ainoa lapsi. Olen aikuisena tukenut vanhempaani rahallisesti, maksanut isompia laskuja ja auttanut asunnon, muuton jne kanssa. Varmaan keskimäärin 100e /kk menee siihen. Toki mulla on tärkeintä että omat lapset ei koskaan joudu samaan tilanteeseen kanssani. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan neljä