Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jopa miljoona suomalaista voi kärsiä esidiabeteksesta Näistä merkeistä tiedät, oletko yksi heistä

Vierailija
18.03.2025 |

Hesarin juttu tietenkin maksumuurin takana, mutta tässä oireet:

Esidiabeteksen oireet voivat olla salakavalia ja vaikeasti tunnistettavia. Tyypillisiä oireita ovat:

Väsymys, erityisesti aterioiden jälkeen

Vetämättömyys

Jalkasäryt

Ärtymys ja masennus

Näköhäiriöt tai näön heikkeneminen

Herkkyys tulehdustaudeille

Lisäksi esidiabetekseen voi liittyä lisääntynyt janontunne, vaikka se on yleisempi varsinaisessa diabeteksessa

. On tärkeää huomata, että oireet voivat olla hyvin lieviä tai puuttua kokonaan

.

Esidiabetes todetaan verikokeilla, ei pelkästään oireiden perusteella. Diagnoosi perustuu joko kohonneeseen paastoverensokeriin (6,16,9 mmol/l) tai heikentyneeseen sokerinsietoon sokerirasituskokeessa (2 tunnin arvo 7,811,0 mmol/l)

.

On tärkeää tunnistaa esidiabetes ajoissa, sillä elämäntapamuutoksilla voidaan estää sen kehittyminen varsinaiseksi tyypin 2 diabetekseksi

. Esidiabetesvaihe voi kestää useita vuosia ennen mahdollista diabetekseksi etenemistä.

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vanhemmilla on diabetesta ja itsellä vyötärönympärys on naisella yli 85 cm tai mielellä yli 95 cm, on kova riski potea esidiabetesta. Itselläni ei ole edes vyötärössä viskeraalirasvaa, mutta molempien vanhempien DM2 nostaa jo geneettistä riskiä niin paljon, että olen ottanut aterioidenjälkeisen väsymyksen tosissani. 

Vierailija
2/30 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ollut mitään oireita kun diabetes todettiin. Eli voi olla täysin oireetonkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voi "kärsiä" jostakin jos ei ole mitään oireita ? Ihme kärsimys jos ei sitä edes huomaa.

Vierailija
4/30 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten voi "kärsiä" jostakin jos ei ole mitään oireita ? Ihme kärsimys jos ei sitä edes huomaa.

Edes mä autistina en ota sanoja noin kirjaimellisesti. 

Vierailija
5/30 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos vanhemmilla on diabetesta ja itsellä vyötärönympärys on naisella yli 85 cm tai mielellä yli 95 cm, on kova riski potea esidiabetesta. Itselläni ei ole edes vyötärössä viskeraalirasvaa, mutta molempien vanhempien DM2 nostaa jo geneettistä riskiä niin paljon, että olen ottanut aterioidenjälkeisen väsymyksen tosissani. 

Suurimmalla osalla keski-ikäisistä suomalaisukoista tuo vyötärönympärys on yli sata.

Vierailija
6/30 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä sillä on millaisia ensioireet ovat? Et sinä kuitenkaan pääse tutkimuksiin tai jos pääset, niin nopeasti lyödään kouraan mielialalääkitys.

Vierailija
7/30 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on noi kaikki paitsi janon tunne

Vierailija
8/30 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jo esidiabetesvaiheessa alkaa syntyä sydän- ja verisuonivaurioita. Niitä ei huomaa vasta kuin 70% suonesta on ahtaunut.

Vierailija
9/30 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs uutta kolesterolihuijausta täällä tehtaillaan. Diapeettes niin joo elinikäinen lääkitys uhr..siis asiakkaalle ja vielä periytyvä niin saadaan lapsistakin uhre..siis asiakkaita

Vierailija
10/30 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä väliä sillä on millaisia ensioireet ovat? Et sinä kuitenkaan pääse tutkimuksiin tai jos pääset, niin nopeasti lyödään kouraan mielialalääkitys.

Tärkeintä on että kansa pelkää ja uskoo lääkehulluja kyseenalaistamatta. 

Vierailija
11/30 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on katsos sitä sairaudentunnottomuutta. Vähän niinkuin et itse tiedä sitäkään että haluat Jarmo 60v:n munan kurkkuusi. Mutta hän onneksi tietää, kun sinä olet tuollainen himontunnoton.

Vierailija
12/30 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten määrätään kolesterolilääke joka laukaisee lopullisen lähdön tuolle T2 diabetekselle.

Minulla on verensokeri ollut jo pitkään 6,1 ja nyt viimeksi oli 6,9. Vieläkään lääkärit ei halunneet tehdä mitään terveyskeskuksessa. 

Otin sitten ohjat omiin käsiini ja hankin Ozempicin. Laskee sokerit ja saa painon alas. Kyllä, todennäköisesti loppuelämän lääkitys.

Vierailija
13/30 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten määrätään kolesterolilääke joka laukaisee lopullisen lähdön tuolle T2 diabetekselle.

Minulla on verensokeri ollut jo pitkään 6,1 ja nyt viimeksi oli 6,9. Vieläkään lääkärit ei halunneet tehdä mitään terveyskeskuksessa. 

Otin sitten ohjat omiin käsiini ja hankin Ozempicin. Laskee sokerit ja saa painon alas. Kyllä, todennäköisesti loppuelämän lääkitys.

Onko tästä olemassa jotain faktaa?

Vierailija
14/30 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se päivän selvää, kun murhaaja on vallannut ruokahuollon ja syöttää ihmisille pelkkää pas*kaa.

Vierailija
15/30 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei suuri vyötärönympärys sairastuta, vaan se ruoka, millä se vyötärö on saatu suureksi.

Perinnöllisyys on riski, mutta sopivalla ravinnolla pystyy estämään sairastumisen.

Vierailija
16/30 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyhän se noinkin, jos haluaa syödä huonosti :)

Vierailija
17/30 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tästä olemassa jotain faktaa?

https://www.duodecimlehti.fi/duo99783

Vierailija
18/30 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurimmalla osalla keski-ikäisistä suomalaisukoista tuo vyötärönympärys on yli sata.

Vyötärölihavuus on naisilla yleisempää kuin miehillä. 

Vierailija
19/30 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyhän se noinkin, jos haluaa syödä huonosti :)

Ei tarvitse välttämättä noin selvästi näyttää omaa sivistyksen puutettaan. Kaikki ei vaan älyllisesti kykene pysymään nykyelämän tahdissa ja tiedon virrassa kiinni. Se on ok :)

Vierailija
20/30 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi olisi? Jos et syö niin kehosi parantaa itse itseään. Pudotat painon tuolla ja huomaat että kas, paasto on korjannut muutkin ongelmasi. Sitten ozempic roskikseen

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kuusi