Amerikkalaistutkimus: pienten lasten äidit 127 minuuttia netissä päivässä keskimäärin
En tuota mitenkään ihmettele, kun ympärilleen katsoo. Kyllä nykyelämän kiire ja työlläisyys perustuvat ennen kaikkea siihen, että tehdään kaikkea turhaa ja siihen, että elämän pitäisi tarjota sellaista, mitä se ei tietyissä vaiheissa tarjoa.
Kommentit (5)
Amerikassa naiset ovat kotiäiteinä tosin kuin Suomessa jossa usein äitiysloman jälkeen mennään töihin.
Joskus imettäessä joutuu olemaan tuntikausia päivässsä paikallaan. Ehkä silloin kännykkä voi olla kätevä. Itse en silloin käyttänyt pahemmin kännykkää surffailuun vaan nyt kun lapset ovat jo isoja.
Mitta mites on miesten kännykän käytön laita?
Varmasti olin jo nukutusajan, kun samalla kun imetin ja makasin pienet kainalossa katselin puhelinta etten joko nukahtaisi tai pitkästyisi. Todellako pitäisi tuijottaa puoliksi nukkuvia taaperoita silmiin koko tuo aika? Kun heidän kanssaan on viettänyt koko päivän kuudesta eteenpäin poislukien 2h päiväunet, jotka, ylläri ylläri, vietin netissä mm. tutkimassa sähköpostiani.
Tuo äitien syyllistäminen on silkkaa julmuutta. Äitinikin joskus sanoi, kun vastaisin viestiin lapsi sylissä että äiti vaan tuijottaa puhelinta eikä lasta. Vastasin, että noin kommentoivat vain ihmiset, joilla on elämässään muutakin kuin lapset, ja se aika jolloin lapset olivat jatkuvasti iholla on jo unohtunut. Jos käy töissä ja on muutoin paljon vapaa-aikaa, ei muista miten tärkeitä pienet merkit ulkomaailmasta ja muista aikuisista ovat.
No ei ne äidit ennenkään ole olleet 100% läsnä lapsilleen...
No en minä ainakaan ylläty, kun tuon verran ainakin omat lapset pieninä nukkuivat jo pelkästään päiväunia. Ja kun eivät enää nukkuneet, niin leikkivät jo itsekseen, katsoivat piirrettyjä, ja sitten on vielä se aika kun isä tulee kotiin. Ja meillä lapset laittaa nukkumaan klo 20. Ihan hyvin voi tulla tuollainen aika koko päivältä, eikä se ole lapsilta pois. Esim. puoli tuntia päivällä kun lapset katsovat piirrettyjä, puoli tuntia kun isä tulee kotiin ja ottaa hetkeksi vastuun ja illalla sitten tunti. Nytkin meillä nukutaan (lapset 3 ja 5) ja minä täällä netissä pyörin.
Ja sepä se myös on, että netissä pyöriminen, kirjan lukeminen ja kahvin juonti ovat juurikin niitä asioita, jotka voi heti keskeyttää kun joku huutaa äitiä. Muistan kun esikoinen oli 2 ja kuopus oli vauva, kaikki siivoamiset jäivät aina kesken ja sotku oli entistä pahempi kun kaapin sisus oli lattialla. Ja kun kukaan ei oikeasti jaksa leikkiä lasten kanssa esim. kahta tuntia putkeen, kyllä sitä välillä kaipaa sellaista pientä aivokuolemaa ja pakoa omista ajatuksista.
Ja netissä olo korvaa myös sosiaalista elämää, valitettavasti. Ei meilläkään naapurustossa asu paljoa toisia kotona olevia äitejä. 2-3 kertaa viikossa tapaan toisia äitejä lapsineen, kyllä tämä yksinäistä on ja varmasti moni hakee somesta sitä sosiaalisuutta.
Onneksi kohta palaan töihin. Siellä sitä vasta keretäänkin olla netissä.
Montako minuuttia isät on?