Miksi sienet on olemassa
Miksi sienet on olemassa. Ne on ihan ällöttäviä. Minulla on mycofobia.
Kommentit (14)
Tarpeellisia luonnon kiertokulussa. Monet hyviä myös lautasella.
En malta odottaa taas syksyä. Olen 41v ja viime syksynä näin ensimmäistä kertaa luonnossa kantarelleja. Löysin niitä vihdoin!! Uutta syksyä odotellessa.
Vierailija kirjoitti:
En malta odottaa taas syksyä. Olen 41v ja viime syksynä näin ensimmäistä kertaa luonnossa kantarelleja. Löysin niitä vihdoin!! Uutta syksyä odotellessa.
Oho. Kas kun olet noin isoksi ehtinyt ja nyt vasta kantarelliin törmännyt.
Monia hyviä sienivuosia sinulle tästä eteenpäin! Ja uusien lajikkeiden löytämisen riemua!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monia hyviä sienivuosia sinulle tästä eteenpäin! Ja uusien lajikkeiden löytämisen riemua!
Ja minä en ole nähnyt koskaan, vaikka olen 10v vanhempi. Niitä ei ole kaikkialla, täällä pohjoisempana taitaa vähän haussa olla.
Sienet kierrättävät orgaanista ainesta ja tekevät kuolleesta taas elävää. Ne lahottavat ja hajottavat kuolleita olioita ja luovat niistä taas elinkelpoista ainesta, kuten multaa. Ilman sieniä ei olisi maata, jossa kasvit kasvavat, eikä kuollut aine hajoaisi. Sienet ovat siis todella tärkeitä!
Sienet on täysin välttämättömiä kaiken muun maapallon elämän kannalta.
Olutta ja viiniä jne. ei olisi ilman sieniä, eikä kohonnutta leipää jne. Joka paikka olisi tupaten täynnä jotain eläinten ja kasvien kuolleita ruumiita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja minä en ole nähnyt koskaan, vaikka olen 10v vanhempi. Niitä ei ole kaikkialla, täällä pohjoisempana taitaa vähän haussa olla.
Tuo on kyllä totta. Itse olen sienestänyt alle kouluikäisestä, ja kantarellit ja tatit ovat vanhoja tuttuja, mutta olin jo neljä-viisikymppinen, kun kohtasin ensimmäisen kerran esimerkiksi kuusiherkkusienen, kurttusienen ja männyntuoksuvalmuskan.
Aloittajalle: maanpääiiset sienet eli itiöemät ovat olemassa sitä varten, että ne levittävät sienen itiöitä. Vähän niin kuin omenat ovat olemassa siksi, että ne levittävät omenapuun siemeniä.
Taikasienet ovat olleet osallisena ihmisen evoluutiossa ja tietoisuuden laajenemisessa.
Hajottajina tärkeitä, myös symbioosissa usein puiden kanssa.