Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi sienet on olemassa

Vierailija
26.12.2023 |

Miksi sienet on olemassa. Ne on ihan ällöttäviä. Minulla on mycofobia.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hajottajina tärkeitä, myös symbioosissa usein puiden kanssa. 

Vierailija
2/14 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarpeellisia luonnon kiertokulussa. Monet hyviä myös lautasella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siks et mä syön ne.

Vierailija
4/14 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En malta odottaa taas syksyä. Olen 41v ja viime syksynä näin ensimmäistä kertaa luonnossa kantarelleja. Löysin niitä vihdoin!! Uutta syksyä odotellessa. 

Vierailija
5/14 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi että voi ottaa trippejä.

Vierailija
6/14 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En malta odottaa taas syksyä. Olen 41v ja viime syksynä näin ensimmäistä kertaa luonnossa kantarelleja. Löysin niitä vihdoin!! Uutta syksyä odotellessa. 

Oho. Kas kun olet noin isoksi ehtinyt ja nyt vasta kantarelliin törmännyt.

Monia hyviä sienivuosia sinulle tästä eteenpäin! Ja uusien lajikkeiden löytämisen riemua!

Vierailija
7/14 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monia hyviä sienivuosia sinulle tästä eteenpäin! Ja uusien lajikkeiden löytämisen riemua!

Ja minä en ole nähnyt koskaan, vaikka olen 10v vanhempi. Niitä ei ole kaikkialla, täällä pohjoisempana taitaa vähän haussa olla.

Vierailija
8/14 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sienet kierrättävät orgaanista ainesta ja tekevät kuolleesta taas elävää. Ne lahottavat ja hajottavat kuolleita olioita ja luovat niistä taas elinkelpoista ainesta, kuten multaa. Ilman sieniä ei olisi maata, jossa kasvit kasvavat, eikä kuollut aine hajoaisi. Sienet ovat siis todella tärkeitä! 

Vierailija
9/14 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hhhh

Vierailija
10/14 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sienet on täysin välttämättömiä kaiken muun maapallon elämän kannalta. 

Vierailija
11/14 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olutta ja viiniä jne. ei olisi ilman sieniä, eikä kohonnutta leipää jne. Joka paikka olisi tupaten täynnä jotain eläinten ja kasvien kuolleita ruumiita. 

Vierailija
12/14 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja minä en ole nähnyt koskaan, vaikka olen 10v vanhempi. Niitä ei ole kaikkialla, täällä pohjoisempana taitaa vähän haussa olla.

Tuo on kyllä totta. Itse olen sienestänyt alle kouluikäisestä, ja kantarellit ja tatit ovat vanhoja tuttuja, mutta olin jo neljä-viisikymppinen, kun kohtasin ensimmäisen kerran esimerkiksi kuusiherkkusienen, kurttusienen ja männyntuoksuvalmuskan.

Aloittajalle: maanpääiiset sienet eli itiöemät ovat olemassa sitä varten, että ne levittävät sienen itiöitä. Vähän niin kuin omenat ovat olemassa siksi, että ne levittävät omenapuun siemeniä.

Vierailija
13/14 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotta ap:lla olisi kysyttävää.

Vierailija
14/14 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taikasienet ovat olleet osallisena ihmisen evoluutiossa ja tietoisuuden laajenemisessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä yksi