Miksi on ihmisiä jotka eivät lajittele roskia?
Kotitaloudessa laittavat kaikki sekajätteeseen.
Maitopurkit, lasipurkit, metallit, biojätteen, muovin. Siis kaikki samaan?
Esim. noin 30- kymppiset työssä käyvät terveet ihmiset tekevät tätä.
Mahdollisuus lajitteluun on.
Ovat kerskakuluttajia siihen lisäksi vielä.
Kommentit (45)
Minä olen aika laiska. Toinen syy on sitten se, että taloyhtiössä on roska-astiat vain sekajätteelle, paperille ja biojätteelle.
Meidän kahden viikon jätteet mahtuu roskikseen lajittelemattakin.
Ei kaikkialla ole edes mahdollista lajitella, kaupungissa asiat ovat tietysti helpommin hoidettavissa, ku pihassa on muovin keräyksestä asti kaikkea.
Tietämättömyys voi olla yksi syy, tai taloyhtiön jätehuolto vaan ei toimi, jos naapurit tuo roskapusseissa biojätteet (kaikkialla näitä ei voida eroittaa) nii turha siinä on omaa kompostia samaan lootaan kerätä.
Turhaa kirjoitti:
Oikeastiko et ole tajunnut, miksi jätteet pitää lajitella?
Kaverini on töissä kaatopaikalla ja sanoo, ettei lajittele koska sillä ei ole mitään väliä, kuulemma ainakin heillä "kaikki" dumpataan samaan paikkaan. Itse lajittelen, mutta mietityttää, että onko tilanne tosiaankin niin...
Ne menevät lopulta samaan paikkaan. Eli ei syytä lajitella.
En kauheasti viitsi lajitella, koska kaikki tosiaan mahtuu roska-astiaan, joka tyhjennetään joka tapauksessa kerran kahdessa viikossa. Eikä maksa yhtään enempää kuin jos lajittelisi. Lajitteluastioillekaan ei ole oikein tilaa.
Miksi ihmeessä lajittelisin, kun voin laittaa kaikki jätteet samaan pussiin ja heittää sen sekajätteeseen? Näin olen toiminut jo vuosikymmeniä ja jatkossakin laitan paristot ja banaaninkuoret samaan roskapussiin.
Itse lajittelen yleensä kaiken. Muovijäte on ainoa poikkeus, kun täällä ei ole kunnon muovikeräystä. Kysyisinkin mihin maalla asuvat laitatte ne muoviroskat ( purkit, putkilot, pakkaukset jne)
Oletko vajaaälyinen? Laiskuuttaan tietysti.
Uskokaa nyt, ne menevät samaan paikkaan vaikka olisivat kuinka lajiteltuja.
Oisko se liikaa vaadittu että taloyhtiöiden pihaan tulisi myös muovi ja lasikierrätys? Tehkää viherpiiperöt tälle asialle jotain niin alan kierrättää paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Kaverini on töissä kaatopaikalla ja sanoo, ettei lajittele koska sillä ei ole mitään väliä, kuulemma ainakin heillä "kaikki" dumpataan samaan paikkaan. Itse lajittelen, mutta mietityttää, että onko tilanne tosiaankin niin...
Ainakin pääkaupunkiseudulla sekajäte ei mene kaatopaikalle, vaan se poltetaan Vantaan jätevoimalassa. Näin siitä tuotetaan kaukolämpöä ja sähköä. Voimalassa syntyy sivutuotteina tuhkaa ja kuonaa, joka käsitellään Ämmässuon ekoteollisuuskeskuksessa.
Eiköhän ne banaaninkuoret siellä pala siinä missä muukin roska.
Vierailija kirjoitti:
Turhaa kirjoitti:
No en.
Vierailija kirjoitti:
Oisko se liikaa vaadittu että taloyhtiöiden pihaan tulisi myös muovi ja lasikierrätys? Tehkää viherpiiperöt tälle asialle jotain niin alan kierrättää paremmin.
Olen viherpiiperö mutta en oikein pääse äänestämään teidän yhtiökokoukseenne.
Jätehuolto on normaali ulkoistettavissa oleva palvelu siinä missä auton öljynvaihto tai talon maalaus. Toki kaiken saa tehdä itse halutessaan, mutta on järjetöntä pakottaa ihmiset puuhastelemaan roskien kanssa, vain koska touhu sattuu olemaan jonkun viherpiiperön sydämenasia.
Vierailija kirjoitti:
Turhaa kirjoitti:
Jotta sulle ja muille hyvesignaloiville vihernatsëille tulee hyvä mieli.
Ei vaan kiinnosta lajitella. Jätteet palaa kätevästi mökin pihassa
Meillä tulee vain sellaista jätettä, jonka voi pistää samaan koska ne menevät kuitenkin poltettavaksi.
Ne ovat persuudestaan ylpeitä. Auta armias sinä päivänä kun ne tajuavat maksavansa jätehuollosta 5x sen mitä lajittelijat 😂😂😂😂😂