Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi on ihmisiä jotka eivät lajittele roskia?

Vierailija
06.04.2019 |

Kotitaloudessa laittavat kaikki sekajätteeseen.
Maitopurkit, lasipurkit, metallit, biojätteen, muovin. Siis kaikki samaan?
Esim. noin 30- kymppiset työssä käyvät terveet ihmiset tekevät tätä.
Mahdollisuus lajitteluun on.
Ovat kerskakuluttajia siihen lisäksi vielä.

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
06.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse lajittelen yleensä kaiken. Muovijäte on ainoa poikkeus, kun täällä ei ole kunnon muovikeräystä. Kysyisinkin mihin maalla asuvat laitatte ne muoviroskat ( purkit, putkilot, pakkaukset jne) 

Ohjeen mukaan ne on sekajätettä. Meillä lajitellaan siten kuin alueellinen jäteyhtiö ohjeistaa. Tosin astioita on vain 2 eli sekajäte ja energiajäte. Jos haluaa lajitella enemmän, pitää maksaa erikseen alueellinen jätemaksu (siis nykymaksun lisäksi) ja viedä lajitellut jätteet noin 20 km päähän erilliselle asemalle, joka on avoinna tiistaina ja torstaina klo 12-16. Saattaa olla vähän hankalaa työssäkäyvälle.

Vierailija
22/45 |
06.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös se ole niin että muovinkeräysastiaan ei edes saa heittää ihan kaikkea muovia,niitä on niin paljon erilaisia?, ja niiden pitäisi olla puhtaita myös?

meillekin tuli nyt muovinkeräyspömpeli mutta ei jaettu sitten mitään infoa, se vain yhtäkkiä ilmestyi, joten porukka laittaa vieläkin muovit sekajätteeseen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
06.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkoa edelliseen, osa kyllä nyt laittaa sitten ihan kaiken muovin siihen keräysastiaan ja likaista muovia myös, yksi laittoi pulkan ja mitä lie muovikanistereita sinne

Vierailija
24/45 |
06.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jopa lajittelua tärkeämpää on se, ettei sitä lajiteltavaa juuri edes tule, eli kuluttaa vähän. Jos kerskakuluttaa niin ei sitä lajittelemalla hyvitä.

Vierailija
25/45 |
06.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttuni pitävät itseään kierrätyksen ja kompostoinnin takia todella hyvinä ihmisiä.

Sitä ei lasketa, että lomailevat lentäen 5-6krt vuodessa.

Minä en kompostoi, enkä lennä..

Vierailija
26/45 |
06.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku asiantuntija väitti biojätteen menevän lopulta sekajätteeseen. Itse kuitenkin vien yhä bioastiaan kaupan biopussissa, mikä kätsästi roskiksen vieres. Sit paperi, pahvit, lasit, metalli (kissanruokapurkkeja jatkuval syötöl) . Paristot vien kaupan keräyspisteelle. Kansalaiset lajitelkaa, luonto kiittää.

Vierailija
27/45 |
06.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on sekajäte roskis.

Vierailija
28/45 |
06.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei maksa vaivaa. Meillä on ulkona yksi roskis, josta kaikki lähtee kaatopaikalle. Mitään kompostia en hommaa, on muutakin tekemistä kuin käännellä sitä kesät talvet. Lehdet vien paperinkeräykseen, siinä se. Muita keräyspisteitä ei ole.

Vierailija
29/45 |
06.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jatkoa edelliseen, osa kyllä nyt laittaa sitten ihan kaiken muovin siihen keräysastiaan ja likaista muovia myös, yksi laittoi pulkan ja mitä lie muovikanistereita sinne

Eikös ne ole muovia? Mihin ne sitten pitäisi laittaa?

Vierailija
30/45 |
06.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku asiantuntija väitti biojätteen menevän lopulta sekajätteeseen. Itse kuitenkin vien yhä bioastiaan kaupan biopussissa, mikä kätsästi roskiksen vieres. Sit paperi, pahvit, lasit, metalli (kissanruokapurkkeja jatkuval syötöl) . Paristot vien kaupan keräyspisteelle. Kansalaiset lajitelkaa, luonto kiittää.

Joo toi biojätejuttu on totta. Ne menee sekajätteeseen, mutta siinäkin on erilainen erottelu sille jätteelle. Mä ihmettelin tota samaa kerran, että huijataanko mua... Roskisäijä, kun kävi tyhjentämässä, niin kysyin siltä. Se kerto, että joo menee ne, mutta se ei ole silti sama asia kun erottelu on eri siellä kaatismestassa silti. Se sano, että on itsekin sillon joksus miettiny että mitähän järkeä siina kaikessa on, mutta kun näki niin ymmärsi se järjen. Se kerto, että oikein lajitellut roskat säästää selvää rahaa miljoonia euroja.

Vierailija
31/45 |
06.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo toi biojätejuttu on totta. Ne menee sekajätteeseen, mutta siinäkin on erilainen erottelu sille jätteelle. Mä ihmettelin tota samaa kerran, että huijataanko mua... Roskisäijä, kun kävi tyhjentämässä, niin kysyin siltä. Se kerto, että joo menee ne, mutta se ei ole silti sama asia kun erottelu on eri siellä kaatismestassa silti. Se sano, että on itsekin sillon joksus miettiny että mitähän järkeä siina kaikessa on, mutta kun näki niin ymmärsi se järjen. Se kerto, että oikein lajitellut roskat säästää selvää rahaa miljoonia euroja.

Ainakin meillä jäteyhtiö tuottaa voittoa eli maksaa kaupungille kivat osingot joka vuosi.

Vierailija
32/45 |
06.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on töissä sellainen roskiksen näköinen pömpeli, mihin tungetaan tuhottavat paperit. Kysyin kerran tyhjennysjampalta minne paperit menevät ja niistä tehdään kuulemma vessapaperia. Hyvä homma, lisää tavaraa sinne.

Vierailija
33/45 |
06.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin meillä jäteyhtiö tuottaa voittoa eli maksaa kaupungille kivat osingot joka vuosi.

niin noi miljoonat tulee voittoa tekevälle yritykselle tulee nimenomaa ihmisten takia, jotka laittaa roskat oikein. Kun ne menee sinne jätemestaan niin siellä se säästö tulee kun turha duuni on valmiiksi minimoitu.

Vierailija
34/45 |
06.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lajittelen itse. Mutta harvan keittiö on suunniteltu lajitteluun ja ymmärrän niitä jossain määrin, jotka ei lajittele. Mekin otimme välihyllyn irti , jotta saimme ylimääräiset lajitteluroskikset keittiön altaan alle. Lajitteluroskikset ovat roskiksen kokoisia, mutta surkean pieniä käytössä. Kaksi-kolme kertaa viikossa pitää viedä maitopurkit, pahvit ja muovit. Onneksi on auto, jolla viedä. Lajittelupiste kilometrin päässä. Autoon jää leijumaan kierrätysroskisten haju.

Ärsyttää myös maito-, jogurtti-ja viilipurkkien huuhtelu puhtaalla juoksevalla vedellä. Samaan aikaan maapallolla on ihmisiä, joilla ei ole puhdasta vettä.

Omakotitalossa pitäisi investoida omaan kompostiin biojätteen osalta. Kaupungin pientaloalueella pienellä tontilla sen pitäisi olla Biolan komposti. Se on kallis.

Vaikka lajittelemme, roskiksen tyhjennys on joka toinen viikko. Joka kolmas viikko vaihtoehtoa ei ole. Eli emme säästä rahaa yhtään lajittelemalla. Itseasiassa veden käyttö purkkien ja tölkkien huuhtelussa lisää kuluja.

Hieman olisi kehitettävää lajittelussa.

Vierailija
35/45 |
06.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lajittelen itse. Mutta harvan keittiö on suunniteltu lajitteluun ja ymmärrän niitä jossain määrin, jotka ei lajittele. Mekin otimme välihyllyn irti , jotta saimme ylimääräiset lajitteluroskikset keittiön altaan alle. Lajitteluroskikset ovat roskiksen kokoisia, mutta surkean pieniä käytössä. Kaksi-kolme kertaa viikossa pitää viedä maitopurkit, pahvit ja muovit. Onneksi on auto, jolla viedä. Lajittelupiste kilometrin päässä. Autoon jää leijumaan kierrätysroskisten haju.

Ärsyttää myös maito-, jogurtti-ja viilipurkkien huuhtelu puhtaalla juoksevalla vedellä. Samaan aikaan maapallolla on ihmisiä, joilla ei ole puhdasta vettä.

Omakotitalossa pitäisi investoida omaan kompostiin biojätteen osalta. Kaupungin pientaloalueella pienellä tontilla sen pitäisi olla Biolan komposti. Se on kallis.

Vaikka lajittelemme, roskiksen tyhjennys on joka toinen viikko. Joka kolmas viikko vaihtoehtoa ei ole. Eli emme säästä rahaa yhtään lajittelemalla. Itseasiassa veden käyttö purkkien ja tölkkien huuhtelussa lisää kuluja.

Hieman olisi kehitettävää lajittelussa.

Ja minkä takia sen pitäisi olla just Biolan?

Vierailija
36/45 |
06.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lajittele oikeastaan mitään.

Ainostaan tyhjät limsapullot ja tölkit menevät kierrätykseen kun tytärpuoli niitä kuskaa rahan toivossa.

Jätteet eivät ole minulle niin tärkeä asia että jaksaisin perehtyä niihin. Paperi- ja biojäte olisivat periaatteessa helppoja, mutta paperia ei tule kovinkaan paljoa joten en jaksa nähdä vaivaa ja biojätettä en harrasta sen hajun ja niiden limaisten, pohjasta joka kerta hajoavien pussien takia.

Nuo muovi-ja energia- ja blaablaablaa-jätteet ovat niille jotka suhtautuvat jätteisiinsä harrastuksenomaisesti ja intohimolla.

Vierailija
37/45 |
06.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse lajittelen yleensä kaiken. Muovijäte on ainoa poikkeus, kun täällä ei ole kunnon muovikeräystä. Kysyisinkin mihin maalla asuvat laitatte ne muoviroskat ( purkit, putkilot, pakkaukset jne) 

Vien kauppareissulla keräysastiaan

Vierailija
38/45 |
06.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän keittiöön ei mahdu kuin sekajäteroskis. Lehdet kerään siivouskomerossa olevaan kassiin. Muuta tilaa ei ole

Vierailija
39/45 |
06.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasi, metalli, pahvi .

Biojätteen erittelyn lopetin ainakin vähäksi aikaa. En kestä niitä käsiin sulavia ällön märkiä haisevia pusseja. Keittiö haisi vaikka kannellinen astia ja tyhjennys joka päivä .Sekaisin muun kanssa niin paljon kuivempaa. X kahvinsuodatin pussia per päivä piti biojätteastian jatkuvasti märkänä. Jos puolikas nauta tms.hävitettävä niin sitten kiikutan biojätteeseen.

Vierailija
40/45 |
06.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin maalla asuessa lähimpiin kierrätys pönttöihin 15 km. 5 km päästä koululta hävitettiin kierrätys astiat kun ne keskitettiin kaupunkeihin. Eli ei kiinnosta kierrättää kun lasi, metalli ja lehti roskis hävis...