Kannattaako yliopistoon hakea enää +25?
Vai onko ylipistoissa vain juuri lukiosta päässeitä...
Kommentit (75)
Vierailija kirjoitti:
Mitä tekee jollakin diplomilla? Työtä toki voi saada, mutta älkää vaan alkako kuvittelemaan olevanne jotain sen jälkeen, kun jokin paperi on saatu handuun. College is for suckers, kuten sanonta englanniksi kuuluu.
Mun vastaukseni on , ettei kannata.
College might be but we don't have those in Finland. University ei ole sama kuin college.
Mä aion hakea avoimen väylän kautta ja hitot välitän siitä, mitä muut ajattelee. Olen tehnyt pari verkkokurssia alle 25-vuotiaiden kanssa, kun piti ryhmätöitä tehdä. Hyvin meni sekä tekeminen että työnjako, tiesivät ikäni ja luultavasti tuli vähän puolin ja toisin tsempattuakin, eli näytettyä että pystyn samaan. Saatiin täydet pisteet ihan kaikesta ja jokainen teki kyllä osansa.
Yliopistoon ei ole ikärajaa, eli hakemaan vaan! Yliopistossa opiskelee ihan kaikenikäisiä, omalla vuosikurssillani on keski-ikäisiäkin.
Ja muuten, kun noista opiskelijariennoista oli puhe - ei niihinkään mitään ikärajaa ole, eli kyllä bileissä ja tapahtumissa saa käydä kuka vaan, jos vain itse haluaa.
Aloitin yo:n 4-kymppisenä. Joo olin erilainen ja joku toisista samanikäisistä kuulin niiden lukiosta tulleiden manaavan, että miksi vtussa siellä opiskelee vanhoja, mutta paras päätös elämässäni!!!
Enemmän siellä aloittelijoina on 25+ kuin 19-20 vuotiaita!
Itse olen juuri aloittanut aikuislukion ja jos kaikki menee hyvin, olen sitten kolmekymppisenä ylioppilas, ja kyllä ajattelin sen jälkeen vielä todennäköisesti pyrkiä yliopistoon.
Eihän sitä missään kielletä. Kannattaako, sitä en osaa sanoa, mutta niin ainakin voi tehdä. Itse menin lukiosta suoraan yliopistoon ja kyllä tuolla ihan laidasta laitaan on porukkaa, iän puolesta siis. Vanhimmat on harmaahapsisia, jotain 60-80-vuotiaita, että koskaan ei kai ole liian myöhäistä aloittaa opiskelua. Ihmettelen kyllä kovasti, mitä ne oikeasti vanhat ihmiset siellä tekee, kun vie opiskelupaikkoja nuoremmilta....
40v työelämää jäljellä MIKSI EI KANNATTAISI?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
25-30 -vuotiaat eivät todellakaan ole vielä liian vanhoja opiskelemaan. Olennaisinta miettiä on mitä koulutusta tarvitsee ja pystyykö rahoittamaan opiskelun. Tuossa iässä varmaan löytyy vielä kavereitakin yliopistolta. Nykyisen tutkintoni suoritin amk:ssa 35-39 -vuotiaana ja siellä oli muitakin minun ikäsiäni.
Öö...amk on ammattikoulu. Sieltä tulee putkiasentajia, koneistaja-asentajia, parturi-kampaajia, siivousalan ammattilaisia, toki nykyään "hienoilla", ei-suomalaisilla nimikkeillä.
Öö mitä? Ei AMK:ssa mitään putkiasentamista voi lukea.
AMK = ammattiKORKEAkoulu.
Ammattikoulusta kyllä tulee partureita ja siivoovija, AMK:sta tradenomeja, sairaanhoitajia, fysioterapeutteja, medianomeja.
mietinvaan kirjoitti:
Eihän sitä missään kielletä. Kannattaako, sitä en osaa sanoa, mutta niin ainakin voi tehdä. Itse menin lukiosta suoraan yliopistoon ja kyllä tuolla ihan laidasta laitaan on porukkaa, iän puolesta siis. Vanhimmat on harmaahapsisia, jotain 60-80-vuotiaita, että koskaan ei kai ole liian myöhäistä aloittaa opiskelua. Ihmettelen kyllä kovasti, mitä ne oikeasti vanhat ihmiset siellä tekee, kun vie opiskelupaikkoja nuoremmilta....
Tuskin vievät. Luultavasti tekevät avoimen yliopiston kautta yksittäisiä kursseja. Itse ainakin teen, eikä yksikään kurssi ole ollut vielä täynnä. Tai jos on, niin nuorten pitää ilmoittautua heti. Minä en koskaan ilmoittaudu heti, koska annan nuorten tehdä sen ensin. Jos haen avoimen väylän kautta, oletan, että siinä vaiheessa on jo keskeytyksiä tullut aika paljon. Mulla on vielä n. 10 vuotta työelämää jäljellä siitä kun valmistun (arvio, jos pääsen sisään, haku vuoden päästä, ja nykyinen työnantaja jää pian eläkkeelle. Jotain pitää tehdä.
Olen tradenomi, aloitan KTM-opinnot pian 27-vuotiaana.
Tosi moni on vain vuoden pari nuorempi, toki myös minun ikäisiäni löytyy. Maisteriopinnoissa ei mitään 22-vuotiaita edes voi olla eikö niin? Vai minkäs ikäisenä se kauppis voidaan aikasintaan aloittaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
25-30 -vuotiaat eivät todellakaan ole vielä liian vanhoja opiskelemaan. Olennaisinta miettiä on mitä koulutusta tarvitsee ja pystyykö rahoittamaan opiskelun. Tuossa iässä varmaan löytyy vielä kavereitakin yliopistolta. Nykyisen tutkintoni suoritin amk:ssa 35-39 -vuotiaana ja siellä oli muitakin minun ikäsiäni.
Öö...amk on ammattikoulu. Sieltä tulee putkiasentajia, koneistaja-asentajia, parturi-kampaajia, siivousalan ammattilaisia, toki nykyään "hienoilla", ei-suomalaisilla nimikkeillä.
Niinkuin sairaanhoitaja (ennen sairaahoito-oppilaitoksesta) tai insinööri (ennen teknillinen opisto)?
Vierailija kirjoitti:
Mä menin 24-vuotiaana. Kävin siellä vaan opiskelemassa, koska opiskelijaelämä oli eletty ammattikorkeessa ennen sitä. Olis se ollu outoo enää siellä lähtee bilettämään johonki fuksiaisiin jne. Myös siksi, että opintotukikuukaudet oli jo käytetty, joten piti olla töissä enemmän ku koulussa.
Jos nyt pääsen syksyllä kouluun, oon myös 24-vuotias, mutta aion kyllä bilettää jokatapauksessa :D Kaikki ilo irti opiskelun vastapainoksi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän amk:sta valmistunut itse tiedä mikä amk on..
Amk:sta valmistuu mm insinöörejä, terveydenhoitajia ja sosionomeja. Itse olen yhteisöpedagogi ja lukiosta sinne hakenut.
PS amk on englanniksi university of applied sciences ja opinnäytetyö thesis. Minun opinnäytetyöni oli yli 80 sivua pitkä, vaikka ei mikään gradu toki olekaan.
En tiedä missä ammatikoulussa tehtäis opinnäytetöitä kyselyineen ja tilastoineen.
Älä ihmeessä hae, jää eläkkeelle.
Olen jo 33 vuotias niin en enää voi oikein kouluttautua mihinkään varsinkaan yliopistossa. Liian vanha jo sellaiseen. Olisi pitänyt nuorempana jo mennä mutta tyhmä olin. Nyt matalapalkkahommissa paskalla palkalla ja vituttaa.
Vierailija kirjoitti:
Itse ajattelin 28-vuotiaana että en voi enää hakea yliopistoon, olen liian vanha. Nyt 35-vuotiaana harmittaa ihan tajuttomasti, koska ymmärrän että en olisi ollut liian vanha ja olisin ainakin saanut opiskella sitä kaikkein kiinnostavinta alaa (olettaen että olisin pääsyt opiskelemaan, nyt harmittaa etten edes yrittänyt). Eli sanoisin että KANNATTAA.
Miksi et voisi vieläkin hakea yliopistoon?
No, ite oon 25-vuotias mies ja nyt hakemassa yliopistoon. Oikeastaan ainut ongelma mikä tulee mieleen omalla kohdallani on se, että haluisin mieluiten omanikäiseni naisen, mutta suurin osa heistä on jo valmistunut ja työelämässä, ja itselläni on opiskeluelämä vasta edessä, ja tuskin homma toimisi. Toki poikkeuksiakin on, mutta noin suurin osa. Ja uskon, että mikäli pääsen opiskelemaan, niin taas nämä nuoremmat tytöt pitävät minua ihan irstaana vanhana setänä. Mutta aion joka tapauksessa hakea opiskelemaan, kävi miten kävi!
Vierailija kirjoitti:
Olen tradenomi, aloitan KTM-opinnot pian 27-vuotiaana.
Tosi moni on vain vuoden pari nuorempi, toki myös minun ikäisiäni löytyy. Maisteriopinnoissa ei mitään 22-vuotiaita edes voi olla eikö niin? Vai minkäs ikäisenä se kauppis voidaan aikasintaan aloittaa?
Kyllä itse asiassa voi olla, mutta edellyttää, että on päässyt heti lukion jälkeen opiskelemaan ja opinnot ovat edenneet normaalissa aikataulussa. Voihan sen kauppiksen aloittaa heti lukion jälkeen aikaisimmillaan.
Melko ärsyttävä aloitus. 25-vuotias ipana kerjää huomiota. Ai hirveetä oonks mä niinku kauheen vanha..