Paljonko ns. "tavallinen" ihminen ymmärtää kemiasta? Käsitykseni on tainnut päästä hämärtymään.
Tuntuu että on vaikea enää hahmottaa, mitä ns. "keskimääräisen" ihmisen voi olettaa tietävän tai ymmärtävän kemiasta, kun itse on tullut opiskelleeksi sitä jo lukiossa huomattavasti normaalia enemmän (yliopisto-opinnoista puhumattakaan). Sitten sitä aina välillä häkeltyy, kun ihmisillä on esim. netissä ihan kummallisia virhekäsityksiä vaikkapa kosmetiikan kemikaaleihin liittyen...
Kysymys teille jotka pidätte itseänne "taviksina" tämän asian suhteen: Osaatteko arvioida rakennekaavan perusteella esim. tällaisen molekyylin vesiliukoisuutta? Pystyttekö päättelemään kaavasta, liukeneeko yhdiste parhaiten happamaan, neutraaliin vai emäksiseen liuokseen? Tai mitä ylipäätään ymmärrätte tuosta rakennekaavasta?
Olen ihan aidosti kiinnostunut kuulemaan.
Kommentit (57)
En muista yläasteen kemiasta enää mitään. Näen tuossa kirjaimia ja kuvioita.
No miten joku joka ei ole opiskellut kemiaa voi purkin kyljestä lukemalla ensinnäkään piirtää tuota rakennekaavaa saati päätellä jotain? Liittyikö ainakin nuo bentseenirenkaat jotenkin liukoisuuteen? Tai kaksoissidokset? NH-ryhmä? En muista vaikka vähän kemiaa olen lukenut.
En saa sun linkistä mitään kuvaa näkyviin. Mut hei, tuollaiset asiat unohtuu äkkiä vaikka olisi enemmänkin kemiaa lukenut. Itse luin biokemiaa sivuaineena enkä välttämättä osaa päätellä liukoisuutta sen enempää kuin "alkoholit liukenee veteen", rasvat ei, tms.
Luin kemiaa lukiossa pakollisen yhden kurssin. Kaaviosta en ymmärtänyt mitään. Molekyyli on ehkä kaksi atomia yhdessä, en ole varma siitäkään.
Jos ei ole aivan äskettäin käynyt lukion kemiankurssia, niin voin sanoa että tuo kuvio ei kerro yhtään mitään. Tavallinen tonttu tietää vain sen että kyse on jostain kemian kaavasta, mutta ei muuta.
Sitä unohtaa alkuaineiden kaavat saati sitten hienot molekyylikuviot jne.
Olen DI, mutta lukenut kemiaa viimeksi lukiossa yli 30 vuotta sitten. En todellakaan osaisi vastata kysymyksiisi etsimättä ensin tietoa aiheesta. Tosin uskon, että pystyisin kyllä selvittämään asian alle puolessa tunnissa.
Etkö arvosta itseäsi ja koulutustasi lainkaan?
Olet opiskellut kemiaa yliopistossa, ja kuitenkin pidät sen käsitteistön ja kielen harjaantunutta käyttöä yleistietona ja -taitona?
Jos linkki ei toimi niin tässä uusi yritys:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Tiedosto:Norquetiapine.svg
Kyseessähän on siis erään psykoosilääkkeen metaboliitti. Siinäkin mielessä asia mietityttää että kun ihmiset googlaavat näitä erilaisia lääkkeitä ja päätyvät kuitenkin aika nopeasti niitä käsitteleviin wikipedia-artikkeleihin, joissa yllä olevan tyyppisiä kaavoja on esillä, niin mietityttää että paljonko he niistä yleensä ymmärtävät.
Minulla on luonnontieteellinen yliopistokoulutus, ei kuitenkaan kemian opintoja lukiokursseja pidemmälle. Bentseenirenkaat tunnistan. Liukoisuudesta ei mitään hajua.
Sain lukion kemiasta yhdeksikön, eikä minulla ole asiasta aavistustakaan. Sinäänsä virkistävää, että edes joku pyrkii ymmärtämään asioita oman kuplansa ulkopuolelta.
Vierailija kirjoitti:
Olet opiskellut kemiaa yliopistossa, ja kuitenkin pidät sen käsitteistön ja kielen harjaantunutta käyttöä yleistietona ja -taitona?
Hyvä kysymys. Täytyy myöntää että itsearvostukseni on melko heikolla tasolla. Ehkä se johtuu siitä, että vuosien yliopisto-opinnoista huolimatta en ole onnistunut saamaan kasaan yhtäkään kokonaista tutkintoa, vaikka tietoa ja osaamista onkin (ehkä) kertynyt. Veronmaksajien rahoja on siis tullut tuhlattua, mutta konkreettinen hyöty on suuri kysymysmerkki.
viivojen määrä lienee uloimman kuoren elektroonit jotka niinku lainassa muulla. Pyrkinevät muistaakseni 8aan.
Hexat sinänsä vähän epäselvä mitä noissa nurkissa piileskelee kun vain Kväve N, Svavel S, ja Väte H ilmoitetaan.
Oisko Hiili C jota ei viittitä kirjoittaa auki? Paitsi ettei tee täysiä kaseja aina... 4+4
Jolloin ois orgaaninen. Tosin joku muistikuva siitä että happeakin O tarvis jolloin toi on vähän kummallinen.
Josta voisi siis päätellä että koska happi puuttuu niin haluaa varmaan repiä hapen irti vedestä ja tehdä jotain muuta sillä. Elilukenisi tämmösenä fifty-sixty arvauksena. Mutta joo.. oli 28v sitten. Ja valitettavasti lukion kemia oli itselläni täysi vitsi koska ope eikä noita hauskoja kokeiluja yms muuten oisin saattanu jatkaa vanhassa lempiaineessa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on luonnontieteellinen yliopistokoulutus, ei kuitenkaan kemian opintoja lukiokursseja pidemmälle. Bentseenirenkaat tunnistan. Liukoisuudesta ei mitään hajua.
Bentseenithän muistaakseni merkittiin joo heksana mutta pallo keskele tjsp.
Ei ymmärrä ja en ymmärrä.
Nyt teini kasilla ja joudun lukemaan kemiaa ja fyssaa.
Teinille aineet vaikeat.
Se asia palautuu mieleen mitä joudun lukemaan.
Olen 53v.
Kemia ja fyssa vaikeaa jo kasilla ja ysillä.
Alemmilla luokilla helppoa.
Sanoisin ettei todellakaan keskivertoihminen osaa sanoa liukoisuudesta yhtään mitään rakennekaavan perusteella, hyvä jos edes tunnistaa mitä atomeja siinä on mukana... En osaisi varmaksi itsekään, ja olen sentään muutaman kemiankurssin yliopisto-opintojeni ohessa suorittanutkin. Veikkaukseni on, että liukenee paremmin happamaan, mutta saatan olla aivan väärässäkin. :D Tiedot unohtuvat, kun niitä ei aktiivisesti käytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kysymys. Täytyy myöntää että itsearvostukseni on melko heikolla tasolla. Ehkä se johtuu siitä, että vuosien yliopisto-opinnoista huolimatta en ole onnistunut saamaan kasaan yhtäkään kokonaista tutkintoa, vaikka tietoa ja osaamista onkin (ehkä) kertynyt. Veronmaksajien rahoja on siis tullut tuhlattua, mutta konkreettinen hyöty on suuri kysymysmerkki.
Onpa ikävä kuulla. Kiitos rehellisyydestä.
Toivottavasti saat apua vaikka opintopsykologilta, niin pääset työelämään nauttimaan opintojesi hedelmistä ja hyödyntämään osaamistasi.
Ainut mitä tajuun, on että siinä on joku aika yksinkertainen sidos, eli ehkä se ylin juttu voisi liueta aika helpostikkin irralleen tuosta. Ehkä joku vesiliukoinen, jos tuo N on joku natrium tai suola kide juttu. Ph:n ei kai pitäisi paljon vaikuttaa jos on vesiliukoinen. Kaikki tämä on siis pelkkää arvailua.
Ei taida edes lukion kemia juuri antaa vastauksia tuohon apn kysymykseen. Keskimääräinen ihminen tietää ehkä, mikä on atomi ja muistaa muutaman kemiallisen merkin/kaavan. Kun ei niitä asioita tarvi missään normielämässä, niin miten niitä voisi muistaa.
Vähän kemiaa lukeneena väittäisin, että suurin osa ei muista mikä on molekyyli. Tai mitä eroa on molekyylillä ja ioniyhdisteellä.
Noihin kysymyksiisi vastaaminen ei sitten tosiaankaan ole enää tavallisen ihmisen heiniä.