Miksi ihmeessä nykyisin on kouluja ja luokkia ilman pulpetteja??
Meidän 5 -luokkalaisen tytön luokassa ei ole vuoden vaihteen jälkeen ollut pulpetteja. Opiskelu tapahtuu säkkituoleilla tai lattialla tai käytävässä. Tytöllä on lisääntyneet päänsäryt ja selkäkivut, sillä työskentelee huonossa asennossa. Lisäksi tytön mukaan opiskelu on paljon rauhattomampaa kuin aiemmin. Opettajan mukaan tuo on nykyaikaa. Sen sijaan 1 - ja 3 -luokkalaisilla pikkuveljellä on vielä omat pulpetit.
Ennen kirjat, josta ei tullut läksyjä, pystyi jättämään pulpettiin, nyt niitä on kuljetettava mukana.
Onko muissa kouluissa vastaavaa??
Kommentit (34)
Tyttärelläsi on aimman liiallisen istumisen tai vanhemmilta opitun elintavan vuoksi surkeat lihakset torsossa. Pulpetissa istuminen on pahinta, mitä ihminen voi keholleen tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Sitten ihmetellään miksi PISA-tulokset laskevat kun koulunkäynti muutetaan elämyslöhöilyksi.
No tuloksista en tiedä, mutta tytär inhoaa nykyistä mallia.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Sitten ihmetellään miksi PISA-tulokset laskevat kun koulunkäynti muutetaan elämyslöhöilyksi.
Ei ole vielä PISA-tuloksia tullut tämän muutoksen jälkeen. Tulokset laskivat kuin lehmän häntä jo silloin kun vielä istuttiin pulpeteissa.
Vierailija kirjoitti:
Tyttärelläsi on aimman liiallisen istumisen tai vanhemmilta opitun elintavan vuoksi surkeat lihakset torsossa. Pulpetissa istuminen on pahinta, mitä ihminen voi keholleen tehdä.
Tytär harrastaa voimistelua, joten keskivartalon ja jalkojen lihakset ja lihastasapaino on kunnossa. Myöskään vanhemmat eivät pelkästään löhöily, vaan liikumme itse ja myös lasten kanssa. Täysin off topic -kommentti.
Ap
Vanhempien pitää osata vaatia niitä. Eihän tuosta nyt vttu mitään tule. Eihän töissäkään voi tehdä töitä ilman tarvittavia välineitä. Mitä jos pomonne veisivät teiltä työpöydän pois.
En suostuisi opiskelemaan ilman pöytää.
Vierailija kirjoitti:
Tyttärelläsi on aimman liiallisen istumisen tai vanhemmilta opitun elintavan vuoksi surkeat lihakset torsossa. Pulpetissa istuminen on pahinta, mitä ihminen voi keholleen tehdä.
Ei pulpetissa istuta vaan tuolilla.
Vierailija kirjoitti:
Vanhempien pitää osata vaatia niitä. Eihän tuosta nyt vttu mitään tule. Eihän töissäkään voi tehdä töitä ilman tarvittavia välineitä. Mitä jos pomonne veisivät teiltä työpöydän pois.
Olen yrittänyt. On kuulemma nykyaikaa pulpetiton koulu. Ehdotin myös, että halukkaat saisivat pulpetit, mutta se ei kuulemma sovi.
Ap
Se on tämä nykyaika, kun luokatkaan eivät ole enää luokkia, vaan oppimistiloja. Mieheni opettaa amkissa, joissa noita säkkituoleja ja sohvia on, eikä uudistus mikään hyvä ole hänenkään mielestään ollut. Itse inhoan erityisesti siinä koulussa olevia amerikkalaisista ohjelmista tuttuja tuoleja, joiden yhteydessä on sellainen pieni taso tuolin oikealla puolella, jossa voi kirjoittaa muistiinpanoja. Vasurina koen tuollaiset viritelmät aivan mahdottomina. Tavallisen pulpetin kanssa voi sentään itse päättää miten kirjoittaa ja missä pitää muistiinpanovihkonsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten ihmetellään miksi PISA-tulokset laskevat kun koulunkäynti muutetaan elämyslöhöilyksi.
Ei ole vielä PISA-tuloksia tullut tämän muutoksen jälkeen. Tulokset laskivat kuin lehmän häntä jo silloin kun vielä istuttiin pulpeteissa.
Tottakai laskivat koska kuri on kouluista höltynyt jo kauan ennen säkkituoleja.
Myös oppilasmateriaalinen "värittyminen" on haitannut oppimistuloksia, värikylläiset eivät opi ja haittaavat muidenkin oppimista.
Se että opetustilanne viedään lattialla löhöilyksi ei ainakaan paranna tilannetta.
Kohta kai todetaan että mitä sitä turhaan kouluihin enää lapsia lähettää, voihan lapset tviittailla open kanssa.
Nähtävästi lapsilta ei saa enää vaatia mitään koulussa jotta he eivät ahdistu. Wanhaan hywään aikaan ne jotka eivät pärjänneet ns. normaaliluokassa laitettiin joko tarkkailuluokalle tai apukouluun.
Nykyisin yliopiston kirjastossakin näkee semmoisia upottuvia istuintyynyjä, joissa jotkut yrittävät näprätä kannettavia tietokoneita ilman tuolia ja pöytää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten ihmetellään miksi PISA-tulokset laskevat kun koulunkäynti muutetaan elämyslöhöilyksi.
Ei ole vielä PISA-tuloksia tullut tämän muutoksen jälkeen. Tulokset laskivat kuin lehmän häntä jo silloin kun vielä istuttiin pulpeteissa.
Tottakai laskivat koska kuri on kouluista höltynyt jo kauan ennen säkkituoleja.
Myös oppilasmateriaalinen "värittyminen" on haitannut oppimistuloksia, värikylläiset eivät opi ja haittaavat muidenkin oppimista.
Se että opetustilanne viedään lattialla löhöilyksi ei ainakaan paranna tilannetta.
Kohta kai todetaan että mitä sitä turhaan kouluihin enää lapsia lähettää, voihan lapset tviittailla open kanssa.
Tosiasiahan on se, että sinä et tiedä mitään niistä syistä jotka ovat PISA-tulosten laskemisen taustalla. Oppilasmateriaali oli "värittynyttä" (ei luoja) jo silloin kun Suomi oli testeissä maailman paras. Kurin taas ei ole osoitettu lisäävän oppimismenestystä yhtään missään tilanteessa.
Yksi (vaan tuskin ainut) todellinen syy PISA-tulosten laskuun on lasten, etenkin poikien lukutaidon reipas heikkeneminen. Pojat eivät lue, ja lukeminen korreloi suoraan akateemisen menestyksen kanssa. Siitä miksi pojat eivät lue on monta näkemystä, mutta eivätköhän videopelit ja kännykät ole yksi suuri syy. Niin ainakin on arveltu.
Otetaan siis huomioon myös se, että tyttöjen ja poikien väliset erot testeissä ovat kasvaneet.
/4
Ikävää, että noinkin tyhmät lisääntyvät. Sen pitäisi olla luvanvaraista vain riittävän korkean älykkyysosamäärän ja yhteiskuntakelpisuuden omaaville.
Istuminen on haitallista. Kuri ei tarkoita verille hakkaamista. Lapsi on luotu liikkumaan ja pulpetissa istuttaminen on jokseenkin pahinta, mitä voi kellekään tehdä. Ei toimi laskimoverenkierto, ei hapetu elimistö, nikamat painuvat kasaan ristiselästä ja lihaskoordinaatio katoaa. Näette itsestänne kun katsotte kokovartalopeiliin. Olette aivottomia läskikasoja, joilla on vyötärön alapuoli suonikohjuja täynnä.
Ai tyttärelläsi on vielä koulukirjoja? Minun lapseni koulussa ei ole enää ensimmäistäkään kirjaa, on vain tabletti. Kynää ja kumia hän ei ole koulussa käyttänyt tokaluokan jälkeen. Tämä on mielestäni hirveä asia, koska käden hienomotoriikka ei kyllä tablettityöskentelyssä kehity yhtään. Heillä siis kuviskin on tabletilla piirtämistä tai valokuvausta ja kuvankäsittelyohjelmaa, ja käsitöissä tehdään jotain 3D-tulosteita.
Vielä hirveämpää on mielestäni lapseni koulussa se, että sieltä on poistettu väliseinät. Joka kerros on kuin suuren suuri jumppasali, jossa kolme opettajaa yhdessä opettaa liki sataa oppilasta. Pari sermiä on, yksi nurkka varattu hiljaiselle työskentelylle, sitten on noita säkkituoleja. Ensin opettaja kokoaa muutaman oppilaan luokseen, kertoo heille opiskeltavia asioita, sitten oppilaat kulkeutuvat kuka minnekin lystää. Tehtäville on annettu takaraja, esim. kahdessa viikossa täytyy olla tämä ja tämä Classroom-kurssi tehtynä. Oppilaat ovat aivan tuuliajolla. Kotona itketään, kun ei osata eikä ymmärretty opettajan puheita.
Ensi syksystä lähtien lapseni vaihtaa koulua. Uudessa koulussa on luokat ja pulpetit. Toivottavasti myös kirjat.
Vierailija kirjoitti:
Ikävää, että noinkin tyhmät lisääntyvät. Sen pitäisi olla luvanvaraista vain riittävän korkean älykkyysosamäärän ja yhteiskuntakelpisuuden omaaville.
Istuminen on haitallista. Kuri ei tarkoita verille hakkaamista. Lapsi on luotu liikkumaan ja pulpetissa istuttaminen on jokseenkin pahinta, mitä voi kellekään tehdä. Ei toimi laskimoverenkierto, ei hapetu elimistö, nikamat painuvat kasaan ristiselästä ja lihaskoordinaatio katoaa. Näette itsestänne kun katsotte kokovartalopeiliin. Olette aivottomia läskikasoja, joilla on vyötärön alapuoli suonikohjuja täynnä.
Ja säkkituoliko pelastaa ihmisen?
lukuisissa tutkimuksissa on todettu että:
-aivot toimivat paremmin kun ihminen liikkuu. TÄmän vuoksi pulpetissa istuminen suoraan haittaa oppimista. Se haittaa myös kaikkea sellaista toimistotyötä, missä pitäisi luoda tai keksiä jotain uutta. Rutiineissa pitäytymistä se auttaa, mutta rutiinit eivät tuota eivätkä opeta.
-pulpetit ja istumatyö ylipäänsä ovat epäergonomisia ja lisäävät selkä- hartia ja niskavaivoja. suonikohjuja ja verenkiertohäiriöitä.
Vierailija kirjoitti:
Myös oppilasmateriaalinen "värittyminen" on haitannut oppimistuloksia, värikylläiset eivät opi ja haittaavat muidenkin oppimista.
Tuohon on minun kyllä opettajana sanottava, että ainakin meidän koulussamme tulokkailla on kaikkein suurin oppimismotivaatio. Heille ei tulisi mieleenkään esim. lintsata koulusta. Osa heistä ei ole pariin vuoteen päässyt käymään koulua ollenkaan, ja he osaavat kyllä arvostaa suomalaista koululaitosta. Myös huoltajat ovat olleet joka ikinen todella kunnioittavia koulua kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
lukuisissa tutkimuksissa on todettu että:
-aivot toimivat paremmin kun ihminen liikkuu. TÄmän vuoksi pulpetissa istuminen suoraan haittaa oppimista. Se haittaa myös kaikkea sellaista toimistotyötä, missä pitäisi luoda tai keksiä jotain uutta. Rutiineissa pitäytymistä se auttaa, mutta rutiinit eivät tuota eivätkä opeta.
-pulpetit ja istumatyö ylipäänsä ovat epäergonomisia ja lisäävät selkä- hartia ja niskavaivoja. suonikohjuja ja verenkiertohäiriöitä.
Sinä oletettavasti syöt ja katsot telkkua ja käytät tietokonettakin seisten. Ehkä jopa nukut seisoma-asennossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten ihmetellään miksi PISA-tulokset laskevat kun koulunkäynti muutetaan elämyslöhöilyksi.
Ei ole vielä PISA-tuloksia tullut tämän muutoksen jälkeen. Tulokset laskivat kuin lehmän häntä jo silloin kun vielä istuttiin pulpeteissa.
Minun laskujen mukaan tänä vuonna on tulossa uudet Pisa-tulokset jotka koskee tätä käytössä olevaa opsia. Eli säkkituoliluokkia, yhteisöllistä ilmiöoppimista ja digitaalisia oppimismateriaaleja. Mielenkiinnolla odotan koska myös aatteellisesti paljon on muuttunut parempaan, vaikka uutta opsia kovasti parjataankin.
Sitten ihmetellään miksi PISA-tulokset laskevat kun koulunkäynti muutetaan elämyslöhöilyksi.