Aikuiset, joiden musiikkimaku jämähtänyt teinivuosiaikakaudelta
Kommentit (37)
Eihän tuo vielä mitään, jotkut ovat jämähtäneet jonnekin 1800-luvulle ja kuuntelevat jotain muka klassiseksi kutsumaansa vanhaa roskaa. Siis eivätkö he tajua että kaikki puolta vuotta vanhempi pitää unohtaa tai ainakin teeskennellä ettei siitä koskaan pitänyt!!1!
Tai jos ap vaikka vaan kuuntelisi omiaan ja yrittäisi olla vaivaamatta pikku päätään muiden musiikkimaulla, jookosta kookosta.
Musiikki kuuluu yleensä kiinteästi suurimman osan teini-ikään. Osa jatkaa musiikin aktiivista etsimistä ja kuuntelua myöhemminkin, osa ei. Ja nämä jotka ei, kuuntelevat sitten koko elämänsä sitä Ultra Bra'ta Apulantaa.
Ei iske autotune sää ja mää ja veetä ja peetä sisältävät renkutukset.
Että nykyistä kökkömusiikkiako pitäisi kuunnella?
Jaa, muutama tuoreempi bändi on kyllä ihan ok. Vaikka Disturbed ja suomalaisistakin Battlebeast.
T: pappa vm. 73
(Niin ja eput oli hyviä, studio etanaan saakka, sitten tuli alamäki)
Nykyään moni nuori kuuntelee kasarihittejä ihan innoissaan ja Beatlesitkin käy. Mitä vikaa siinä on?
Mitä musiikkia, missäkin iässä, pitäisi kuunnella hyvä ap.?
Onneksi ihmisillä on oikeutta kuunnella mitä hyvänsä musiikkia mitä huvittaa. Itse olen 44 v, ja kyllä useinkin kuuntelen nykyistä musiikkiakin, mutta välillä tykkään tosiaan ottaa retrofiiliksen kuuntelemalla ysäripoppia.
Miten niin vaivaa? Eletty elämä mahdolistaa yhä alati laajemman musiikkityylin ja maun.
Mun mummi on 89v ja kuuntelee Olavi Virtaa, George Otsia, Vili Vesteristä, PenttiHietasta ja Katri Helenaa ja on suuresti ihastunut myös Sanniin, Cheekiin ja Reinoon.
Ja mä olen täysin ulkona hänen musiikkimaustaan, kun hän kertoo noista arteisteista ja olen hänelle kade.
Led Zeppeliniä ja Pink Floydia kuuntelen edelleen ja teinivuodet ovat todellakin historian hämärissä. Isoäidin Olavi Virta -syndrooma siis iski jo. Voi ei.
Mulla on semmoinen musiikkimaku, että se ei mene pois "muodista".
t: Hevimummo
Aikuista esittävät "aikuiset" kuten ap, mikä teitä vaivaa?
Vierailija kirjoitti:
Ei mikään, tuo on normaali ilmiö. 86v isoäitini kuuntelee edelleen Olavi Virtaa eikä koskaan oppinut pitämään edes Eppu Normaalista saati Cheekistä.
Joo, omien isovanhempien musiikkimakua en tiedä mutta kaverin isovanhemmat kuunteli jokseenkin aina kun olin noilla käymässä niitä sota-ajan humppiaan eli oman nuoruutensa musiikkia.
Itse taas olen aika kaukana nuoruusaikani tarjonnasta eli lähinnä hurriganes:ia tulee kuunneltua satunnaisesti tai iron maidenia ja rainbow/deep purplea. Moni muu teinisuosikki on tippunut.
Eniten tulee kuunneltua musiikkia jota olen löytänyt vasta myöhemmin, esim. gary moore, stevie ray vaughan, led zeppelin, pink floyd, doors, nightwish ja dance/trancesta two steps from helliin ja darudeen, aki sirkesaloon, eppu normaaliin, linkin parkiin, ja niin moneen muuhun uuteen tai kohtalaisen uuteen etten jaksa edes luetella.
Nykysuomimusa ei pahemmin kolahda, ainakaan tämä radioiden powerplaylista. Ei oikeastaan ulkomainenkaan vastaava.
Mites mä, kun oon ruvennut kuuntelemaan musiikkia ajalta jolloin en ollut edes syntynyt?
Eiköhän se ole juuri toisinpäin, mitä nuorempi, sen rajoitetumpi on musiikkimaku, kun he ovat eläessään kuulleet niin vähän musiikkia - vain muutaman vuoden, ehkä 10v, mutta ajattelepa ap. millainen musiikin maailmassa joku 70v on elänyt.
Olin teini 80-luvulla. 90-luvulla tehtiin paljon huippumusiikkia, 2000-luvun alussakin vielä, mutta nykyisestä meiningistä en saa otetta - se vaan kuulostaa niin epäkiinnostavalta entisiin vuosikymmeniin verrattuna. Viimeisin levy, josta olen ollut todella innostunut, on 2016 ilmestynyt Post Pop Depression - tekijöinä seitsemänkymppinen Iggy Pop ja omaa ikäpolveani oleva Queens of the Stone Age -porukka.
Mitä vanhemmaksi tulen, sitä kauemmaksi menneeseen musiikki-innostukseni kohdistuu - nyt menossa mm. Johann Sebastian Bach.
Jos tätä on jämähtäminen, jämähdän ilomielin.
Vierailija kirjoitti:
Että nykyistä kökkömusiikkiako pitäisi kuunnella?
Jaa, muutama tuoreempi bändi on kyllä ihan ok. Vaikka Disturbed ja suomalaisistakin Battlebeast.
T: pappa vm. 73
(Niin ja eput oli hyviä, studio etanaan saakka, sitten tuli alamäki)
Ohis, mutta Battlebeast on pahinta sontaa, mitä suomalaisessa musiikissa on viimevuosina tullut. Ihan samassa kastissa näiden autotunella honottavien tusinatyttöjen ja Apulannan "juhatapion B-puolelta karsitut biisit huonosti laulettuna" uuden tuotannon kanssa. Kuulostaa lähinnä 90-luvun ruotsalaiselta euroviisuhumpalta, josta on yirtetty tehdä "rokkia" sillä, että laulaja rääkyy välilly räkäisesti. SIlmänsä sulkemalla voi nähdä Carolan ja tuulikoneet lavalla.
Pidän edelleen oman nuoruuteni bändeistä ja laulajista. Eli ikää 40v ja fanitan mm. Apulantaa. Eikö ole sallittua? Pitääkö siirtyä aikuisen keski-ikäisen iskelmägenren pariin vai alkaa kuuntelemaan nykynuorison suosikkeja? Kumpi kelpaa ap?
Kuuntelen 80- ja 90-luvun musiikkia ja olen 45v. Mitä mun pitäis kuunnella?? Nykyajan räppiä?
Miten teitä on aina niin helppo trollata?
-ap
Ei mikään, tuo on normaali ilmiö. 86v isoäitini kuuntelee edelleen Olavi Virtaa eikä koskaan oppinut pitämään edes Eppu Normaalista saati Cheekistä.