APUA! Lapsen syntymäpäivät ja täiepidemia
Ekaluokkalaisen poikani 8-vuotissyntymäpäivät pidetään lauantaina. Synttäreille on kutsuttu laaja kirjo ystäviä etenkin koulusta, mutta myös harrastuksista ja sukulaisporukasta. Mukana on sekä tyttöjä että poikia.
Pojan koulussa on tällä hetkellä täiepidemia ja tiedämme nyt varmasti, että ainakin kolmella kutsutulla on tällä hetkellä täitä (koska kovin avoimesti ovat kaverit tästä keskenään jutelleet).
Itsehän en todellakaan haluaisi meille kyllä yhtään täi-päätä kylään. Eiköhän ne täit jää vähintääkin sohvakankaaseen lymyämään ja mites nyt ylipäätään estät 8-vuotiaiden poikien riehumisen ja "kontaktin" juhlissa. Kukapa haluaisi omalle lapselleen täitä (no eipä kukaan), mutta en myöskään pidä ajatuksesta, että ne meidän järjestämät juhlat toimivat täiden tartuntatukikohtana myös harrastuskavereiden ja sukulaistyttöjen suuntaan.
Eli, mitä tekisit? Kovasti polttelee laittaa joku "diplomaattinen" viesti kutsutuille, jossa sanotaan, että "jos lapsellasi on nyt niitä täitä, niin älä tule tänne". Mutta a) tajuaakohan asianomaiset jättäytyä itse pois juhlista ja b) jos ei, niin miten tuon viestin diplomaattisesti muotoilisi?
Kokemuksia?
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeks nyt vaan mutta mä ainakin kilahtaisin jos mahdollisesta täiepidemiasta juhlapaikassa ei etukäteen kerrottaisi. Käsittääkseni katsos mullakin on oikeus varotoimenpiteisiin juhlien jälkeen vai kuvitteletko olevasi ainoa joka niitä ällötyksiä ei halua?? Pää pois *erseestä ja ala ajatella muitakin.
Eli pistäpä reilusti viestiä joka ikisen vieraan kotiin että lapsesi koulussa epidemia ja varotoimenpiteenä juhlakansa pitää pipot päässä, teemana paras pipo palkitaan. Kiitos.
Ja näin myös vieraalla on mahdollisuus jättäytyä pois juhlista, jos ei halua teidän juhlista ylimääräisiä vieraita omaan kotiinsa.
Tämä. Olisi itsekästä jättää kertomatta.
Voisiki juhlat pitää ulkona? Olisiko lähellä sopivaa leikkipuistoa ym jossa juhlisitte?
Laittaisit vaan kutsutuille viestiä että riittävästi vaatetta päälle ja synttäreillä paistetaan makkaraa nuotiolla ym.
No en nyt tiedä, olisiko asiallista alkaa levittämään naapurustossa tietoa, että "luokassa Pekalla ja Aleksilla on ollut täitä. Päättäkää itse haluatteko tulla".
Luokassa tiedetään tästä täi-tilanteesta. Wilma-viesti on tullut sekä opelta että terkkarilta kaikille vanhemmille. En koe asialliseksi lähettää pitkin kaupunkia viestejä, jossa leimaan näitä lapsia ulkopuolisille (esim. harrastekavereille). Lisäksi mun mielestä se menisi nyt vähän hysterian piikkiin.
Laitan "täi-porukalle" viestin, jossa opastan ystävällisesti fiksuun käytökseen. Toivotaan, että tajuavat itse käyttäytyä asiallisesti eli hoitaa lasten päät kuntoon tai jättäytyä pois geimeistä, jos öttiäisiä vielä on.
Ja näin myös vieraalla on mahdollisuus jättäytyä pois juhlista, jos ei halua teidän juhlista ylimääräisiä vieraita omaan kotiinsa.