Päiväkodilta tehty lasu lapsen vaatteista ja lastensuojelusta kotikäynti
Kellään kokemusta? Otimme lapsen päiväkodilta pois lukuisten ongelmien vuoksi ja teimme kantelun aluehallintavirastolle
Nyt selvisi että loppuajasta kun lapsi oli siellä, olivat tehneet lastensuojeluilmoituksen epäsopivista vaatteista ja sosiaalityöntekijä otti yhteyttä. Hän kuulosti puhelimessa siltä että uskoi meitä, ettei vaatteissa ole ollut moittimista, mutta tekevät silti kotikäynnin
Olemme katsoneet molemmat vanhemmat joka ilta lapsen päiväkoti repun tarkasti, sekä vaatteet aamuisin. Ilmoituksessa väitettiin että vaatteissa olisi ollut tahroja ja ne olisivat olleet liian pieniä, mikä ei pidä paikkaansa
Lapsi oli ennen tätä päiväkotia n. vuoden toisessa paikassa, jossa aina kiiteltiin että vaatetta oli ja soitimme sinne myös tämän satuttua ja he sanoivat ettei heillä ole moittimista vaatteista. Lapsi on ollut myös samaan aikaan päiväkodin kanssa eräässä kerhossa, josta myös kysyimme ja sanoivat että eivät ole nähneet vaatteissa likaa. Meillä on käynyt myös perhetyöntekijä 2 viikon välein jolta myös kysyttiin ja hän ei ole nähnyt vaatteissa mitään sanottavaa.
Mietin myös päiväkodin valvontakameroita, ovatkohan kuinka tarkkoja. Voisiko niistä tarkistaa missä vaatteissa lapsi on tuotu?
Jännittää silti kotikäynti, vaikka he luottavatkin meihin
Ja sinä joka sanot että tunnistat minun ennenkin kirjoittaneen tänne: Tunnista vaan. Minusta on hyvä että asia on nyt menossa eteenpäin ja tähän saadaan joku ratkaisu
Kommentit (43)
Onko ihan lievää ylireagointia, ap. Ja kyllä, pissat pitää pestä pois ja vaatteet ei saa olla liian pieniä, eivätkä likaisia.
Miksi vaihdoitte päiväkotia jos edellinen oli hyvä?
Vierailija kirjoitti:
Onko ihan lievää ylireagointia, ap. Ja kyllä, pissat pitää pestä pois ja vaatteet ei saa olla liian pieniä, eivätkä likaisia.
Ei ole, jos lapsi leikkii kaksi tuntia likomärissä kengissä 0-kelillä pihalla. Ihan jo tuon vuoksi oli pakko tehdä ilmoitus. Toivon että päiväkodin valvontakamerat myös tutkitaan, ettei vaatteet ole olleet sotkuisia. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole, jos lapsi leikkii kaksi tuntia likomärissä kengissä 0-kelillä pihalla. Ihan jo tuon vuoksi oli pakko tehdä ilmoitus. Toivon että päiväkodin valvontakamerat myös tutkitaan, ettei vaatteet ole olleet sotkuisia. Ap
Miksi lapsella on kaksi tuntia likomärät kengät? Niiden on täytynyt olla jo sitten viedessä märät. Ja sinusta siis tällaisen takia pitää ottaa molemmat lapset heti pois päiväkodista ja kannella Aviin?
Miten lapsesi voivat?
Miten itse voit?
Lapsen vaatteissa ei voi olla pissaa, ne on tapana pestä vahingon jälkeen. Miksi teillä käy muuten perhetyöntekijä? Itse en tunne ketään siviilielämän puolelta, jolla kävisi perhetyöntekijä. Työn puolesta toki tiedän ja ne onkin aika moniongelmaisia perheitä...
Vierailija kirjoitti:
Lapsen vaatteissa ei voi olla pissaa, ne on tapana pestä vahingon jälkeen. Miksi teillä käy muuten perhetyöntekijä? Itse en tunne ketään siviilielämän puolelta, jolla kävisi perhetyöntekijä. Työn puolesta toki tiedän ja ne onkin aika moniongelmaisia perheitä...
Kävin turvakodilla kun erosimme ja sieltä tehdään automaattisesti lasu ja meille suositeltiin perhetyöntekijää. Kävi vuorotellen isän ja minun luona. Itse tiedän kyllä useamman ihan tavallisen perheen jossa käy tai on käynyt perhetyöntekijä. Ihan tottako omia asiakkaitasi nimität moniongelmaisiksi?
Ap
Normaalit perheet ei todellakaan ole lasuasiakkaita. Sinulla on tuo koko käsite normaali hakusessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin turvakodilla kun erosimme ja sieltä tehdään automaattisesti lasu ja meille suositeltiin perhetyöntekijää. Kävi vuorotellen isän ja minun luona. Itse tiedän kyllä useamman ihan tavallisen perheen jossa käy tai on käynyt perhetyöntekijä. Ihan tottako omia asiakkaitasi nimität moniongelmaisiksi?
Ap
Jaaha, Elisahan siellä taisi ollakin?
Vierailija kirjoitti:
Normaalit perheet ei todellakaan ole lasuasiakkaita. Sinulla on tuo koko käsite normaali hakusessa.
Kyllä sieltä löytyy ihan tavallisia asiakkaita. Sinusta siis häpeällistä hakea apua? On muuten olemassa myös neuvolan perhetyö. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sieltä löytyy ihan tavallisia asiakkaita. Sinusta siis häpeällistä hakea apua? On muuten olemassa myös neuvolan perhetyö. Ap
Ei löydy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei löydy.
Ikävää, että sinulla on niin vaikeaa töissä. Suosittelen kouluttautumista toiselle alalle, jos ei nappaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin, että tämä aloitus on täyttä höpöä, ei kukaan päiväkodintyöntekijä tee lasua vaatteista. Itse olen joskus tehnyt, ja siinä vaatteilla oli osansa, sillä ne olivat aina likaiset, haisevat ja liian pienet lapselle. MUTTA tämän lisäksi lapsessa näkyi jatkuvasti pahoinpitelyyn viittaavia merkkejä, kuten mustelmia ja verinaarmuja, äiti oli yksin lasten kanssa ja silminnähden uupunut ja lisäksi lapsen vanhempi sisarus alkoi kertoa hälyttäviä juttuja kotioloista. Pelkistä vaatteista en ole enkä tekisi lasua, vaan kyllä siihen tarvitaan ihan painavia epäilyjä huomattavasta lapsen terveyden, hyvinvoinnin ja kasvun laiminlyönnistä tai sitten ihan pahoinpitelystä, hyväksikäytöstä tms.
Sosiaaöityöntelijä luki ääneen puhelimessa ilmoituksen. Se meni kutakuinkin näin:
"X on leikkinyt toistuvasti liian pienissä tai tahraisissa vaatteissa ja tästä on huomautettu vanhemmille. X:n housut haisivat päivänä xx.xx pissalle. Isä kertoo, ettei ollut heti pessyt haalaria, johon oli mennyt vähän pissaa. Äidin kanssa keskusteltu perheen tilanteesta ja äiti on kertonut että heillä on asiat hyvin. Tämän jälkeen äiti on ilmoittanut, että koki keskustelun omituisena ja että ottaa lapsen pois päivähoidosta"
Ap
Onhan tuo että otat lapsen kokonaan pois hoidosta kun on ollut huolta mm. lapsen vaatteista aika hälyyttävää. Jos vielä jotain puheen kehityksen ongelmaa, niin ei ne ainakaan parane sillä että lapsi kökkii kotona vauvan ja äidin kanssa.
Ja jos haalarissa on pissaa, ei kenellekään tule mieleenkään laittaa sitä lapselle päälle ennenkuin se on pesty. Silleen normaalit ihmiset elää.
Päiväkodin pitäisi ensin huomauttaa asiasta, josta aikoo tehdä lasun, varsinkin jos on vaatteista, kuten voisitteko laittaa vähän siistimpiä vaatteita johon vanhempi voi sitten reagoida tai voidaan miettiä onko jokin väärinkäsitys jos ollaan vaikka eri mieltä. Onhan se kumma jos sitä resuisuutta ei ole moni huomannut.
Tämä on taas joku lasu hullu ja höpö löpöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei löydy.
Ikävää, että sinulla on niin vaikeaa töissä. Suosittelen kouluttautumista toiselle alalle, jos ei nappaa.
Ap
Lasut, turvakodit, pissaiset haalarit, avoriidat päiväkodin kanssa, kantelut.... Mikään tästä ei ole perusperheen perusarkea. Ei myöskään tällainen toistuva aloitus täällä.
Outoa ottaa lapsi pois päiväkodista tuon takia, se kuulostaa todelliselta hälytysmerkiltä.
Vierailija kirjoitti:
Päiväkodin pitäisi ensin huomauttaa asiasta, josta aikoo tehdä lasun, varsinkin jos on vaatteista, kuten voisitteko laittaa vähän siistimpiä vaatteita johon vanhempi voi sitten reagoida tai voidaan miettiä onko jokin väärinkäsitys jos ollaan vaikka eri mieltä. Onhan se kumma jos sitä resuisuutta ei ole moni huomannut.
No sitähän tämä ap on täällä jauhanut jo monta kuukautta. Että kun huomautellaan vaatteista.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on taas joku lasu hullu ja höpö löpöä.
Näitä lasu ja perheneuvola hulluja riittää! Sairas.
Varaudu lasten huostaanottoon. Tuo on yleistä Pohjois pohjanmaalla.