Taaperon hammaspesu
Yhtä tuskaa!
Pelkään jo että saa traumoja enkä jaksa joka päivä sitä vääntöä.
1.7-vuotias kyseessä.
Hampaiden pesu menee käytännössä niin että ensin koitan saada ihan normaalisti pestyä ja poskihampaiden pesu sujuukin jo paremmin (edistystä on siis tapahtunut näköjään) mutta etuhampaat...
Lapsi on pakko pistää jalkojen väliin ettei pääse pois eikä käsillä työntämään harjaa pois. Toisella kädellä pidän päätä paikoillaan ja jotenkin nostan ylähuulta tms että saan pestyä. Hirveetä rimpuilua ja varmaan välillä sattuukin kun harja osuu ikeniin.
Iltaisin monesti mies on auttamassa ja silloin toinen pitää kiinni ja sormet poskien sisäpuolelle ja silleen nostetaan ylä- ja alahuulia. Toinen sitten pesee ja lapsi huutaa. Huuto loppuu kyllä heti kun hampaiden pesukin ja sen jälkeen on kun ei mitään eli ei jää itkemään sen jälkeen.
Sanokaa että tämä muuttuu vielä joskus helpommaksi ennen kuin joku reikä on hampaassa!
Minulla kolme vanhempaa lasta eikä ikinä ole ollut noin hankalaa. Edes sisarusten esimerkki ei hirveästi auta paitsi niiden poskihampaiden osalta.
Kommentit (24)
Meillä taaperoikäiselle toimi eri hammastahnojen ja parin eri hammasharjan ostaminen. Lapsi saa joka päivä valita, millä tahnalla ja harjalla pestään. Se on vähän niin kuin leikki. Aikuinen voi mennä mukaan leikkiin arvailemalla päivän kombon.
Eskari-ikäisen satunnaisiin hammaspesukiukkuihin on auttanut ihan suoranainen pelottelu hammasmädällä. Näytin kuvan mädäntyneistä hampaista ja sanoin, että tällaista jälkeä tulee, kun jättää hampaat pesemättä.
No ei kuulosta mukavalta, varmaan jää huonot muistot hampaiden harjauksesta. Meilläkin on ollut omat ongelmat, mutten ole koskaan väkisin hampaita pessyt. Nykyään 4v. Pesee tosi hyvin ja tykkää semmoisesta paristokäyttöisestä harjasta. hammaslääkärissäkin kaikki ollut hyvin vaikka ei aina ole kovin hyvin joka hammasta onnistuttu pesemään.
Luin "taaperon hammaspersu". Huoh. Olisivatpa vaalit jo ohi, ei pää kestä tätä vaalihysteriaa.
Meillä on toiminut tuo oma hammasharja, kaupoissa on niitä pienten 0-2v. jossa on pöllön tms. ja paksu varsi niin helppo pitää itse kiinni, taikka imukuppi toisessa päässä jolla voi leikkiä seiniin kiinnittämistä kun minä pesen.
Välillä leikittiin niin että lapsi pesi minun hampaita. Etuhampaissa auttoi meillä kun näytin itse hymyillen, että näytä hampaat ja sitten pestään pari sekuntia kun matki.
Vähitellen ja ei väkisin ettei tule traumoja.
Jos jonain päivänä jää vähän vähemmän pestyksi niin ei haittaa kunhan pestään kaksi kertaa.
Osta eri makuisia hammastahnoja (laita vain vähän kuitenkin niinkuin ohje on)
Ja useampia hammasharjoja.
Meillä loppui rimpuilut kun vaihdettiin sähköhammasharjaan.
Sun pitää tehdä hampaiden harjaamisesta hauskaa. Ei siinä sen ihmeempää. Joudut vähän leikkimään ja käyttämään luovuutta.
Älä luovuta. Meillä oli taaperon hampaiden pesu ihan kauheaa, ja sinne jäikin sitten plakkia jonka seurauksena neljä etuhammasta ihan pilalla vielä nyt kuusivuotiaana. Lapsi itse inhoaa ruskeita hampaitaan. Toivottavasti ne kohta jo lähtisi pois. Hampaiden pesu ei ole enää pitkään aikaan ollut ongelma, mutta menneisyyden virheestä muistuttaa joka päivä se lapsen etuhampaiden karu kunto.
Onnistuisiko jos teette leikkiä siitä pesusta? Just tuo harjojen ja tahnan vaihto ja eri vaihtoehdot kuulostaa hyvälle ja alatte vaikka illistellä?:D meillä opeteltiin että hampaat yhteen ja niiiiin iso irvistys hymy kun vaan saa. Tai ihan sama mitä muuta ku tuo väkisin pitäminen
Mä näytin lapsille tuossa iässä jotain ohjelmaa hammaspesun aikana. Se auttoi. Kun eivät tuossa iässä muuten vielä juurikaan ohjelmia katselleet, niin nauliutuivat ruutuun kiinteästi.
Meillä oli myös hampaden pesu yhtä helvettiä, ja siinä touhussa tuli kyllä ihan hiki pintaan. Tehtiin niin, että ostettiin sähköhammasharja, koska se kuitenkin ehtii harjata niin paljon enemmän jos sen saa sinne suuhun ja hampaiden lähettyville edes muutamaksi sekunniksi. Suosittelen lämpimästi. Hampaita pestiin tuossa vaiheessa ainoastaan iltaisin, ei siis suositeltua kahta kertaa päivässä sen (koko perheelle) aiheuttaman stressin takia.
Lisäksi lapsen ollessa 3-vuotias, mieheltäni jouduttiin poistamaan yksi hammas. Lapsen nähdessä kolon kerroimme, että näin voi käydä jos ei pidä hampaista huolta ja pese kunnolla. Lapsi innostui silloin ihan oikeasti pesemään hampaita, eikä se enää ollut vaikeaa. Ja edelleen on käytössä sähköhammasharja, pidän sitä kyllä ihan ehdottomana, koska teho on kuitenkin moninkertainen verrattuna normaaliin harjaan.
Meillä lukee aku ankkaa kun pesen hampaita. Toimii useimmiten.
Sähköhammasharjaa suositellaan kai vasta 5vuotiaasta lähtien, pystyisikö kysyä asiaa hammashoitolasta?
En tiedä miksi vasta tuolloin, ikenien pehmeys? vai mikä on suositusikä, nykyään tosin on myös niitä patterikäyttöisiä lasten hammasharjoja jotka ei ole niin älyttömän tehokkaita.
Isoin ongelma taitaa olla että kaksivuotiaan suu on niin pieni että helposti sähköharja osuu ikeneen ja poskiin ja ehkä hiertää liikaa?
Mutta ei hampaiden pesemättömyyskään ole hyväksi kun niillä hampailla pitäisi syödä vähintään kuusi vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Sähköhammasharjaa suositellaan kai vasta 5vuotiaasta lähtien, pystyisikö kysyä asiaa hammashoitolasta?
En tiedä miksi vasta tuolloin, ikenien pehmeys? vai mikä on suositusikä, nykyään tosin on myös niitä patterikäyttöisiä lasten hammasharjoja jotka ei ole niin älyttömän tehokkaita.
Isoin ongelma taitaa olla että kaksivuotiaan suu on niin pieni että helposti sähköharja osuu ikeneen ja poskiin ja ehkä hiertää liikaa?
Mutta ei hampaiden pesemättömyyskään ole hyväksi kun niillä hampailla pitäisi syödä vähintään kuusi vuotta.
Lähtisikö sujumaan vaikka tällä
https://www.gigantti.fi/product/hyvinvointi-ja-terveys/sahkohammasharja…
Tai tälläinen
https://www.oralb.fi/fi-fi/tuotteet/lapset/oral-b-stages-power-kids-par…
jälkimmäinen sanottu kolmevuotiaasta lähtien mutta jos aikuinen käyttää ja on varovainen niin toimii varmaan.
Kerran näin sellaisen hammasharjan joka soitti musiikkia, eli suussa soi( ja siis myös korvissa) kun pesee hampaita.
Miks kaikesta pitää "taaperoiden" kanssa tehdä hauskaa? Elämä ei ole aina hauskaa ja välillä pitää tehdä ja kestää jotain sellaistakin mikä ei ole hauskaa ja sen opettelu on ihan hyvä aloittaa pienenä! Muutoin meille kasvaa jo toinen sukupolvi, mikä ei osaa eikä tee mitään epämiellyttävää kuten että menisi töihin aamu kahdeksaksi!!!!
Itse yrittänyt omani ottaa mukaan katsomaan kun minä pesen hampaita.
Tosin hänellä ei ole vielä hampaita, ja en tiedä auttaako se jos näkee minun pesevän hampaani.
Tietää sitten kun hampaat alkaa tulla että, mitä tapahtuu sen harjan kanssa jo pienestä pitäen heh :D
Vierailija kirjoitti:
Miks kaikesta pitää "taaperoiden" kanssa tehdä hauskaa? Elämä ei ole aina hauskaa ja välillä pitää tehdä ja kestää jotain sellaistakin mikä ei ole hauskaa ja sen opettelu on ihan hyvä aloittaa pienenä! Muutoin meille kasvaa jo toinen sukupolvi, mikä ei osaa eikä tee mitään epämiellyttävää kuten että menisi töihin aamu kahdeksaksi!!!!
Samalla logiikalla kasvaa sukupolvi, joka syö aikuisenakin tuttia, on vaipoissa, käyttää kurahousuja ja istuu rattaissa. Lapsuus on, uskokaa tai älkää, elämästä vieraantuneet ihmiset, ihan normaali kehitysvaihen ihmisellä.
Kiitos vinkeistä! Kaikkia muita ollaan kokeiltu paitsi sähköhammasharjaa.
Taaperolla on kolme erilaista harjaa, pari muuta kivalla kuvalla ja yhdessä imukuppi. On näytetty esimerkkiä, isot sisarukset jotka jo koululaisia on pesseet rivissä hampaita taaperon edessä. On ollut kolmea eri tahnaa. On koitettu huijaamalla, leikillä, laululla.. Lapsi on myös pessyt minun hampaita niin erikseen kuin että yritetty samaan aikaan.
Suuhygienisti sanoi että väkisin pitää pestä kun kerroin haasteista. Sanoi että etuhampaissa näkyy jo pientä muutosta. Siksi ollaan sitten alettu pestä väkisin ja hampaat näytyävätkin nyt ihan normaaleilta. Lapsella on hampaat jotenkin niin ylhäällä siitä edestä yläetuhampaat ettei auta sekään kun suu auki huutaa. Tosin pitää suuta niin tiukasti kiinni ja huuliaan yhdessä yleensä.
Tuota vaan mietin että saa kohta jotkut traumat. Meillä vanhemmilla on jo ja vihaan koko hammaspesua, tai sen yritystä ja joka päivä en jaksakaan. Herra hakkaraisia sitten vaan suuhun.
Ja kysyin sähköhammasharjasta suuhygienistiltä niin ei suositellut.
Nyt googlettamalla löysin itse asiassa sellaisen harjan jossa kaksi harjasta silleen kulmittain ja riittää kuulemma että yhden pinnan saa pestyä kun harja harjaa samalla kaikki kolme!
Tilaukseen siis!
Ap
Minulla oli jo lapsena herkkä oksennusrefleksi ja olisi kyllä ollut painajaismaista että olisi väkisin pidetty kiinni ja työnnetty sormia ja harjaa suuhun. Ei ihme että vastustelee.
Meillä ei ole lapsen kanssa ikinä hammaspesu sujunut. Tarvitaan molemmat vanhemmat pitämään lapsi paikallaan, että saadaan pestyä ollenkaan. Samaa ikäluokkaa meillä siis taapero kuin ap:llä.
Jos ette ole jo kokeilleet: anna om hammasharjasi taaperolle ja anna hänen pestä sinun hampaitasi samalla kun peset hänen hampaansa.