Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lukio-opiskelussa - varsinkaan koeviikoissa - ei ole järjen häivää!

Vierailija
02.04.2019 |

Olen viisikymppinen akateeminen äiti, itse kirjoitin kuusi laudaturia aikoinaan. En siis valita siksi, että en ymmärtäisi lukion oppisisältöjä, päin vastoin.

Mutta ei hyvää päivää tätä systeemiä! Olen esimerkiksi nyt viikon verran tahkonnut lasteni kanssa koeviikon kokeisiin monta tuntia päivässä (kaksi lasta lukiossa, toinen ekalla ja toinen kolmannella, hän jatkaa vielä neljännen syksyyn).

Olen tässä kolmen vuoden aikana oppinut kammoamaan koeviikkoja. Joka päivä uusi aine, luettavaa liki pari sataa sivua pahimmillaan PÄIVÄSSÄ - koska et voi yhtä aikaa päntätä vaikkapa kolmea eri reaaliainetta. Eikä se edes sanottavasti hyödyttäisi, koska joka tapauksessa peräkkäisinä päivinä tulevien kokeiden kokonaissivumäärä nousisi per päivä ihan yhtä suureksi. Eli jos jaat seitsemän ainetta 1,5 viikolle, per päivä tulee joka tapauksessa siis liki pari sataa sivus luettavaa, on se sitten yhdestä tai useammasta aineesta.

Tänä iltana esimerkiksi kuulustelin ekaluokkalaisen historian kakkoskurssin sisällöt. Ihan kuulkaa oli yksityiskohtaisesti 1900-luvun nykyhistoria, ekasta maailmansodasta toiseen, kylmä sota, Neuvostoliiton hajoaminen, Lähi-idän kriisi, Euroopan yhdentyminen, terrorismin vastainen sota jnejne.

Osaan itse nuo etu- ja takaperin, koska olen tahkonnut niitä asioita työkseni (ei opettajana) kolme vuosikymmentä, ja silti pakko sanoa, että ottaisi koe tiukille!

Mutta olennaisinta on, ETTÄ KUKA HITTO MUKA PÄIVÄN PÄNTTÄÄMISEN JÄLKEEN MUISTAA TUOSTA YHTÄÄN MITÄÄN? Toki, on ne luettu kertaalleen kurssin aikana läksynä, mutta silti!

Päivässä päntätty unohtuu päivässä. Ja huomenna on joka tapauksessa pakko tyhjentää pääkoppa uutta ainetya ja sen paria sataa sivua varten.

Kurssimuotoisuus ja koeviikot ovat idioottimainen keksintö, jos tavoitteena on oikeasti OPPIA jotakin! Kokeita pitäisi olla tasaisemmin niin, että niitä ei ole läjässä peräkkäin. Jotta noin isoja tietomääriä voisi omaksua, per koe pitäisi olla kertaamiseen aikaa enemmän kuin puoli vuorokautta!

Sori, että melttoan, mutta muistin niin elävästi oman turhautumiseni saman asian suhteen lukiossa, olin ekaa vuosiluokkaa, joka kävi kurssimuotoisen lukion koko maassa.

Kommentit (85)

Vierailija
1/85 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamen. Yliopistossa sentään on yksi aihe yhdessä kirjatentissä. Ja seuraava on vasta kuukauden päästä.luentotentit tietysti päälle, mutta silti tahti on huomattavasti rauhallisempi.

Vierailija
2/85 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne asiat opiskellaan kurssin aikana, ei edellisenä iltana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/85 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samat fiilikset. Tokaluokkalainen poika masentunut. Burn out lukion takia. Mullakin voimat ihan lopussa. En tahdo jaksaa enää edes tsempata häntä. Tuo lukio tuhoaa nuoret.

Vierailija
4/85 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska kokeeseen lukua ei ole tarkoitus jättää viimeiseen iltaan. Läksyt, kertaus, kertaus, kertaus...

Nuo asiat on opetettu kasiluokalla ja ne tulee lukiossa kertauksena.

Vierailija
5/85 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin on. Oppiminen vaatii omaksumista, eikä tuollaista tietomäärää mitenkään omaksu päivässä. Tottahan se on kertaamista, kun ne luetaan eka kerran kurssin aikana. Mutta silti jos jonkun on lukenut pari kk aiemmin, sitä ei kauhean hyvin muista enää kokeeseen lukiessa. Jo esim. se auttaisi, jos kokeiden välissä olisi vaikka vaan yksi kokonainen päivä, eli kokeet olisivat vaikka ma-ke-pe.

T. Aikuislukiolainen

Vierailija
6/85 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama kuin edellä. Asiat opetellaan tietysti kurssin aikana (läksyt tehdään!). Kokeeseen kerrataan.

Vierailija
7/85 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimenomaan ne asiat opiskellaan sen kurssin aikana eikä vasta koeviikolla. Jakso kestää vissiin edelleenkin 6 viikkoa? Jos joka viikonloppuna kertaa kyseisen viikon asiat, ei tarvitse yrittää päntätä ja omaksua kaikkea infoa vasta kuuden viikon päätyttyä. Tai jos tämä ei sovi, niin kertaa 1. viikonloppuna reaalia, 2. kieliä., 3. taas reaalia jne. Toivottavasti lapsesi pitävät sentään itse huolen opiskelutahdistaan eikä äiti laadi pänttäyslukkaria. Kiva kuitenkin että ole apuna kuulustelemassa, vaikka sekin voisi olla hedelmällisempää esim. kurssikaverin kanssa jolloin kummallakin olisi mahdollisuus oppia ja ottaa vastuuta.

Vierailija
8/85 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koskaan ei ole ollut niin helppoa opiskella kuin nyt. Jos tehtiin ennen muinoin esitelmää historiasta, lainattiin kasa tietokirjoja ja alettiin etsiä. Ei ollut nettiä ja käsin piti kirjoittaa.

Kielten sanakirjat olivat paperikirjoja, ei nettisanakirjoja.

Vierailija
9/85 |
03.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska kokeeseen lukua ei ole tarkoitus jättää viimeiseen iltaan. Läksyt, kertaus, kertaus, kertaus...

Nuo asiat on opetettu kasiluokalla ja ne tulee lukiossa kertauksena.

Huokaus.

Minun on vaikea uskoa teidän edes käyneen lukiota, koska ette selvästi ole edes jaksaneet lukea aloitustasi, saati että olisitte YMMÄRTÄNEET lukemaanne.

Totta kai läksyt tehdään.

Mutta asiat eivät uppoa kertalukemalla. Ne on pakko kerrata kokeeseen.

Jos vaikka nyt oppilaalla on torstaina historiaa, perjantaina maantietoa, seuraavana maanantaina englantia, tiistaina uskontoa, keskiviikkona ruotsia, torstaina biologiaa ja perjantaina on matikan koe, ja kaikista sanotaan vaikkapa 180 sivua, niin näin se ajoissa aloittaminen auttaa:

Ekana maanantaina hän lukee 60 sivua historiaa.

Tiistaina 60 sivua historiaa ja 60 sivua maantietoa.

Keskiviikkona 60 sivua historiaa ja 60 sivua maantietoa.

Torstaina 60 sivua maantietoa.

Perjantaina 60 sivua englantia

Lauantaina 60 sivua englantia ja 60 sivua uskontoa

Sunnuntaina 60 sivua englantia ja 60 sivua uskontoa ja 60 sivua ruotsia

Maanantaina 60 sivua uskontoa, 60 sivua ruotsia ja 60 sivua biologiaa

Tiistaina 60 sivua ruotsia, 60 sivua biologiaa ja 60 sivua matikkaa

Keskiviikkona 60 sivua biologiaa ja 60 sivua matikkaa

Torstaina 60 sivua matikkaa

Eli määrät ovat edelleen kovia ja ainakin reaalit ja kielet vaarassa mennä sekaisin.

Toki meilläkin aloitetaan ajoissa, mutta se helpotus on lähinnä ekan ja kolmannen kokeen kanssa.

Ja jonkun ehdottama ajatus, että kertausta tehdään joka viikonloppu... ÄLKÄÄ OLKO IDIOOTTEJA!

Onko teillä mitään hajuakaan siitä, miten paljon lukiossa annetaan läksyjä? Niihin menee jo kevyesti pari tuntia päivässä. Päälle tulee vielä esseitä, esitelmiä, tutkielmia.

Joten ensin lukiolainen istuu kahdeksan tuntia koulussa - jos siis on 7 aineen jakso - ja tekee päälle pari tuntia läksyä. Kymmenen tunnin työpäivä, onko teillä monella?

Sitten sunnuntaina parin tunnin läksyjen lisäksi noita pidempiä projekteja, koska niitä ei kunnolla ehdi viikolla, siihen menee helposti yhteensä semmoinen 4-6 tuntia.

Ainoa vapaapäivä on siten lauantai. Sekin siis pitäisi uhrata "kuluneen viikon opintojen kertaukselle"...

Ei hyvää päivää. Missä välissä lukiolainen harrastaa, on kaverien ja perheensä kanssa?

Ei ihme, että lukiolaiset uupuvat ja yhä useammalla on mielenterveyden ja jaksamisen ongelmia.

Minä toistan: kurssimuotoinen lukio ja koeviikko ovat järjettömiä. Oppimisen kannalta kertaamiseen pitäisi olla aikaa, mutta nyt sitä ei ole, koska lukujärjestykset ovat liian raskaita ja koeviikolla ei ole lukemiseen kunnolla kuin puoli vuorokautta per aine.

Ap

Vierailija
10/85 |
03.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koskaan ei ole ollut niin helppoa opiskella kuin nyt. Jos tehtiin ennen muinoin esitelmää historiasta, lainattiin kasa tietokirjoja ja alettiin etsiä. Ei ollut nettiä ja käsin piti kirjoittaa.

Kielten sanakirjat olivat paperikirjoja, ei nettisanakirjoja.

Tuo toki on totta. Toisaalta aineissa ja esseissä ei edellytetty lähdeviitteitä ja eksakteja numeroita. Jossakin maaantiedossakin riitti mantsan kirjan kymmenen vuotta vanha väestömäärä...

Ajat siis muuttuvat, Eskoseni, koko yhteiskunnassa. Samalla vaatimukset.

Ap

Vierailija
11/85 |
03.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin on. Oppiminen vaatii omaksumista, eikä tuollaista tietomäärää mitenkään omaksu päivässä. Tottahan se on kertaamista, kun ne luetaan eka kerran kurssin aikana. Mutta silti jos jonkun on lukenut pari kk aiemmin, sitä ei kauhean hyvin muista enää kokeeseen lukiessa. Jo esim. se auttaisi, jos kokeiden välissä olisi vaikka vaan yksi kokonainen päivä, eli kokeet olisivat vaikka ma-ke-pe.

T. Aikuislukiolainen

No juurikin näin!

Mutta hauskaa ja tyypillistä av:tä, että kun aloituksen tekijä tuon sanoaa, sitä alapeukutetaan. Kun joku muu sen sanoo, sitä yläpeukutetaan. 😂

Ap

Vierailija
12/85 |
03.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä lopetin kokeisiin kuulustelemisen yläkouluun. Lukioikäinen on jo niin iso, että äidin ei tarvitse opiskella siinä vieressä samaa oppimäärää. Toki autan ja keskustelen ja selitän tarvittaessa esim eilen juteltiin lukion ekaluokkalaisen kanssa arabikeväästä ja Syyrian tilanteesta, mutta en sen kummemmin kuulustele mitään.

Meillä molemmat lukiolaiset on tykänneet kurssimuotoisesta lukiosta. Vähemmän aineita kerralla, ehtii perehtyä yhteen asiaan kerrallaan kunnolla. Kokeisiin lukeminen on juurikin sitä aikaisemmin opitun kertaamista.

Vierailija
13/85 |
03.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samat fiilikset. Tokaluokkalainen poika masentunut. Burn out lukion takia. Mullakin voimat ihan lopussa. En tahdo jaksaa enää edes tsempata häntä. Tuo lukio tuhoaa nuoret.

Meillä tokaluokkalainen hoitaa ihan itse koulunsa, viittaan tässä aloittajaan joka käy lukiota lastensa puolesta.

On meidänkin poika välillä väsähtänyt, mutta terve nuori kyllä jaksaa lukion!

Vierailija
14/85 |
03.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aamen. Yliopistossa sentään on yksi aihe yhdessä kirjatentissä. Ja seuraava on vasta kuukauden päästä.luentotentit tietysti päälle, mutta silti tahti on huomattavasti rauhallisempi.

Ei pidä paikkaansa. Yliopistossa on tenttikausia, jolloin tenttejä on useampi viikossa ja luettevaa voi olla tuhatkin sivua. Kurssit kestää tyypillisesti lukukauden ja loppuvat tenttiin eli esim. ennen joulua on kiire. Aikanaan olin lukiossa 90-luvulla, jolloin koeviikkoja ei vielä ollut. Viikossa saattoi olla 3-4 koetta ja siihen PÄÄLLE normaalit tunnit. Ainoastaan kahta koetta ei saanut olla saman päivän aikana, muita rajoituksia ei ollut. Kyllä siinä välillä melko vähillä unilla mentiin...

Vierailija
15/85 |
03.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noihin kokeiseisiin kannattaa lukea vain otsikot, kuvatekstit ja koostaa mindmap. Kurssi on niin lyhyt, että itse sisältöhän on tuoreessa muistissa. Kokeeseen palautellaan asiat mieleen.

Kannattaa panostaa aineisiin, jotka jatko-opintojen kannalta tärkeitä.

Älä ole curling -äiti. Tartutat stressisi lapsiin.

Vierailija
16/85 |
03.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttö on ykkösellä ja poika juuri kirjoitti kaksoistutkinnon aineet. Tytär ei ainakaan ole stressanut yhtään. Poikaa vähän harmitti että kirjoitukset on muuttuneet enemmän esseen kurjoittamiseksi, esim. fysiikka.

Vierailija
17/85 |
03.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisikohan sitä opiskelutekniikkaa hioa ja aloittaa ajoissa? Ei kaikkea tarvitse lukea vasta edellisenä päivänä, vaan rytmittää edelliselle viikolle. Ei myöskään ole tehokasta oppimisen kannalta että lukee kaiken yhtenä iltana. Matikka on sellainen aine että ei sitä lukemalla opi, vaan kertaa niitä jaksolla olleita tehtäviä.

Yliopistossakin saattaa samalle viikolle osua 3-4 tenttiä. Kyllä näihinkin lukeminen aloitetaan jo pari viikkoa ennen. Jossain tapauksissa olen aloittanut jo kuukautta ennen. 

Ja kyllä lukioikäisen pitäisi (ilman äidin apua) kyetä opiskelemaan itsenäisesti.

Vierailija
18/85 |
03.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä lopetin kokeisiin kuulustelemisen yläkouluun. Lukioikäinen on jo niin iso, että äidin ei tarvitse opiskella siinä vieressä samaa oppimäärää. Toki autan ja keskustelen ja selitän tarvittaessa esim eilen juteltiin lukion ekaluokkalaisen kanssa arabikeväästä ja Syyrian tilanteesta, mutta en sen kummemmin kuulustele mitään.

Meillä molemmat lukiolaiset on tykänneet kurssimuotoisesta lukiosta. Vähemmän aineita kerralla, ehtii perehtyä yhteen asiaan kerrallaan kunnolla. Kokeisiin lukeminen on juurikin sitä aikaisemmin opitun kertaamista.

Pointti ei ollut se, että minua uuvuttaa. Pointti oli, että lukiolaista uuvuttaa. Totta kai läksyt on tehty, mutta kun kaikissa aineissa tulee koko ajan uutta, kurssin lopulla pitää kaikki kerrata huolella.

Ja se vie aikaa ja on aika mahdoton rasti tuolla aikataululla. Pienikin helpotus, vaikka tosiaan se yksi ylimääräinen kokonainen päivä välissä auttaisi, ettei kaikki kerrattu pyyhkiytyisi saman tien mielestä, VAAN TARTTUISI MUISTIIN PIDEMMÄKSI AIKAA KUIN KOKEEN AJAKSI. Sehän se sentään on päämäärä, eikö...

Ps. Yläaste on ainakin täällä stadissa ollut jo kymmenisen vuotta kurssimuotoinen. Ei siis muutosta lukiossa siihen.

Ap

Vierailija
19/85 |
03.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukio tuntuu nykyään rankalta, koska yläaste on ihan lastentarha vielä. Tulee shokkina, että asioita pitää opiskella, pitkin kurssia ja koeviikolla ihan toden teolla.

Sinänsä olen samaa mieltä, että koeviikko on melkoisen rankka rutistus ja oppimista voisi palvella tasaisemmin jaetut kokeet. Toisaalta kurssimuotoisuus on oppimisen kannalta taas hyvä asia, voi kunnolla keskittyä niihin asioihin, mitä kurssiin kuuluu. Muistaahan ap:n lapset, että joka jaksoon kannattaa ottaa jotain helppoa myös, taideaineita tai liikuntaa vaikka?

Vierailija
20/85 |
03.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet itse kirjoittanut älliä niin onko kyse siitä että lastenkin pitää?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän yhdeksän