Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lukio-opiskelussa - varsinkaan koeviikoissa - ei ole järjen häivää!

Vierailija
02.04.2019 |

Olen viisikymppinen akateeminen äiti, itse kirjoitin kuusi laudaturia aikoinaan. En siis valita siksi, että en ymmärtäisi lukion oppisisältöjä, päin vastoin.

Mutta ei hyvää päivää tätä systeemiä! Olen esimerkiksi nyt viikon verran tahkonnut lasteni kanssa koeviikon kokeisiin monta tuntia päivässä (kaksi lasta lukiossa, toinen ekalla ja toinen kolmannella, hän jatkaa vielä neljännen syksyyn).

Olen tässä kolmen vuoden aikana oppinut kammoamaan koeviikkoja. Joka päivä uusi aine, luettavaa liki pari sataa sivua pahimmillaan PÄIVÄSSÄ - koska et voi yhtä aikaa päntätä vaikkapa kolmea eri reaaliainetta. Eikä se edes sanottavasti hyödyttäisi, koska joka tapauksessa peräkkäisinä päivinä tulevien kokeiden kokonaissivumäärä nousisi per päivä ihan yhtä suureksi. Eli jos jaat seitsemän ainetta 1,5 viikolle, per päivä tulee joka tapauksessa siis liki pari sataa sivus luettavaa, on se sitten yhdestä tai useammasta aineesta.

Tänä iltana esimerkiksi kuulustelin ekaluokkalaisen historian kakkoskurssin sisällöt. Ihan kuulkaa oli yksityiskohtaisesti 1900-luvun nykyhistoria, ekasta maailmansodasta toiseen, kylmä sota, Neuvostoliiton hajoaminen, Lähi-idän kriisi, Euroopan yhdentyminen, terrorismin vastainen sota jnejne.

Osaan itse nuo etu- ja takaperin, koska olen tahkonnut niitä asioita työkseni (ei opettajana) kolme vuosikymmentä, ja silti pakko sanoa, että ottaisi koe tiukille!

Mutta olennaisinta on, ETTÄ KUKA HITTO MUKA PÄIVÄN PÄNTTÄÄMISEN JÄLKEEN MUISTAA TUOSTA YHTÄÄN MITÄÄN? Toki, on ne luettu kertaalleen kurssin aikana läksynä, mutta silti!

Päivässä päntätty unohtuu päivässä. Ja huomenna on joka tapauksessa pakko tyhjentää pääkoppa uutta ainetya ja sen paria sataa sivua varten.

Kurssimuotoisuus ja koeviikot ovat idioottimainen keksintö, jos tavoitteena on oikeasti OPPIA jotakin! Kokeita pitäisi olla tasaisemmin niin, että niitä ei ole läjässä peräkkäin. Jotta noin isoja tietomääriä voisi omaksua, per koe pitäisi olla kertaamiseen aikaa enemmän kuin puoli vuorokautta!

Sori, että melttoan, mutta muistin niin elävästi oman turhautumiseni saman asian suhteen lukiossa, olin ekaa vuosiluokkaa, joka kävi kurssimuotoisen lukion koko maassa.

Kommentit (85)

Vierailija
21/85 |
03.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaisikohan sitä opiskelutekniikkaa hioa ja aloittaa ajoissa? Ei kaikkea tarvitse lukea vasta edellisenä päivänä, vaan rytmittää edelliselle viikolle. Ei myöskään ole tehokasta oppimisen kannalta että lukee kaiken yhtenä iltana. Matikka on sellainen aine että ei sitä lukemalla opi, vaan kertaa niitä jaksolla olleita tehtäviä.

Yliopistossakin saattaa samalle viikolle osua 3-4 tenttiä. Kyllä näihinkin lukeminen aloitetaan jo pari viikkoa ennen. Jossain tapauksissa olen aloittanut jo kuukautta ennen. 

Ja kyllä lukioikäisen pitäisi (ilman äidin apua) kyetä opiskelemaan itsenäisesti.

Kannattaisiko sinun hioa hiukan ymmärrystä. Tuo on jo selitetty rautalangasta vääntäen puppupuheeksi.

Ps. Nyt ei ole kyse siitä, että minua uuvuttaisi. Kuulustelen kokeeseen ihan omasta halusta ja lapsen parhaaksi. Hän toki luki koko iltapäivän itse.

Ap

Vierailija
22/85 |
03.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet itse kirjoittanut älliä niin onko kyse siitä että lastenkin pitää?

Ei. Seuraava tyhmä kysymys?

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/85 |
03.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi lapsillasi on 7 koetta koeviikolla? Meillä on ohjeistettu, että tavisoppilaalle 6 kurssia/jakso on hyvä tahti ja niistäkin ainakin yksi jotain, mistä ei tule koetta.

Vierailija
24/85 |
03.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aamen. Yliopistossa sentään on yksi aihe yhdessä kirjatentissä. Ja seuraava on vasta kuukauden päästä.luentotentit tietysti päälle, mutta silti tahti on huomattavasti rauhallisempi.

Ei pidä paikkaansa. Yliopistossa on tenttikausia, jolloin tenttejä on useampi viikossa ja luettevaa voi olla tuhatkin sivua. Kurssit kestää tyypillisesti lukukauden ja loppuvat tenttiin eli esim. ennen joulua on kiire. Aikanaan olin lukiossa 90-luvulla, jolloin koeviikkoja ei vielä ollut. Viikossa saattoi olla 3-4 koetta ja siihen PÄÄLLE normaalit tunnit. Ainoastaan kahta koetta ei saanut olla saman päivän aikana, muita rajoituksia ei ollut. Kyllä siinä välillä melko vähillä unilla mentiin...

Tuossa on eroja varmaan sen mukaan, mitä opiskelee.

Oma kokemukseni oli myös yliopistossa, että tahti oli paljon lukiota inhimillisempi. Kirjatentit sai päätätä itse ja niitä oli kolme, neljä per lukukausi. Luentotentit lisäksi, mutta niissä ei ollut yleensä kirjoja.

Ap

Vierailija
25/85 |
03.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi lapsillasi on 7 koetta koeviikolla? Meillä on ohjeistettu, että tavisoppilaalle 6 kurssia/jakso on hyvä tahti ja niistäkin ainakin yksi jotain, mistä ei tule koetta.

Se vaihtelee. Joka jaksossa ei ole, mutta osassa on. Esimerkiksi nyt on. Ihan on koulu laatinut ekana vuonna lukujärjestyksen. Kaikista lukuaineista on koe.

Ap

Vierailija
26/85 |
03.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska kokeeseen lukua ei ole tarkoitus jättää viimeiseen iltaan. Läksyt, kertaus, kertaus, kertaus...

Nuo asiat on opetettu kasiluokalla ja ne tulee lukiossa kertauksena.

Huokaus.

Minun on vaikea uskoa teidän edes käyneen lukiota, koska ette selvästi ole edes jaksaneet lukea aloitustasi, saati että olisitte YMMÄRTÄNEET lukemaanne.

Totta kai läksyt tehdään.

Mutta asiat eivät uppoa kertalukemalla. Ne on pakko kerrata kokeeseen.

Jos vaikka nyt oppilaalla on torstaina historiaa, perjantaina maantietoa, seuraavana maanantaina englantia, tiistaina uskontoa, keskiviikkona ruotsia, torstaina biologiaa ja perjantaina on matikan koe, ja kaikista sanotaan vaikkapa 180 sivua, niin näin se ajoissa aloittaminen auttaa:

Ekana maanantaina hän lukee 60 sivua historiaa.

Tiistaina 60 sivua historiaa ja 60 sivua maantietoa.

Keskiviikkona 60 sivua historiaa ja 60 sivua maantietoa.

Torstaina 60 sivua maantietoa.

Perjantaina 60 sivua englantia

Lauantaina 60 sivua englantia ja 60 sivua uskontoa

Sunnuntaina 60 sivua englantia ja 60 sivua uskontoa ja 60 sivua ruotsia

Maanantaina 60 sivua uskontoa, 60 sivua ruotsia ja 60 sivua biologiaa

Tiistaina 60 sivua ruotsia, 60 sivua biologiaa ja 60 sivua matikkaa

Keskiviikkona 60 sivua biologiaa ja 60 sivua matikkaa

Torstaina 60 sivua matikkaa

Eli määrät ovat edelleen kovia ja ainakin reaalit ja kielet vaarassa mennä sekaisin.

Toki meilläkin aloitetaan ajoissa, mutta se helpotus on lähinnä ekan ja kolmannen kokeen kanssa.

Ja jonkun ehdottama ajatus, että kertausta tehdään joka viikonloppu... ÄLKÄÄ OLKO IDIOOTTEJA!

Onko teillä mitään hajuakaan siitä, miten paljon lukiossa annetaan läksyjä? Niihin menee jo kevyesti pari tuntia päivässä. Päälle tulee vielä esseitä, esitelmiä, tutkielmia.

Joten ensin lukiolainen istuu kahdeksan tuntia koulussa - jos siis on 7 aineen jakso - ja tekee päälle pari tuntia läksyä. Kymmenen tunnin työpäivä, onko teillä monella?

Sitten sunnuntaina parin tunnin läksyjen lisäksi noita pidempiä projekteja, koska niitä ei kunnolla ehdi viikolla, siihen menee helposti yhteensä semmoinen 4-6 tuntia.

Ainoa vapaapäivä on siten lauantai. Sekin siis pitäisi uhrata "kuluneen viikon opintojen kertaukselle"...

Ei hyvää päivää. Missä välissä lukiolainen harrastaa, on kaverien ja perheensä kanssa?

Ei ihme, että lukiolaiset uupuvat ja yhä useammalla on mielenterveyden ja jaksamisen ongelmia.

Minä toistan: kurssimuotoinen lukio ja koeviikko ovat järjettömiä. Oppimisen kannalta kertaamiseen pitäisi olla aikaa, mutta nyt sitä ei ole, koska lukujärjestykset ovat liian raskaita ja koeviikolla ei ole lukemiseen kunnolla kuin puoli vuorokautta per aine.

Ap

No nyt oikeasti kuulostaa, ettei teillä nuorilla oikein rahkeet riitä lukio-opintoihin. Kertoo jo paljon, että äiti suorittaa nuorten mukana ja kuulustelee hulluna eikä siltikään oikein suju.

Mulla on kaksi koululaista, 1. luokkalainen ja 2. luokkalainen ja parasta aikaa on koeviikko menossa. Tottakai se kuormittaa, mutta molemmat pystyvät harrastamaan ihan normaalisti, esim. urheilua kilpatasolla - toki koeviikolla on pakko hiukan höllätä. Ja välillä luetaan yötä myöten, kuten esikoinen eilen fysiikkaa.

Kumpikaan ei tee tuollaisia tuntimääriä läksyjä, vaikka on mm. pitkä matikka molemmilla. Enkä ikinä ole joutunut heidän kouluhommiaan patistelemaan, en edes peruskoulussa. Kuulustelen kyllä esim. kieliä jos pyytävät ja muutakin. Keskimmäinen tekee usein kokeisiin jo kurssin aikana "muistikortteja", joissa toisella puolella kysymys, toisella puolella vastaus - siis esim. käsitteistä  jne. Näitä kyselen välillä.

Vierailija
27/85 |
03.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itsekin käynyt lukion. Ideanahan on se, että asiat opiskellaan jo alusta asti kurssin aikana hyvin. Tietenkin tulee ongelmia jos yrittää ahmia koko kirjan kerralla päivä ennen koetta.

Koeviikko ei ehkä ole paras mahdollinen systeemi monelle opiskelijalle, mutta ei se mikään mahdottomuus ole.

Vierailija
28/85 |
03.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noihin kokeiseisiin kannattaa lukea vain otsikot, kuvatekstit ja koostaa mindmap. Kurssi on niin lyhyt, että itse sisältöhän on tuoreessa muistissa. Kokeeseen palautellaan asiat mieleen.

Kannattaa panostaa aineisiin, jotka jatko-opintojen kannalta tärkeitä.

Älä ole curling -äiti. Tartutat stressisi lapsiin.

Kyllä lapset lukee ihan itse. Pyynnöstä kuulustelen, mutta kun lapsia on kaksi, jommalla kummalla on ollut aina aine, josta on pyytänyt kuulustelun.

Lapset tekevät juurikin noita mindmappeja. Jotta asiat ymmärtää, luetaan toki koko teksti, ei pelkkiä kertauksia tai otsikoita.

Minä en painosta yhtään, riittää että läpi menee. Lukemista se silti vaatii.

Ap

Vierailija
29/85 |
03.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se vaihtelee. Joka jaksossa ei ole, mutta osassa on. Esimerkiksi nyt on. Ihan on koulu laatinut ekana vuonna lukujärjestyksen. Kaikista lukuaineista on koe.

Ap

Kummallinen koulu. Omat lapset myös hyvissä lukioissa pk-seudulla ja alusta asti koulun puolelta korostettu, että 5 lukuainetta jaksossa on sellainen, minkä jaksaa hyvin, jos on ihan tavallisen helppo oppia asioita. Toki jotkut haalii kaikki mahdolliset kurssit tai haluaa tehdä kahdessa vuodessa tms mutta koulu erittäin vahvasti suosittelee näin. Ja itse tekevät siis lukkarit, vain ensimmäinen jakso ekalla oli koulun puolesta.

Vierailija
30/85 |
03.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko sä ap Ressu-äiti?

Kuulostat ihan siltä, joka stressasi hulluuteen asti pääseekö lapsukainen Ressuun.

Vierailija
31/85 |
03.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itsekin käynyt lukion. Ideanahan on se, että asiat opiskellaan jo alusta asti kurssin aikana hyvin. Tietenkin tulee ongelmia jos yrittää ahmia koko kirjan kerralla päivä ennen koetta.

Koeviikko ei ehkä ole paras mahdollinen systeemi monelle opiskelijalle, mutta ei se mikään mahdottomuus ole.

Lue nyt pliis tekstit kunnolla. Totta kai läksyt tehdään, mutta kun aineissa tulee koko ajan uutta, ne on pakko kerrata lopussa. Ja oppimisen kannalta huolellisempi kertaus auttaisi, että asiat pysyisivät muistissa myös pidempään kuin seuraavan päivän kokeeseen. Nyt käyttömuisti on pakko nollata, kun pitää lukea uutta ainetta heti perään.

Ap

Vierailija
32/85 |
03.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska kokeeseen lukua ei ole tarkoitus jättää viimeiseen iltaan. Läksyt, kertaus, kertaus, kertaus...

Huokaus.

Minun on vaikea uskoa teidän edes käyneen lukiota, koska ette selvästi ole edes jaksaneet lukea aloitustasi, saati että olisitte YMMÄRTÄNEET lukemaanne.

Jos vaikka nyt oppilaalla on torstaina historiaa, perjantaina maantietoa, seuraavana maanantaina englantia, tiistaina uskontoa, keskiviikkona ruotsia, torstaina biologiaa ja perjantaina on matikan koe, ja kaikista sanotaan vaikkapa 180 sivua, niin näin se ajoissa aloittaminen auttaa:

Kannattaisiko olla fiksumpi? En ole ikinä lukenut noin paljon mihinkään, lukiosta E:n paperit ja keskiarvo 9,2. Yliopistossa kaikista kursseista 4-5 ja gradusta M - jonka kirjoitin kuukaudessa (toki seminaarissa piti istua koko vuosi). Jos ei muista tunnilla kuulemaansa, sittenhän kohtalo on tuo, että juuri ennen koetta on pakko kerrata valtavia määriä.

Vierailija
33/85 |
03.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jutut opetellaan kurssin aikana ja koetta edellisenä päivänä ei lueta kirjaa vaan niitä tunneilla tehtyjä muistiinpanoja. Harvemmin kokeissa kysytään asioita, mitä ei niistä löytyisi.

Vierailija
34/85 |
03.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huokaus.

Kannattaisiko olla fiksumpi? En ole ikinä lukenut noin paljon mihinkään, lukiosta E:n paperit ja keskiarvo 9,2. Yliopistossa kaikista kursseista 4-5 ja gradusta M - jonka kirjoitin kuukaudessa (toki seminaarissa piti istua koko vuosi). Jos ei muista tunnilla kuulemaansa, sittenhän kohtalo on tuo, että juuri ennen koetta on pakko kerrata valtavia määriä.

Neuvosi on siis että "hanki paremmat geenit?" vai mikä?

Vierailija
35/85 |
03.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huokaus.

Eli määrät ovat edelleen kovia ja ainakin reaalit ja kielet vaarassa mennä sekaisin.

Toki meilläkin aloitetaan ajoissa, mutta se helpotus on lähinnä ekan ja kolmannen kokeen kanssa.

Ja jonkun ehdottama ajatus, että kertausta tehdään joka viikonloppu... ÄLKÄÄ OLKO IDIOOTTEJA!

Onko teillä mitään hajuakaan siitä, miten paljon lukiossa annetaan läksyjä? Niihin menee jo kevyesti pari tuntia päivässä. Päälle tulee vielä esseitä, esitelmiä, tutkielmia.

Joten ensin lukiolainen istuu kahdeksan tuntia koulussa - jos siis on 7 aineen jakso - ja tekee päälle pari tuntia läksyä. Kymmenen tunnin työpäivä, onko teillä monella?

Sitten sunnuntaina parin tunnin läksyjen lisäksi noita pidempiä projekteja, koska niitä ei kunnolla ehdi viikolla, siihen menee helposti yhteensä semmoinen 4-6 tuntia.

Ainoa vapaapäivä on siten lauantai. Sekin siis pitäisi uhrata "kuluneen viikon opintojen kertaukselle"...

Ei hyvää päivää. Missä välissä lukiolainen harrastaa, on kaverien ja perheensä kanssa?

Ei ihme, että lukiolaiset uupuvat ja yhä useammalla on mielenterveyden ja jaksamisen ongelmia.

Minä toistan: kurssimuotoinen lukio ja koeviikko ovat järjettömiä. Oppimisen kannalta kertaamiseen pitäisi olla aikaa, mutta nyt sitä ei ole, koska lukujärjestykset ovat liian raskaita ja koeviikolla ei ole lukemiseen kunnolla kuin puoli vuorokautta per aine.

Ap

En ymmärrä tuota mitä sanot aineiden sekoittumisesta. Itse tämän kevään ylioppilaana Olen koko kevään päntännyt kahta kieltä, sekä kahta reaalia yhtä aikaa ylioppilaskirjoituksiin, eikä ne Kyllä missään vaiheessa Ole olleet edes vaarassa mennä sekaisin. En Ole kyseistä ilmiötä huomannut myöskään itse lukion aikana.

Vierailija
36/85 |
03.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n lapsille lukio näyttää olevan turhan kova paikka. Äiti stressaa, nuoret varmasti stressaa kun eivät kurssin aikana näytä omaksuvan asioita ja koetta edeltävänä iltana luetaan ja kuulustellaan hulluna.

Mietittekö edes muita oppilaitoksia kuin lukiota? Miten selviätte ylioppilaskirjoitusten paineesta, jos jo pelkät kurssikokeet on noin hankalia? Vaatiiko nuoret itse itseltään hyviä numeroita vai vanhemmat? Vai vaatiiko tuon määrän stressiä ja pänttäämistä se, että ylipäänsä pääsee läpi?

Vierailija
37/85 |
03.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei niitä kaikkia asioita ole tarkoituskaan "oppia". Kaikki nippeli on aina tarkistettavissa netistä, olennaista on että sille lukiolaiselle jää ne isot linjat mieleen pysyvämmin. Tyyliin vaikka historiasta jonkun sodan syttymisen syyt, jotta voi soveltaa tietoa nykypäivään ja ymmärtää yhteiskunnallisia ilmiöitä historiaan peilaten.

Eli sikäli sillä ei ole väliä, että ne pikkujutut unohtuu kokeen jälkeen. Ainoastaan kannattaa aktiivisemmin ylläpitää osaamista niissä aineissa, joita kuvittelee kirjoittavansa.

Vierailija
38/85 |
03.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on oikeassa.

Aito oppiminen vaatii aikaa ja koeviikko opettaa vain lyhytkesto-oppimiseen. Asiat opitaan kokeeseen asti ja sitten ne unohtuvat, koska aivoihin pikapäntätään taas uutta ainetta.

Nopeasti opittu unohtuu nopeasti.

Vierailija
39/85 |
03.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap on oikeassa.

Aito oppiminen vaatii aikaa ja koeviikko opettaa vain lyhytkesto-oppimiseen. Asiat opitaan kokeeseen asti ja sitten ne unohtuvat, koska aivoihin pikapäntätään taas uutta ainetta.

Nopeasti opittu unohtuu nopeasti.

Moi ap!

Vierailija
40/85 |
03.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huokaus.

Ap

En ymmärrä tuota mitä sanot aineiden sekoittumisesta. Itse tämän kevään ylioppilaana Olen koko kevään päntännyt kahta kieltä, sekä kahta reaalia yhtä aikaa ylioppilaskirjoituksiin, eikä ne Kyllä missään vaiheessa Ole olleet edes vaarassa mennä sekaisin. En Ole kyseistä ilmiötä huomannut myöskään itse lukion aikana.

Jep jep. Olisit uskottavampi ilman noita Toistuvia Isoja Kirjaumia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kahdeksan