En taaskaan saanut työpaikkaa! Missä se kuuluisa työvoimapula on?!?
Tein hakemusta tunteja koska työ oli kuin minulle tehty, se oli kyllä lähes 200km päässä kotoa, mutta silti olisin mennyt sinne heti töihin jos olisivat huolineet. Olisin omistautunut sille työlle täysin ja ollut hyvä siinä. Hakijoita oli 15 ja pääsin haastatteluun.
Viikkojen jännitys että miten käy, suunnitelmia valmiiksi... Ja sitten taas se sama suuri pettymys. Valitettavasti et tullut valituksi. Aina on joku toinen joka on vähän parempi kuin minä.
Mitä helvetin järkeä on hakea töitä kun on taas puolitoista vuotta ollut työttömänä ja ansiosidonnainenkin (pieni sekin) loppuu ja rahat ei riitä perheen elättämiseen?
Se nostattaa minussa suorastaan vihan että jotkut ihmiset sanovat että kun työttömät ei halua mennä töihin, että siitä se kiikastaa, työpaikkoja kyllä on. Kyllä niitä toki onkin, esim. lääkärin virkoja, mutta kun minä nyt en satu olemaan lääkäri. Minun vahvuuteni on täysin toisaalla, ihmisten auttamista toki sekin, mutta työpaikan pitää sopia minulle yhtä hyvin kuin minä työpaikalle. Työttömät on kuin eri muotoisia palikoita ja työpaikat on erimuotoisia reikiä, kaikki palikat ei käy kaikkiin reikiin, sen useimmat oppii jo lapsuuden leikeissä. Nyt niitä työttömiä syyllistetään siitä että miksi et osaa muotoutua aina sen muotoiseksi kun vastaantuleva reikä sattuu olemaan.
Työnhaku on tuolileikkiä jossa on vain yksi tuoli ja 20 ihmistä pyörii sen ympärillä kunnes musiikki loppuu.
Työnhaku on myös kuin parisuhteen etsimistä, kun joku josta sinä tykkäisit ei huolikaan sinua vaan jonkun toisen tulee paha mieli ja sydän särkyy ja menee aikaa toipua siitä että pystyy taas etsimään uutta. On vaikea pitää uskoa yllä että minullekin vielä sopiva löytyisi joka oikeasti haluaa juuri minut.
Kommentit (86)
Tai sitten kun oot sellaisessa työssä joka ei enää motivoi/haasta mitenkään ja olet ihan leipääntynyt, lisäksi on työyhteisössä myrkyllisiä ihmisiä jotka kiusaa ja yrität hakea muualle niin ei onnistu. Kerran hain yhtä paikkaa, työt oli samanlaisia kuten nytkin, eli ei mitään uutta, mutta mahdollisuus etätöihin, 100 hakijaa joista 5 pääsi jatkoon ja lopulta oli minä ja yksi toinen hakija, joka oli kuulemma ihan innoissaan ja itse mietin ja kyselin lisätietoja, no valittiin se innokas tyyppi, kyllä harmitti jälkeenpäin kun piti 1 päivässä päättää ja en ollut 100% varma. Ja mietin jälkeenpäin että olisi pitänyt ottaa se paikka, palkka ja edut vähän huonommat, mutta etätyö, josta oon haaveillut, harmitti. Sitten näihin vaativampiin hommiin ei aina edes pääse haastatteluun. On tää raakaa peliä tää nykytyöelämä, vaaditaan aivan liikaa ja hakijoita pilvin pimein joka paikkaan, eihän sitä työtä ole todellakaan tarpeeksi kaikille, joten turha syyllistää työttömiä.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka valitulla ei olisi mitään suhteita, niin joskus vain on niin, että valinta ei osu parhaaseen. Olen tästä ennenkin kertonut, montakin kertaa, että pienellä paikkakunnalla valintoja meni monesti myös ristiin, kun saman koulutuksen käyneiden kanssa haettiin samoja määräaikaisia. Johonkin valittiin minut, johonkin toiseen opiskelukaveri.
Kyllähän sellainen tyyppi on itse vähän tyhmä, joka ei ymmärrä, että työnantajat tekevät huonoja valintoja. Laiskoja, tyhmiä, epärehellisiä, näitä kaikkia on valittu. Vain näihin ryhmiin itse kuuluva voi väittää muuta.
Joskus olen sivusta seurannut kun työnantaja tekee valinnan määräaikaisista vakinaiseen, eikä aina voi ymmärtää. Pari valintaa oli outoja. Toisessa työntekijä itki, että hän tarvitsee paikan kun tuli avioero ja tarvitsee rahaa. Tuon syyn takia paremmat jäivät irti. Toisessa työnantaja valitsi kiukkuisen eukon, jota pelkäsi, pelkäsi reaktiota, jos tämä jää vielä määräaikaiseen. Tai oli jo kerran aikaisemmin pitänyt shown, kun häntä ei valittu. Hyvät koulutodistukset oli, oli nimittäin samoilla kursseillakin, mutta asiakaspalvelutaidot täysin nolla ja hommaan sisältyi asiakaspalvelua. Lisäksi syytti aina omista virheistään ketä tahansa muuta.
Joskus olen myös jäänyt ilman paikkaa, mutta tuntenut valitun. Olisin todellakin pari kertaa ollut paljon parempi valinta. Sitten nämä keskustelupalstat, täällä osa työttömiä haukkuvista on täystomppeleita, eikä yhtään voi tajuta, kuka sellaisenkin on valinnut.
PS. en ole työtön.
Näinhän se on, valitettavasti. Monissa, monissa työpaikoissa on työntekijöitä joista on enemmän haittaa kuin hyötyä. Kaikki ei sitä uskalla myöntää kun pelkäävät itse olevansa niitä. Se on kyllä kummallista kun työhön otettaessa on kauheat systeemit että löydettäisiin se parhaista hakijoista paras joka palkataan, mutta sitten kuitenkin siellä on töissä niitä ikäviä ihmisiä ja laiskimuksia jotka viettää aikaa lähinnä ruoka-kahvi- ja tupakkatauoilla ja muuten paskaa jauhamassa toisten kaltaistensa kanssa ja työt tekee toki joku muu.
Joskus jossain paikassa katson jonkun tyypin touhuja ja mietin mielessäni että ei herranjumala, tuo tyyppi on töissä mutta minä en. Ihan vilpittömästi ja rehellisesti, vaikka en tietenkään itsekään ole mikään täydellinen. Kun jotkut vaan selvästi ei mitenkään sovi edes luonteeltaan siihen työhön missä ovat, esim. asiakaspalvelu tai esimiestehtävät, kaikista ei ole niihin vaikka olisi mikä koulutus.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todenäköisesti se omasta mielestäsi sinulle sopiva reikä oli sellainen, että työnantaja katsoi sinun olevan sopimaton. Luulet olevasi neliö, vaikka olet juuri ja juuri kolmio.
Työttömien ylisuuret odotukset ovat suurin syy siihen, että heitä ei omalle työpaikalle palkata.
Minusta on kurjaa, että alatte "tietämään" ja ilkeilemään ap:lle. Kurja tilannehan tuo on, ap oli valmis muuttamaankin ja toiveet korkealle. Ap tarvitsee tsemppaamista eikä v**tuilua. Tsemppiä sinulle ap, toivotaan, että seuraava tärppää.
Jos ap olisi ollut paras, hänet olisi valittu. Se, että on omasta mielestään sopivin ei tarkoita sitä, että työnantaja olisi samaa mieltä. Jos verkostot ja suosittelijat puuttuvat, ei ehkä kannata etukäteen suunnitella noin pitkälle.
Niin se tietysti on. Sanoivat kyllä että oli vaikea valinta. Mutta niin ne kai sanoo kaikille kun eivät kehtaa sanoa suoraan että sinä olit ihan paska. Silti mulla on oikeus olla harmissani siitä että en saanut työtä joka tuntui minulle täydelliseltä.
ap
Oon IT-alalla ja mulla on koko aja monta paikkaa johon voisin vaan siirtyä jos haluaisin. Mutta omat vaatimustasot on aika korkealla ja on varaa valita.
Vierailija kirjoitti:
mitä työtä sitten haluaisit tehdä? mikä koulutus sulla on?
Viimeisin koulutus on työvalmennuksen erikoisammattitutkinto, ja se työvalmennus työpajalla olis mun unelma. Tai sitten hankkeen/projektin vastaava/päällikkö. Joku muukin työ kävis toki, mielellään esimiestyö, joku yleensäkin itsenäisesti tehtävä. Olen hakenut työnetsijäksi, kiinteistösihteeriksi, isännöitsijäksi, haastemieheksi ym. Kiinteistösihteerin hommaan en päässyt edes haastatteluun vaikka mulla on isännöitsijän ammattitutkintokin.
ap
Vierailija kirjoitti:
Oon IT-alalla ja mulla on koko aja monta paikkaa johon voisin vaan siirtyä jos haluaisin. Mutta omat vaatimustasot on aika korkealla ja on varaa valita.
No kivat sulle. Mä en ole IT-alalla. Oli toki yläasteella ATK valinnaisena 80-luvun lopussa, silloin opettaja kertoi meille että on tulossa uusi juttu jonka nimi on internet.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaksi neuvoa:
1. PS-seudulta löytyy töitä. Muuta muutamaksi vuodeksi sinne.
2. Olet oikeutettu palkkatukeen. Hae tieto työkkäristä ja ole yhteydessä johonkin kiinnostavaan oman alan kolmannen sektorin toimijaan. Saavat (puoli)ilmaisen työntekijän, joten aika varmasti työpaikka löytyy.
Olen asunut 90-luvun Helsingissä, nyt ei ole varaa asua siellä ja miehellä on vakituinen virka täällä.
Ja tiedän kyllä oikeuteni palkkatukeen erittäin hyvin, olen ollut palkkatuella kaksi kertaa töissä, ne onkin ainoat työt joissa olen saanut kuukausipalkkaa eikä jotain provikkaa.
Ei, ei todellakaan löydy palkkatuen kanssakaan töitä kolmannelta sektoriltakaan.
Kun olin työtön joskus reilu 10 vuotta sitten ja olin lopettanut oman firmani kannattamattomana, hain töihin lähiön Saleen. En päässyt sinnekään vaikka on kaupallinen koulutus ja tosiaan se yrittäjätausta, joten osaisin pyörittää kyllä koko kauppaa täysin, ja työ olisi ollut vaan kassalla istumista ja vähän hyllyttämistä, eli työtä jonka apinakin oppii.
ap
Muutat vuodeksi esim. Riihimäelle; halpa vuokra-asunto sieltä. Vuoden työllisyyden jälkeen on paljon helpompi työllistyä omiin kotimaisemiin.
Ja ihan taatusti löytyy kolmannen sektorin paikka, kun 100% palkkatukioikeus täyttyy. Sinähän olet ilmainen työntekijä sen jälkeen. Yhteys vaan suoraan toimikaan ja selkeä visio siitä, mitä pystyisit tekemään.
Mitä harrastat/mitä vapaaehtoistyötä teet? Sitä kautta on toki helpompi saada töitä.
Eli mulla tulee nyt täyteen 400 päivää ja vielä pitäisi odotella että tulee 1000 täyteen niin että saisin 70% palkkatuen? 100% en pääse koska en ole sairas.
Harrastan mm. politiikkaa, sukututkimusta, puutarhanhoitoa, lukemista, käsitöitä. Muutenkin yhdistystoiminnassa olen ollut mukana esim. liiton paikallisyhdistyksen johtokunnassa olin pari kautta työttömien edustajana ja järjestin jäsenille matkoja ja muita tapahtumia.
ap
Tommonenkin ammattitutkinto on :o
No ei auta kun ryhtyä valmentamaan itseäsi työnhakuun. Tee lista omista verkostoistasi, löytyisikö joku jonka kautta voisit saada töitä?
Hain työpaikkaan, jossa oli koulutusvaatimuksena kaksi eri alaa. Olen suorittanut molemmat, omaan runsaasti alan työkokemusta enkä päässyt edes haastatteluun. Että tuli hyvä mieli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ala juopoksi. Suosittelen lämpimästi. Ymmärrät kun olet muutaman vuosikymmenen työtön että alkoholi auttaa.
Minä olen ollut kolmella vuosikymmenellä työtön. Edellisen kerran kesti 5,5 vuotta päästä kolmeksi vuodeksi töihin. Alkoholi ei auta kun on perhe. Minä olen liki 30 vuotta sitten valmistunut ensimmäisen kerran ammattiin, ja suoraan kortistoon vuonna 1992, siitä se työttömän ura urkeni. Yhtään normaali työsuhdetta ei ole ollut, kaikki on olleet provisio, keikka jne. tyyppisiä tai sitten ihan vaan määräaikaisia palkkatuella. Ja yrittäjänäkin olen ollut muutaman vuoden ja siitä meni luottotiedot jäi ikuiset velat.
Ammatteja on nyt useampi. Mutta sekään ei riitä että töihin pääsisi.
ap
Aivan kuin minun kirjoittamani työhistoria, paitsi että yrittäjä en ole koskaan ollut. Paria yritystä olen kyllä pyörittänyt vastaavana. Sain vakituisen työn v.2005 viimein, olin siinä 3 vuotta kunnes tympäännyin huonoon palkkaan. Sainkin melko pian toisen työn, isommassa yrityksessä, paljon paremmalla palkalla. Viisi vuotta myöhemmin yritys teki konkurssin. Sen jälkeen olin 3v työtön ja sain lyhyen pätkän, joka sitten jatkuikin 1,5v mittaiseksi pestiksi. Olisi jatkunut vieläkin, ellen olisi saanut niin pahoja rasitusvammoja että oli pakko lopettaa. Nyt jälleen työttömänä ja suunnitelmissa vaihtaa paikkakuntaa. Mitä tähän sanoo TE-keskus? Pitää hakea työtä siltä paikkakunnalta millä asuu ja samaan aikaan hoputtaa muuttamaan muualle. Pätkätyötä siellä täällä, vuosikymmeniä. Useamman eri alan koulutus ja työkokemusta. Aina kun uudelle alalle päädyn, iskee jokin ammattitauti tai rasitusvamma. Mitä tässä enää uskaltaa kokeilla ja pääseekö enää mihinkään kun ikää on 50+?
Eikö sote-ala olisi mahdollisuus?
Ap, juttujesi perusteella minusta väjän tuntuu, että luulet itsestäsi liikoja. Mietit, että herrajesta tuo joku toinen on tuolla töissä. Haluat esimieheksi, vaikka sulla ei sitä työkokemustakaan ole paljoa. Olet varma omasta pätevyydestäsi, pohdit että missä se työvoimapula on kun just sä et ole päässyt töihin vaikka oot niin hyvä ja pätevä. Oletko miettinyt, että ehkä sä et olekaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Plaa plaa. Jos joku toinen on pätevämpi ja sopivampi kuin sinä, niin sit se vaan on niin. Ei siihen vaikuta sun oma kokemus soveltuvuudesta tai se, kuinka monta tuntia käytät hakemuksen tekoon.
Itellä on tällä hetkellä kiva työ, vaikkakin lähikaupungissa 60 km päässä kotoa, ja ajettavaa/julkisilla matkustamista tulee paljon. Olen ollut työttömänä elämässäni yhteensä ehkä 8 kuukautta, valmistuin ammattiin 2001. Aina työ ei ole ollut ihan omaa alaakaan, vaan olen tyytynyt huonommin palkattuihin/ ei ihan oman alan hommiin. Ja aina en kyllä koe omaksi ansioksi kaikkia töitä. On ollut sellaista, että joku on tiennyt minun olevan työtön ja vihjannut työntekijää kaipaavalle, joka on soittanut minulle ja sit saman tien tehty työsopimus -alalle jolle ei ihan tasan pätevyyttä ja koulutusta ole, mutta on kuullut hyvää minusta muuten. Monta hakemusta olen tehnyt ja haastatteluissa käynyt, saamatta työtä, mutta eipä ole tullut mieleen valittaa, että just niiden töiden saamattomuus on yhteiskunnan vika.
Anteeksi kun puutun noihin sanoihin pätevämpi ja sopivampi! Se henkilö joka joka valitaan työtehtävään, voi olla työpaikan pomon harrastuskaveri, sukulainen tai muu tuttu. Moni oikeasti pätevämpi ja sopivampi karsiutuu pois, koska ei satu olemaan se pomon harrastuskaveri, sukulainen tai muu tuttu! Mä olen huomannut että paljon sopivampia ja parempiakin on työttömänä kuin mitä monilla aloilla on työntekijöinä.
Juuri siksi kannattaa verkostoitua! Pomon sukulaiseksi ei pääse, jos sitä ei jo ole, mutta kuka tahansa voi olla harrastuskaveri tai muu tuttu. Josvain vähän viitsii nähdä vaivaa.
Meillä oli myyntiassarin homma auki. Tuli noin 150 jähakemusta joten 149 pettyy
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viimeisin koulutus on työvalmennuksen erikoisammattitutkinto, ja se työvalmennus työpajalla olis mun unelma. Tai sitten hankkeen/projektin vastaava/päällikkö. Joku muukin työ kävis toki, mielellään esimiestyö, joku yleensäkin itsenäisesti tehtävä. Olen hakenut työnetsijäksi, kiinteistösihteeriksi, isännöitsijäksi, haastemieheksi ym. Kiinteistösihteerin hommaan en päässyt edes haastatteluun vaikka mulla on isännöitsijän ammattitutkintokin.
ap
Miten voi suorittaa isännöitsijän ammattitutkinnon siten, että ei kykene opintojen aikana "myymään" itseään yhdellekään firmalle?
Aloilla joilla palkka on pienempi kuin tt-tuki ja työajat huonot. Perustan näkemykseni viimeisiin uutisiin "tylvoimapulasta".
Meillä yritys myytiin ulkomaille ja koko Suomen piste suljettiin.
Päätin vetää varman päälle ja laitoin kaikille kilpailjoille työttömän työharjoitteluun.
Menin sitten kilpailijalle töihin 9 e päiväpalkalla ja parin kk päästä minut vakinaistettiin.
Näitä 9 e päiväpalkkoja käytetään hyväksi, mutta kannattaa myös itse.
Noin 200 hakemusta ja 17 haastattelua. Eikä töitä 2v aikana.
Vierailija kirjoitti:
Meillä yritys myytiin ulkomaille ja koko Suomen piste suljettiin.
Päätin vetää varman päälle ja laitoin kaikille kilpailjoille työttömän työharjoitteluun.
Menin sitten kilpailijalle töihin 9 e päiväpalkalla ja parin kk päästä minut vakinaistettiin.
Näitä 9 e päiväpalkkoja käytetään hyväksi, mutta kannattaa myös itse.
Vain unelmissasi. Työharjoitteluun menevät opiskelijat, joten mitä opiskelit?