Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En taaskaan saanut työpaikkaa! Missä se kuuluisa työvoimapula on?!?

Vierailija
02.04.2019 |

Tein hakemusta tunteja koska työ oli kuin minulle tehty, se oli kyllä lähes 200km päässä kotoa, mutta silti olisin mennyt sinne heti töihin jos olisivat huolineet. Olisin omistautunut sille työlle täysin ja ollut hyvä siinä. Hakijoita oli 15 ja pääsin haastatteluun.
Viikkojen jännitys että miten käy, suunnitelmia valmiiksi... Ja sitten taas se sama suuri pettymys. Valitettavasti et tullut valituksi. Aina on joku toinen joka on vähän parempi kuin minä.
Mitä helvetin järkeä on hakea töitä kun on taas puolitoista vuotta ollut työttömänä ja ansiosidonnainenkin (pieni sekin) loppuu ja rahat ei riitä perheen elättämiseen?
Se nostattaa minussa suorastaan vihan että jotkut ihmiset sanovat että kun työttömät ei halua mennä töihin, että siitä se kiikastaa, työpaikkoja kyllä on. Kyllä niitä toki onkin, esim. lääkärin virkoja, mutta kun minä nyt en satu olemaan lääkäri. Minun vahvuuteni on täysin toisaalla, ihmisten auttamista toki sekin, mutta työpaikan pitää sopia minulle yhtä hyvin kuin minä työpaikalle. Työttömät on kuin eri muotoisia palikoita ja työpaikat on erimuotoisia reikiä, kaikki palikat ei käy kaikkiin reikiin, sen useimmat oppii jo lapsuuden leikeissä. Nyt niitä työttömiä syyllistetään siitä että miksi et osaa muotoutua aina sen muotoiseksi kun vastaantuleva reikä sattuu olemaan.
Työnhaku on tuolileikkiä jossa on vain yksi tuoli ja 20 ihmistä pyörii sen ympärillä kunnes musiikki loppuu.
Työnhaku on myös kuin parisuhteen etsimistä, kun joku josta sinä tykkäisit ei huolikaan sinua vaan jonkun toisen tulee paha mieli ja sydän särkyy ja menee aikaa toipua siitä että pystyy taas etsimään uutta. On vaikea pitää uskoa yllä että minullekin vielä sopiva löytyisi joka oikeasti haluaa juuri minut.

Kommentit (86)

Vierailija
21/86 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Plaa plaa. Jos joku toinen on pätevämpi ja sopivampi kuin sinä, niin sit se vaan on niin. Ei siihen vaikuta sun oma kokemus soveltuvuudesta tai se, kuinka monta tuntia käytät hakemuksen tekoon.

Itellä on tällä hetkellä kiva työ, vaikkakin lähikaupungissa 60 km päässä kotoa, ja ajettavaa/julkisilla matkustamista tulee paljon. Olen ollut työttömänä elämässäni yhteensä ehkä 8 kuukautta, valmistuin ammattiin 2001. Aina työ ei ole ollut ihan omaa alaakaan, vaan olen tyytynyt huonommin palkattuihin/ ei ihan oman alan hommiin. Ja aina en kyllä koe omaksi ansioksi kaikkia töitä. On ollut sellaista, että joku on tiennyt minun olevan työtön ja vihjannut työntekijää kaipaavalle, joka on soittanut minulle ja sit saman tien tehty työsopimus -alalle jolle ei ihan tasan pätevyyttä ja koulutusta ole, mutta on kuullut hyvää minusta muuten. Monta hakemusta olen tehnyt ja haastatteluissa käynyt, saamatta työtä, mutta eipä ole tullut mieleen valittaa, että just niiden töiden saamattomuus on yhteiskunnan vika.

Niin, siinä taas yksi hannuhanhi kertoo... Töihin pääsee sata kertaa helpommin jos on jo töissä tai on juuri jäänyt työttömäksi. Ja jos silloin kun jää työttömäksi ei heti käy helvetin hyvä tuuri että saa uuden paikan, niin jokainen päivä työttömänä tekee sinusta huonomman työntekijän työnantajien silmissä.

Minulla on monta "omaa alaa" ja olen tehnyt elämäni aikana kaikenlaista, minulla on monia taitoja. Mistä päättelet että en olisi hakenut kaikkea mahdollista työtä mitä osaisin ja pystyisin tekemään?

En ole sanonut että se on yhteiskunnan vika että en saa töitä, vaan se on yhteiskunnan vika että yhteiskunta pitää sitä minun syynäni että minä en ole työnantajan ykkösvalinta niistä 15-30 hakijasta. Siellä on aina varmasti muitakin hyviä hakijoita, ei se tee minusta huonoa ja laiskaa ihmistä että joku muu saa sen paikan missä minäkin olisin hyvä ja pärjäisin. 

ap

Vierailija
22/86 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todenäköisesti se omasta mielestäsi sinulle sopiva reikä oli sellainen, että työnantaja katsoi sinun olevan sopimaton. Luulet olevasi neliö, vaikka olet juuri ja juuri kolmio.

Työttömien ylisuuret odotukset ovat suurin syy siihen, että heitä ei omalle työpaikalle palkata.

Niin, no edellisessä työpaikassa minua kovasti kehuttiin ja sain erittäin hyvän työtodistuksenkin, pääsisin sinne takaisin jos heillä olisi varaa siihen. Ovat joutuneet muitakin määräaikaisia laittamaan pois, jos olisin ollut vakituinen niin olisin siellä töissä edelleen.

Minulla ei ole mitään ylisuuria luuloja itsestäni, olen sentään jo keski-ikäinen ja monenlaista kokenut, nähnyt ja tehnyt. Jos minä sanon olevani neliö, niin olen tasan neliö, en mitään muuta. En koskaan hae työtä jossa en olisi todella hyvä.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/86 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ala kotiäidiksi

No sitähän tässä väkisinkin on. Nuorimmat lapset on kymmenvuotiaita ja heidän elinaikanaan olen ollut vähän yli 3 vuotta töissä. 

ap

Vierailija
24/86 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todenäköisesti se omasta mielestäsi sinulle sopiva reikä oli sellainen, että työnantaja katsoi sinun olevan sopimaton. Luulet olevasi neliö, vaikka olet juuri ja juuri kolmio.

Työttömien ylisuuret odotukset ovat suurin syy siihen, että heitä ei omalle työpaikalle palkata.

Minusta on kurjaa, että alatte "tietämään" ja ilkeilemään ap:lle. Kurja tilannehan tuo on, ap oli valmis muuttamaankin ja toiveet korkealle. Ap tarvitsee tsemppaamista eikä v**tuilua. Tsemppiä sinulle ap, toivotaan, että seuraava tärppää.

Kiitos!

ap

Vierailija
25/86 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

2. Olet oikeutettu palkkatukeen. Hae tieto työkkäristä ja ole yhteydessä johonkin kiinnostavaan oman alan kolmannen sektorin toimijaan. Saavat (puoli)ilmaisen työntekijän, joten aika varmasti työpaikka löytyy.

Luulisi että palkkatuista ei tarvisi neuvotella kun kerran on niin kamala työvoimapula! Silti Kelan pitää maksaa alan ammattilaisen palkka puoliksi kun ne työvoimapulaa kärsivät firmat ei pysty.

Vierailija
26/86 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

2. Olet oikeutettu palkkatukeen. Hae tieto työkkäristä ja ole yhteydessä johonkin kiinnostavaan oman alan kolmannen sektorin toimijaan. Saavat (puoli)ilmaisen työntekijän, joten aika varmasti työpaikka löytyy.

Luulisi että palkkatuista ei tarvisi neuvotella kun kerran on niin kamala työvoimapula! Silti Kelan pitää maksaa alan ammattilaisen palkka puoliksi kun ne työvoimapulaa kärsivät firmat ei pysty.

Kyse oli kolmannen sektorin toimijoista, ei yrityksistä.

Vierailija
27/86 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa työnantajista katsoo miinukseksi sen, jos hakija asuu jossain kauempana ja joutuu vaihtamaan paikkakuntaa. Ne ajattelee, että sille tulee kuitenkin koti-ikävä, se etsii koko ajan töitä kotipaikkakunnalta ja muuttaa heti tilaisuuden tullen. Työntekijältä vaaditaan muuttohalukkuutta ja sitoutumista, mutta työnantajat itse eivät sitä suosi.

Vierailija
28/86 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka valitulla ei olisi mitään suhteita, niin joskus vain on niin, että valinta ei osu parhaaseen. Olen tästä ennenkin kertonut, montakin kertaa, että pienellä paikkakunnalla valintoja meni monesti myös ristiin, kun saman koulutuksen käyneiden kanssa haettiin samoja määräaikaisia. Johonkin valittiin minut, johonkin toiseen opiskelukaveri. 

Kyllähän sellainen tyyppi on itse vähän tyhmä, joka ei ymmärrä, että työnantajat tekevät huonoja valintoja. Laiskoja, tyhmiä, epärehellisiä, näitä kaikkia on valittu. Vain näihin ryhmiin itse kuuluva voi väittää muuta.

Joskus olen sivusta seurannut kun työnantaja tekee valinnan määräaikaisista vakinaiseen, eikä aina voi ymmärtää. Pari valintaa oli outoja. Toisessa työntekijä itki, että hän tarvitsee paikan kun tuli avioero ja tarvitsee rahaa. Tuon syyn takia paremmat jäivät irti. Toisessa työnantaja valitsi kiukkuisen eukon, jota pelkäsi, pelkäsi reaktiota, jos tämä jää vielä määräaikaiseen. Tai oli jo kerran aikaisemmin pitänyt shown, kun häntä ei valittu. Hyvät koulutodistukset oli, oli nimittäin samoilla kursseillakin, mutta asiakaspalvelutaidot täysin nolla ja hommaan sisältyi asiakaspalvelua. Lisäksi syytti aina omista virheistään ketä tahansa muuta. 

Joskus olen myös jäänyt ilman paikkaa, mutta tuntenut valitun. Olisin todellakin pari kertaa ollut paljon parempi valinta. Sitten nämä keskustelupalstat, täällä osa työttömiä haukkuvista on täystomppeleita, eikä yhtään voi tajuta, kuka sellaisenkin on valinnut.

PS. en ole työtön. 

Vierailija
29/86 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo no minä elän ihan onnellisena tuilla koska oman alan töitä ei ole. En sovi mihinkä duuniin vaan persoonani ja taitojeni puolesta. Laitan aikani taiteen tekoon ja keksin omia tapoja saada rahaa tukien lomassa. Joskus sitä tulee joskus ei, eli siis tavallaan työllistän itseäni koska töitä ei vaan ole vaikka olen hakenut moniin eri paikkoihin. olen vasta päälle 20v ja ollut työttömänä melkein puoli vuotta kohta :D Olen opiskellut paljon ikääni nähden ja ollut ulkomaillakin mutta ketäpä tuo kiinnostaa että tässä on aktiivinen ja fiksu nuori nainen. En jaksa enään välittää, teen mitä teen ja jos saan työn niin hyvä. opiskelemaankin olen hakemassa. Ei me työttömät todellakaan mitään laiskoja olla, helpo niin on väittää jos on rahkeet opiskella ja työllistyä alalle jossa on pulaa tekijöistä mutta eivät kaikki sovi esim lääkärin saati lähihoitajan hommiin...tai että graafinen suunnittelija joutuu tienaamaan rahansa siivouksella...kiitos turhista tutkinnoista. Monissa alojen opiskelussa opettajat yrittävät peittää sitä totuutta ettei töitä oikeasti ole ainakin näin minun alallani kun nuorempana opiskelin ja luulin että työhön pääsy olisi ollut helppoa.  Tässä sitä ollaan kituutettu :'D Ja päälle vielä työssäkäyvien viha et "etkö sinä työtön nyt saa mitää aikaiseksi senkin laiskuri" no joo sori vaan ny sit ettei minua palkata. 

Vierailija
30/86 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaksi neuvoa:

1. PS-seudulta löytyy töitä. Muuta muutamaksi vuodeksi sinne.

Olen asunut 90-luvun Helsingissä, nyt ei ole varaa asua siellä ja miehellä on vakituinen virka täällä.

Ja tiedän kyllä oikeuteni palkkatukeen erittäin hyvin, olen ollut palkkatuella kaksi kertaa töissä, ne onkin ainoat työt joissa olen saanut kuukausipalkkaa eikä jotain provikkaa.

Ei, ei todellakaan löydy palkkatuen kanssakaan töitä kolmannelta sektoriltakaan.

Kun olin työtön joskus reilu 10 vuotta sitten ja olin lopettanut oman firmani kannattamattomana, hain töihin lähiön Saleen. En päässyt sinnekään vaikka on kaupallinen koulutus ja tosiaan se yrittäjätausta, joten osaisin pyörittää kyllä koko kauppaa täysin, ja työ olisi ollut vaan kassalla istumista ja vähän hyllyttämistä, eli työtä jonka apinakin oppii.

ap

Muutat vuodeksi esim. Riihimäelle; halpa vuokra-asunto sieltä. Vuoden työllisyyden jälkeen on paljon helpompi työllistyä omiin kotimaisemiin.

Ja ihan taatusti löytyy kolmannen sektorin paikka, kun 100% palkkatukioikeus täyttyy. Sinähän olet ilmainen työntekijä sen jälkeen. Yhteys vaan suoraan toimikaan ja selkeä visio siitä, mitä pystyisit tekemään.

Mitä harrastat/mitä vapaaehtoistyötä teet? Sitä kautta on toki helpompi saada töitä.

Vierailija
31/86 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa on usko mennyt jo ihan täysin. En saa työpaikkaa. Samalla itsetunto murenee ihan rippeiksi kun koko ajan tulee kielteisiä vastauksia. Usko omaan osaamiseen on miltei kadonnut ja nykyään jo pelottaa hakea mitään työpaikkaa. 

"Vasta" 1v 5kk työttömyyttä takana. Hirvittää, millaista on esim. vuoden päästä. Luultavasti en enää kehtaa liikkua edes ulkona kun olen yhteiskunnan elätti lopun ikääni. 

Vierailija
32/86 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyse oli kolmannen sektorin toimijoista, ei yrityksistä.

Niihin kolmannen sektorin helppoihin töihinkin on kova tunku. Olen joskus päässyt niihinkin haastatteluun asti.

ap

Vierailija
33/86 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea sitä työntekijääkin on valita. Me ollaan haastateltu juuri 10 ihmistä meille töihin ja niin erilaisia, mutta jokaisessa jotain hyvää. uskon että tämä työntekijä vedetään hatusta, jollakin käy tuuri :D

Vierailija
34/86 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla alallani olen huomannut sen, että paikan saa se, joka pyytää vähiten palkkaa, tai on vastavalmistunut eli ei tarvitse maksaa paljoa palkkaa. Ja työtönhän on syyllinen kaikkeen, tähänkin.

Vierailija
35/86 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osa työnantajista katsoo miinukseksi sen, jos hakija asuu jossain kauempana ja joutuu vaihtamaan paikkakuntaa. Ne ajattelee, että sille tulee kuitenkin koti-ikävä, se etsii koko ajan töitä kotipaikkakunnalta ja muuttaa heti tilaisuuden tullen. Työntekijältä vaaditaan muuttohalukkuutta ja sitoutumista, mutta työnantajat itse eivät sitä suosi.

No sanoin kyllä että olen haaveillut pääsystä takaisin kotiseuduille, olen asunutkin siinä viereisellä paikkakunnalla ja mulla on paikkakunnalla ja lähistöllä sukulaisia, olisi ollut lyhempi matka vanhempien ja sisarusten luo kuin täältä missä mulla ei ole sukua, olen tänne tullut miehen perässä ja mieskin haluaa muuttaa täältä pois jos vain mahdollista.

ap

Vierailija
36/86 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ottaa niitä duuneja, jotka ei ole ihan oman alaa. Se on aina parempi kuin ei mitään. Duunista toiseen pystyy siirtyä helpommin kuin työttömyydestä töihin. 

Ja kannattaa myös miettiä mille alalle kouluttautuu. 

Vierailija
37/86 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omalla alallani olen huomannut sen, että paikan saa se, joka pyytää vähiten palkkaa, tai on vastavalmistunut eli ei tarvitse maksaa paljoa palkkaa. Ja työtönhän on syyllinen kaikkeen, tähänkin.

Joo, minä en edes kysynyt palkkaa eikä sitä mulle kerrottu kuin että tessin mukaan, se toisin ei vielä kerro paljoa, vähän osviittaa. Ja musta tosiaan olisi saanut sen palkkatuen 8kk 40%.

ap

Vierailija
38/86 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa ottaa niitä duuneja, jotka ei ole ihan oman alaa. Se on aina parempi kuin ei mitään. Duunista toiseen pystyy siirtyä helpommin kuin työttömyydestä töihin. 

Ottaa???

Vierailija
39/86 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin. Kuten sanottu, kaikkea haen mitä kuvittelen pystyväni tekemään, haen myös niihin joihin vaaditaan koulutusta jota mulla ei ole jos mulla on kokemusta kuitenkin. Hain jopa haastemieheksi, mutta en päässyt edes haastatteluun. Valmistuin viimeisimpään ammattiin kun jäin työttömäksi, eli olin oppisopimuksella ja sen takia työ oli määräaikainen. Luulin kyllä että mut vakinaistettaisiin sen jälkeen mutta sitten kävikin niin että budjetti petti eikä sitä ole vieläkään saatu korjattua vaan toimintoja edelleen supistetaan.

ap

Vierailija
40/86 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta on kurjaa, että alatte "tietämään" ja ilkeilemään ap:lle. Kurja tilannehan tuo on, ap oli valmis muuttamaankin ja toiveet korkealle. Ap tarvitsee tsemppaamista eikä v**tuilua. Tsemppiä sinulle ap, toivotaan, että seuraava tärppää.

Jos ap olisi ollut paras, hänet olisi valittu. Se, että on omasta mielestään sopivin ei tarkoita sitä, että työnantaja olisi samaa mieltä. Jos verkostot ja suosittelijat puuttuvat, ei ehkä kannata etukäteen suunnitella noin pitkälle.