Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En taaskaan saanut työpaikkaa! Missä se kuuluisa työvoimapula on?!?

Vierailija
02.04.2019 |

Tein hakemusta tunteja koska työ oli kuin minulle tehty, se oli kyllä lähes 200km päässä kotoa, mutta silti olisin mennyt sinne heti töihin jos olisivat huolineet. Olisin omistautunut sille työlle täysin ja ollut hyvä siinä. Hakijoita oli 15 ja pääsin haastatteluun.
Viikkojen jännitys että miten käy, suunnitelmia valmiiksi... Ja sitten taas se sama suuri pettymys. Valitettavasti et tullut valituksi. Aina on joku toinen joka on vähän parempi kuin minä.
Mitä helvetin järkeä on hakea töitä kun on taas puolitoista vuotta ollut työttömänä ja ansiosidonnainenkin (pieni sekin) loppuu ja rahat ei riitä perheen elättämiseen?
Se nostattaa minussa suorastaan vihan että jotkut ihmiset sanovat että kun työttömät ei halua mennä töihin, että siitä se kiikastaa, työpaikkoja kyllä on. Kyllä niitä toki onkin, esim. lääkärin virkoja, mutta kun minä nyt en satu olemaan lääkäri. Minun vahvuuteni on täysin toisaalla, ihmisten auttamista toki sekin, mutta työpaikan pitää sopia minulle yhtä hyvin kuin minä työpaikalle. Työttömät on kuin eri muotoisia palikoita ja työpaikat on erimuotoisia reikiä, kaikki palikat ei käy kaikkiin reikiin, sen useimmat oppii jo lapsuuden leikeissä. Nyt niitä työttömiä syyllistetään siitä että miksi et osaa muotoutua aina sen muotoiseksi kun vastaantuleva reikä sattuu olemaan.
Työnhaku on tuolileikkiä jossa on vain yksi tuoli ja 20 ihmistä pyörii sen ympärillä kunnes musiikki loppuu.
Työnhaku on myös kuin parisuhteen etsimistä, kun joku josta sinä tykkäisit ei huolikaan sinua vaan jonkun toisen tulee paha mieli ja sydän särkyy ja menee aikaa toipua siitä että pystyy taas etsimään uutta. On vaikea pitää uskoa yllä että minullekin vielä sopiva löytyisi joka oikeasti haluaa juuri minut.

Kommentit (86)

Vierailija
1/86 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala juopoksi. Suosittelen lämpimästi. Ymmärrät kun olet muutaman vuosikymmenen työtön että alkoholi auttaa.

Vierailija
2/86 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja nekin paikat joita saa on määräaikaisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/86 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttua. Minulla tärppäsi vasta 48. hakemus. Nyt olen ollut töissä seitsemän kuukautta.

Tsemppiä!

Vierailija
4/86 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi neuvoa:

1. PS-seudulta löytyy töitä. Muuta muutamaksi vuodeksi sinne.

2. Olet oikeutettu palkkatukeen. Hae tieto työkkäristä ja ole yhteydessä johonkin kiinnostavaan oman alan kolmannen sektorin toimijaan. Saavat (puoli)ilmaisen työntekijän, joten aika varmasti työpaikka löytyy.

Vierailija
5/86 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Plaa plaa. Jos joku toinen on pätevämpi ja sopivampi kuin sinä, niin sit se vaan on niin. Ei siihen vaikuta sun oma kokemus soveltuvuudesta tai se, kuinka monta tuntia käytät hakemuksen tekoon.

Itellä on tällä hetkellä kiva työ, vaikkakin lähikaupungissa 60 km päässä kotoa, ja ajettavaa/julkisilla matkustamista tulee paljon. Olen ollut työttömänä elämässäni yhteensä ehkä 8 kuukautta, valmistuin ammattiin 2001. Aina työ ei ole ollut ihan omaa alaakaan, vaan olen tyytynyt huonommin palkattuihin/ ei ihan oman alan hommiin. Ja aina en kyllä koe omaksi ansioksi kaikkia töitä. On ollut sellaista, että joku on tiennyt minun olevan työtön ja vihjannut työntekijää kaipaavalle, joka on soittanut minulle ja sit saman tien tehty työsopimus -alalle jolle ei ihan tasan pätevyyttä ja koulutusta ole, mutta on kuullut hyvää minusta muuten. Monta hakemusta olen tehnyt ja haastatteluissa käynyt, saamatta työtä, mutta eipä ole tullut mieleen valittaa, että just niiden töiden saamattomuus on yhteiskunnan vika.

Vierailija
6/86 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todenäköisesti se omasta mielestäsi sinulle sopiva reikä oli sellainen, että työnantaja katsoi sinun olevan sopimaton. Luulet olevasi neliö, vaikka olet juuri ja juuri kolmio.

Työttömien ylisuuret odotukset ovat suurin syy siihen, että heitä ei omalle työpaikalle palkata.

Vierailija
7/86 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työvoimapula on vain tiettyjen alojen tietyissä tehtävissä. Ei kaikilla aloilla eikä kaikissa tehtävissä. Joko sellaisissa, joissa vaaditaan harvinaista erikoisosaamista, tai sellaisissa, joista ei makseta kunnollista palkkaa työmäärään nähden.  Jälkimmäisestä hyvän esimerkin voi katsoa Ylen Areenasta dokumentista Siivouspäivä

http://​​​​​​​https://areena.yle.fi/1-1724073

Ei kannata välittää niistä "työttömät ei halua mennä töihin" yms jutuista. 

Vierailija
8/86 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

fiktiota koko työvoimapula. 

Vierailija
9/86 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n kaltaisia kokemuksia täälläkin. Nyt olen lopultakin luovuttanut, elättäköön mies minut sitten. En jää mistään paitsi.

10/86 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä huoli, vauvatalkoot tuottaa lisää työntekijöitä <3

Vierailija
11/86 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala kotiäidiksi

Vierailija
12/86 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sitä pulaa olekaan kuin niistä 9h/pv työntekijöistä.

Vierailija
13/86 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todenäköisesti se omasta mielestäsi sinulle sopiva reikä oli sellainen, että työnantaja katsoi sinun olevan sopimaton. Luulet olevasi neliö, vaikka olet juuri ja juuri kolmio.

Työttömien ylisuuret odotukset ovat suurin syy siihen, että heitä ei omalle työpaikalle palkata.

Minusta on kurjaa, että alatte "tietämään" ja ilkeilemään ap:lle. Kurja tilannehan tuo on, ap oli valmis muuttamaankin ja toiveet korkealle. Ap tarvitsee tsemppaamista eikä v**tuilua. Tsemppiä sinulle ap, toivotaan, että seuraava tärppää.

Vierailija
14/86 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kuuluisa työvoimapula on jonkun statistikko säätelijän laatima mutulista ympäri Suomea. Se on sellaisten henkilöiden laatima ja laadituttama, jotka elävät ihan toisessa  todellisuudessa kuin realimaailma. Kultalusikat peräreijissä.

Vierailija
15/86 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäin työttömäksi, kun koko työmaa loppui. Olen ilmoittautunut työttömäksi työnhakijaksi ja vaikka mitä lippua ja lappua pitäny toimittaa. Tässä olen miettiny ja päättänyt nostaa kolmekymmentä vuotta säästämäni eläkerahat. Vedän työttömyyspaperit pois ja elän säästöillä sen minkä vielä jaksan elää.... Menny tämä maailman meno muutenkin ankeaksi. Muutaman vuoden päästä joutaa lähtä.

Vierailija
16/86 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ala juopoksi. Suosittelen lämpimästi. Ymmärrät kun olet muutaman vuosikymmenen työtön että alkoholi auttaa.

Minä olen ollut kolmella vuosikymmenellä työtön. Edellisen kerran kesti 5,5 vuotta päästä kolmeksi vuodeksi töihin. Alkoholi ei auta kun on perhe. Minä olen liki 30 vuotta sitten valmistunut ensimmäisen kerran ammattiin, ja suoraan kortistoon vuonna 1992, siitä se työttömän ura urkeni. Yhtään normaali työsuhdetta ei ole ollut, kaikki on olleet provisio, keikka jne. tyyppisiä tai sitten ihan vaan määräaikaisia palkkatuella. Ja yrittäjänäkin olen ollut muutaman vuoden ja siitä meni luottotiedot jäi ikuiset velat.

Ammatteja on nyt useampi. Mutta sekään ei riitä että töihin pääsisi.

ap

Vierailija
17/86 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja nekin paikat joita saa on määräaikaisia.

Joo, tämäkin paikka oli 3 vuoden määräaikainen pesti jota hain, hanke. En edes osaa kuvitella että saisi vakituisen työn joskus, vaikka eläkkeeseen on vielä yli 20 vuotta.

ap

Vierailija
18/86 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Plaa plaa. Jos joku toinen on pätevämpi ja sopivampi kuin sinä, niin sit se vaan on niin. Ei siihen vaikuta sun oma kokemus soveltuvuudesta tai se, kuinka monta tuntia käytät hakemuksen tekoon.

Itellä on tällä hetkellä kiva työ, vaikkakin lähikaupungissa 60 km päässä kotoa, ja ajettavaa/julkisilla matkustamista tulee paljon. Olen ollut työttömänä elämässäni yhteensä ehkä 8 kuukautta, valmistuin ammattiin 2001. Aina työ ei ole ollut ihan omaa alaakaan, vaan olen tyytynyt huonommin palkattuihin/ ei ihan oman alan hommiin. Ja aina en kyllä koe omaksi ansioksi kaikkia töitä. On ollut sellaista, että joku on tiennyt minun olevan työtön ja vihjannut työntekijää kaipaavalle, joka on soittanut minulle ja sit saman tien tehty työsopimus -alalle jolle ei ihan tasan pätevyyttä ja koulutusta ole, mutta on kuullut hyvää minusta muuten. Monta hakemusta olen tehnyt ja haastatteluissa käynyt, saamatta työtä, mutta eipä ole tullut mieleen valittaa, että just niiden töiden saamattomuus on yhteiskunnan vika.

Anteeksi kun puutun noihin sanoihin pätevämpi ja sopivampi! Se henkilö joka joka valitaan työtehtävään, voi olla työpaikan pomon harrastuskaveri, sukulainen tai muu tuttu. Moni oikeasti pätevämpi ja sopivampi karsiutuu pois, koska ei satu olemaan se pomon harrastuskaveri, sukulainen tai muu tuttu! Mä olen huomannut että paljon sopivampia ja parempiakin on työttömänä kuin mitä monilla aloilla on työntekijöinä.

Vierailija
19/86 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaksi neuvoa:

1. PS-seudulta löytyy töitä. Muuta muutamaksi vuodeksi sinne.

2. Olet oikeutettu palkkatukeen. Hae tieto työkkäristä ja ole yhteydessä johonkin kiinnostavaan oman alan kolmannen sektorin toimijaan. Saavat (puoli)ilmaisen työntekijän, joten aika varmasti työpaikka löytyy.

Olen asunut 90-luvun Helsingissä, nyt ei ole varaa asua siellä ja miehellä on vakituinen virka täällä.

Ja tiedän kyllä oikeuteni palkkatukeen erittäin hyvin, olen ollut palkkatuella kaksi kertaa töissä, ne onkin ainoat työt joissa olen saanut kuukausipalkkaa eikä jotain provikkaa.

Ei, ei todellakaan löydy palkkatuen kanssakaan töitä kolmannelta sektoriltakaan.

Kun olin työtön joskus reilu 10 vuotta sitten ja olin lopettanut oman firmani kannattamattomana, hain töihin lähiön Saleen. En päässyt sinnekään vaikka on kaupallinen koulutus ja tosiaan se yrittäjätausta, joten osaisin pyörittää kyllä koko kauppaa täysin, ja työ olisi ollut vaan kassalla istumista ja vähän hyllyttämistä, eli työtä jonka apinakin oppii.

ap

Vierailija
20/86 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

pula on korkeasti koulutetuista joilla 20v kokemusta ja ovat alle 25v ja ilomielin tekevät 800e/kk maksavaa duunia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi yhdeksän