Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

8v kutsui synttärijuhlilleen 10 kaveria. Pyysin ilmoittamaan mahdollisista allergioista. Tällainen lista tuli -->

Vierailija
02.04.2019 |

Ilmoittautumisjärjestyksessä:

Lapsi 1: Gluteeniton ruokavalio. Allergiat: herne- ja papukasvit, sitrushedelmät, raa'at juurekset, tuoreet ja kuivatut yrtit, johanneksenleipäpuu, suklaa ja hunaja.

Lapsi 2: Laktoositon

Lapsi 3: Vähälaktoosinen, ei lihaa

Lapsi 4: Vegaani

Lapsi 5: Allergiat: Kala, äyriäiset, nilviäiset, pähkinät (pahimmin manteli ja kookos), sitrushedelmät, sipuli

Lapsi 6: Ei allergioita

Lapsi 7: Gluteenito, laktoositon, ei näkyvää sipulia

Lapsi 8: Ei allergioita

Lapsi 9: Asunnossa ei saa olla kalaa, sitrushedelmiä tai pähkinöitä - saa reaktioita, jos huonetilassa on näitä

Lapsi 10: Kasvisruokavalio

Ollaan asuttu Saksassa viisi vuotta ja muutettiin takaisin Suomeen viime syksynä. Ensimmäiset kaverisynttärit siis edessä. Onko tämä ihan normaalia Suomessa? Saksassa KUKAAN ei ollut allerginen millekään! Ruokavalioita oli juu, mutta niistäkin joustettiin aina synttäreillä. Ihan nekin, jotka olivat vegaaneja muuten, niin saivat syödä nakkeja synttäreillä.

Kommentit (562)

Vierailija
121/562 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just katsoin teinin kroppaa, koska se oli täynnä karmean näköistä ihottumaa. Tekisi mieli lähettää kuva. Jalat, reidet selkä, käsivarret mutta ei kasvot. Se ihottumakin voi olla hankala. Ei se ole pikkujuttu. Hänellä se tulee, koska tuossa iässä on vaikea välttää kokonasn maitoa ja kananmunaa.

Glyfosaatti vaikuttaa suolistoon ja meillä syödään ruoka-aineissa aineita joiden kasvatukseen tuota on käytetty.

Olimme Tsernobylin laskeutuminen kohde. Se vaikuttaa monta sukupolvea.
Olemme sisäsiittoisia. Sekin vaikuttaa moneen. Yms. Voi olla vaikka mitä syitä. Harva välittää allergioista, jos oireet eivät häiritse elämää. Meillä päiväkotikin huomasi, kun lapsella oli altistuskokeilu.

Siis mitä? Me ei ainakaan olla sisäsiittoisia. Johtuuko teidän allergiat sisäsiittoisuudesta :D?

Vierailija
122/562 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

8-vuotiaalla oli viimeksi 12 kaveria juhlimassa. Laktoosi-intoleranssi oli kahdella, muuta ei porukassa. Omalla lapsellani pähkinäallergia, ja reagoi myös palmuöljylle.

Tarjottiin limpparia, laktoositon täytekakku, popcorneja, sipsejä, juusto-lihapulla-viinirypäletikkuja ja makeana versiona hedelmä-marjatikkuja, vähän karkkia ja keksejä.

Ajattelin kylmästi että ne syö jotka syö. Kaikki ei tykkää kaikesta, mutta pääasia on että jokaiselle on jotakin. Ihan kaikkia "en tykkää mieltymyksiä ei välttämättä voi huomioida, mutta allergiat totta kai huomioin.

Lihaton ruokavalio voi liittyä myös esim. reuman tai muun sairauden hoitoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/562 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän nuo kala, sitrushedelmät, pähkinät tms sekä kasvisruokailijat ja jos todella tarvitsee niin ilman muuta gluteeniton ja laktoositon on ok.

Mutta luulen että nuo raa’at juurekset, näkyvä sipuli yms. jutut on jo näitä ”lapsi ei tykkää” -tyyppisiä allergioita. Ihan hyvin voit laittaa porkkanaa ja kurkkua tarjolle. En ole koskaan kuullut että olisi nimenomaan raaoille juureksille allerginen.

Oma lapseni on allerginen ainakin sellerille, porkkanalle ja koivun siitepölylle. Kyseessä ns. ristiallergia

Tarkoitin että nimenomaan että on raa’oille kasviksille. Tuskin se allergia lakkaa kun kasvis kypsytetään :D tai sipuliallerigia on vain kun sipuli on näkyvissä.

Vierailija
124/562 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvistikkuja, siemennäkkäriä +laktoositon dippi

Jäätelökakku (linna tai juna, lohkottu ja koottu jäätelökuutioista)

Popcornia

Sipsiä

Karkkia

Lehtikaalisipsiä

Vaahtokarkkikakku (200g soseutettuja marjoja, 2dl nestettä ja 200g sulatettua vaahtokarkkia, pohja gluteiinittomista kekseistä)

Tässä nyt mitä nopeasti tuli mieleen...

Vierailija
125/562 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän vegelapset (5v ja 8v) tietää kyllä aika hyvin mitkä karkit sisältää liivatetta ja mitkä ei ja jättää ne väliin. Mm. Niissä aina synttäreillä tarjottavissa vaahtokarkeissa sitä on. :)

Persulimamman tuttavapiirin synttärikutsuillakin tarjoillaan muka ei vegaanisia liivatteellisia vaahtokarkkeja . Vaalityö jatkuu :)

Vierailija
126/562 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän nuo kala, sitrushedelmät, pähkinät tms sekä kasvisruokailijat ja jos todella tarvitsee niin ilman muuta gluteeniton ja laktoositon on ok.

Mutta luulen että nuo raa’at juurekset, näkyvä sipuli yms. jutut on jo näitä ”lapsi ei tykkää” -tyyppisiä allergioita. Ihan hyvin voit laittaa porkkanaa ja kurkkua tarjolle. En ole koskaan kuullut että olisi nimenomaan raaoille juureksille allerginen.

Oma lapseni on allerginen ainakin sellerille, porkkanalle ja koivun siitepölylle. Kyseessä ns. ristiallergia

Tarkoitin että nimenomaan että on raa’oille kasviksille. Tuskin se allergia lakkaa kun kasvis kypsytetään :D tai sipuliallerigia on vain kun sipuli on näkyvissä.

Kylläpä lakkaa. Monesti kyseessä on siitepölyallergia ja siihen liittyvä joihinkin kasviksiin kuten porkkana, omena, herne jne liittyvä ristiallergia. Ongelmaa ei ole kypsennettyjen kasvisten kanssa vaan ainoastaan raakojen. 

Vierailija
127/562 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan yksinkertaista.

Gluteeniton ja laktoositon, pähkinätön, sitrukseton ja sipuliton menyy. Kaikille sama.

- Kaikki gluteenittomat eivät ole keliaakikkoja, mutta saavat vaivoja viljoista ja kokevat voivansa paremmin ilman, niin mikäpä siinä. Laitan mielelläni herkkuja, joista kukaan ei tule kipeäksi vaan kaikki voivat huoletta syödä.

Vierailija
128/562 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä taas en ymmärrä, miksi toisten ihmisten ruokarajoitteet ärsyttävät niin paljon. Ymmärrän jonkun "näkyvän sipulin" tmv. selkeän nirsoilun - en kehtaisi itse tuollaista edes mainita - mutta rajoituksille on oikeasti paljon muitakin perusteltuja syitä kuin varsinaiset allergiat.

Mulla ei itselläni ole allergian allergiaa, mutta syön erittäin rajoittuneesti ja kasvispainotteisesti ruokatorven refluksisairauden takia. Kysyttäessä rajoituksista kerron omani, useammin mielummin valitsen vähin äänin itselleni sopivat tuotteet - enkä vähiten siksi, että saan aina joltakulta hitaita katseita tai porot nokkaan, kun ruokavalioni ei tyydytä. Pääsääntöisesti en voi syödä esim. maitotuotteita, punaista lihaa, paprikaa, vehnää, ruista, sokerialkoholeja. Jos on "hyvä kausi", pienet määrät saattavat onnistua - mutta jos olenkin jo samana päivänä esim. syönyt palan vehnäleipää, en samana päivänä enää voi syödä sitä lisää. Tai voin, mutta tulen aivan helvetin kipeäksi ja kipuilu saattaa kestää monta päivää ja/tai laukaista pitemmän "huonon kauden". En todellakaan ota vapaaehtoisia riskejä, vaikka se ärsyttäisi ketä.

Moni erityisruokavaliolla oleva on sillä siksi, että jokin ruoassa aiheuttaa tai epäillään aiheuttavan huonoa oloa/kipua/vatsaoireita. Moni ruoansulatuskanavan vaiva on myös sellainen, että kausittain joku tuote voi olla ihan fine, kun taas hetken päästä ei olekaan. Vituttaa kuunnella, kuinka terveet ruikuttaa, että keksittyjä on, kun ei ole allergiaa ja kyllä se vaan viime viikolla söi palan pullaa. Avartakaa vähän maailmankatsomustanne.

Ei kai ketään toisten ruokarajoitteet ärsytä vaan se että joutuvat näkemään vaivaa esim. juhlia järjestäessä. Minulle on ihan sama jos Pirkko syö kotonaan vain luomu-makaronia, persiljaa ja kananugetteja. Ja on allerginen avokadoille, persikoille ja kananmunille. Jos Pirkko kutsutaan juhliin ja Pirkko listaa allergiansa ja juhliin saapuessa huitoo naamaansa sen avokado-persikka-kananmuna-piirakan, niin kyllä minua v*tuttaa koska olen nähnyt turhaa vaivaa Pirkon vuoksi.

Miksi sinun sairautesi/"sairautesi" pitäisi olla muiden ongelma? Jos olet todella herkkä, niin eikä sinun kannattaisi vain varata omat eväät tilaisuuksiin joihin menet. Vai koetko että olet niin tärkeä että juhlien järjestäjän pitäisi perehtyä spesiaaliin, ajoittain vaihtuvaan ruokavalioosi?

Ei tässä ketjussa ole haukuttu oikeasti allergisia tai niitä, jotka vain jättävät heille sopimattomat tuotteet syömättä, vaan niitä jotka keksivät allergioita mielensä mukaan ja yrittävät tyrkyttää aina niitä silloisen ruokatrendinsä kieltämiä aineita allergioina.

Jos olisit vetänyt happea ennenkuin sekoat, olisit huomannut, että juuri niin minä teen - kysyttäessä kerron valikoidusti, mielummin kuitenkin vain valitsen vähin äänin itselleni sopivat. Sinunkaltaisesi ihmiset ovat siihen juurisyy.

Se, että nimität sairauttani "sairaudeksi" kertoo sinusta vain sen, ettet tiedä ruoansulatuskanavan sairauksien luonteesta mitään. Juuri tuo väheksyvä suhtautuminen on se, mitä minä viestilläni kritisoin. Sinulle tämä on "sairaus", minulle vittumaista päivittäistä räpiköintiä, jonka vaihtaisin koska tahansa terveen kanssa päikseen. Tässä ketjussa oli muutama kannanotto, jossa nimenomaan ärsyynnyttiin siitä, että ihmisillä on niin paljon rajoitteita, vähätellään ja epäillään. Kommentoin siihen, en muuhun.

Siitä olemme nimittäin täysin samaa mieltä, että turha vaivannäkö vituttaa ja saakin vituttaa. Se on töykeää käytöstä, jos ilmoitetaan rajoitteesta, mutta kuitenkin porsastellaan samaa kuin muutkin.

Vierailija
129/562 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen laktoosi-intolerantikko, kasvissyöjä, allerginen mansikoille, kiiville, omenalle, päärynälle ja raa'alle perunalle (voin syödä perunaa, mutten kuoria ilman käsineitä). 

Saan pahoja oireita laktoosista (vatsalaukku turpoaa kaasusta niin, että näytän raskaana olevalta), mansikat ja muut kirvelevät suussa ja omena turvottaa kurkun umpeen.

En ole koskaan sanonut olevani allerginen edes kysyttäessä, koska voin hyvin olla syömättäkin, jos mitään tarjottavaa ei löydy. Kuka menee ylipäätään juhliin nälkäisenä syömään?

Vierailija
130/562 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin Gluteeniton aina kun voi mutta en kuole jos joskus saan gluteenipitoista esim ruisleipää, vehnä pahempi. Ehkä lapsi on voinut kokeilumielessä ottaa vehnälätyn mutta todettu että parempi on syödä gluteenitonta. Tuskin kukaan vasiten valitsee näin hankalan "ideologian"....

Vierailija
131/562 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tuo sipuli on ihan totta että jos se on ns piilotettu ruokaan eikä tule oireita niin kyse on enemmän ettei tykkää sipulista. Mutta kypsytetystä kasviksesta irtoo allergeenja jolloin ne eivät välttämättä aiheuta reaktiota.

Vierailija
132/562 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on provo. Ei voi olla todellista tollanen lista!

Vierailija
133/562 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai kauhee. Mulla on 3 lasta, vanhin 10v, olen järjestänyt nyt 9 kaverijuhlat ja muistaakseni yksi pähkinäallergia on tullut vastaan. Vaikka olemme usein kutsuneet koko pk-ryhmän/koululuokan tai ainakin paljon kavereita. Saanko mielenkiinnosta kysyä teidän aluetta (suunnilleen)?

Minäkin veikkaan, että nyt on aika lailla itse kehitelty listaus ja siihen vielä ulkomailla kaikki on paremmin -kortti mukaan provosoimaan. Tylsää... Hieman enemmän yritystä ap ja muut mammat!!

Ei välttämättä. Multa koulun keittäjä kysyi allergiat ja sanoin, että ei ole. Ihmetteli sitä sitten. Kaveri kirjoitti vieressä pitkää listaa.

Vierailija
134/562 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki nämä laktoosi-intolerantit sietävät maitoa jopa melko paljon. Tästä on lääkärien tutkimuksia.

Vierailija
135/562 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ois vaikka sorbetti-kakku? Siis sellainen mehujää-tyyppinen? Lapset saisi itse sen tehdä ja koristella. Vegaaneille siihen oma tuutti "torniksi"? (Nonparelleja...ym härpäkkeitä tigeristä tms.)

Keksit tekisin ihan tavalliset ja lisäksi gluteenitonta

Karkit hommasin vegaanisina (irtonameissa on ilmoitettu)

Poppareita, sipsejä, hedelmiä (viinirypäleitä, vesimelonia lohkoina...)

Vierailija
136/562 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen laktoosi-intolerantikko, kasvissyöjä, allerginen mansikoille, kiiville, omenalle, päärynälle ja raa'alle perunalle (voin syödä perunaa, mutten kuoria ilman käsineitä). 

Saan pahoja oireita laktoosista (vatsalaukku turpoaa kaasusta niin, että näytän raskaana olevalta), mansikat ja muut kirvelevät suussa ja omena turvottaa kurkun umpeen.

En ole koskaan sanonut olevani allerginen edes kysyttäessä, koska voin hyvin olla syömättäkin, jos mitään tarjottavaa ei löydy. Kuka menee ylipäätään juhliin nälkäisenä syömään?

Sä oletkin ollut pienestä pitäen vahva luonne, joka ei ole taipunut kaverisynttäreillä juhlien järjestäjän "ota nyt edes vähän" -tuputuksiin. Moni 8-vuotias on kuitenkin aika ristiriitaisessa tilanteessa, jos on kaverin synttäreillä ja kaverin äiti alkaa tuputtamaan tarjottavia, mutta niistä mitään ei voi syödä. Nirppanokan ja epäkohteliaan lapsen leimanhan lapsi siitä saa. 

Vierailija
137/562 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä esim. porkkana ja kurkku ovat yleisiä allergeenejä.

Vierailija
138/562 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

raa'at juurekset, siis mitä ihmettä? kaikki juurekset??

kuulostaa näiltä "allergioilta" että lapsi ei suostu syömään jotain niin sitä ei sitten saa edes tarjota

Itse olen allerginen raa'alle porkkanalle ja omenalle. Huuleni turpoavat ja kurkkua kutittaa mahottomasti. Mutta esim keitetyille porkkanoille en ole allerginen tai voin syödä kyllä omenakakkua ilman reaktiota. 

Vierailija
139/562 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki nää järjettömät allergiat johtuu mm lisääntyneistä rokotuksista. Elimistö ei kestä, suolisto menee sököksi.

Vierailija
140/562 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on allerginen, niin sitten on. Voithan nyt ilmoittaa, että ne allergiset lapset eivät olekaan tervetulleita.

Vaihtoehtoisesti jätät allergiat huomioimatta ja tenavat päätyvät teho-osastolle.

Saksalaisen vegaaniperheen lapsi ei muuten takuulla saa syödä lihatuotteita.

Suomalaisen vegaaniperheen voi? En tiennytkään että eri maiden vegaaneilla on eri säännöt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kolme