Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

8v kutsui synttärijuhlilleen 10 kaveria. Pyysin ilmoittamaan mahdollisista allergioista. Tällainen lista tuli -->

Vierailija
02.04.2019 |

Ilmoittautumisjärjestyksessä:

Lapsi 1: Gluteeniton ruokavalio. Allergiat: herne- ja papukasvit, sitrushedelmät, raa'at juurekset, tuoreet ja kuivatut yrtit, johanneksenleipäpuu, suklaa ja hunaja.

Lapsi 2: Laktoositon

Lapsi 3: Vähälaktoosinen, ei lihaa

Lapsi 4: Vegaani

Lapsi 5: Allergiat: Kala, äyriäiset, nilviäiset, pähkinät (pahimmin manteli ja kookos), sitrushedelmät, sipuli

Lapsi 6: Ei allergioita

Lapsi 7: Gluteenito, laktoositon, ei näkyvää sipulia

Lapsi 8: Ei allergioita

Lapsi 9: Asunnossa ei saa olla kalaa, sitrushedelmiä tai pähkinöitä - saa reaktioita, jos huonetilassa on näitä

Lapsi 10: Kasvisruokavalio

Ollaan asuttu Saksassa viisi vuotta ja muutettiin takaisin Suomeen viime syksynä. Ensimmäiset kaverisynttärit siis edessä. Onko tämä ihan normaalia Suomessa? Saksassa KUKAAN ei ollut allerginen millekään! Ruokavalioita oli juu, mutta niistäkin joustettiin aina synttäreillä. Ihan nekin, jotka olivat vegaaneja muuten, niin saivat syödä nakkeja synttäreillä.

Kommentit (562)

Vierailija
101/562 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just katsoin teinin kroppaa, koska se oli täynnä karmean näköistä ihottumaa. Tekisi mieli lähettää kuva. Jalat, reidet selkä, käsivarret mutta ei kasvot. Se ihottumakin voi olla hankala. Ei se ole pikkujuttu. Hänellä se tulee, koska tuossa iässä on vaikea välttää kokonasn maitoa ja kananmunaa.

Glyfosaatti vaikuttaa suolistoon ja meillä syödään ruoka-aineissa aineita joiden kasvatukseen tuota on käytetty.

Olimme Tsernobylin laskeutuminen kohde. Se vaikuttaa monta sukupolvea.

Olemme sisäsiittoisia. Sekin vaikuttaa moneen. Yms. Voi olla vaikka mitä syitä. Harva välittää allergioista, jos oireet eivät häiritse elämää. Meillä päiväkotikin huomasi, kun lapsella oli altistuskokeilu.

Vierailija
102/562 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oudoin allergia joka minulle on tullut vastaan on mustapippuriallergia, henkilö ei voinut syödä työpaikkaruokalassa sen takia.

Oli sitten omat eväät.

Mustapippuria taitaa olla aika monessa ruuassa mausteena.

En enää muista mitä oireita sai, tai kertoiko oireistaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/562 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näkyvän sipulin allergia? :D

Se voi olla vitsi, koska lapsi ei tykkää sipulista. Aika moni lapsi yökkii, kun näkee sipulia.

Mutta joissakin ruoka-aineissa proteiini muuttuu myös ilman kanssa. Silloin siihen voi reagoida eritavalla kuin vaikka pasteijat sisällä olevaan.

Onkohan kysymys ruokavaliosta esitetty niin, että kaikki ovat kertonert mistä lapsi ei tykkää.

Sisaruksella oli nuorena tällainen "näkyvän sipulin" syömäeste. Se oli tietty täysin korvien välissä ja hyvin piilotetut sipulit esim. lihapullissa meni kuin tyhjää vaan mutta paistettu sipuli ei kelvannut irrallaan mitenkään eikä mikään ruoka mistä tuo tiesi että siinä on sipulia.

Vierailija
104/562 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä lapsen tarhakaverin äiti suuttui kun lapselle varattu vegaaniruokavalio oli salaattia ja kaupan valmiskasvispiirakoita ja joku valmiina ostettu leivos kun muille oli varattu itsetehtyjä. Olisi ilmeisesti pitänyt tämän yhden mukaan suunnitella synttärit joilla oli myös kahdeksan muuta lasta.

Mistä hän sen niin tarkkaan tiesi mitä teillä oli kullekin lapselle tarjottu?

Meillä oli tarhaikäisten synttäreillä aina vanhempi mukana.

Vierailija
105/562 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

5 vuotias vegaani? Älkää nyt viitsikö. Tuskin tuon ikäinen osaa selittää mikä se on saati sitten miksi, siis muuten kuin äidin aivopesun tarjoamilla termeillä.

Toinen on sitten se että kasvavan lapsen fyysiseen kehitykseen vaikutetaan täysin turhilla ideologioilla. 

Lapsen ruokavalio on tavallisesti sama kuin vanhemmilla + tietty allergiat otetaan lisäksi huomioon. Lapsi elää muutenkin vanhempien elämäntavan, ideologioiden ja uskontojen mukaan. Näin on kaikkialla maailmassa, jokaisessa perheessä, oli uskonto tai ruokavalio ja elämänkatsomus mikä tahansa.

On kuitenkin itsekeskeistä ja pöljää ilmoittaa rajoitteista, joita ei kuitenkaan vanhempansakaan noudata ja ovat vain jotakin erityistoivomuksia. (Esim tuo gluteeniton, jolle äitinsä kuitenkin tarjoili tavallista kakkua...tms. Tai ilmoittaa olevan vegaani, muttei kuitenkaa ole - vaan esim. tavallisesti vain suosii vegaanisia vaihtoehtoja)

Oikeasti kasvissyöjäperheen lapselle ei niitä nakkeja kuitenkaan tarvi tarjoilla. On aika iso ero syödä kuollutta ruumista tai sitten ei. Siinä harva haluaa tehdä poikkeuksia. (Ehkäpä näille "muotivegaaneille" se nakkien syönti silloin tällöin ei olekaan ongelma?!) Kasvaessaan isommaksi, voi sitten itse valita uskontonsa ja katsomuksensa ja poiketa vanhempien linjasta muissakin asioissa. valita itse. Lapsen ollessa pieni, vanhempi päättää. Ei kaverin vanhemmat tai muut.

Allergiat pitää tietenkin ottaa myös vakavasti. Nirsoilu ja häilyvät toiveet on eri asia.

vrt. Myöskään Suomessa lihaan syövien kulttuurissa ei esim. syödä koiraa tai kissaa. Joidenkin muiden lihaa syövien kulttuurissa/uskonnossa ei syödä sikaa. Haluasitko että lapsellesi tarjoiltaisiin koiraa tai kissaa lautasella? Naminami hyvää synttäriä. Ero ei tässä ole toki niin iso verrattuna siihen, syökö ylipäätään kuolleita vai ei kuin että minkä lajin ruumiita syö.

Vierailija
106/562 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olimme Tsernobylin laskeutuminen kohde. Se vaikuttaa monta sukupolvea.
Olemme sisäsiittoisia. Sekin vaikuttaa moneen. Yms. Voi olla vaikka mitä syitä. Harva välittää allergioista, jos oireet eivät häiritse elämää. Meillä päiväkotikin huomasi, kun lapsella oli altistuskokeilu.

Siis puhutko nyt kantasuomalaisista :)

Länsi- ja itä-suomalaisten geenit eroavat geenitutkijoiden mukaan toisistaan enemmän kuin esimerkiksi saksalaisten ja ranskalaisten. Tuo sisäsiittoisuus on ihan muiden maiden (ja kulttuurien ongelma)

Vierailija
107/562 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa aikamoinen lista, liekö tottakaan... Meillä ainoa rajoitus viime synttäreillä oli yksi lapsi, joka ei saanut syödä sianlihaa. Muuten kenelläkään 8 hengen joukosta ei ollut rajoituksia.

Vierailija
108/562 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Panet tarjolle mitä haluat. Vieraat puolestaan syövät mitä haluavat. Problem solved.

Vierailija
109/562 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mehujäät jokaiselle kouraan.

Vierailija
110/562 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ihan nekin jotka olivat vegaaneja saivat syödä nakkeja synttäreillä." 😂

Mikä vegaani se sellainen on ja mikä pointti? Kenen mieliksi syö ja miksi?

Ja allergioista pitäisi varmaan myös joustaa?

Pohjoismaissa on allergiat ja suolistovaivat ihan huipussaan mutta Saksasta löytyy enemmän vegaaneja kuin täältä. Allergioista taas tyypillistä että allergisoitunut monella.

Meillä lasten synttärit leivotaan kaikki laktoosittomina ja gluteenittomina. Sitten jos on maidoton tai vegaani niin heille on omat.

Omalla lapsella niin vakavat allergiat että joko ei osallistu ollenkaan tai on omat eväät. Tuo on täälläkin ilmiö että ihminen jolla ei itsellä ole allergioita, ei ota noita tosissaan. Koulussa onneksi onnistuu hyvin ruokailut eikä tarvitse pelätä.

Vierailija
111/562 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei nyt ihan tavallista kuitenkaan :D 

Meillä on ollut lukuisia lastenkemuja, ja korkeintaan 1/10 lapsesta on ollut allerginen. 

Vierailija
112/562 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai lapset ovat vanhempien vuoksi vegaaneja tai kasvissyöjiä tms. Mutta toimii myös toisinpäin vai kysyitkö sinä lapseltasi ennen kuin aloitit syöttämään lihaa, että haluaako syödä kuolleita eläimiä, jotka on hänen vuokseen tapettu?

Vierailija
113/562 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidä nyyttikestit! Ei ole kohtuullista, että joudut jokaikiselle nirppanokalle tekemään omat pöperöt. Laitat normaaleille normaalit tarjoilut ja ruokavam mai set syökööt eväitään. Helppoa ku heinänteko. Toisaalta sääliksi käy lapsia, vanhemmilta ne oppivat nirsoilut ja toistavat heidän ongelmallista ruokakäyttäytymistään.

Vierailija
114/562 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä taas en ymmärrä, miksi toisten ihmisten ruokarajoitteet ärsyttävät niin paljon. Ymmärrän jonkun "näkyvän sipulin" tmv. selkeän nirsoilun - en kehtaisi itse tuollaista edes mainita - mutta rajoituksille on oikeasti paljon muitakin perusteltuja syitä kuin varsinaiset allergiat.

Mulla ei itselläni ole allergian allergiaa, mutta syön erittäin rajoittuneesti ja kasvispainotteisesti ruokatorven refluksisairauden takia. Kysyttäessä rajoituksista kerron omani, useammin mielummin valitsen vähin äänin itselleni sopivat tuotteet - enkä vähiten siksi, että saan aina joltakulta hitaita katseita tai porot nokkaan, kun ruokavalioni ei tyydytä. Pääsääntöisesti en voi syödä esim. maitotuotteita, punaista lihaa, paprikaa, vehnää, ruista, sokerialkoholeja. Jos on "hyvä kausi", pienet määrät saattavat onnistua - mutta jos olenkin jo samana päivänä esim. syönyt palan vehnäleipää, en samana päivänä enää voi syödä sitä lisää. Tai voin, mutta tulen aivan helvetin kipeäksi ja kipuilu saattaa kestää monta päivää ja/tai laukaista pitemmän "huonon kauden". En todellakaan ota vapaaehtoisia riskejä, vaikka se ärsyttäisi ketä.

Moni erityisruokavaliolla oleva on sillä siksi, että jokin ruoassa aiheuttaa tai epäillään aiheuttavan huonoa oloa/kipua/vatsaoireita. Moni ruoansulatuskanavan vaiva on myös sellainen, että kausittain joku tuote voi olla ihan fine, kun taas hetken päästä ei olekaan. Vituttaa kuunnella, kuinka terveet ruikuttaa, että keksittyjä on, kun ei ole allergiaa ja kyllä se vaan viime viikolla söi palan pullaa. Avartakaa vähän maailmankatsomustanne.

Ei kai ketään toisten ruokarajoitteet ärsytä vaan se että joutuvat näkemään vaivaa esim. juhlia järjestäessä. Minulle on ihan sama jos Pirkko syö kotonaan vain luomu-makaronia, persiljaa ja kananugetteja. Ja on allerginen avokadoille, persikoille ja kananmunille. Jos Pirkko kutsutaan juhliin ja Pirkko listaa allergiansa ja juhliin saapuessa huitoo naamaansa sen avokado-persikka-kananmuna-piirakan, niin kyllä minua v*tuttaa koska olen nähnyt turhaa vaivaa Pirkon vuoksi.

Miksi sinun sairautesi/"sairautesi" pitäisi olla muiden ongelma? Jos olet todella herkkä, niin eikä sinun kannattaisi vain varata omat eväät tilaisuuksiin joihin menet. Vai koetko että olet niin tärkeä että juhlien järjestäjän pitäisi perehtyä spesiaaliin, ajoittain vaihtuvaan ruokavalioosi?

Ei tässä ketjussa ole haukuttu oikeasti allergisia tai niitä, jotka vain jättävät heille sopimattomat tuotteet syömättä, vaan niitä jotka keksivät allergioita mielensä mukaan ja yrittävät tyrkyttää aina niitä silloisen ruokatrendinsä kieltämiä aineita allergioina.

Jos olisit vetänyt happea ennenkuin sekoat, olisit huomannut, että juuri niin minä teen - kysyttäessä kerron valikoidusti, mielummin kuitenkin vain valitsen vähin äänin itselleni sopivat. Sinunkaltaisesi ihmiset ovat siihen juurisyy.

Se, että nimität sairauttani "sairaudeksi" kertoo sinusta vain sen, ettet tiedä ruoansulatuskanavan sairauksien luonteesta mitään. Juuri tuo väheksyvä suhtautuminen on se, mitä minä viestilläni kritisoin. Sinulle tämä on "sairaus", minulle vittumaista päivittäistä räpiköintiä, jonka vaihtaisin koska tahansa terveen kanssa päikseen. Tässä ketjussa oli muutama kannanotto, jossa nimenomaan ärsyynnyttiin siitä, että ihmisillä on niin paljon rajoitteita, vähätellään ja epäillään. Kommentoin siihen, en muuhun.

Siitä olemme nimittäin täysin samaa mieltä, että turha vaivannäkö vituttaa ja saakin vituttaa. Se on töykeää käytöstä, jos ilmoitetaan rajoitteesta, mutta kuitenkin porsastellaan samaa kuin muutkin.

Vierailija
115/562 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän vegelapset (5v ja 8v) tietää kyllä aika hyvin mitkä karkit sisältää liivatetta ja mitkä ei ja jättää ne väliin. Mm. Niissä aina synttäreillä tarjottavissa vaahtokarkeissa sitä on. :)

Vierailija
116/562 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankala juttu, mutta itse kutsussa pyysit ilmoittamaan mahdolliset allergiat. Ja sitten kutsuttujen vanhemmat ilmoittivat ne. Suomessa tuollaiseen pyyntöön kerrotaan myös muut erikoisruokavaliot kuin vain allergiat. Esimerkiksi laktoositon, joka on ihan eri asia kuin maitoallergia. Me suomalaiset olemme tottuneet ilmoittamaan ruokarajoitteista myös silloin, kun niitä ei suoraan kysytä. Ihan siksi, että muuten suuri osa kutsujen järjestäjistä vetää herneen nenään, kun tarjottavat "eivät kelpaakaan" ja niitä jää iso läjä yli.  Jos et halua kutsuja järjestäessäsi huomioida kutsuvieraidesi erikoisruokavalioita, ilmoita kutsussa, että jos tällaisia on, kutsuttu ottaa omat eväät mukaan. Tai laita kutsuun lista aikomistasi tarjottavista, jolloin kutsuvieras tai hänen vanhempansa pystyy itse päättelemään, tarvitseeko omat eväät vai löytyykö listalta jotain, mitä voi syödä. 

Mä olen järjestänyt paljon juhlia niin lapsille kuin aikuisillekin. Ja muutenkin kutsunut ihmisiä syömään. Mulle on ollut aina tärkeää, että tarjolla on jokaiselle jotain. Myös silloin, kun jollain on yksinkertaisesti vain tiettyjä "inhotuksia". Jos tiedän, ettei joku esimerkiksi pidä homejuustosta, en laita homejuustoa jokaiseen tarjottavaan vaan huolehdin siitä, että on myös homejuustoton vaihtoehto. Siskontyttöni oli pienenä moniallerginen ja minä olin ainoa, jonka taitoihin siskoni luotti. Kaikkialle muualle tyttö otti omat eväät mukaan juuri siksi, että ei voinut tietää, kuinka tarkka juhlien järjestäjä on esimerkiksi käyttämistään ruuanvalmistusvälineistä. Pienikin määrä pähkinää kun riitti aiheuttamaan anafylaktisen shokin. 

Jos erikoisruokavalioiden toteuttaminen tuntuu liian haastavalta, on varminta pyytää ruokarajoitteisia ottamaan omat tarjottavat mukaan.

Vierailija
117/562 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aha. Mikä tuossa on nyt ongelma? Vai onko teillä aina silli-sitruunatarjoilut synttäreillä? Ja hernekeittoa jälkkäriksi?

Oma kasvissyöjä ei kyllä jousta ruokavaliostaan, mutta ei vaadi erikoisjärjestelyjäkään. Syö sen minkä voi.

En ole ap mutta kyllähän tuo nyt vähintäänkin erikoiselta kuulostaa. Eihän 8-vuotias voi olla vegaani, tuskin osaa edes sanoa, mitä se tarkoittaa. Hänen vanhempansa ovat vegaaneja. Ja miten voi olla allerginen "näkyvälle sipulille". Vanhemmat sietäisivät hävetä.

Läheskään kaikki ruokarajoitteet ei ole varsinaisia allergioita. Itse saan varmasti ravintoloissa haukut takahuoneessa koska sanon myös aina että jos annoksessa on näkyvää sipulia niin jättäkää pois. En minä sano sitä siksi etten pidä sipulista tai että olen allerginen vaan siksi että vatsani ei kestä sipulia, saan kovat vatsakivut aika pienestäkin määrästä mutta esim sipulijauhe ei vaivaa aiheuta. 

Vierailija
118/562 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

3/10 allergisia

3/10 laktoosi-intolerantikkoja

2/10 keliakia (saattaa myös olla vilja-allergisia mutta se ei selviä tuosta)

Ei kai nuo numerot niin hurjilta kuulosta, menee vielä sattuman piikkiin.

Vierailija
119/562 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

5 vuotias vegaani? Älkää nyt viitsikö. Tuskin tuon ikäinen osaa selittää mikä se on saati sitten miksi, siis muuten kuin äidin aivopesun tarjoamilla termeillä.

Toinen on sitten se että kasvavan lapsen fyysiseen kehitykseen vaikutetaan täysin turhilla ideologioilla. 

Lapsen ruokavalio on tavallisesti sama kuin vanhemmilla + tietty allergiat otetaan lisäksi huomioon. Lapsi elää muutenkin vanhempien elämäntavan, ideologioiden ja uskontojen mukaan. Näin on kaikkialla maailmassa, jokaisessa perheessä, oli uskonto tai ruokavalio ja elämänkatsomus mikä tahansa.

On kuitenkin itsekeskeistä ja pöljää ilmoittaa rajoitteista, joita ei kuitenkaan vanhempansakaan noudata ja ovat vain jotakin erityistoivomuksia. (Esim tuo gluteeniton, jolle äitinsä kuitenkin tarjoili tavallista kakkua...tms. Tai ilmoittaa olevan vegaani, muttei kuitenkaa ole - vaan esim. tavallisesti vain suosii vegaanisia vaihtoehtoja)

Oikeasti kasvissyöjäperheen lapselle ei niitä nakkeja kuitenkaan tarvi tarjoilla. On aika iso ero syödä kuollutta ruumista tai sitten ei. Siinä harva haluaa tehdä poikkeuksia. (Ehkäpä näille "muotivegaaneille" se nakkien syönti silloin tällöin ei olekaan ongelma?!) Kasvaessaan isommaksi, voi sitten itse valita uskontonsa ja katsomuksensa ja poiketa vanhempien linjasta muissakin asioissa. valita itse. Lapsen ollessa pieni, vanhempi päättää. Ei kaverin vanhemmat tai muut.

Allergiat pitää tietenkin ottaa myös vakavasti. Nirsoilu ja häilyvät toiveet on eri asia.

vrt. Myöskään Suomessa lihaan syövien kulttuurissa ei esim. syödä koiraa tai kissaa. Joidenkin muiden lihaa syövien kulttuurissa/uskonnossa ei syödä sikaa. Haluasitko että lapsellesi tarjoiltaisiin koiraa tai kissaa lautasella? Naminami hyvää synttäriä. Ero ei tässä ole toki niin iso verrattuna siihen, syökö ylipäätään kuolleita vai ei kuin että minkä lajin ruumiita syö.

Vanhemmat voi ottaa sen vastuun että gluteeniton tai laktoositon syö kotona tavallista (Ellei keliakia) jos siihen perusteet. Kyläpaikassa ei. Lapsen on esim aivan eriasia ripuloida/piereskellä kotona kuin kaverisynttäreillä.

Meillä moniallerginen lapsi jonka allergioita kokeillaan "purkaa" ravitsemusterapeutin kanssa. Täällä myös moni sukulainen kyttää nenänvarttapitkin miten nyt syökin vehnää kun ei mummolassa muka saa syödä? Ja tuosta ottavat syyn tarjota itsekin mitä sattuu ja vetää koko meidän oireseurannan viemäristä. Nämä asiat on vanhempien ja lääkärin vastuulla eikä kenenkään ulkopuolisen. Ei pidä arvostella kun ei tiedä. Tänäpäivänä allergisen lapsen vanhemmalla on ihana kohtuuton työmaa, eikä allerginen lapsi sovi tähän yhteiskuntaan.

Vierailija
120/562 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

”Saksassa KUKAAN ei ollut allerginen millekään! Ruokavalioita oli juu, mutta niistäkin joustettiin aina synttäreillä. Ihan nekin, jotka olivat vegaaneja muuten, niin saivat syödä nakkeja synttäreillä.”

No mitä h-vettiä 😂 lastensynttäreitä on noin kahdet kuussa, onko se enää vegaani jos syö kahden viikon välein nakkeja ja lihapullia 😂

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi yhdeksän