8v kutsui synttärijuhlilleen 10 kaveria. Pyysin ilmoittamaan mahdollisista allergioista. Tällainen lista tuli -->
Ilmoittautumisjärjestyksessä:
Lapsi 1: Gluteeniton ruokavalio. Allergiat: herne- ja papukasvit, sitrushedelmät, raa'at juurekset, tuoreet ja kuivatut yrtit, johanneksenleipäpuu, suklaa ja hunaja.
Lapsi 2: Laktoositon
Lapsi 3: Vähälaktoosinen, ei lihaa
Lapsi 4: Vegaani
Lapsi 5: Allergiat: Kala, äyriäiset, nilviäiset, pähkinät (pahimmin manteli ja kookos), sitrushedelmät, sipuli
Lapsi 6: Ei allergioita
Lapsi 7: Gluteenito, laktoositon, ei näkyvää sipulia
Lapsi 8: Ei allergioita
Lapsi 9: Asunnossa ei saa olla kalaa, sitrushedelmiä tai pähkinöitä - saa reaktioita, jos huonetilassa on näitä
Lapsi 10: Kasvisruokavalio
Ollaan asuttu Saksassa viisi vuotta ja muutettiin takaisin Suomeen viime syksynä. Ensimmäiset kaverisynttärit siis edessä. Onko tämä ihan normaalia Suomessa? Saksassa KUKAAN ei ollut allerginen millekään! Ruokavalioita oli juu, mutta niistäkin joustettiin aina synttäreillä. Ihan nekin, jotka olivat vegaaneja muuten, niin saivat syödä nakkeja synttäreillä.
Kommentit (562)
Nämä vegaanit ja kasvisruokailijat tai näkyvät sipulit! :D Menkää suolle ideologienne kanssa. Se ei ole allergia ja lasten juhlissa näissä voisi kyllä katsoa vähän sormien välistä.
Teen töitä lasten kanssa ja mielestäni nykyään allergioita on yllättävän vähän. Allergiat tuntuvat kasaantuvan aina samalle perheelle joiden lapset on allergisia kaikelle mahdolliselle kivilajikkeita myöten ja uskallan väittää että monesti puolet näistä on keksittyjä ja unohtuvatkin heti kun on jotain herkkua tarjolla...
Niitä vakaviakin allergioita kuitenkin on ja jotenkin on tosi ikävää ettei näitä oteta aina niin tosissaan kuin pitäisi, ihan vain siksi että jotkut vanhemmat repivät näitä "allergioita" hatusta.
Jotenkin aika epäuskottavaa. Itsellänikin on kolme lasta, joista nuorin on 7v ja vanhin 12. Tällä hetkellä siis aika monet synttärijuhlat takana. Kertaakaan ei ole muutamaa allergiaa enempää tullut ja nämäkin allergiat/rajoitukset ovat olleet luokkaa laktoositon, gluteeniton tai ei lihaa. Yhden muistan olleen allerginen omenalle ja sitrushedelmille. Ei ole mitenkään kamalan mahdoton tehtävä valmistaa tällaisten rajoitusten perusteella eväitä. Gluteenittoman tarjottavan/leivoksen olen aina tilannut leipomosta tai ostanut kaupasta valmiina, koska itse en luota, että osaan tarpeeksi puhtaasti tätä tehdä. Laktoositonta tehdään aina muutenkin ja omenat ja sitrushedelmät nyt on helppo jättää pois. Eikä lasten synttäreillä kyllä muutenkaan ole tarjottu koskaan kalaa, lihatuotteita tai vastaavaa. Pähkinäallergia toki voi kokemattomalle olla ongelmallinen, sillä pähkinän jäänteitä on useissa tuotteissa.
Minä taas en ymmärrä, miksi toisten ihmisten ruokarajoitteet ärsyttävät niin paljon. Ymmärrän jonkun "näkyvän sipulin" tmv. selkeän nirsoilun - en kehtaisi itse tuollaista edes mainita - mutta rajoituksille on oikeasti paljon muitakin perusteltuja syitä kuin varsinaiset allergiat.
Mulla ei itselläni ole allergian allergiaa, mutta syön erittäin rajoittuneesti ja kasvispainotteisesti ruokatorven refluksisairauden takia. Kysyttäessä rajoituksista kerron omani, useammin mielummin valitsen vähin äänin itselleni sopivat tuotteet - enkä vähiten siksi, että saan aina joltakulta hitaita katseita tai porot nokkaan, kun ruokavalioni ei tyydytä. Pääsääntöisesti en voi syödä esim. maitotuotteita, punaista lihaa, paprikaa, vehnää, ruista, sokerialkoholeja. Jos on "hyvä kausi", pienet määrät saattavat onnistua - mutta jos olenkin jo samana päivänä esim. syönyt palan vehnäleipää, en samana päivänä enää voi syödä sitä lisää. Tai voin, mutta tulen aivan helvetin kipeäksi ja kipuilu saattaa kestää monta päivää ja/tai laukaista pitemmän "huonon kauden". En todellakaan ota vapaaehtoisia riskejä, vaikka se ärsyttäisi ketä.
Moni erityisruokavaliolla oleva on sillä siksi, että jokin ruoassa aiheuttaa tai epäillään aiheuttavan huonoa oloa/kipua/vatsaoireita. Moni ruoansulatuskanavan vaiva on myös sellainen, että kausittain joku tuote voi olla ihan fine, kun taas hetken päästä ei olekaan. Vituttaa kuunnella, kuinka terveet ruikuttaa, että keksittyjä on, kun ei ole allergiaa ja kyllä se vaan viime viikolla söi palan pullaa. Avartakaa vähän maailmankatsomustanne.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole normaalia. Olen järjestänyt kaverisynttäreitä kahdelle lapselle jo useamman vuoden, vieraita ollut paljon ja ei ole tarvinnut tehdä muuta erityistä kuin laktoosittomat leivonnaiset (mikä ei nyt mitenkään vaivalloista ole).
Ja laktoosihommistakin valtaosa on kuviteltuja vaivoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Romaniasta kotoisin oleva kollegani kyseli yhtenä päivänä lounaalla, onko minulla tietoa mistä suomalaisten hurja allergisuus johtuu. Kotimaassaan ei kuulemma oikein kellään ole allergioita.
Vastasin että en tiedä onko Suomessa enemmän allergioita kuin muualla, mutta täällä niihin suhtaudutaan neuroottisesti. Vielä ainakin ysärin lopussa ja milleniumin alussa lapselta kiellettiin loppuelämäksi joku ruoka-aine, jos se aiheutti pienen ihottuman tai vähän kutinaa posken sisällä. Todellista aiheuttajaa harvoin edes tiedettiin, vaan keksittiin päästä että kyllä se varmaan oli tomaatti vaikka lapsi olisi syönyt paljon muutakin.
Nykyään onneksi tiedetään että välttäminen johtaa vain allergian pahenemiseen. Eri asia tietenkin anafylaktiset reaktiot, mutta harva pieni yliherkkyys eskaloituu sellaiseksi ellei ruoka-ainetta vältä kuin ruttoa vuosikausia.
Kaikki tietämäni mansikalle ja tomaatille allergiset saavat pienen kutinan sijaan erittäin vakavia limakalvo-oireita suuhun. Heillä allergisoivan aineen syöminen ei suinkaan heikennä oireita vähitellen, vaan aiheuttaa kerta kerralta pahempaa kipua ja turvotusta.
Ja silloin ruoka-ainetta onkin syytä välttää. Kaikki allergiat eivät mene ohi siedättämällä, mutta jo ensimmäisen pienen reaktion jälkeen kyseisen ruoan julistaminen pannaan on yksinkertaisesti typerää. Ja allergian pahenemisen kannalta haitallista.
/79
Meillä lapsen tarhakaverin äiti suuttui kun lapselle varattu vegaaniruokavalio oli salaattia ja kaupan valmiskasvispiirakoita ja joku valmiina ostettu leivos kun muille oli varattu itsetehtyjä. Olisi ilmeisesti pitänyt tämän yhden mukaan suunnitella synttärit joilla oli myös kahdeksan muuta lasta.
Täällä Saksassa on tosiaan vähemmän "allergioita" mutta mulla on pistänyt silmään se, että monissa perheissä syödään vain luomua, myös karkit, jos niitä edes ostetaan, ovat niitä luomuversioita. Muuta lapset eivät saa. Kavereiden synttäreillä kuitenkin mennään sen mukaan mitä on tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Romaniasta kotoisin oleva kollegani kyseli yhtenä päivänä lounaalla, onko minulla tietoa mistä suomalaisten hurja allergisuus johtuu. Kotimaassaan ei kuulemma oikein kellään ole allergioita.
Vastasin että en tiedä onko Suomessa enemmän allergioita kuin muualla, mutta täällä niihin suhtaudutaan neuroottisesti. Vielä ainakin ysärin lopussa ja milleniumin alussa lapselta kiellettiin loppuelämäksi joku ruoka-aine, jos se aiheutti pienen ihottuman tai vähän kutinaa posken sisällä. Todellista aiheuttajaa harvoin edes tiedettiin, vaan keksittiin päästä että kyllä se varmaan oli tomaatti vaikka lapsi olisi syönyt paljon muutakin.
Nykyään onneksi tiedetään että välttäminen johtaa vain allergian pahenemiseen. Eri asia tietenkin anafylaktiset reaktiot, mutta harva pieni yliherkkyys eskaloituu sellaiseksi ellei ruoka-ainetta vältä kuin ruttoa vuosikausia.
Näinhän se meni. Itse en ilmoittele kellekkään näistä risti-oireista jotka saattaa aiheuttaa suussa kirvelyä tai kutinaa. Suurin osa vuodesta ne ei aiheuta mitään.
Sitten tiedän muutaman lasten kavereista joilla oireet todella voimakkaita ja kestää pitkään tilanteen tasoittua.
0/5
Ap haluaa vaan päästä ruotimaan vegaaniruokavaliota. En tunne yhtäkään vegaania joka vaatimalla vaatisi juhlissa tarjoilua itselleen. Moni on valmis ottamaan omat eväät mukaan, mutta yleensä se juhlien emäntä loukkaantuu kun hänen vaivalla tekemät nakkipiilot ja lihakeitot ei kelpaa.
Loppu paljasti, ilmiselvä suomivihaprovo. Poiki kuitenkin hyvää keskustelua, 2,5/5
Vierailija kirjoitti:
Näkyvän sipulin allergia? :D
Se voi olla vitsi, koska lapsi ei tykkää sipulista. Aika moni lapsi yökkii, kun näkee sipulia.
Mutta joissakin ruoka-aineissa proteiini muuttuu myös ilman kanssa. Silloin siihen voi reagoida eritavalla kuin vaikka pasteijat sisällä olevaan.
Onkohan kysymys ruokavaliosta esitetty niin, että kaikki ovat kertonert mistä lapsi ei tykkää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on 5-vuotias vegaanilapsi, joka synttäreillä syö sitä mitä on tarjolla. Allergiatiedusteluihin vastaan ettei ole allerginen millekään, vegaanisuudesta en sano mitään, osa toki tietää.
Ja vaikka monet kuvittelee lasten vegaaniuden olevan täysin vanhemmista lähtöisin, ei oma lapseni halua syödä mitään nakkeja tai liivatekarkkeja.
Totta hemmetissä noin pienen lapsen ruokavalioon liittyvät asiat vanhemmista lähtöisin. Ei varmaan halua syödä kun on riittävästi aivopesty
Ei välttämättä. Totta kai jos lapsi itse kertoo olevansa vegaani niin vanhemmilla on tekemistä asian kanssa, mutta kaikki eivät välttämättä syö lihaa omasta tahdostaan. Itse olen tällainen joka on lapsesta lähtien inhonnut lihatuotteita, ihan vain koska maku ja koostumus on tuntunut väärältä.
Vierailija kirjoitti:
Laktoositon täytekakku, keksejä (sekä gluteenittomina että tavallisia) sekä tietysti herkkuina sipsit, karkit ja popparit. Olipa vaikeaa keksiä menu.
Kaikki keksit ja leipomukset gluteenittomiksi ettei vahingossa käy väärällä astialla.
Ap, jos lapsi sai viime vuonna syödä gluteenia ei se kerro sitä että keliakia ei voi olla mahdollisesti diagnosoitu tänä vuonna.
Kysyt onko keliakia vai gluteeniherkkyys. Keliakian kanssa ei kannata pelleillä, kasvu hidastuu lapsilla jos sitä ei gluteenia ei vältä.
Vierailija kirjoitti:
Minä taas en ymmärrä, miksi toisten ihmisten ruokarajoitteet ärsyttävät niin paljon. Ymmärrän jonkun "näkyvän sipulin" tmv. selkeän nirsoilun - en kehtaisi itse tuollaista edes mainita - mutta rajoituksille on oikeasti paljon muitakin perusteltuja syitä kuin varsinaiset allergiat.
Mulla ei itselläni ole allergian allergiaa, mutta syön erittäin rajoittuneesti ja kasvispainotteisesti ruokatorven refluksisairauden takia. Kysyttäessä rajoituksista kerron omani, useammin mielummin valitsen vähin äänin itselleni sopivat tuotteet - enkä vähiten siksi, että saan aina joltakulta hitaita katseita tai porot nokkaan, kun ruokavalioni ei tyydytä. Pääsääntöisesti en voi syödä esim. maitotuotteita, punaista lihaa, paprikaa, vehnää, ruista, sokerialkoholeja. Jos on "hyvä kausi", pienet määrät saattavat onnistua - mutta jos olenkin jo samana päivänä esim. syönyt palan vehnäleipää, en samana päivänä enää voi syödä sitä lisää. Tai voin, mutta tulen aivan helvetin kipeäksi ja kipuilu saattaa kestää monta päivää ja/tai laukaista pitemmän "huonon kauden". En todellakaan ota vapaaehtoisia riskejä, vaikka se ärsyttäisi ketä.
Moni erityisruokavaliolla oleva on sillä siksi, että jokin ruoassa aiheuttaa tai epäillään aiheuttavan huonoa oloa/kipua/vatsaoireita. Moni ruoansulatuskanavan vaiva on myös sellainen, että kausittain joku tuote voi olla ihan fine, kun taas hetken päästä ei olekaan. Vituttaa kuunnella, kuinka terveet ruikuttaa, että keksittyjä on, kun ei ole allergiaa ja kyllä se vaan viime viikolla söi palan pullaa. Avartakaa vähän maailmankatsomustanne.
Ei minusta ainakaan sairaus keksittyä ole. Onhan se vaan toki aika hankalaa juhlien järjestäjän kannalta jos eilen jollekin oli ok syödä pullaa ja tänään ei. Mutta sitten kun toiset saattavat ihan päästään vetäistä näitä rajoitteitaan ilman mitää sairauttakaan.
Elin käsityksessä, ettei kookokselle oikeastaan voi olla allerginen eikä se ole sillälailla pähkinä. Pähkinäallergiat on muutenkin yleisempiä Atlantin tuolla puolen. Eli keksittyä...
Mutta olen tehnyt joskus keikkoja koulu/päiväkotien keittiöissä ja kyllä sieltä aina löytyi muutama erityistuokvalioineen, joiden allergioita vielä selvitettiin. Jos allergiasta ei olla ihan varmoja, mutta oireet on vakavat, vaikuttaa kasvuun tms. niin ymmärrän rajoittamisen varmuuden vuoksi.
Muistan, että joskus saattoi kilometrin mittaisesta allergialistasta lähteä kerralla puolet. Että vuoden rajoittamisen jälkeen tulikin ilmoitus, että "saa sittenkin syödä juureksia, sitrusta ja kalaa ja viljaa... Muttei vielä maitoa tai munaa tai soijaa"
Vierailija kirjoitti:
Jos väitetään, että kehitysmaassa, kuten Romania, ei ole allergioita, se tarkoittaa sitä, ettei niistä piitata. Kunhan saavat lapsikuolleisuuden ja yleensäkin sairaanhoidon tason länsimaiselle tasolle, niin verrataan sitten.
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapsen tarhakaverin äiti suuttui kun lapselle varattu vegaaniruokavalio oli salaattia ja kaupan valmiskasvispiirakoita ja joku valmiina ostettu leivos kun muille oli varattu itsetehtyjä. Olisi ilmeisesti pitänyt tämän yhden mukaan suunnitella synttärit joilla oli myös kahdeksan muuta lasta.
Mistä hän sen niin tarkkaan tiesi mitä teillä oli kullekin lapselle tarjottu?
Vierailija kirjoitti:
Ei kai ketään toisten ruokarajoitteet ärsytä vaan se että joutuvat näkemään vaivaa esim. juhlia järjestäessä. Minulle on ihan sama jos Pirkko syö kotonaan vain luomu-makaronia, persiljaa ja kananugetteja. Ja on allerginen avokadoille, persikoille ja kananmunille. Jos Pirkko kutsutaan juhliin ja Pirkko listaa allergiansa ja juhliin saapuessa huitoo naamaansa sen avokado-persikka-kananmuna-piirakan, niin kyllä minua v*tuttaa koska olen nähnyt turhaa vaivaa Pirkon vuoksi.
Miksi sinun sairautesi/"sairautesi" pitäisi olla muiden ongelma? Jos olet todella herkkä, niin eikä sinun kannattaisi vain varata omat eväät tilaisuuksiin joihin menet. Vai koetko että olet niin tärkeä että juhlien järjestäjän pitäisi perehtyä spesiaaliin, ajoittain vaihtuvaan ruokavalioosi?
Ei tässä ketjussa ole haukuttu oikeasti allergisia tai niitä, jotka vain jättävät heille sopimattomat tuotteet syömättä, vaan niitä jotka keksivät allergioita mielensä mukaan ja yrittävät tyrkyttää aina niitä silloisen ruokatrendinsä kieltämiä aineita allergioina.
Jepjep koska viisivuotias tietää mitä liivatekarkit ovat. Eipä tietenkään ole äitylillä asian kanssa mitään tekemistä, lapsi oli jo syntyessään tietoinen liivatteista ja vegaaniruokavaliosta ;)