Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

8v kutsui synttärijuhlilleen 10 kaveria. Pyysin ilmoittamaan mahdollisista allergioista. Tällainen lista tuli -->

Vierailija
02.04.2019 |

Ilmoittautumisjärjestyksessä:

Lapsi 1: Gluteeniton ruokavalio. Allergiat: herne- ja papukasvit, sitrushedelmät, raa'at juurekset, tuoreet ja kuivatut yrtit, johanneksenleipäpuu, suklaa ja hunaja.

Lapsi 2: Laktoositon

Lapsi 3: Vähälaktoosinen, ei lihaa

Lapsi 4: Vegaani

Lapsi 5: Allergiat: Kala, äyriäiset, nilviäiset, pähkinät (pahimmin manteli ja kookos), sitrushedelmät, sipuli

Lapsi 6: Ei allergioita

Lapsi 7: Gluteenito, laktoositon, ei näkyvää sipulia

Lapsi 8: Ei allergioita

Lapsi 9: Asunnossa ei saa olla kalaa, sitrushedelmiä tai pähkinöitä - saa reaktioita, jos huonetilassa on näitä

Lapsi 10: Kasvisruokavalio

Ollaan asuttu Saksassa viisi vuotta ja muutettiin takaisin Suomeen viime syksynä. Ensimmäiset kaverisynttärit siis edessä. Onko tämä ihan normaalia Suomessa? Saksassa KUKAAN ei ollut allerginen millekään! Ruokavalioita oli juu, mutta niistäkin joustettiin aina synttäreillä. Ihan nekin, jotka olivat vegaaneja muuten, niin saivat syödä nakkeja synttäreillä.

Kommentit (562)

Vierailija
161/562 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityisesti tuo tiukka veganismi ihmetyttää näin pienten lasten kanssa työtä tekevänä. Ei ole ollut kerran eikä kaksikaan, kun lapsi on itkenyt makkaroiden, hampurilaisten ja jauhelihan perään, kun muut lapset ryhmässä sellaista ruokaa syövät ja hänelle tarjotaan aivan jotakin muuta...

En ihmettele, että monet sitten ahmivat kavereiden luona salaa vaikka sitä lauantaimakkaraa. Sama juttu kuin lestadiolaisten televisiokielto: lapset juoksee naapuriin televisiota katsomaan kun kotona ei saa.

Vierailija
162/562 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole normaalia. Olen järjestänyt kaverisynttäreitä kahdelle lapselle jo useamman vuoden, vieraita ollut paljon ja ei ole tarvinnut tehdä muuta erityistä kuin laktoosittomat leivonnaiset (mikä ei nyt mitenkään vaivalloista ole).

Ei todellakaan ole normaalia! Meillä myös ollut kolmen lasten synttäreitä jo monta, monta vuotta. Eikä kenelläkään kaverilla ole ollut mitään rajoitteita. Tuo laktoositon jollain on ollut, mutta lapsi itse sanonut, että voi syödä tavallista täytekakkua.

Erikoinen joukko. 

Tuota mietin, että voiko tuo kala-allergikko käydä normikoulua. Onhan koulussa tarjolla kalaa? Onko tuo lapsi kotona sen päivän?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/562 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjussa monta vegevihamielistä. Koittakaa nyt vaan kestää että lihansyönti vähenee.

Entä jos oma lapsesi valitsee vegaanisen ruokavalion?

Minulle kävi näin kun lapsi oli 15. Ihan itse valitsi. Mies syö lihaa, minä vain kalaa ja kanaa. Kaikkien meidän kolmen ruokavalio on oma valinta. Ei toki nyrpistellä nenää jos juhlissa on ei sopivaa vaan syödään sitä mitä voi.

Joka päivä enemmän ihmisiä jättää lihan pois kun ei halua kuollutta eläintä lautaselle, lapseni sanoi että ei voi syödä possua tai lehmää siinä kuin koiraa kissaa marsuakaan.

Ja näitä nuoria on aina vaan lisää, voi olla vaikka sinunkin lapsesi tulevaisuudessa.

Ihan kakkapuhetta nämä "vegaani voi syödä lihanakkeja synttäreillä". EI voi.

Vierailija
164/562 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokavammaiset voivat tuoda omat eväänsä. Vettä saa hanasta ja riisikakkuja voi tarjota.

Laktoositon dippikastike plus paprikaa, juustoja, porkkanaa, kurkkuja, pikkutomaatteja, tms.

Laktoosittoman kakun voi tehdä lisäksi tai ehkä pitää vain vohvelikestit kakun sijaan. Laktoosittomaan maitoon, paistaminen laktoosittomalla voilla ja päälle hilloa ja laktoositonta kermaa. Jos ei kelpaa, menkööt kotiinsa.

Vierailija
165/562 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko. Meillä on synttäreillä ja kylässä käynyt n. 30 lasta. Kahdella ollut erityismaininta ruokiin liittyen.

Vierailija
166/562 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi numero 7. Mikä allergia on Ei näkyvää sipulia?

Vierailija
167/562 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on lapsella ollut lähes sama päiväkoti-ryhmä aina nyt ekoilla luokilla pysynyt suht samana ja syntymäpäiviä on järjestetty. Kamalaa myöntää, mutta en ole mikään hirveä köksä-ihminen, eikä minua huvita laittaa hirveästi rahaa jonkun toisen lapsen erikoisruokavalioihin, joten meillä on vain nuo jätetty kutsumatta. 

Menee niin vaikeaksi jos jaloissa pyörii parikymmentä lasta ja kaikilla on eri ruokavalio. 

Jos on vaarallisen allerginen lapsi niin se on vanhemman tehtävä pitää lapsesta huolta, ei vieraan ihmisen, joka ei ole asiaan perehtynyt. Minusta nykyaikana kuvitellaan että kaikkien pitäisi perehtyä vieraiden lasten terveyteen ja huomioida tämä kun omat vanhemmat vain vaativat että muut huomioivat lapsen. 

Minä olin epi-pen-allerginen lapsi. Minulla oli omat eväät/mutsi mukana synttäreillä niin kauan että opin itse välttämään allergeeneja joskus tarhaiässä. Eikä kukaan edes kysellyt allergioista tai ruokavalioista. Syötiin mitä syötiin. Nykyään jokainen kokee itsensä niin tärkeäksi että maailman pitäisi pyöriä näiden navan ympärillä.

Vierailija
168/562 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saksalaisen vegaaniperheen lapsi ei muuten takuulla saa syödä lihatuotteita.

saksalaisista vegaaneista en tiedä mutta suomalais-espanjalaisessa vegaaniperheessä lapsi saa syödä kylässä ihan sitä mitä on tarjolla ;)

Vierailija
169/562 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi numero 7. Mikä allergia on Ei näkyvää sipulia?

Ap:n päästään keksimä, kuten muutkin listatut.

Vierailija
170/562 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä jättäisin synttärit pitämättä jos noin vaikeaksi menee tarjoilu.

Vierailija
171/562 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kolmelle lapselleni synttäreitä järjestäneenä, en ole koskaan kuullut, että olisi juuri mitään allergioita. Joillakin on hyla/laktoositon, mutta eipä juuri mitään isompaa. Mä äitinä olen huomattavasti allergisempi kuin kaikki omat lapseni ja lasteni kaverit.

Vierailija
172/562 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä tämä rajoitu syntymäpäiviin. Minulle on kuudennella ja seiskalla olevat lapset, joille jätän jotain helppoja uuni/mikro-ruokia lounaaksi/koulun jälkeen jos itsellä sattuu menemään töissä myöhään.

Muutama kuukausi sitten eräs tyttären koulukaverin äiti tuli linjoja pitkin siitä, kun olin syöttänyt hänen tyttärelleen väärää ruokaa. Enkä siis edes tiennyt että tuo tyttö syö meillä koulun jälkeen, eikä tiennyt tuon tytön äitikään, ennen kuin tuo tyttö oli pyytänyt kaupassa niitä eineksinä myytäviä pihvi-hampurilaisia. Oli sitten tentannut tytöltä että oli aiemminkin syönyt meillä liharuokia.

En muista mitä ruokavaliota tytön olisi pitänyt noudattaa vegetarismia/vegaania/vastaavaa, mutta kuitenkin. Kun sanoin etten ole tiennyt asiasta ja kysyin mitä minun olisi pitänyt asialle tehdä niin äiti sanoi ettei sieltä jääkaapista voi syödä sitä mitä siellä ei ole.

Jäi vähän WTF-olo. 

Vierailija
173/562 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketjussa monta vegevihamielistä. Koittakaa nyt vaan kestää että lihansyönti vähenee.

Minulle kävi näin kun lapsi oli 15. Ihan itse valitsi. Mies syö lihaa, minä vain kalaa ja kanaa. Kaikkien meidän kolmen ruokavalio on oma valinta. Ei toki nyrpistellä nenää jos juhlissa on ei sopivaa vaan syödään sitä mitä voi.

Joka päivä enemmän ihmisiä jättää lihan pois kun ei halua kuollutta eläintä lautaselle, lapseni sanoi että ei voi syödä possua tai lehmää siinä kuin koiraa kissaa marsuakaan.

Ja näitä nuoria on aina vaan lisää, voi olla vaikka sinunkin lapsesi tulevaisuudessa.

Jos sinä luulet voivasi sanella mitä muut saa syödä niin samalla logiikalla minä voin sanella mitä sinä syöt. Eli nakit naamaan ja kitinä seis.

Oma valinta ja sen noudattaminen on ihan eri juttu kuin pakottaa se oma ideologia kaikille tai odottaminen että muut näkee erityisvaivaa sen sinun ideologiasi vuoksi.

Vierailija
174/562 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mutta sellainen laittaa sitten oman ruokansa.

Vierailija
175/562 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sinä luulet voivasi sanella mitä muut saa syödä niin samalla logiikalla minä voin sanella mitä sinä syöt. Eli nakit naamaan ja kitinä seis.

Oma valinta ja sen noudattaminen on ihan eri juttu kuin pakottaa se oma ideologia kaikille tai odottaminen että muut näkee erityisvaivaa sen sinun ideologiasi vuoksi.

Et ymmärrä lukemaasi.

En tuputa mitään sanon vain tosiasian.

En itse edes ole vegaani, totesin vain että joka päivä vegaaneja on enemmän ja sinunlaistesi tulee kestää se. Mun lapsi ei kuuluta valintaansa jos sitä ei kysytä, jos juhlissa ei ole kaikkea hänelle tarjottavaa niin ei syö vaikka aina jotain on.. ei siitä tarvi numeroa tehdä.

Tällainen vegevihamielisyys hämmästyttää, kun ei mitään ideologiaa tuputa.

Vierailija
176/562 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhaan valitat tuosta että on ilmoitettu lapsen olevan vegaani. Aloitin itse vegaaniruokavalion ihan vain testatakseni että miten se vaikuttaa ihoon ja kasvaako nopeammin hiukset kuten on väitetty. No, en kuitenkaan "vältellyt" pakon edessä maitoa ja lihaa joten sukulaisella käydessä söin. Ja siitä tulikin sitten d i s a s t e r.. Istuin wcssä loppuillan. Suolistobakteerit muuttuu. Uskon, että huonovointisuuden pelko on syy miksi vanhemmat ilmoittaa että lapsi on vegaani eikä niinkään se että lapsen pitäisi 100% seurata vanhemman ideologiaa (tosin heitäkin tietysti on).

Vierailija
177/562 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ollaan ruoan kanssa oikeasti aika erityissuhteessa, melkein jokaisella on nykyään joku erikoisräätälöity nirsoiluvalio (sori, mutta tästä oikeasti 90% tapauksissa kyse) alle kymmenvuotiaasta eteenpäin. Ero Saksaan on ihan aidosti aika suuri, kokemusta on.

"Asunnossa ei saa olla kalaa, sitrushedelmiä tai pähkinöitä - saa reaktioita, jos huonetilassa on näitä" - onko näin vahvoja allergioita oikeasti olemassa? Lapsiparka, jos noin on. Tuohan rajoittaa normaalia elämää jo todella paljon.

Vierailija
178/562 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö lapsi jonka vanhemmat pakottavat vegaaniksi ole lasun paikka.

Kuka tuota muuten vahtii kutsuilla mitä ne lapset syövät. :D

Vierailija
179/562 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

-vesimelonikakku (googleta ohje)

-mehujäätä

-vegaaneillekin sopivia hedelmä- ja lakukarkkeja joita on kyllä myynnissä paljon joten ei pitäisi olla ongelmaa

-popcornia ja sipsiä

-näiden lisäksi voi vaikka leipoa perinteisen laktoosittoman/gluteenittoman kakun ja ne syö ketkä syö

Vierailija
180/562 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö lapsi jonka vanhemmat pakottavat vegaaniksi ole lasun paikka.

Kuka tuota muuten vahtii kutsuilla mitä ne lapset syövät. :D

Ei. Taidat olla yksinkertainen.