8v kutsui synttärijuhlilleen 10 kaveria. Pyysin ilmoittamaan mahdollisista allergioista. Tällainen lista tuli -->
Ilmoittautumisjärjestyksessä:
Lapsi 1: Gluteeniton ruokavalio. Allergiat: herne- ja papukasvit, sitrushedelmät, raa'at juurekset, tuoreet ja kuivatut yrtit, johanneksenleipäpuu, suklaa ja hunaja.
Lapsi 2: Laktoositon
Lapsi 3: Vähälaktoosinen, ei lihaa
Lapsi 4: Vegaani
Lapsi 5: Allergiat: Kala, äyriäiset, nilviäiset, pähkinät (pahimmin manteli ja kookos), sitrushedelmät, sipuli
Lapsi 6: Ei allergioita
Lapsi 7: Gluteenito, laktoositon, ei näkyvää sipulia
Lapsi 8: Ei allergioita
Lapsi 9: Asunnossa ei saa olla kalaa, sitrushedelmiä tai pähkinöitä - saa reaktioita, jos huonetilassa on näitä
Lapsi 10: Kasvisruokavalio
Ollaan asuttu Saksassa viisi vuotta ja muutettiin takaisin Suomeen viime syksynä. Ensimmäiset kaverisynttärit siis edessä. Onko tämä ihan normaalia Suomessa? Saksassa KUKAAN ei ollut allerginen millekään! Ruokavalioita oli juu, mutta niistäkin joustettiin aina synttäreillä. Ihan nekin, jotka olivat vegaaneja muuten, niin saivat syödä nakkeja synttäreillä.
Kommentit (562)
Vierailija kirjoitti:
En usko tätä.
Mulla ei ole tapana epäillä asiallisia avauksia, mutta minunkin on tosi vaikea uskoa tätä. Yhden monimutkaisen ruokavalion ja pari laktoosi-intoleranssia olisin uskonut.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on 5-vuotias vegaanilapsi, joka synttäreillä syö sitä mitä on tarjolla. Allergiatiedusteluihin vastaan ettei ole allerginen millekään, vegaanisuudesta en sano mitään, osa toki tietää.
Ja vaikka monet kuvittelee lasten vegaaniuden olevan täysin vanhemmista lähtöisin, ei oma lapseni halua syödä mitään nakkeja tai liivatekarkkeja.
Totta hemmetissä noin pienen lapsen ruokavalioon liittyvät asiat vanhemmista lähtöisin. Ei varmaan halua syödä kun on riittävästi aivopesty
MInä olen ratkaissut asian niin, että otan huomioon vain allergiat eli ei pähkinää, laktoosia jne. Vegaaneja tai kasvissyöjiä en huomioi, koska heillä kyseessä on pelkkä valinta. Kyllä 5v lapsi voi itse päätellä, voiko syödä kakkua vai ei, koska hänhän on itse tehnyt päätöksen olla koskematta eläinperäiseen ruokaan.
Allergisten kannattaa muuttaa Saksaan, niin allergiat paranee.
Oikeesti. Jotain tolkkua nyt näihin väitteisiin, ettei Saksassa ole allergisia.
Onko lasten itsetunto vajaa, kun täytyy päteä jollakin kehitetyllä ominaisuudellaan.
Mutta äiti on tässä kyllä ollut "tukena".
Vierailija kirjoitti:
Minä järjestän työkseni erilaisia seminaareja noin 30-50-vuotiaille korkeakoulututetuille ihmisille. Yhtään valehtelematta voin sanoa, että yli puolella on joku rajoite. Ei siis ole vain lasten ongelma. Nykypäivänä on totuttu siihen, että saadaan yksilöllistä palvelua.
Monilla on toki allergioita, mutta nämä muotigluteenittomat, maidottomat (tai kaseiinittomat), kasvis- ja vegaaniruokavaliot, ei-ulkomaisia-sitä-ja-tätä alkaa jo ärsyttää. Allergia on allergia ja ne otetaan vakavasti, mutta erilaisten elämäntapojen mukaiset ruokavaliot eivät ole allergioita.
Myös minä järjestän tilaisuuksia erilaisille ryhmille työni puolesta. Yksinkertaista. Jos kyseessä on seminaari tai juhla, järjestävä ravintola huolehtii erikoisruokavalioista. Jos hoidan tarjoilut itse, hankin vegaanista syötävää, jolloin iso osa ongelmasta on jo ratkaistu.
En nyt mitään ei näkyvää sipulia -tyyppisiä rajoituksia huomioisi, mutta allergiat tietysti. Ja kai sitä voisi tarjolle muutaman vegaanin karkin leivonnaisenkin laittaa. Voihan niitä sekasyöjätkin syödä, itsekin ostelen vegaanimuffinsseja vaikka sekasyöjä olenkin.
Se on oikeasti allergisten kannalta huono juttu, että näitä rajoituksia keksitään päästään. Voi johtaa siihen, että joku ei ymmärrä ottaa allergioitakaan vakavasti kun joka puolelta tulee eri toiveita niiltäkin jotka eivät ole allergisia.
Eihän noi kaikki edes ole allergioita, vaan vanhempien keksimiä rajoitteita (vegaani/kasvis) tai nirsoilua (ei näkyvää sipulia). Toki allergiat otat huomioon, mutta ei sulla ole velvollisuutta jokaisen vakaumuksien miellyttämiseen.
Kyllä nuo kaikki (paitsi tietysti puhtaasti vakaumukselliset kasvisjutut) voivat olla ihan aitoja. Näkyvä sipuli on tietysti vähän erikoinen, mutta voi olla että oireilee vasta isoista määristä sipulia (esim. ärtyvä suoli) jolloin vaikkapa mausteessa oleva sipuli ei haittaa. Tämän olisi tietysti voinut kommunikoida selvemminkin. (Tai sitten lapsi ei vain pidä sipulista.) Raaoille juureksille voi olla allerginen siitepölyallergian kautta, mutta kypsennetystä ei saa oireita. Jos oireita aiheuttavia juureksia on useita, voi olla helpompi ilmoittaa vain juurekset yleisesti kuin listata erikseen kaikki. Gluteeniton, joka on viime vuonna syönyt vehnää, voi olla äskettäin diagnosoitu keliaakikko. Epätavallista tietysti että pieneen porukkaan osuu noin monia, mutta ei mahdotonta.
5 vuotias vegaani? Älkää nyt viitsikö. Tuskin tuon ikäinen osaa selittää mikä se on saati sitten miksi, siis muuten kuin äidin aivopesun tarjoamilla termeillä.
Toinen on sitten se että kasvavan lapsen fyysiseen kehitykseen vaikutetaan täysin turhilla ideologioilla.
Olen järjestänyt monia lasten synttäreitä täällä Saksassa. Joskus on ollut joku gluteeniton, kasvissyöjiä aina. Kasvissyöjät ovat jättäneet makkarat väliin ja pitsat on tilattu ilman lihaa. Ei ongelmaa, eikä kukaan ole pitänyt siitä isoa numeroa.
Gluteenittomalle olen ostanut omat kakut tai muffiinit. Lapsen äiti tätä ihmetteli ja kiitteli, hän oli vakaasti sitä mieltä, että tottahan he pakkaavat lapselle herkut mukaan kun ei voi syödä samoja, ei olisi minun tehtävä nähdä lisävaivaa!
Kannattaa varmaan nykyään järjestää lasten synttärit "Tuo lahjaksi jotain jolle et ole allerginen"-nyyttärit perusteella ja laittaa sitten vain jotain geneerisiä herkkuja tarjolle ottakoon kenelle kelpaa-periaatteella.
Itsekin olen kyllästynyt näihin lasten "allergioihin" jotka perustuvat vanhempien ideologiaan, lapsen tykkäämisiin tai vain siihen että lapsi/vanhempi haluaa spesiaalikohtelua omalle lumihiutaleelleen.
Ja todellakin ovat haitaksi oikeille allergisille, jopa vaarallisia.
Vierailija kirjoitti:
On normaalia. Hullua, mutta normaalia.
Tätini on töissä koulun keittiössä ja 40% oppilaista on joku erityinen ruokavalio tai allergia! Mieti, millaiasta on tehdä ruokaa monelle sadalle, kun melkein puolella on joku ongelma.
Kouluissa siihen pitää olla lääkärintodistus, joten eiköhän ne ole todettu. Kaikkia paleo...yms.valioita ei koulussa tarjota. Kehittäjän ammattitaitoon kuuluu osata tehdä myös erityisruokavalioiden mukaan. Jos se ketuttaa, niin sekä on ruokailijoita vika.
Romaniasta kotoisin oleva kollegani kyseli yhtenä päivänä lounaalla, onko minulla tietoa mistä suomalaisten hurja allergisuus johtuu. Kotimaassaan ei kuulemma oikein kellään ole allergioita.
Vastasin että en tiedä onko Suomessa enemmän allergioita kuin muualla, mutta täällä niihin suhtaudutaan neuroottisesti. Vielä ainakin ysärin lopussa ja milleniumin alussa lapselta kiellettiin loppuelämäksi joku ruoka-aine, jos se aiheutti pienen ihottuman tai vähän kutinaa posken sisällä. Todellista aiheuttajaa harvoin edes tiedettiin, vaan keksittiin päästä että kyllä se varmaan oli tomaatti vaikka lapsi olisi syönyt paljon muutakin.
Nykyään onneksi tiedetään että välttäminen johtaa vain allergian pahenemiseen. Eri asia tietenkin anafylaktiset reaktiot, mutta harva pieni yliherkkyys eskaloituu sellaiseksi ellei ruoka-ainetta vältä kuin ruttoa vuosikausia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On normaalia. Hullua, mutta normaalia.
Tätini on töissä koulun keittiössä ja 40% oppilaista on joku erityinen ruokavalio tai allergia! Mieti, millaiasta on tehdä ruokaa monelle sadalle, kun melkein puolella on joku ongelma.
Kouluissa siihen pitää olla lääkärintodistus, joten eiköhän ne ole todettu. Kaikkia paleo...yms.valioita ei koulussa tarjota. Kehittäjän ammattitaitoon kuuluu osata tehdä myös erityisruokavalioiden mukaan. Jos se ketuttaa, niin sekä on ruokailijoita vika.
Ei tarvita lääkärintodistusta. Vegaaniruokaa saa omalla ilmoituksella, mutta allergisille todetaan, että siedätyshoidon vuoksi syötte nimenomaan niitä asioita, joille olette allerigisia. Omat adrenaliinipiikit mukaan!
Vierailija kirjoitti:
Romaniasta kotoisin oleva kollegani kyseli yhtenä päivänä lounaalla, onko minulla tietoa mistä suomalaisten hurja allergisuus johtuu. Kotimaassaan ei kuulemma oikein kellään ole allergioita.
Vastasin että en tiedä onko Suomessa enemmän allergioita kuin muualla, mutta täällä niihin suhtaudutaan neuroottisesti. Vielä ainakin ysärin lopussa ja milleniumin alussa lapselta kiellettiin loppuelämäksi joku ruoka-aine, jos se aiheutti pienen ihottuman tai vähän kutinaa posken sisällä. Todellista aiheuttajaa harvoin edes tiedettiin, vaan keksittiin päästä että kyllä se varmaan oli tomaatti vaikka lapsi olisi syönyt paljon muutakin.
Nykyään onneksi tiedetään että välttäminen johtaa vain allergian pahenemiseen. Eri asia tietenkin anafylaktiset reaktiot, mutta harva pieni yliherkkyys eskaloituu sellaiseksi ellei ruoka-ainetta vältä kuin ruttoa vuosikausia.
Kaikki tietämäni mansikalle ja tomaatille allergiset saavat pienen kutinan sijaan erittäin vakavia limakalvo-oireita suuhun. Heillä allergisoivan aineen syöminen ei suinkaan heikennä oireita vähitellen, vaan aiheuttaa kerta kerralta pahempaa kipua ja turvotusta.
Vierailija kirjoitti:
Helppo nakki. Tarjoat karkkia, popcorneja, sipsejä ja limsaa. Kaikille kelpaa, ja on taatusti epäterveellistä.
https://www.iltalehti.fi/elintavat/a/5dc6209c-ad80-4c6f-a0f8-16cbd763e6…
Meillä oli omalle lapselle noin viidentoista eskari-ikäisen lapsen synttärit.
Allergioita oli kutsu-vaiheessa melkein puolilla. Nähtiin sitten vaivaa erilaisten herkkujen vuoksi, laputettiin ne ja niin edelleen, koska emme enää viitsinyt perua niitä juhlia. Olisin jättänyt kyllä pitämättä jos olisin tiennyt.
No synttäripäivänä kävi sitten useamman kerran niin, että olin melkein repimässä vanhemman seurassa olevan lapsen kädestä herkkuja, joille tämä oli kutsu-vaiheessa ollut allerginen, johon vanhempi totesi vain että kyllä se voi tuota syödä, ei vaan tykkää munasta. Tai kun gluteiiniton lapsi ei halunnut syödä tälle varattua gluteiinitonta kakkua vaan tavallista kun se oli hienompi, niin tämän äiti leikkasi tälle palan normaalista kakusta. Myöskin kasvispizza jäi lähes syömättä kun molemmat vegaanilapset mättivät lihallista versiota, ainoastaan näiden äidit söivät tuota pizzaa. Tomaatille allerginen lapsi mätti ketsuppia hodariinsa ja sipulille allergiselle upposi sipulia sisältäneet pikku-piirakat.
Nuo allergiat ikäänkuin katosivat kun näkivät tarjoilut ja ainoastaan ne muutamat oikeasti allergiset pitivät kiinni ruokavaliostaan. Nuo allergioiden keksijät voisivat oikeasti mennä itseensä.