Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

8v kutsui synttärijuhlilleen 10 kaveria. Pyysin ilmoittamaan mahdollisista allergioista. Tällainen lista tuli -->

Vierailija
02.04.2019 |

Ilmoittautumisjärjestyksessä:

Lapsi 1: Gluteeniton ruokavalio. Allergiat: herne- ja papukasvit, sitrushedelmät, raa'at juurekset, tuoreet ja kuivatut yrtit, johanneksenleipäpuu, suklaa ja hunaja.

Lapsi 2: Laktoositon

Lapsi 3: Vähälaktoosinen, ei lihaa

Lapsi 4: Vegaani

Lapsi 5: Allergiat: Kala, äyriäiset, nilviäiset, pähkinät (pahimmin manteli ja kookos), sitrushedelmät, sipuli

Lapsi 6: Ei allergioita

Lapsi 7: Gluteenito, laktoositon, ei näkyvää sipulia

Lapsi 8: Ei allergioita

Lapsi 9: Asunnossa ei saa olla kalaa, sitrushedelmiä tai pähkinöitä - saa reaktioita, jos huonetilassa on näitä

Lapsi 10: Kasvisruokavalio

Ollaan asuttu Saksassa viisi vuotta ja muutettiin takaisin Suomeen viime syksynä. Ensimmäiset kaverisynttärit siis edessä. Onko tämä ihan normaalia Suomessa? Saksassa KUKAAN ei ollut allerginen millekään! Ruokavalioita oli juu, mutta niistäkin joustettiin aina synttäreillä. Ihan nekin, jotka olivat vegaaneja muuten, niin saivat syödä nakkeja synttäreillä.

Kommentit (562)

Vierailija
41/562 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mut Suomi onkin paska maa!

Sehän tämän aloituksen motiivi taitaa olla, että pästään nostattamaan omaa egoaan ja haukkumaan kuinka muiden perheissä...

Allergiota on ollut kautta aikojen ja tietämys niistä on lisääntynyt. Itse en esim. pysty syömään punaistalihaa ilman huonoa oloa, enkä syö sitä edes kenenkään mieliksi esim. synttäreillä. 

Kysyin, että onko tämä normaalia. Allergioiden ja erityisruokavalioiden yleisyys yllätti.

Olin etukäteen miettinyt nakkipiiloja, mutta koska moni on kasvis/vegaaniruokavaliolla, en teekään. En tunne soijanakkivalikoimia, enkä tiedä niiden mausta - enkä lähde nyt niitä erikseen maistelemaankaan. Kakku on sankarin toiveen mukaan suklaakakku, eli ainakaan tuo lapsi 1 ei voi sitä syödä. Eikä gluteenittomatkaan. Meillä on kotona paljon pähkinöitä, joten pitää kysyä tuon yhden tosi allergisen perheeltä, pitääkö meidän poistaa kaapeista kaikki pähkinät esim. mandariinit hedelmäkulhoista. 

ap

Minkä ikäinen lapsi? Onneksi on popcornit

Vierailija
42/562 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä toisella lapsella oli jonkin verran näitä (yhteensä tällanen saldo: ei mansikkaa, sikaa, tomaattia, laktoositon, maidoton, ja joku vielä) ja toisen lapsen kavereista ei ollut kuin yhdellä vähälaktoosinen ruokavalio.

Ohis: sama lapsi sekä laktoositon että maidoton? Eikö maidoton ole automaattisesti laktoositon?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/562 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen päiväkotiryhmässä ei ole yhtään allergista lasta. Päiväkoti sijaitsee tavallisten keskiluokkaisten ihmisten tavallisella asuinalueella maaseudulla. Luulen, että se, että lapset ovat pienestä asti paljon luonnossa ehkäisee allergioita ilmenemästä.

Kun on ihan tavallisista ihmisistä kyse, niin kukaan ei myöskään esitä olevansa erikoinen jollain vegaaniruokavaliolla. Esim. yksi ystäväni, jonka lapsi on myös päiväkodissa, tekee ekologisista syistä kotona lähinnä kasvisruokaa, mutta ei rasita asialla muita.

Vierailija
44/562 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä toisella lapsella oli jonkin verran näitä (yhteensä tällanen saldo: ei mansikkaa, sikaa, tomaattia, laktoositon, maidoton, ja joku vielä) ja toisen lapsen kavereista ei ollut kuin yhdellä vähälaktoosinen ruokavalio.

Ohis: sama lapsi sekä laktoositon että maidoton? Eikö maidoton ole automaattisesti laktoositon?

Aa, yhteensä, sorry.

Vierailija
45/562 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me pidettiin aina hoplopissa, vaikkei rahaa liikaa olekaan. Ei kysytty keneltäkään mitään.

Häissämme oli gluteeniton vaihtoehto ja hylaa. Mitään ei kyselty.

Vierailija
46/562 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni vaativa listaus, kysyisin itse vinkkiä suoraan vanhemmilta, mitä voi antaa, sillä muilla spekseillä et saa kaikille samoja ruokia, sillä tuota johanneksenleipäpuuta on sitten lähes jokaisessa tuotteessa aina jäätelöstä lähtien. Laktoositon/maidoton/gluteeniton/munaton on esim. Mutakakku (ei kaikki merkit, mutta osa kuitenkin) pakastimesta suoraan about 2-3 euroa.

Muita mitä sopisi, sipsit, ranskalaiset, popcornit, vegaaninen& gluteeniton kasvispiiras niillä tuotteilla, joita ei ole listassa mainittu. Eli kasvimargariinia, gluteenitonta jauhoseosta, vesi ja suola, näistä valmistuu "voitaikina". Sitten niitä tuotteita hevi osastolta mitä jäi mainitsematta, eli esim. Paprikaa kolmessa värissä, päälle kaurakerma ja uuniin. Näin sulla on vegaaninen (myös kasvisruokavaliolle käypäinen) /laktoositon/maidoton/gluteeniton piiras. Taitaa olla niin, että sunnuntai gluteeniton jauhoseos on vieläpä ilman Johanneksen leipäpuutakin, pitäisi vielä tarkistaa erikseen. Marjoille ei tainnut kukaan olla allerginen/rajoittunut, vastaavasti joku marjapiirakka, kasvimargariinista, gluteenittomasta jauhoseoksesta ja päälle marjat ja joku hyytelösokeri/perunajauho, lisäksi vaikka kaurajäätelöä, jäätelössä Johanneksenleipäpuuta, mutta sitten se, kenelle ei sovi, ottaa torttua ilman jäätelöä.

Vierailija
47/562 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaha. Olisiko jotain junttiperheiden erikoisuudentavoittelua tai sitten Espoon kultalusikkamussukoiden elvistelyä?

Olen järjestänyt aika monet kaverisynttärit lapsille. Kerran joku oli keliaakikko ja leivoin hänelle omat pikkuleivät jotka sopivat myös muille ja tuunasin oman kakkupalan erilliselle lautaselle. Kerran oli toive, ettei lapselle anneta toffeeta kun oli just saanut hammasraudat. Tämä siis Kanta-Hämeessä.

Mitään muita allergioita tai sipulirajoituksia ei ole koskaan ilmoitettu.

Vierailija
48/562 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gluteeniton on minusta se kaikkein hankalin asia, koska ihan oikeasti keliakiaa sairastava ei saisi joutua tekemisiin edes jauhopölyn kanssa. Samalla veitsellä/samalla alustalla ei saa leikata gluteenitonta ja tavallista kakkua. Pähkinät ei meillä kuulu normitarjottaviin eikä sipuli, mutta esim. karkeissa pitää varmistaa, että niissä ei ole mitään eläinperäistä, jotta kaikki lapset voivat ottaa kaikkia karkkeja.

Tosin aika moni vegaanilapsi joustaa synttäreillä ja ottaa ilman omantunnontuskia karkkeja, joissa on käytetty liivatetta. Jostain syystä se ei tunnu heitä haittaavan, vanhempiaan kyllä.

Vierailija
49/562 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on 5-vuotias vegaanilapsi, joka synttäreillä syö sitä mitä on tarjolla. Allergiatiedusteluihin vastaan ettei ole allerginen millekään, vegaanisuudesta en sano mitään, osa toki tietää.

Ja vaikka monet kuvittelee lasten vegaaniuden olevan täysin vanhemmista lähtöisin, ei oma lapseni halua syödä mitään nakkeja tai liivatekarkkeja.

Miten ihmeessä sun lapsesi erottaa vegaanikarkit liivatekarkeista? Vielä 5 v? Aikamoista. Vegaaneilla on ihan samannäköisiä karkkeja ja osa irtokarkeistakin on vegaanisia.

Vegaanikarkit nyt ei ole mikään ongelma, niitä saa joka Citymarketista.

Mutta vegaaninen, maidoton, pähkinätön kakku voi olla haaste. Kun vegaanikakuissa yleensä pähkinöitä. Tilaisin erikoisruokavaliokakun muualta.

Vierailija
50/562 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän nuo kala, sitrushedelmät, pähkinät tms sekä kasvisruokailijat ja jos todella tarvitsee niin ilman muuta gluteeniton ja laktoositon on ok.

Mutta luulen että nuo raa’at juurekset, näkyvä sipuli yms. jutut on jo näitä ”lapsi ei tykkää” -tyyppisiä allergioita. Ihan hyvin voit laittaa porkkanaa ja kurkkua tarjolle. En ole koskaan kuullut että olisi nimenomaan raaoille juureksille allerginen.

Vierailija
51/562 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

raa'at juurekset, siis mitä ihmettä? kaikki juurekset??

kuulostaa näiltä "allergioilta" että lapsi ei suostu syömään jotain niin sitä ei sitten saa edes tarjota

Vierailija
52/562 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sama lapsi, kun yhteensä saldo kaikilta kutsutuilta. Siis toisen lapsen synttärivieraista kyse. Vähän epäselvästi laitoin.

Vierailija
53/562 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on 5-vuotias vegaanilapsi, joka synttäreillä syö sitä mitä on tarjolla. Allergiatiedusteluihin vastaan ettei ole allerginen millekään, vegaanisuudesta en sano mitään, osa toki tietää.

Ja vaikka monet kuvittelee lasten vegaaniuden olevan täysin vanhemmista lähtöisin, ei oma lapseni halua syödä mitään nakkeja tai liivatekarkkeja.

Miten ihmeessä sun lapsesi erottaa vegaanikarkit liivatekarkeista? Vielä 5 v? Aikamoista. Vegaaneilla on ihan samannäköisiä karkkeja ja osa irtokarkeistakin on vegaanisia.

Vegaanikarkit nyt ei ole mikään ongelma, niitä saa joka Citymarketista.

Mutta vegaaninen, maidoton, pähkinätön kakku voi olla haaste. Kun vegaanikakuissa yleensä pähkinöitä. Tilaisin erikoisruokavaliokakun muualta.

Kommenttini pointti oli se kun vegaaniäiti väittää, että hänen 5 v. ei omaehtoisesti pidä nimenomaan liivatekarkeista. Varmasti 5 v ei erota onko karkeissa liivatetta vai ei, kun ei sitä pysty muutkaan päältäpäin (tai edes maistamalla) varmuudella tietämään.

Vierailija
54/562 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän nuo kala, sitrushedelmät, pähkinät tms sekä kasvisruokailijat ja jos todella tarvitsee niin ilman muuta gluteeniton ja laktoositon on ok.

Mutta luulen että nuo raa’at juurekset, näkyvä sipuli yms. jutut on jo näitä ”lapsi ei tykkää” -tyyppisiä allergioita. Ihan hyvin voit laittaa porkkanaa ja kurkkua tarjolle. En ole koskaan kuullut että olisi nimenomaan raaoille juureksille allerginen.

Oma lapseni on allerginen ainakin sellerille, porkkanalle ja koivun siitepölylle. Kyseessä ns. ristiallergia

Vierailija
55/562 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysymällä tietenkin.

Vierailija
56/562 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi niille olla. Itse en ole mutta tiedän muutaman

Vierailija
57/562 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä voi olla raa'alle juurekselle allerginen. Mun aikuinen mieskin on joillekin raaoille, kurku turpoaa, mutta keitettyjä sietää paremmin ja voi jossain määrin syödä. Että te olette pöhköjä! "En ole koskaan kuullut" = ei ole mahdollista, nirsoilee vaan.

Vierailija
58/562 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko tätä.

Vierailija
59/562 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysymällä tietenkin.

No juhlien järjestäjänä mua vituttais huomattavasti enemmän siinä vaiheessa ku karkit on kulhossa alkaa pohtimaan jokaisen kohdalla missä on mitäki kuin ottaa kaupasta etukäteen se yksi vegaaninen vaihtoehto. Luuletteko tekevänne jonkun palveluksen kun ette kerro rajoituksianne? Kiva alkaa siinä 5 v edessä miettimään et unohdinko jotain ja selitä siinä sitten miksi ei ole sopivaa syömistä...

Vierailija
60/562 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä voi olla raa'alle juurekselle allerginen. Mun aikuinen mieskin on joillekin raaoille, kurku turpoaa, mutta keitettyjä sietää paremmin ja voi jossain määrin syödä. Että te olette pöhköjä! "En ole koskaan kuullut" = ei ole mahdollista, nirsoilee vaan.

Sama juttu, mimäkin olin raaoille juureksille allerginen, mutta kypsennettyinä käyvät. Samoin vaikka omenat, uuniomenat käyvät mutta tuoreet eivät.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi viisi