8v kutsui synttärijuhlilleen 10 kaveria. Pyysin ilmoittamaan mahdollisista allergioista. Tällainen lista tuli -->
Ilmoittautumisjärjestyksessä:
Lapsi 1: Gluteeniton ruokavalio. Allergiat: herne- ja papukasvit, sitrushedelmät, raa'at juurekset, tuoreet ja kuivatut yrtit, johanneksenleipäpuu, suklaa ja hunaja.
Lapsi 2: Laktoositon
Lapsi 3: Vähälaktoosinen, ei lihaa
Lapsi 4: Vegaani
Lapsi 5: Allergiat: Kala, äyriäiset, nilviäiset, pähkinät (pahimmin manteli ja kookos), sitrushedelmät, sipuli
Lapsi 6: Ei allergioita
Lapsi 7: Gluteenito, laktoositon, ei näkyvää sipulia
Lapsi 8: Ei allergioita
Lapsi 9: Asunnossa ei saa olla kalaa, sitrushedelmiä tai pähkinöitä - saa reaktioita, jos huonetilassa on näitä
Lapsi 10: Kasvisruokavalio
Ollaan asuttu Saksassa viisi vuotta ja muutettiin takaisin Suomeen viime syksynä. Ensimmäiset kaverisynttärit siis edessä. Onko tämä ihan normaalia Suomessa? Saksassa KUKAAN ei ollut allerginen millekään! Ruokavalioita oli juu, mutta niistäkin joustettiin aina synttäreillä. Ihan nekin, jotka olivat vegaaneja muuten, niin saivat syödä nakkeja synttäreillä.
Kommentit (562)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa on mainittu Marianne vegaanisena. Kuitenkin irtokarkkilaarissamyytävän Mariannen tuoteselosteessa on maitoa. En tiedä, onko kyseessä virhe vai tuotetaanko ne eri tehtaalla ja eri reseptillä.
"Tuoteseloste: Sokeri.... Allergeenit: Sisältää: Soija. Saattaa sisältää:Laktoosi, Maito"
Kuten sanoin, pussimarianne on maidoton, Candy Kingin irtomyynnissä tuoteselosteessa taas on maitoperäinen ainesosa. Tai oli ainakin viimeksi katsoessani.
Lainaus oli ihan Fazerin sivuilta marianne pussin tuoteselosteesta en sitten tiedä vaihteleeko tuo saattaa sisältää sitten jotenkin esim. kausittain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laktoositon täytekakku, keksejä (sekä gluteenittomina että tavallisia) sekä tietysti herkkuina sipsit, karkit ja popparit. Olipa vaikeaa keksiä menu.
Ei mitään täytekakkuja, se jää täysin syömättä. Et taida olla äiti ollenkaan?
Kakku jää syömättä? What?
Ei meillä ainakaan.
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa on mainittu Marianne vegaanisena. Kuitenkin irtokarkkilaarissamyytävän Mariannen tuoteselosteessa on maitoa. En tiedä, onko kyseessä virhe vai tuotetaanko ne eri tehtaalla ja eri reseptillä.
"Tuoteseloste: Sokeri.... Allergeenit: Sisältää: Soija. Saattaa sisältää:Laktoosi, Maito"
Kuten sanoin, pussimarianne on maidoton, Candy Kingin irtomyynnissä tuoteselosteessa taas on maitoperäinen ainesosa. Tai oli ainakin viimeksi katsoessani.
Lainaus oli ihan Fazerin sivuilta marianne pussin tuoteselosteesta en sitten tiedä vaihteleeko tuo saattaa sisältää sitten jotenkin esim. kausittain.
Katso huviksesi seuraavan kerran Candy Kingin laarin seloste. Karkkihyllyn Fazerin pussin selosteessa maitoa ei ole. Eli joko Candy Kingin seloste on väärin tai heille tehdään eri reseptillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katso huviksesi seuraavan kerran Candy Kingin laarin seloste. Karkkihyllyn Fazerin pussin selosteessa maitoa ei ole. Eli joko Candy Kingin seloste on väärin tai heille tehdään eri reseptillä.
Tuskin tulee koskaan katsottua. Nyt ihan uteliaisuuttani hain se netti sivuilta. Tiedolla ei oikein ole itselleni merkitystä.
Eikö olisi helpompaa tilata vain kakku leipomosta ja muutama hyla/gluteeniton keksi. Ei kasvisruokavalio ole allergiaa joten siihen en edes hirveästi kiinnittäisi huomiota onko siellä nyt kananmunaa jonku välissä. Ei ne lapset sitä kuitenkaan maistais. Sipsiä, popcornia, erilaisia hedelmä tikkuja, limsaa, mehua ym tarjottavaa on vaikka kuinka paljon. Tuo että pähkinät pitää pistää pois johtuu varmaan siitä että pelkäävät että vahingossa joutuu murunenkin suuhun ja seuraukset voi olla kamalat, ihan ymmärrettävää. Sitrus hedelmä allergia on aika yleinen mutta ei siitä saa mitään jos esim nostat kaappiin piiloon ja täytyisi olla aika lähellä niitä et allergisoi. Turhaa valitusta/ihmettelyä allergioista kun niitä nyt sattuu olemaan usealla ja teille nyt sattui vain enemmän kerralla.. Jos joku vastaa allergia kysely viestiin että on kasvisruokailia niin laittaisin vain takaisin viestiä että meillä tarjoillaan esim hodareita päivänsankarin toiveesta eikä aikaa ole yhden lapsen ruokavaliota vahtimaan. Tuossa vaiheessa varmasti vastataan että anna ottaa jos haluaa tai sitten eivät tule ollenkaan mut sehän on heidän päätöksensä.
Keliakian suhteen pitää sen ostetunkin leivonnaisen kanssa muistaa kontaminaatio eli pitää kelmussa/muovissa, erillään muista leivonnaisista jne. Eli ei koske pelkkiä voiveitsiä ja vatkaimia.
Vierailija kirjoitti:
Keliakian suhteen pitää sen ostetunkin leivonnaisen kanssa muistaa kontaminaatio eli pitää kelmussa/muovissa, erillään muista leivonnaisista jne. Eli ei koske pelkkiä voiveitsiä ja vatkaimia.
Voiko ja kannaattaako sitä oikeasti edellyttää kaverikutsujen järjestäjältä? Jos ruokavalio on kovin tarkka ehkä kannattaisi tulla omin eväin ja olla koskematta tarjoiluihin joiden kontaminaatiosta ei voi olla 100% varma. Ruokavaliostaan jokainen joutuu vastaamasn itse (tai esim. lasten kohdalla osittain vanhemmat), ei voi olettaa että esim. syntärikutsujen järjestäjä siitä vastaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko ja kannaattaako sitä oikeasti edellyttää kaverikutsujen järjestäjältä? Jos ruokavalio on kovin tarkka ehkä kannattaisi tulla omin eväin ja olla koskematta tarjoiluihin joiden kontaminaatiosta ei voi olla 100% varma. Ruokavaliostaan jokainen joutuu vastaamasn itse (tai esim. lasten kohdalla osittain vanhemmat), ei voi olettaa että esim. syntärikutsujen järjestäjä siitä vastaa.
Olen samaa mieltä.
Kuitenkin keliaakikolle voi hankkia vaikka sipsiä (lue tuoteseloste) tai popparia (laittaa omaan pikkukulhoon, jotta kukaan ei kakkuisilla sormilla koske samoihin) tai jätskiä. Mutta jos näkee sen vaivan, että hankkii jotain gluteenitonta, ei sitten pilaa sitä koskettelemalla itse tai laittamalla liian lähelle gluteenisia tarjottavia, jolloin vaivannäkö meni hukkaan.
On kuitenkin ihan kohteliasta ilmoittaa rajoitteensa siksikin, jotta kutsuja voisi miettiä ruokien menekkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä.
Kuitenkin keliaakikolle voi hankkia vaikka sipsiä (lue tuoteseloste) tai popparia (laittaa omaan pikkukulhoon, jotta kukaan ei kakkuisilla sormilla koske samoihin) tai jätskiä. Mutta jos näkee sen vaivan, että hankkii jotain gluteenitonta, ei sitten pilaa sitä koskettelemalla itse tai laittamalla liian lähelle gluteenisia tarjottavia, jolloin vaivannäkö meni hukkaan.
On kuitenkin ihan kohteliasta ilmoittaa rajoitteensa siksikin, jotta kutsuja voisi miettiä ruokien menekkiä.
Lasten kaverisynttäreillä en edelleenkään ole ajatellut vahtia sitä että esim. sipsit ei kontaminoidu siitä että joku lapsista syö vaikka muffinsin sormin ja sen jälkeen ottaa sormin gluteenittomia sipsejä kulhosta. Jos lapselle voi antaa oman sipsi kulhon käteen ja hän huolehtii itse siitä että kukaan ei niitä tarjottavia ole kontaminoinut niin ok. En myöskään vastaa siitä että tarkasti gluteenitonta ruokavaliota noudattava lapsi tai aikuinen ottaa pöydästä tarjoilun joka ei hänelle sovellu.
No tota. Mä olen lapsesta saakka ollut kasvissyöjä ja ei sitä koskaan mihinkään ilmoitettu, söin sitten niitä mitä pystyin syömään. Mulla oli jopa vaikeuksia viime vuonna ilmoittaa ruokavaliostani kaverini häihin, koska en vaan halunnut olla vaivaksi 😁
Mutta siis ideologia on eri asia kuin allergiat. Kohtelias emäntä tietenkin ottaa parhaansa mukaan myös veget huomioon, mutta ei heille välttämättä tarvitse alkaa erikseen mitään kokkailemaan.
Se on totta että Keski-Euroopassa ei tunneta ongelmaa nimeltä laktoosi intoleranssi. Saksalainen maito tulee eri rotuisesta lehmästä kuin suomalainen maito joten se ei vaikuta suolistoon samalla tavalla. Mekin ostetaan saksalaista maitoa Lidlistä koska suomalainen tavallinen maito tekee niin kovat ilmavaivat meidän lapsille ettei yöunista tule mitään. Keski-Euroopasta muuttaneena tiesin että meidän lapset pystyy hyvin juomaan sikäläistä normaalia maitoa. Joillekin keskieurooppalaisille tulee maidosta jotain vaivoja mutta sille ei ole mitään hyvin tunnettua nimeä. Mä esim. diagnosoin Saksan naapurimaassa kavereideni maito ongelmat sen mukaan minkälaisia oireita tulee ja mistä tuotteista. Eivät siis osanneet kertoa että ovatko maitoallergisia vai laktoosi intolerantikkoja.
Keliakiaa on kyllä sielläkin eikä niin?
Mutta siis tuosta listata; Voisit tehdä gluteenittoman täytekakun soijakermavaahdolla tosin kannattaa kysyä sen ekan lapsen vanhemmalta onko ok. Jos ei ole ok niin tee kaksi kakkua. Toiseen laktoositonta kermaa ja toiseen soijakermaa. Vispautuvasta soijasta tulee melkein saman makuista kuin normaalista vispikermasta.
Jos leivot jotain muutakin niin käytät nestemäistä leivontarasvaa. Se on täysin kasvipohjaista. Kaikki maitotuotteet korvaat soija tai kauratuotteilla niin kelpaa vegaanillekin. Tosin jos eka lapsi ei saa syödä soijaa niin sitten käytät vaan kauramaitoa.
Karkkien kanssa tarkkana ettet osta sellaisia missä on eläimestä tehtyä liivatetta. Tai kannattaa kysyä vegaanin vanhemmalta kuinka tarkkaa on. Ja se osaa sitten kertoa että missä karkeissa ei ole eläinperäistä liivatetta. Ainakin joskus Malacon Hyvää makumaasta oli sellainen.
Helpointa varmaan laittaa kutsuun lista tarjoiluista. Tyyliin: Meinaan tarjota perunalastuja, popcornia, laktoositonta jäätelöä mansikkahillolla ja nallekarkkeja sekä muumilimua. Onko joku allerginen näille ja jos on mitä ehdotat tilalle? Jos on hengenvaarallinen allergia, kyllä vanhempi sen sanoo silti.
Jos lähdet nykyajan hul luilta eu koilta tollasia kyselemään, niin saat olla varma, että siellä on luetteloitu varmuuden vuoksi kaikki, mitä vaan on keksitty kyseisellä "sairauden" saralla.
Vain höl mö lähtee tuollaisia kyselemään.
Kannattaisi laittaa kutsuun: Vain terveet, tervetuloa !
allergiat on keksittyjä, ihan varmasti voisivat syödä samaa ruokaa kuin muutkin, jos vaan luulisivat sitä "erityisruoaksi". Eihän tuo muuten ole mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen toiminut keliakian kanssa niin, että en ole leiponut itse yhtään mitään. Olen ostanut muutaman sopivan tuotteen ja laittanut ne avaamattomissa pakkauksissa omalle tarjottimelle. Juoma, leivonnaiset, makeiset, jäätelö. Sitten olen antanut sen tarjottimen hänelle ensimmäisenä eteen ja kertonut, että nämä kaikki on varattu sinulle, syö mitä haluat mutta älä ota mitään noista yhteiskipoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä saisi hyvän sketsin Siskonpeti-ohjelmaan. Äiti lukemassa allergialistaa läpi ja lopulta toteaa, että ehkä riisikakkuja ja vettä voi tarjota. Paitsi yhdelle, joka on herkistynyt hanavedelle.
Minulla on ystävä, joka on oikeasti allerginen tämän kaupungin hanavedessä ja putkistossa olevalle jollekin kemikaalille. Jos juo vettä saa anafylaktisen reaktion, jos käy suihkussa, saa kirkuvanpunaisen, koko kropan peittävän ihottuman. Olen itse nähnyt, kuinka on saanut allergisen reaktion, ei ole huuhaata. Ihmiset voivat valitettavasti allergisoitua mille tahansa mukaanlukien esim. oma hiki.
Herran pieksut. Sitten taitaa jo kuolema kolkutella. Mistä sitä aina voi tietää, missä hanavedessä on jotain allergisoivaa. Ei voi juoda kuin just sen oman kaupungin vettä vai? Mistä voi sitten tietää, kun käy muulla paikkakunnalla kahvilassa, että onko kahvi keitetty allergisoivasta vedestä? Ynnä muuta. Myös kaikki kaupoissa myytävät ruoka-aineet voi olla vaarallisia, onhan vettä käytetty vaikka mihin. Uskaltaako tää ihminen mitään syödä?
Mua ällöttää yksi aikuinen äijä, joka ei syö sipulia eikä kalaa missään muodossa. Jotain muutakin se hyljeksii, sanoo vaan että ei tykkää. Vaimo ja lapset tykkää sipulista ja niinpä tehdään herralle erikseen lihapullatkin ja kastikkeet ilman sipulia.
Kerran illanvietossa tarjosin kuumia voileipiä, kun en nyt sattunut muistamaan herran makumieltymyksiä, niin istui kuin marttyyri vihamielisen näköisenä sen jälkeen kun oli tajunnut juuston alta löytyvän tonnikalan ja heittänyt sen vihaisesti lautaselle. Ei kelvannut sen jälkeen mikään muukaan voileipä, vaikka sanoin, ettei kaikissa ole samat täytteet, on kalattomiakin. Juu ei, kun ei tiedä mitä niissä on.
En minäkään kaikesta tykkää, pastat ja pestot on mun mielestä ihan p----ja ruokia, mutta jos muuta ei tarjota, syön kohteliaisuudesta enkä osoita mieltäni. Käytöstapoja pitäisi sentään olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Gluteenittomat ja vegaaniset tarjottavat. Yksinkertaista. Leivot gluteenittoman kakun, ostat keksejä (monet keksit on vegaanisia), karkit kuten mariannet ja pandat vegaanisia, monet sipsit vegaanisia jne
Vegaanituotteet sivulta löytyy kaikenlaista vegaanista ruokaa mitä löytyy kauppojen hyllyiltä
No ei ole yksinkertaista. Ei gluteenittomia kakkuja leivota samoilla vatkaimilla yms. kuin tavallisia. Ainakiaan niille, joilla oikeasti ongelmia gluteenin kanssa.
Ja millähän vatkaimilla niitä leivotaan? Ei siihen mitään erityisvatkaimia ole, ihan samoilla niitä voi leipoa kuin tavallisia kakkuja.
Ruoanlaittovälineissä ei saa olla jäämiä gluteenista. ohis
No sehän nyt on päivänsevä asia. Mutta ei siihen mitään eri välineitä tarvita, puhtaat vatkaimet riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä saisi hyvän sketsin Siskonpeti-ohjelmaan. Äiti lukemassa allergialistaa läpi ja lopulta toteaa, että ehkä riisikakkuja ja vettä voi tarjota. Paitsi yhdelle, joka on herkistynyt hanavedelle.
Minulla on ystävä, joka on oikeasti allerginen tämän kaupungin hanavedessä ja putkistossa olevalle jollekin kemikaalille. Jos juo vettä saa anafylaktisen reaktion, jos käy suihkussa, saa kirkuvanpunaisen, koko kropan peittävän ihottuman. Olen itse nähnyt, kuinka on saanut allergisen reaktion, ei ole huuhaata. Ihmiset voivat valitettavasti allergisoitua mille tahansa mukaanlukien esim. oma hiki.
Herran pieksut. Sitten taitaa jo kuolema kolkutella. Mistä sitä aina voi tietää, missä hanavedessä on jotain allergisoivaa. Ei voi juoda kuin just sen oman kaupungin vettä vai? Mistä voi sitten tietää, kun käy muulla paikkakunnalla kahvilassa, että onko kahvi keitetty allergisoivasta vedestä? Ynnä muuta. Myös kaikki kaupoissa myytävät ruoka-aineet voi olla vaarallisia, onhan vettä käytetty vaikka mihin. Uskaltaako tää ihminen mitään syödä?
Oireista päätellen tulee oman kotinsa putkistosta/hanoista ja muuttamalla voisi päästä eroon. Sitten vaan, kun kaikkien asuntojen hanat on muovisia niin minkäs sitten tekee.
Voi olla hanassa tai talon putkistossa. Onko muoviputket? Olen allerginen 500 m päässä olevan uudehkon kerrostalon (muoviputket) vedelle, mutta en oman kotini ja saman kunnallisveden alueella ollaan.