Lotkottaa -- mitä se tarkoittaa ja missä sanotaan?
Ilta-Sanomien mukaan "pohjoisessa lotkotti vettä". Minun omaan korvaan sana on outo, korkeintaan miellän sen lorvimisen ja lötköttömisen ( makoilun jouten) yhdistelmäksi. Veden lotkottaminen on täysin uusi asia minulle. Nimimerkki savolainen Etelä-Suomesta.
Kommentit (30)
Mulle kätilö kertoi synnytyksen jälkeen että olin alkanut vuotaa verta lotkottamalla, minkä jälkeen mut kiidätettiin leikkuriin.
Se on näitä suomenkielen hienouksia. Toimittajan keksimä onomatopoeettinen sana. Johdettu veden tai rännän lotinasta.
Vierailija kirjoitti:
Se on näitä suomenkielen hienouksia. Toimittajan keksimä onomatopoeettinen sana. Johdettu veden tai rännän lotinasta.
Höpö höpö… tässäkin ketjussa moni tunnistaa sanan ja tietää sille merkityksen. Ja kuten Suomen kielessä ja murteissa tyypillistä on, merkitys tai käyttötarkoitus hieman vaihtelee paikkakunnittain
Aika jännä tuo lotkottaa. Meilläpäin voi lötköttää eli maata laiskana tai sitten vettä voi lorottaa.
Oliko sen T Mannisen kirjoittama juttu? Se kirjoittaa todella ärsyttävästi, yrittää olla hauska ja nokkela jutuissaan. No ei ole. Ärsyttävä vain.
Etelä-Pohjanmaalla lotkottaminen voi tarkoittaa kovaäänistä juomista:
"Siä se lotkottaa maitua, niijjotta porstuahan asti kuuluu."
Juoda vettä kupista, esim. koira. Asun Tampereen naapurikunnassa, josta kotoisinkin.
Vierailija kirjoitti:
Lotkottaa on lähinnä riippua, roikkua, olla ”löysä”. Esim pyykkinaru lotkottaa. Sitten taas on sanonta lotkauttaa korvaansa ja se on eri asia.
Lapsena lällätettiin:
Jussi pussi puuta nussi
Puu syttyi palamaan
Jussi juoksi kanalaan
Kanat siellä kotkotti
Jussin munat lotkotti
4345 kirjoitti:
Etelä-Pohjanmaalla lotkottaminen voi tarkoittaa kovaäänistä juomista:
"Siä se lotkottaa maitua, niijjotta porstuahan asti kuuluu."
Etelä-Pohjanmaalla elää tämä minun rakastama perinne.
Yksinkertainenkin asia pyritään jalostamaan verbaalisesti mahdollisimman herkulliseen muotoon.
Samaa harjoitetaan kaikkialla vähänkin vanhoillisemmissa piireissä, jossain BB-talon tyylisessä ympäristössä tätä ei kuule.
Mun kanta-Hämäläinen Mummu puhui ”juoda lotkottamisesta” eli kun joi ahnaasti kulautellen mutta myös saunassa saattoi sanoa meille lapsille että ”älkääs nyt noin mahrottomasti sitä vettä lotkottako” eli läiskytetty/kaadettu pitkin poikin