Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapseni isä kuljetti salaa 3-vuotiasta etupenkillä ilman turvaistuinta. Mitä neuvotte?

Vierailija
01.04.2019 |

Itselleni ei tulisi mieleenkään tehdä noin. Suomen laki myös yksiselitteisesti kieltää sen. Poikkeuksellisesti 3-vuotiasta saa kuljettaa ilman turvaistuinta takaistuimella, jos ei muuta mahdollisuutta ole ja matka on lyhyt.

Hän haki lapsen päiväkodista yökylään luokseen ja ajoi sekä illalla ett aamulla tällä pakettiautolla. Hänellä oli näköjään erityinen päivä, johon sisältynyt roudausta. Alun perin oli sovittu yökyläksi seuraava yö, mutta ilmoitti aamulla, että haluaa nyt lapsen, ei suost aiemmin sovittuun. AJomatkat eivät olleet erityisen pitkiä, ehkä yhteensä kymmenen kilomteriä Helsigin kantakauoungissa, suurilla, vilkkaasti liikennöidyillä kaduilla. Matkat olisi voinut tehdö julkisilla liikennevälineillä. Hän ei ollut minull kertonut autoilusta varmaankin siksi, että olisin vaatinut näkemään sen verran vaivaa, että turvaistuin kiinnitetään. Emme yleensä autoile, mutta minä olen hankkinut ja maksanut turvaistuimen.

1. isälle on tehty selväksi, että turvaistuin on saatavilla ja ilman sitä ei saa missään tapuksessa autoilla lapsen kanssa.

2. yritti jo vuotta aiemmin viedä lapsen ilman turvaistuinta pakettiauton etupenkille vaarin SYLIIN. En päästänyt lasta mukaan, mistä todella suuttui minulle. Ongelma on minun hirveys, ei heidän yrityksensä asettaa lapsen turvallisuus täysin vaaraan. Summa summarum, oli käyty selvä keskustelu asiasta, että lasta ei saa kuljettaa etupenkillä eikä ilman turvaistuinta, linkki lakiin meilattu. Ei tullut mieleenkään, että asia edelleen epäselvä. Ei siis voi vedota siihen, ettei olisi tiennyt. Miten joku ei vuonna 2019 tietäisi, mutta suljetaan nyt sekin selitys siis pois.

3. Selkeästi ei kunnioita millään tavalla lakeja ja sopimuksia mun kanssa. Mitä muuta tapahtuu, mistä en tiedä? Olen yrittänyt antaa positiivista palauettta, ollut kannustava joka asiassa, kannustanut lasta olemaan isän kanssa, mutta sitten tapahtuu tällaista.

Lapsi on vaarassa yhdenkin kovan jarrutuksen tapahtuessa. Etupenkillä myös turvatyyny, joka ei pienelle lapselle turvallinen.

Miten suhtautua? Ei suostu keskustelemaan. Raivoaa, että minulle ei kuulu, mitä tekee lapsen kanssa ja että häntä vainotaan, hän ottaa yhteyttä poliisiin tms absurdia.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laki kieltää. Noin ei saa toimia.

Vierailija
2/22 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos poliisi pysäyttäisi miehen, hän saisi sakot ja mahdollisesti poliisi tekisi myös lastensuojeluilmoituksen. Seuraavaksi kun lapsi on menossa isälleen, soita poliisit perään. He tsekkaavat tilanteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olette hysteerisiä. Isä toimi väärin ja pienen lapsen paikka autossa on takapenkillä turvaistuimessa. Kaikki meni kuitenkin hyvin ja lapsi on kunnossa.

Vierailija
4/22 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko tuossa Lastensuojeluilmoituksen paikka? Jos epäilee lapsen olevan vaarassa ja toistuvasti.

Vierailija
5/22 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt heti lastensuojelu- ja rikosilmoitus, sinulle yksinhuoltajuus, miehelle lähestymiskielto.

Vierailija
6/22 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma lienee siinä, miten todistat tuon tapahtuneen? Tarvitsisit varmaan kaksi todistajaa tapahtuneelle.

Vierailija
7/22 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska vahinkoa ei tapahtunut, harkitsisin tarkoin annanko lapsen isän hoitoon jatkossa. Ottaisin yhteyttä lastenvalvojaan ja pyytäisin arviota tilanteesta. He voivat pyytää isän vastaamaan toimista lapsen turvallisuutta ajatellen.

Vierailija
8/22 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

käsittämtön isä. Asetti oman lapsensa vaaraan ja kiukuttelee? Tuo suunnitelma laittaa lapsi isovanemman syliin etupenkille on vielä vaarallisempi. Eikö hän tajua ja tiedä mitään

liikenneturvallisuudesta? Kuinka kehtaa suuttua, kun tällaiseen puututaan? Ainoa oikea reaktio olisi pyytää anteeksi ja luvata, ettei tämä toistu.

Vierailija
9/22 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelma lienee siinä, miten todistat tuon tapahtuneen? Tarvitsisit varmaan kaksi todistajaa tapahtuneelle.

Jos lastensuojelulle ilmoittaa, niin eihän siihen mitään todistajia tarvi. Kaikki tositarinoista ja -havainnoista loruiluun ja satuiluun ja sairaan mielikuvituksen tuotoksiin menevät sossuille ihan täydestä, kirjataan ylös, ja ovat siitä hetkestä lähtien totuus, myös mm. hallinto-oikeudessa.

Vierailija
10/22 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä se.

11/22 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun sisko istui turvaistuimessa vielä 5-6-vuotiaana

Vierailija
12/22 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä ettei ne päiväkodista olleet niin huolissaan, että olisivat ilmoittaneet, jso kerran lasu-aihetta olisi...

Vierailija
13/22 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos poliisi pysäyttäisi miehen, hän saisi sakot ja mahdollisesti poliisi tekisi myös lastensuojeluilmoituksen. Seuraavaksi kun lapsi on menossa isälleen, soita poliisit perään. He tsekkaavat tilanteen.

No sieltähän se suuri viisaus taas tuli.. ei hyvää päivää!

Vierailija
14/22 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähes aina, jos haen lapsen vilkkaampaan aikaan, päiväkodin parkkipaikalla joku lapsi kiipeää kyytiin etupenkille ilman turvaistuinta, "paras" näkemäni viritelmä oli 3- ja 5-vuotiaat sisarukset vierekkäin etupenkillä yhdellä istuimella. Surullisen yleinen käytäntö.

Vierailija
15/22 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käske isän ostaa motonetistä korokeistuin, maksaa 12 euroa. Lisää turvallisuutta reilusti vs ilman. Erityisesti pakettiautossa, siinä kun ei ole takapenkkiä.

Vierailija
16/22 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joutunut hakemaan työpakulla tyttöjä hoidosta joitain kertoja. Ei mitään matkantekoa, vain sen kilometrin kotiin. Ei nyt ihan maailmanloppu mielestäni, kyllähän silloin tiedostaa että nyt pitää olla erityisen varovainen. Mutta ei normimeiningiksi joka reissuun. T.äippä

Vierailija
17/22 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen joutunut hakemaan työpakulla tyttöjä hoidosta joitain kertoja. Ei mitään matkantekoa, vain sen kilometrin kotiin. Ei nyt ihan maailmanloppu mielestäni, kyllähän silloin tiedostaa että nyt pitää olla erityisen varovainen. Mutta ei normimeiningiksi joka reissuun. T.äippä

Tässä on erona se, että selkeästi toinen tekee noin kielloista huolimatta, ajaa vilkasliikenteisiä katuja enemmän kuin kilometrin ja hänen ei olisi ollut mitenkään pakko sinä päivänä lasta hakea. Itse tuon lapsen äitinä pohtisin samaa, että kun tuo tapahtuu, niin mitä muuta tapahtuu. Salaa ei pitäisi tehdä mitään. Isän reagointi myös todella häiriintynyttä. Järkevä ihminen ei toimi noin.

Itse en ymmärrä, että teet tuollaista säännöllisesti. Kolari tai äkkijarrutus ei vaadi pitkää matkaa. Miksei sinulla ole esim niitä korokkeita mukanasi tai jos tuo toistuu useammin, niin turvaistuimia? Riippuu tietysti lasten iästä ja koosta. ETupenkillä uhkana myös jarrrutuksen sattuessa se turvatyyny, kuten ap kirjoitti. Sehän ei ole mikään untuvatyyny, vaan kolaritilanteessa kivikova, siitä saa ruhjeita, vaikka se aikuisen hengen ehkä pelastaakin. Lapsi voi kuolla siihen tyynyyn, sen aiheuttamaan iskuun tms.

Pakettiautossa on tietysyi enemmän turvassa kuin henkilöautossa sikäli, koska istutaan korkeammalta, konkreettisia kolareita ajatellen, eli ei mene ne jalat niin helposti ehkä murskaksi. Mutta ihan sama sinänsä, että usein kuolema tai vammautuminen lapselle tulee siitä niskan nopeasta nykäyksestä, vaikka mihinkään ei törmättäisi. Riittää yksi äkkijarrutus ja olet tuhonnut lapsesi elämän. Milloin vain tielle voi juosta eläin tai lapsi ja vaistomaisesti jarrutat tai milloin vain rattijuoppo tai joku voi töpeksiä tielläsi tai ajaa perääsi. Ihmisillä on kummallinen käsitys siitä, että ei kai se mitään. Kysy ihmisiltä, jotka ovat olleet pienen lapsen kanssa kolarissa.

Tunnen ap:n tuskan. Asia on selvitettävä. Itse pyytäisin apua esim lastenvalvojalta tai lastensuojelusta, isähän ei selväti halua olla yhteistyökykyinen,

Vierailija
18/22 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska vahinkoa ei tapahtunut, harkitsisin tarkoin annanko lapsen isän hoitoon jatkossa. Ottaisin yhteyttä lastenvalvojaan ja pyytäisin arviota tilanteesta. He voivat pyytää isän vastaamaan toimista lapsen turvallisuutta ajatellen.

Ei niitä kiinnosta. Enemmän ne katsoo sen olevan äitiä vastaan, jos tämä on huolissaan vaikkapa rikkinäisessä istuimessa kuljettamisesta. Hulluhan se on, kun niuhottaa.

Vierailija
19/22 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, ongelma tuntuu olevan juuri se, että miten estää tätä toistumasta? Jos isä kiukkuaa asiasta kuin lapsi? (Vaikea edes ymmärtää, miksi HÄN kiukkuaa.)

Nyt oli hyvää tuuria, mitään ei käynyt, mutta äidillä ei ole enää mitään varmuutta siitä, että isä toimii sovitusti, järkevästi ja ihan peruslakeja noudattaen.

Asia on vieläpä kai niin, että häneltä ei edes vaadittu mitään taloudellista panostusta asiaan, vaan äidillä on käytettäväksi turvaistuin.

Mikä vaivaa aikuisia, jotka ottavat tuollaisia riskejä toisen ihmisen eli oman lapsensa elämän suhteen? Laittaisin huoltajuuden epäilyksen alle, jos olisin joku viranomainen. Toivottavasti tällaisista asioista jaetaan jotain varoituksia tms.

Isän on pakko suhtautua tähän vakavasti ja nöyrästi. Onko ap jotain keskusteluapua esim. neuvolan tarjoaman keskusteluavun kautta tai voivatko ystäväpiirin jäsenet auttaa?

Tuo, että kaksivuotiasta on yritetty viedä etupenkille jonkun syliin istumaan on melkein sama kuin pudottaisi lapsensa parvekkeelta, aivan käsittämättömän vaarallista, varma kuolema lapselle kolaritilanteessa, siitä on selvää tutkittua tietoa. Kukaan ei saa tehdä niin. Näistä pitäisi tiedottaa enemmän esim. neuvolassa.

Ap, miten tämä on edennyt? Onko lapsi isänsä luona vain harvoin?

Vierailija
20/22 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olisin jättänyt pakun päikyn pihaan ja kävellyt sen kilometrin. Riippuen vähän lasten ikäluokasta, jos esikoululaisia, ehkä ei, jos taaperoita, ehdottomasti.

Älyttömän hölmö tuo lauseesi, että kyllähän silloin tiedostaa. Tai siis toki hyvä, että tiedostat. Mutta miten voit olla niin yksinkertainen, että kuvittelet lähiseudun kettujen, lasten tai juoppojen "tiedostavan" sinun laittoman kuljetuksesi vaarat? Tässä maassa ei ole yhtäkään tieosuutta, jolla ei joku kettu, joku lapsi tai joku juoppo toisinaan yllättäisi. Useimmilla teillä ja kaduilla kaikki kolme ovat vaihtoehtoja suurimman osan vuorokaudesta.

Hanki nyt edes ne korokkeet, hyvä ihminen.

Ja ap:n exälle kuuluisi selkäsauna ja suu saippualla. Onko hän kaksivuotias vai aikuinen?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kahdeksan