HS Perheviikko: Hyppy tuntemattomaan Kannattaako lapsi hankkia nuorena vai vanhana?
Tuolla taas toistuu tuo kummallinen lausahdus siitä, kuinka nykynaiset ei enää nää lapsia ja siksi biologinen kello ei ala tikittää. Ei sentään sitä, että ihmisillä ei ole kokemusta perhe-elämästä niin ei voi siitä tietää. Joku väestöliitolla taisi herätä viimein, että me olemme kaikki joskus olleet osa perhettä.
Onkohan väestöliitolla biologeja töissä, erityisesti evoluutiobiologeja? He vain olettavat, että naiseen kuuluu jälkeläisen haluaminen biologisena faktana, mutta miksi näin olisi? Lapsia on tullut, on niitä halunnut tai ei. Ei ihmissukupolvissa ole jalostunut sellaista ominaisuutta, että vain lapsia haluavat lisääntyisivät. Siksi sellainen ominaisuus ei vaan voi olla olemassa yleisesti, ei ainakaan ilman tutkimusta. Tuntuu, että moni noista tutkijoista on itse sellaisia äidiksi syntyneitä, jotka eivät pysty puolueettomasti arvioimaan lapsettomuuden syitä. Heissä on aina jotain "vikaa", sen sijaan että puhuttaisiin vain ominaisuudesta.
Mummoni sanoi aina, että ei ennenkään lapsia haluttu, niitä tuli.
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olisin aikoinaan alkanut miettiä, miten raskasta on, miten paljon maksaa j.n.e. En olisi hankkinut yhtään lasta. Kaksi tuli alle 30-vuotiaana. Kun työura on aivan alkutaipaleella, on hyvä lasten hankkimisaika.
Jos hankkii lapset 40-vuotiaana, on itse 60, kun lapsi on 20. Kokemukseni on, että lapsi ei ole niin kallis hankinta, kun pelätään. Lasten kanssa voi matkustaa. Päivähoitoa kestää muutaman vuoden. Yleensä lapsi nukkuu muutamaa yöllistä heräämistä lukuunottamatta hyvin. On hienoa, kun tekee 40-vuotiaana työuraa, lapset ovat isoja. Katselin monta kertaa yli 40-vuotiaita raskaana olevia naisia työssäni, ja ajattelin, että voi voi. Hankkikaa lapset ajoissa. Se on viisautta.mitä väliä, vaikka lapset ovat 20 kun olet 60v? Naisten odotetaan elävän noin 84 ikään asti. Siinä ennättää lapset olla yli neljäkymppisiä.
Kun lähdet tekemään lapsia ennen työn aloituksia, ongelmaksi voi koitua, että työpaikkoja on vaikeampi saada, koska naisten oletetaan hoitavan ne lapset.
Myös ei nuorena ole aina järkevä tehdä lapsia, nuoret harvemmin tajuavat yhtä hyvin kuin vanhemmat, mitä siihen lapsen kasvatukseen sisältyy (siis muukin, kuin niiden ruokkiminen ja vaatetus).
Ei ole mitään viisautta hankkia lapsia silloin, kun se ei itselle sovi. Sinä et siis taida kovinkaan viisas olla, kun sanot tuollaisia kommentteja.
Tuossa on puolensa ja puolensa. Toisaalta sitä nuorena jaksaa ja tekee sen homman omia vaistojaan noudattaen. Jos nyt on yleensä kasvanut tavallisessa täyspäisessä perheessä ( ei alkoholisti-mielenterveys-ongelmaa tms.), on toisin sanoen saanut hyvän vanhemman mallin. Itsellä ei ainakaan 22-vuotiaana ollut mitään osaamista vauvan kanssa, mutta hyvin hän tuli hoidetuksi. Kohtalaisen rennolla otteella, en ollut huolissani mistään. Yhdessä mieheni kanssa, joka oli yhtä nuori, hoitelimme ja ihmettelimme pientä, mikä meille oli putkahtanut. Ongelmatilanteissa kysyimme neuvolasta apua.
Aikuisempana olisin varmaan osannut olla monista asioista enemmän huolissani.
Olisko hyvä "hankkia" ne lapset silloin, kun itsestä sopivalta tuntuu ja siihen on kumppani hommattu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olisin aikoinaan alkanut miettiä, miten raskasta on, miten paljon maksaa j.n.e. En olisi hankkinut yhtään lasta. Kaksi tuli alle 30-vuotiaana. Kun työura on aivan alkutaipaleella, on hyvä lasten hankkimisaika.
Jos hankkii lapset 40-vuotiaana, on itse 60, kun lapsi on 20. Kokemukseni on, että lapsi ei ole niin kallis hankinta, kun pelätään. Lasten kanssa voi matkustaa. Päivähoitoa kestää muutaman vuoden. Yleensä lapsi nukkuu muutamaa yöllistä heräämistä lukuunottamatta hyvin. On hienoa, kun tekee 40-vuotiaana työuraa, lapset ovat isoja. Katselin monta kertaa yli 40-vuotiaita raskaana olevia naisia työssäni, ja ajattelin, että voi voi. Hankkikaa lapset ajoissa. Se on viisautta.mitä väliä, vaikka lapset ovat 20 kun olet 60v? Naisten odotetaan elävän noin 84 ikään asti. Siinä ennättää lapset olla yli neljäkymppisiä.
Kun lähdet tekemään lapsia ennen työn aloituksia, ongelmaksi voi koitua, että työpaikkoja on vaikeampi saada, koska naisten oletetaan hoitavan ne lapset.
Myös ei nuorena ole aina järkevä tehdä lapsia, nuoret harvemmin tajuavat yhtä hyvin kuin vanhemmat, mitä siihen lapsen kasvatukseen sisältyy (siis muukin, kuin niiden ruokkiminen ja vaatetus).
Ei ole mitään viisautta hankkia lapsia silloin, kun se ei itselle sovi. Sinä et siis taida kovinkaan viisas olla, kun sanot tuollaisia kommentteja.
Tuossa on puolensa ja puolensa. Toisaalta sitä nuorena jaksaa ja tekee sen homman omia vaistojaan noudattaen. Jos nyt on yleensä kasvanut tavallisessa täyspäisessä perheessä ( ei alkoholisti-mielenterveys-ongelmaa tms.), on toisin sanoen saanut hyvän vanhemman mallin. Itsellä ei ainakaan 22-vuotiaana ollut mitään osaamista vauvan kanssa, mutta hyvin hän tuli hoidetuksi. Kohtalaisen rennolla otteella, en ollut huolissani mistään. Yhdessä mieheni kanssa, joka oli yhtä nuori, hoitelimme ja ihmettelimme pientä, mikä meille oli putkahtanut. Ongelmatilanteissa kysyimme neuvolasta apua.
Aikuisempana olisin varmaan osannut olla monista asioista enemmän huolissani.
Minä tiedän erään äidin, joka teki nuorena lapset ja nyt kaikilla lapsilla on ongelmia, yksi jopa nuorisokodissa. Ja tuo äiti tuli mielestäni ihan "täysjärkisestä" perheestä, mitä nyt hänen erosivat, kun hän oli 19v.
Ei siis kannata yleistää. Sinulla on kaikki ehkä mennyt ok ja varmasti lähes puolet naisista tekee vielä lapset 20-30 ikäisinä, mutta ei kannata alentuvasti puhua niistä, jotka tekevät vanhempana. Parempi, että tekevät silloin kun he kokevat jaksavansa paremmin, kuin silloin kun joku palstalla sanoo, että tietty ikä olisi mukamas paras ikä.
Jokainen kertoo täällä yhtä ja samaa; tyytyväisyyyttä omaan tilanteeseen. Miksi ei anneta muille sitä krediittiä siitä että muutkin on tyytyväisiä kun tekee mitä haluaa? Hankki sitten lapsen, ponin tai vaikka minkä tai oli hankkimatta.
mitä hemmetin väliä sillä on mitä muut tekee?
ootteko huomannut että miehet tölvisi toisiaan siitä, että hankki lapsen/ei hanki/hankki vanhana/hankkii nuorena?
vaan naisilla on tällaista huonon itsetunnon ruokkimaa kanalaumakäyttäytymistä missä omaa tekemistä tärkeempää on se mitä muut tekee suhteessa itseen.
mulla ei ole lapsia, mua ei kiinnosta jos jollain on ei ole/ellei joku erikseen kysy. mulla on hyvä olla ja teen elämästäni sellaista kuin haluan, enkä osaa ajatella että muut ei tekisi samoin. sillä ajatuksella ei koskaan tarvitse puuttua toisen ihmisen elämään - se on aina täydellistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisten synnytysikä on varmasti noussut ihan vain sen takia, että nykyään eletään huomattavasti pidempään.
Myös kaikki eliöt maailmassa lisääntyvät ja se kuuluu ihmisiinkin. Tottakai jotain on periaatteessa evoluutioon katsomalla "vialla", jos ei halua lisääntyä.
ei halua lisääntyä tarvita jos se tapahtuu ilmankin - ei mikään ominaisuus yleisty populaatiossa jos valinta ei sitä ohjaa, miksi yleistyisi?
Jos ei halua lisääntyä, silloin ei varmaan lisäänny?
juu ihmislajin historiassa naisilla onkin ollut voimat ja asema pitää kiimanen ukko pois haaroistaan. Lisäksi himo harrastaa seksiä ei tarkoita himoa lisääntyä; se on sen sivutuote. Toisin sanoen himon kanssa voi hyvin vapaamatkustaa ominaisuus olla haluamatta lapsia, koska himo hoitaa sen silti. ”Ei ennenkään lapsia haluttu niitä tuli”
Evoluutiossa puhutaan aika pitkästä aikavälistä että muutoksia tapahtuu.
on se gauheeta kun ihmiset tekee mitä tykkää
Lapsettomana aikuisena tuo artikkeli ei kyllä tarjonnut kuin kevyttä viihdearvoa :D Etenkin osio taloudellisesta vaikutuksesta naiseen koko loppuelämän ajan oli tuossakin artikkelissa tabu.
En allekirjoita, että olisi normaaleja työssäkäyviä aikuisia, jotka eivät koskaan näkisi lapsia ja tätä kautta "altistuisi" vauvakuumelle. Vauvoja ja kaikenikäisiä lapsia näkee joka päivä jos ulkona kävelee.
Lisäksi on pakko mainita, että en koe lapsettomuuden valitsevana aikuisena eläväni pidennettyä nuoruutta. Olen korkeakoulutettu oman alan vakitöissä, säästän ensiasuntoon ja minulla on lukuisia pidemmän tähtäimen suunnitelmia elämälleni ja koen identiteettini nyt niin hyväksi mitä se keskiverrolla aikuisella nyt varmaan onkaan. Lapset eivät vain kuulu haluamaani elämään, sillä en ole koskaan kokenut halua tulla äidiksi.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen kertoo täällä yhtä ja samaa; tyytyväisyyyttä omaan tilanteeseen. Miksi ei anneta muille sitä krediittiä siitä että muutkin on tyytyväisiä kun tekee mitä haluaa? Hankki sitten lapsen, ponin tai vaikka minkä tai oli hankkimatta.
Minä en ole tyytyväinen omaan tilanteeseeni, eli siihen että olen kahden teini-ikäisen faija. Vaikka poika palvookin minua ja tyttökin sanoo "hyväksi tyypiksi", silti katson että se aika, vaiva ja raha mikä noihin kahteen on mennyt, on jokseenkin typeryyden huipentuman seurausta.
Ja tulen sanomaan saman joskus kun ovat aikuisia. Meni välit tai ei.
Ihmiskunta on kompastumassa omaan näppäryyteensä. Ainoastaan Kiina oli kaukaa viisas yhden lapsen politiikan kanssa. Minkälainen kuorma se olisikaan maapallolle ilman sitä? Pystymme taistelemaan liian tehokkaasti kulkutauteja vastaan, jotka voisivat pyyhkäistä pari miljardia miljardia ihmispopulaatiosta hetkessä pois. Ja asuttamaan elinkelvottomia alueita. Paljonko Suomessakin olisi oikeasti asukkaita, jos olisimme 100 % omavaraisia? Emme pystyisi kuljettamaan ja varastoimaan tuoretuotteita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole tyytyväinen omaan tilanteeseeni, eli siihen että olen kahden teini-ikäisen faija. Vaikka poika palvookin minua ja tyttökin sanoo "hyväksi tyypiksi", silti katson että se aika, vaiva ja raha mikä noihin kahteen on mennyt, on jokseenkin typeryyden huipentuman seurausta.
Ei sulla mitään lapsia ole! Tännehän voi kirjoittaa mitä tarua vaan, kukaan ei voi tarkistaa. Aika ikävät ovat mielikuvituslastesi lähtökohdat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sulla mitään lapsia ole! Tännehän voi kirjoittaa mitä tarua vaan, kukaan ei voi tarkistaa. Aika ikävät ovat mielikuvituslastesi lähtökohdat.
...kun olisikin noin ettei penskoja olisi koskaan ollutkaan. Niin paljon vapautta/aikaa itselle ja rahaa säästynyt...
Vierailija kirjoitti:
ootteko huomannut että miehet tölvisi toisiaan siitä, että hankki lapsen/ei hanki/hankki vanhana/hankkii nuorena?
vaan naisilla on tällaista huonon itsetunnon ruokkimaa kanalaumakäyttäytymistä missä omaa tekemistä tärkeempää on se mitä muut tekee suhteessa itseen.
mulla ei ole lapsia, mua ei kiinnosta jos jollain on ei ole/ellei joku erikseen kysy. mulla on hyvä olla ja teen elämästäni sellaista kuin haluan, enkä osaa ajatella että muut ei tekisi samoin. sillä ajatuksella ei koskaan tarvitse puuttua toisen ihmisen elämään - se on aina täydellistä.
Onhan täällä paljon mies-kirjoittajiakin. En ymmärrä, miksi se katsotaan tölvimiseksi, jos keskustellaan siitä, pitäisikö niitä lapsia hankkia yleensäkään ja jos niin montako ja missä iässä? Nämähän ovat ihan peruskysymyksiä. Ennen hankittiin lapsia luomusti, aika nuorena aloitettiin ja ehdittiin tehdä iso liuta lapsia. Nyt on toisin, perheet ovat pieniä, lapsenhankintaa siirretään ja suunnitellaan niin pitkään, että joudutaan turvautumaan keinohedelmöityksiin yms keinoihin. Ja nyt ovat päättäjät huolissaan, kun ei synny uusia veronmaksajia. Ei kai tällaisesta keskustelusta kenenkään pidä ottaa nokkiinsa?
Vierailija kirjoitti:
Ihmiskunta on kompastumassa omaan näppäryyteensä. Ainoastaan Kiina oli kaukaa viisas yhden lapsen politiikan kanssa. Minkälainen kuorma se olisikaan maapallolle ilman sitä? Pystymme taistelemaan liian tehokkaasti kulkutauteja vastaan, jotka voisivat pyyhkäistä pari miljardia miljardia ihmispopulaatiosta hetkessä pois. Ja asuttamaan elinkelvottomia alueita. Paljonko Suomessakin olisi oikeasti asukkaita, jos olisimme 100 % omavaraisia? Emme pystyisi kuljettamaan ja varastoimaan tuoretuotteita?
Kiinassahan kyllä ollaan nyt ongelmissa tuossa yhden lapsen politiikassa. On valtava määrä miehiä, joille ei riitä vaimoja, kun kaikki tyttövauvat joko hylättiin, tapettiin tai abortoitiin. Ei ollut mikään kuningasajatus tuokaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinassahan kyllä ollaan nyt ongelmissa tuossa yhden lapsen politiikassa. On valtava määrä miehiä, joille ei riitä vaimoja, kun kaikki tyttövauvat joko hylättiin, tapettiin tai abortoitiin. Ei ollut mikään kuningasajatus tuokaan
Ihmiskunnan pitäisikin puolittua eikä kaksinkertaistua pikavauhtia. Eli Kiina on oikealla tiellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiskunnan pitäisikin puolittua eikä kaksinkertaistua pikavauhtia. Eli Kiina on oikealla tiellä.
Jokainen kansakunta kuitenkin ajattelee sen oman kansansa menestystä. Tuota yhdenlapsen politiikkaa päätettäessä ei ajateltu kovinkaan tarkkaan Kiinan tulevaisuutta. Miehet kun eivät vielä kuitenkaan lisäänny keskenään ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen kansakunta kuitenkin ajattelee sen oman kansansa menestystä. Tuota yhdenlapsen politiikkaa päätettäessä ei ajateltu kovinkaan tarkkaan Kiinan tulevaisuutta. Miehet kun eivät vielä kuitenkaan lisäänny keskenään ;)
Jollain tavalla hallinnassa oleva populaatiokontrolli on tuhat kertaa parempi ja inhimillisempi vaihtoehto kuin täysin satunnainen massakuolema.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan täällä paljon mies-kirjoittajiakin. En ymmärrä, miksi se katsotaan tölvimiseksi, jos keskustellaan siitä, pitäisikö niitä lapsia hankkia yleensäkään ja jos niin montako ja missä iässä? Nämähän ovat ihan peruskysymyksiä. Ennen hankittiin lapsia luomusti, aika nuorena aloitettiin ja ehdittiin tehdä iso liuta lapsia. Nyt on toisin, perheet ovat pieniä, lapsenhankintaa siirretään ja suunnitellaan niin pitkään, että joudutaan turvautumaan keinohedelmöityksiin yms keinoihin. Ja nyt ovat päättäjät huolissaan, kun ei synny uusia veronmaksajia. Ei kai tällaisesta keskustelusta kenenkään pidä ottaa nokkiinsa?
Puhuin siitä tölvimisestä, en keskustelusta. Keskustelua on, jos kysytään että eikö sua pelota tehdä lapset vanhana/nuorena/ei ikinä ja vastataan että ei koska x, y ja z ja sitten vastataan että no onpa hyvä.
Tölväsy on vastata että mäkeen menee, huono homma, avioliitto hajoaa, yksinäisyys vaanii, et ymmärrä kun et tee samalla tavalla kuin minä jne.
kun totuus on se, että joka ikinen valinta on semmoinen josta ihminen selviää hengissä ja aurinko nousee huomennakin. ja jos siitä jotain ongelmaa tulee, niin ei sitä SINULLE tule, niin miksi ei riitä että minä olen tyytyväinen? ihme muiden elämän hallintayrittämistä ja mikromanagerointa, jolla ainakin minun tuttavapiiristäni lentää kuin leppäkeihäs.
Saimme esikoisemme tilanteessa, missä olimme juuri muuttaneet uudelle paikkakunnalle. Se sukulaisverkko oli 500 km päässä, ja en todellakaan saanut mitään apua. Luotimme omaan kykyyn kantaa vastuu lapsista ja sen teimmekin. Tutustuin kyllä moniin äiteihin ja apua sain, kun sitä välttämättä tarvitsin esim lääkärissä käynnin ajaksi. Mistään kahdenkeskisestä ajasta miehen kanssa en edes haaveillut. Kolme veronmaksajaa on kasvatettu aikuisiksi ihan omin avuin. Olisin tietty ollut onnellinen, jos mummo olisi ollut lähellä auttelemassa, mutta kun ei ollut, niin siihen piti tyytyä.