Olen lääkäri ja googlettaneet potilaat saa minut vakavasti harkitsemaan alan vaihtoa
En enää jaksa tätä. Totaalista huutonaurua taas tänään kolmelle "asiakkaalle" jotka tiesivät jo googlen perusteella diagnoosinsa, joka minut tulisi vain todeta oireiden perusteella.
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ootko koskaan oikeasti miettinyt miksi potilaat yrittävät tehdä sinun duunisi?
Briljantti kysymys.
Jos mun auto on rikki, niin en yritä korjata sitä vaan vien sen autonkorjaajalle. Koska luotan, että hän osaa sanoa mikä siinä on, pahin mitä voi tehdä on korkeintaan koettaa rahastaa liikaa. Sekään ei ole maailmanloppu, jos mekaanikkoa ei kiinnosta autoni kohtalo tai korjaa sen väärin.
Osaakohan lääkärit ajatella potilaan kannalta? Heillä on oma ainoa vartalo, elämä ja rahat siinä pelissä, kun aletaan etsiä vaivaa ja ratkaisuja.Minä ainakin googletan heti ensimmäisenä mikä vika autossa voisi olla "oireiden" perusteella. Vien sen kyllä korjaajalle, mutta ei tulisi mieleenkään olla itse ottamatta asioista selvää. Lukemalla ja tietoa haalimalla ne rautaiset ammattilaisetkin ovat aloittaneet. Tänä päivänä luotettavaa tietoa on saatavilla ja ihmisillä on taidot hyödyntää sitä tietoa. Se on pelkästään positiivista.
Joo jotkut googlettaa, mä en. Autot ei kiinnosta. Jos sairastun niin se kiinnostaa, kun on pakko.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa tosiaan vaihtaa alaa hyvissä ajoin, koska jo nykyään tekoäly voisi korvata tk-lääkärit, jos vain lainsäädäntö antaisi myöten.
Ei voi täysin korvata. Pystyy etsimään diagnoosin tai tarvittavat tutkimukset kyllä, kun lääkäri on tutkinut potilaan oireet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Googlella löytää mm. Duodecim terveyskirjaston, lääkärilehden, uusimpia ulkomaisia julkaisuja hakemistaan aiheista.
Jospa vaihtaisit asennetta? Ne googlettelijathan, niistä moni helpottaa sun työtäsi. Ei tarvi lähteä nollasta liikkeelle kun on jo vaihtoehtoja.
Lähteenä mv-lehteä tai vauvapalstaa käyttävät toki asia erikseen...No hei, en mä koskaan kerro lähteekseni vauvapalstaa vaan kerron että luin Lancetista. Tekee aina syvän vaikutuksen ja saan hyvää hoitoa.
Mulla on tapana kertoa että olen lukenut Mitsubishi Lancer :in ohjekirjaa, saan aina saikkua ja lähetteen psykopaatin juttusille.
Aloittaja on selkeä provo, koska ei vastaa mitään, mutta kyllä selvästi jotkut lääkärit suhtautuvat googletteluun nihkeästi. Mutta mäpä kysyn, mitä varten mahtaa sitten olla terveyskirjasto? Mä ainakin käytän sitä jatkuvasti omien ja lasten sairauksien kohdalla. Mitä mä sitten tekisin sen sijaan, että googletan ja katson, mitä tietoa terveyskirjastosta löytyy? Soittaisin päivystykseen tai jopa menisin paikalle sellaisten sairauksien kanssa, jotka eivät vaadi lääkärinhoitoa? Sekö olisi sitten hyvä? Esim. kun mulla oli keuhkoputkentulehdus, luin terveyskirjastosta, että ei vaadi lääkärinhoitoa (mikäli tietyt ehdot täyttyvät, en nyt niin tarkkaan muista). Jos en olisi googlannut, olisin mennyt aivan turhaan lääkäriin, niin pelottavat ne oireet olivat. Nyt sairastin kotona ja oireet menivät itsellään ohi.
Arvoisa lääkäri. Siirry tähän päivään ja tietoaikaan. Pääset itsekin helpommalla kun potilaat osaavat etsiä tietoa omatoimisesti. Toista oli ennen. Kaikilla ei ollut edes joka kodin lääkärikirjaa kotonaan :)
Potilas on aina oman terveytensä asiantuntija.
Lääkärin tehtävä on vain selvittää terveyden uhat ja keinot hoitaa sairauksia.
Olen kerran ehdottanut lääkärille googlesta löytämääni diagnoosia. Lapsi oli sairastellut, ihmeellisiä oireita lähes 2 vkoa, hoidettiin kyllä tk: ssa antibiootit ja seurantakäynti joka päivä. Oireet lisääntyi kokoajan ja turvauduin googleen. Löysin lähes heti harvinaisen lastentaudin johon kaikki oireet sopi. Lääkäri oli sitä mieltä, että ei voi olla se kun on harvinainen tauti.
Seuraavana päivänä ehdotin sitä vielä uudestaan ja lääkäri lupasi pitkin hampain konsultoida lasten infektiolääkäriä. Kohta tulikin lääkäriltä soitto, infektiolääkäri oli käskenyt lapsen heti sairaalaan, klassiset oireet juuri siihen tautiin jota ehdotin. Lääkäri pahoitteli. Lapsi sai oikeaa hoitoa vihdoinkin.
Täällä on todella hankala saada aikaa lääkärille joten itse googlella diagnosoin itseni 99% ajasta. Sitten jos diagnoosi voi olla oikeasti vaarallinen menen jonottamaan sinne lääkärille. Pitää ensin mennä kahden goitajan läpi ja vasta sitten näkee lääkärin. Jonotusaika on yleensä pitkä.
Et kyllä ole lääkäri. Virheet paljastaa. Jos jollain oikealla lääkärillä tämä ongelma, sano hyvä kun olet tutustunut jo aiheeseen . Tarkistan pitääkö dg paikkansa.
Kummasti kaikki itseltään harvinaisen sairauden diagnosoineet jättävät sen taudin oireet ja nimen kertomatta. Ei pelkästään tässä ketjussa.
Borreliatarina harvinainen uskottava poikkeus.
Uskon kyllä että lääkärit virheitä tekee, mutta alan mustamaalaajilta aivan liian moni kuulostaa.
Vierailija kirjoitti:
Kummasti kaikki itseltään harvinaisen sairauden diagnosoineet jättävät sen taudin oireet ja nimen kertomatta. Ei pelkästään tässä ketjussa.
Borreliatarina harvinainen uskottava poikkeus.
Uskon kyllä että lääkärit virheitä tekee, mutta alan mustamaalaajilta aivan liian moni kuulostaa.
Sontaahana nämä sankaritarinat ovat lähes poikkeuksetta. Myös se borrelioosijorina menetti uskottavuutensa siinä verenpainelääke statiini kohdassa.
Aloittajalle voisin sanoa, että ei niistä googleurpoista kannata välittää, koska ovat loppupelissä kuitenkin vielä vähemmistö. Ota ilo irti näistä järjenjättiläisestä ja naura kahvitauolla niille muun työporukan kanssa.
Kannattaa tosiaan vaihtaa alaa hyvissä ajoin, koska jo nykyään tekoäly voisi korvata tk-lääkärit, jos vain lainsäädäntö antaisi myöten.