Olen lääkäri ja googlettaneet potilaat saa minut vakavasti harkitsemaan alan vaihtoa
En enää jaksa tätä. Totaalista huutonaurua taas tänään kolmelle "asiakkaalle" jotka tiesivät jo googlen perusteella diagnoosinsa, joka minut tulisi vain todeta oireiden perusteella.
Kommentit (52)
Ilman googlettamista ja omaa aktiivisuutta minulla tuskin vieläkään olisi kilpirauhaslääkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko harkinnut kirurgiaa - ei tarvitsisi nähdä tajuissaan olevia potilaita niin paljon? :)
Patologia olisi myös varteenotettava vaihtoehto.
Asiakkaat ei yleensä paljoa googlettele
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ootko koskaan oikeasti miettinyt miksi potilaat yrittävät tehdä sinun duunisi?
Briljantti kysymys.
Jos mun auto on rikki, niin en yritä korjata sitä vaan vien sen autonkorjaajalle. Koska luotan, että hän osaa sanoa mikä siinä on, pahin mitä voi tehdä on korkeintaan koettaa rahastaa liikaa. Sekään ei ole maailmanloppu, jos mekaanikkoa ei kiinnosta autoni kohtalo tai korjaa sen väärin.
Osaakohan lääkärit ajatella potilaan kannalta? Heillä on oma ainoa vartalo, elämä ja rahat siinä pelissä, kun aletaan etsiä vaivaa ja ratkaisuja.
Fiksu ihminen tajuaisi kyllä, miksi netissä ei autokorjaamot kerro tee se itse diagnooseina miten auto korjataan, sehän veisi heiltä maksavat asiakkaat. Kun taas lääkäriin mennessä on pakko googlettaa, koska lääkärit eivät viitsi perehtyä kunnolla ja ovat monesti niin ylimielisiä, että ihmetyttää, miten asiakaspalvelutyössä voi olla niin urpo!
Ei Google-potilaat voi olla pahimmasta päästä. Miten nistit, kolmiolääkkeiden havittelijat, narsistit, väkivaltaiset potilaat, kaikesta loukkaantujat jotka tehtailee valituksia, potilaat jotka ei sitoudu hoitoon, potilaat jotka valehtelee kaikesta, koko elämäntarinansa vastaanotolla selittävät potilaat?
Vierailija kirjoitti:
Löysin vuotta ennen diagnoosia sairastamani syövän, josta mainitsin lääkärille useita kertoja, koska äitini sairasti syöpää. Työterveyslääkärin mielestä olin väärässä.
Ikävä kyllä en ollut ja sain erittäin huonon ennusteen selviämisestäni.
Mikä syöpä? Aivan järkyttävää, toivottavasti paranet
Hoidatko sairautta vai potilasta? Siinä sulle kysymys, jonka avulla voit miettiä työsi tarkoitusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Briljantti kysymys.
Jos mun auto on rikki, niin en yritä korjata sitä vaan vien sen autonkorjaajalle. Koska luotan, että hän osaa sanoa mikä siinä on, pahin mitä voi tehdä on korkeintaan koettaa rahastaa liikaa. Sekään ei ole maailmanloppu, jos mekaanikkoa ei kiinnosta autoni kohtalo tai korjaa sen väärin.
Osaakohan lääkärit ajatella potilaan kannalta? Heillä on oma ainoa vartalo, elämä ja rahat siinä pelissä, kun aletaan etsiä vaivaa ja ratkaisuja.
No merkkikorjaamomekaanikko kerran väitti autoni tarvitsevan 4000-5000 remppaa, mutta jäi epäilys koska oireet eivät sopineet diagnoosiin. Selvitin asiaa muualta ja sainkin diagnoosin johon oireet sopivat täysin. Hajonnut varaosa maksoi 200 ja pystyin sen itse vaihtamaan. Opiskelijalle (mikä tuolloin olin) tuo kalliimpi olisi ollut kyllä aika maailmanloppu, eikä se olisi edelleenkään täysin ongelmatonta.
Mä luotan lääkäriin jos diagnoosi osuu oireisiin, mutta jos jää yhtään vaikutelmaa että lekuri kokeilee arvuutella tai alkaa esim hokea jo ennen mitään tutkimuksia jotain muotisairauksista, niin toki herää epäilys että lekurin mieli ei ehkä ole täysin avoin kaikille mahdollisuuksille, silloin google on ystäväni.
Jos ap on oikea lääkäri, niin sinun alanvaihtosi on varmasti meille kaikille parasta.
Mitä tulee googlaamiseen, niin minä en googlaa ja siitä tulee sitten rutinaa lääkäreiden taholta, kun en ole ottanut selvää, vaikka siellä on kiire. Hoito-ohjeetkin annetaan aina sanomalla että "googleta". Semmoista terveydenhoitoa Suomessa herran vuonna 2019.
Menepä Afrikkaan hoitamaan nälkään ja tauteihin kuolevia. Eivät ole Googlea nähneetkään. Mutta eipä taida kanttisi kestää kun jo nyt tuosta mokomasta olet valmis heittämään hanskat tiskiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Briljantti kysymys.
Minä ainakin googletan heti ensimmäisenä mikä vika autossa voisi olla "oireiden" perusteella. Vien sen kyllä korjaajalle, mutta ei tulisi mieleenkään olla itse ottamatta asioista selvää. Lukemalla ja tietoa haalimalla ne rautaiset ammattilaisetkin ovat aloittaneet. Tänä päivänä luotettavaa tietoa on saatavilla ja ihmisillä on taidot hyödyntää sitä tietoa. Se on pelkästään positiivista.
Olen erikoislääkäri ja ei mltään googlettamista vastaan. Mahtavaa kun potilaat tietää jotakin jo vastaanotolle tullessaan, aiemmin eka käynnillä ei ehditty edes puhua hoidosta.kun rautalangasta väänsin vaikeiden harvinaissairauksien perusteita.
Toimenpiteiden suhteen toki googlessa vain kauhukokemukset, potilaat sitten aidosti hämmästyneitä kun ei tuntunut missään.
Ihmiset vastaavat aivan kuin aloittaja olisi lääkäri. Millainen lääkäri ei osaa edes suomea?
Hmm, minä esim. jouduin kertomaan lääkärilleni, että kuulepas nyt, kun tämä verenpainelääke ja tämä statiini eivät oikein ole hyvä yhdistelmä, että voitkos vaihtaa jomman kumman. Mitä teki lääkäri? No googlasi ja totesi, että kappas vaan, enpäs ole huomannutkaan, joten vaihdetaankin heti.
Pojan kanssa aikoinani menin lääkäriin ja kerroin, että oireet sopivat hyvin borrelioosiin ja olemme olleet Ahvenanmaalla. Lääkäri katsoi minua kun halpaa makkaraa ja sanoi, ettei tämä mikään borrelioosi ole, sehän on ihan selvä korvalokeroston tulehdus. Totesin, ettei varmasti ole, koska sekin on ollut ja oireet eivät täsmää. No ei antanut mies periksi ja määräsi CRP:n ja jotain muuta, ei kuitenkaan borrelioositestiä. Verikokeet eivät osoittaneet tulehdusta ja menin seuraavana päivänä toiselle lääkärille, joka tunnisti borrelioosin heti ja lähetti lapsen korvaklinikalle. Siellä pantiin vahva ab-tippa päälle kolmeksi päiväksi ja kotiin vielä muutaman viikon pillerit. Kyllä teki mieli mennä 1. lääkärille sanomaan, että mitäs minä sanoin, olisit uskonut tai edes tutkinut!
Kolmas lääkäri määräsi 3 kk ikäiselle vauvalle 2 mg Salbutamol-tabletteja. Ilman googleakin osasin sanoa, että tulikos nyt pikkuisen väärä annostus ja mitäs jos kuitenkin annettaisiin nesteenä?
Että huutonaurua vaan täältäkin teille ”kaikkitietäville” lääkäreille. Minä en usko enää mitään enkä ota yhtäkään määrättyä lääkettä googlaamatta ensin yhteensopivuuksia jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Briljantti kysymys.
Osaakohan lääkärit ajatella potilaan kannalta? Heillä on oma ainoa vartalo, elämä ja rahat siinä pelissä, kun aletaan etsiä vaivaa ja ratkaisuja.Fiksu ihminen tajuaisi kyllä, miksi netissä ei autokorjaamot kerro tee se itse diagnooseina miten auto korjataan, sehän veisi heiltä maksavat asiakkaat. Kun taas lääkäriin mennessä on pakko googlettaa, koska lääkärit eivät viitsi perehtyä kunnolla ja ovat monesti niin ylimielisiä, että ihmetyttää, miten asiakaspalvelutyössä voi olla niin urpo!
Mutta mä en siis alkaisi tehdä autonkorjausta vaikka olisikin netissä ohjeet, vaan veisin ammattilaiselle. Koska joidenkin ammattikuntien edustajien taitoon yleisesti luotan, sekä asia ei ole kuolemanvakava jos menee vikaan, se on pointti. Lääkäreillä on valta koska vaikka potilas löytäisi diagnoosin itse netistä, vain lääkärin avulla saa reseptit/muun hoidon.
Mä olen kerran googlettanut yhdessä lääkärin kanssa ihottumani oireita kun lääkäri ei keksinyt mistä on kyse. Ja googletettiin siis ihan lääkärin aloitteesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Löysin vuotta ennen diagnoosia sairastamani syövän, josta mainitsin lääkärille useita kertoja, koska äitini sairasti syöpää. Työterveyslääkärin mielestä olin väärässä.
Ikävä kyllä en ollut ja sain erittäin huonon ennusteen selviämisestäni.
Mikä syöpä? Aivan järkyttävää, toivottavasti paranet <3
Verisyöpä. Sain allogeenisen kantasolusiiron, joka onnekkaasti paransi minut.
Tein sairastaessani diagnoosin vyöruususta. Onneksi hematologi uskoi minua ja pyysi käymään poliklinikalla. Paranin lääkityksellä enkä joutunut sairaalaan.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset vastaavat aivan kuin aloittaja olisi lääkäri. Millainen lääkäri ei osaa edes suomea?
Meidän tk:ssa yllättävän moni...
On täytynyt googlettaa kun lääkärit ja hoitsut on vain seisoskelleet tumput suorina
Olen potilas ja viimeksi kun kävin lääkärillä, hän katsoi diagnoosini tismalleen samalta sivulta, kuin minä itse. Ilmeisesti tulehduksen jälkitautina ilmestynyt kyhmyruusu ei ollut tuttu.
Onhan teillä lääkäreilläkin se oma Googlenne, johon kirjoitatte oireet ja joka kertoo että mikä potilasta vaivaa.