Terveydenhoitajaksi vai sosionomiksi ?
Kommentit (26)
Minä laitoin yliopistohauissa haut sosiaalityöhön. Sosionomeja koulutetaan paljon, mutta onko heillä tulevaisuudesssa työtä? Sosiaalityöntekijän ja sosiaalityöntekijän pääsykoe on eri.
sosionomin ja sosiaalityöntekijän, tarkoitin.
[
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä valitsisin noista ehdottomasti Th:n tutkinnon. Sosionomi on enemmän tai vähemmän puolivillainen höpöhöpö-tutkinto. Ei pätevöitä sosiaalityöntekijäksi eikä eskariopeksi, vaikka jotkut sosionomiopiskelijat niin uskovat. Terveydenhoitajalla on enemmän ydinosaamista kuin sosionomeilla, jotka luulevat ja haluaisivat tietää kaikesta kaiken, vaikka oikeasti heidän osaamisensa on tosi höttöä.
Lisäyksenä tähän omaan viestiini siis se, että en ole terkkari enkä sosionomi, mutta olen terveydenhuollon ammattilainen, jolla on kokemusta kummankin ammattiryhmän kanssa työskentelystä. Oikeasti siltä pohjalta voin sanoa, että sosionomien osaaminen on todella köykäistä ja heillä on monesti huono ammatti-identiteetti kun ei tunnisteta oman osaamisen rajoja.
Sosionomina täytyy kyllä tehdä enemmän työtä siinä, että aktiivisesti hankkii tietoja, taitoja ja ohjaa urakehitystään haluamaansa suuntaan. Koulutus antaa hyvän pohjan tälle kasvulle, mutta varsinkin alussa sosionomit voivat olla vähän hukassa tutkintonsa kanssa. Kun sen oman juttunsa löytää, niin mahdollisuudet oman työnsä ja alan kehittämiseen ovat ihan todellisia, mikä on aika palkitsevaa. Oman kokemukseni mukaan juuri sosionomit ovat työpaikoilla niitä, jotka pyrkivät muuttamaan työtapoja paremmin työntekijöitä ja asiakkaita palveleviksi. Toki sosionomeja valmistuu vuosittain niin paljon, että joukkoon mahtuu myös niitä, jotka eivät ole työlleen omistautuneita (kuten kaikilla aloilla.)
Terveydenhoitaja ja sosionomi voivat tehdä joitain samankaltaisia töitä esimerkiksi ohjaajana, mutta mielestäni on outoa verrata näitä kahta ammattia toisiinsa. Terveydenhoitajan ja sosionomin ammatillinen osaaminen on ihan erilaista, vaikka molemmat tarvitsevatkin työssään esimerkiksi hyviä vuorovaikutustaitoja ja ennaltaehkäisevää työotetta. Terveydenhoitajan ydinosaamista on varmastikin hoidollisen työn toteutus ja väestön terveyden edistäminen, sosionomilla taasen sosiaalipedagogiikan teorian ja käytännön yhdistäminen. Voit myös pohtia, millaisen asiakasryhmän kanssa toivoisit tekeväsi tulevaisuudessa työtä ja punnita tutkintojen sopivuutta sinulle sen kantilta.
Vierailija kirjoitti:
Minä laitoin yliopistohauissa haut sosiaalityöhön. Sosionomeja koulutetaan paljon, mutta onko heillä tulevaisuudesssa työtä? Sosiaalityöntekijän ja sosiaalityöntekijän pääsykoe on eri.
Opiskelen sosionomiksi ja meillä opettajat ainakin ovat koko ajan sanoneet, että meistä ei tule työttömiä. Opiskelijoita revitään työelämään jo opiskeluaikana ja välillä joudutaan kuulemma jo toppuuttelemaan, että muistetaan käydä koulu loppuun. Ihmisten ongelmat eivät tule vähenemään ja ongelmat elämässä moninaistuvat, joten työtä kyllä riittää.
Vierailija kirjoitti:
Insinööriksi. Alkaa se ininä kuitenkin jossain vaiheessa, kuinka insinöörillä AMK-koulutuksella niin paljon parempi palkka 😂
Mitenniin? Mun mielestä niillä ei edes ole juurikaan parempi palkka kuin hoitoalalla
hain aikoinaan lukemaan molempia. havittelin enemmän sosionomiksi, mutta pääsin lopulta opiskelemaan terkkariksi. olen todella tyytyväinen, että kävi näin päin. th:lla laajat mahdollisuudet työllistyä erilaisiin tehtäviin. Voi tehdä päivätyötä, vuorotyötä, sairaaloissa, poliklinikoilla, terveyskeskuksissa tai järjestöissä, on tarjolla ohjaavaa työtä ja hoidollista työtä. Sosionomin hommat ei enää herätä kiinnostusta.