Miksi juuri nyt linnut alkavat tuoda mukanaan jättipunkkeja ym., miksei tätä ole tapahtunut jo satoja tai tuhansia vuosia?
Outoja uutiset, että jotain vaarallista muuttolintujen mukanaan tuomaa jättipunkkia on tavattu Suomessa, siis miksi ihmeessä vasta nyt?
Kommentit (13)
Me kuollaan kaikki!
t: Tilastokeskus
Minäkin haluan tietää. Ei ilmasto ole lämmennyt vielä niin, että jonkun punkin leviämistä voisi sillä selittää.
No ne punkit on levinneet sinne alueille missä linnut talvehtivat ja nyt ne liikkuvat Suomeen.
No kohta kuolla kupsahtaa ne linnutkin niin eipä ole siitäkään ongelmaa. Valtaosa Euroopan lintulajeista on jo massasukupuutossa.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin haluan tietää. Ei ilmasto ole lämmennyt vielä niin, että jonkun punkin leviämistä voisi sillä selittää.
On lämmennyt siellä missä linnut talvehtii.
Onhan sitä isoa "uutta"punkkia kuulemma tavattu täällä 60-luvullakin.
Se koko iltaplörinän uutinen oli niin skuuppihakuinen, ettei mitään rajaa. "Haistaa uhrin metrien päästä ja juoksee kiinni".
Tuli heti mieleen kauhukomediallinen skenaario metsäretkestä, jossa sienestäjä pakenee henkensä edestä ja punkki tulee perässä mustikanvarvut rytisten. 😂😂
1) siellä alkuperäisessä paikassa ei ole ennemmin ollut punkkeja
2) näitä punkkeja on tullut aikaisemminkin, mutta eivät ole selvinneet kylmästä, joten eivät ole levinneet
Rajat kiinni!
Loppuu se jättipunkkien maahantulo.
Ainoo jättipunkki, jonka minä tiedän, on Doyle Wolfgang von Frankenstein. Mun puolesta se saa kyllä tulla Suomeen koska vaan!
Kyllä tätä lajien leviämistä on tapahtunut aina, siitä ei vaan ole tehty skandaaliuutisia aiemmin.
Itse asiassa joku ötökkätieteilijä selitti just telkkarissa, että tätä jättipunkkia on löydetty muuttolinnuista niin kauan kuin lintujen punkkeja on millään lailla kartoitettu, mutta että se ei leviä täällä populaatioksi asti, koska olot eivät ole sopivat. Eli niitä tulee, mitta ne kuolevat jonkun ajan päästä pois eivätkä tee uusia punkkeja.
Tämä tilanne VOI toki muuttua esimerkiksi ilmastonmuutoksen myös, kun ötököiden elinolosuhteet muuttuvat. Mitta vielä siitäkään ei ole mitään merkkejä.
Ilmat lämpenee, pöpöt ja ötökät leviää.