Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi monet lihoavat kymmeniä kiloja raskausaikana?

Vierailija
29.03.2019 |

Mistä lihominen johtuu? Hormonit? Syöty liikaa?
Mulla takana kolme raskautta, eikä missään tullut edes 10 kg. Synnärille jäivät aina kilot.

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet sitten ollut pullukka jo valmiiksi? Minä olen normaalisti alipainoinen joten ollakseni kykeneväinen synnytyksen jälkeen ruokkimaan imettämämällä lasta pitää painoa tulla raskausaikana vähän reippaammin kuin jo valmiiksi normaalipainon ylärajalla keikkuvalle.

Mistä tämä käsitys tulee? Painoin 50kg ennen raskautta ja viimeisillään 59kg. Kaikki kilot jäivät laitokselle. Normaali 3,6-kiloinen lapsi syntyi. Hoikat on hoikkia synnytyksen jälkeenkin.

Ja täysimetit kuinka kauan? Itse painoin alle 50kg ennen raskautta ja jos olis kilot synnärille jääneet niin olisi kyllä pitänyt syödä kuin hevonen että olisi energiaa riittänyt täysimetykseen.

Vierailija
42/58 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet sitten ollut pullukka jo valmiiksi? Minä olen normaalisti alipainoinen joten ollakseni kykeneväinen synnytyksen jälkeen ruokkimaan imettämämällä lasta pitää painoa tulla raskausaikana vähän reippaammin kuin jo valmiiksi normaalipainon ylärajalla keikkuvalle.

Mistä tämä käsitys tulee? Painoin 50kg ennen raskautta ja viimeisillään 59kg. Kaikki kilot jäivät laitokselle. Normaali 3,6-kiloinen lapsi syntyi. Hoikat on hoikkia synnytyksen jälkeenkin.

Ja täysimetit kuinka kauan? Itse painoin alle 50kg ennen raskautta ja jos olis kilot synnärille jääneet niin olisi kyllä pitänyt syödä kuin hevonen että olisi energiaa riittänyt täysimetykseen.

2 kuukautta imetin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

2 kuukautta imetin.

Aivan. Itse täysimetin 6kk ja sen päälle osaimetin vielä yli vuoden. Lopetin kun olin uudestaan raskaana n. rv 8. Kilot alkoivat oikeasti tippua vasta kun lopetin täysimetyksen. Ilmeisesti tarvitsin niitä että imetys onnistuisi hyvin. Omat lapset alkavat olla jo teinejä ja edelleen olen hoikka joten eivät ne raskauskilot ole sellaisia jotka jäävät, yleensä kyllä lähtevät.

Vierailija
44/58 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi se vauvankantaminenkin on kilpailu, jossa joidenkin mielestä mahdollisimman pienet kilot voittaa? 

Normaaliksi painonnousuksi äidin koosta riippuen on  määritelty tietääkseni 8-15 kg.

Mulla oli synnyttäessäni 19,5 kg enemmän painoa kuin raskaustestin tehdessäni. Synnytin normaaliaikaisesti (41 viikkoa).  En mainittavasti lihonnut, joten ei tullut edes raskausarpia. Voin koko raskausajan erinomaisesti.

Mieluummin lihoaisin muutaman kilon, kuin altistaisin sikiön aliravitsemukselle..! Kun sikiö kärsii nälästä, hänen kehityksensä keskittyy kriittisimpään eli aivoihin, muiden elinten mahdollisesti kärsiessä. Esim. keski-iässä voi sydän petttää, koska kohdussa näki nälkää. 

Vierailija
45/58 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä kysymys. Mulle on kaikissa kolmessa raskaudessa tullut painoa 18-25kg. Mutta ovat kyllä lähteneet kuukauden sisään synnytyksestä. 

Samoin. Jokaisesta lapsesta tuli parikymmentä kiloa. Kun lähdin sairaalasta, oli tippunut jo 10-13kg. Muutama kilo lähti siinä hormoonihikoillessa parin, kolmen viikon aikana. Ristiäisten aikaan aloin olla jo normaalipainossa. Yleensä kun imetyksen lopetin, olin jo alle lähtöpainon.

Juuri näin se menee, normaalisti ja ihanteellisesti.

Vierailija
46/58 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse lihoin 25-vuotiaana raskausaikana 20 kg, turvotusta oli, koska jalkaan mahtuivat vain varvvastossut. Onneksi oli kesä.  Olin kai silloin jotenkin erikoisuus, koska hoitaja ääneen kehui huoneessa, että minulta oli jäänyt 12 kg synnytykseen. Lapsi nyt ei kuitenkaan painanut ihan viittä kiloa. Ilmeisesti on ollut raskausmyrkytys lähellä, olen ainakin käsittänyt näin. Virtsassa oli albumiinia synnytyksen jälkeen. Kiva oli huomata jalkojen "kutistuneen" selvästi kun menin suihkuun.

Eli painoit 32 kg enemmän kuin normaalisti? Siinä kai joutuu jo sokerirasitustestiin.

Vierailija
47/58 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitiysneuvolassa työskentelevänä on todettava, että vaikka on toki niitäkin, jotka keräävät nestettä (esim raskausmyrkytys lievänä voi oireilla älyttömänä nesteen kertymisenä), niin on toki iso osa niitäkin, joilla ruokavalio selittää painonnousun. Vauva ja siihen liittyvä rompe painaa noin 10-12 kg. Nestettä kertyy terveellä helposti muutama kilo, rajussa tilanteessa (esim tuo raskausmyrkytys) kymmenenkin.

Sikiö lisää energiankulutusta noin 600 kcal. Lisäksi raskauden aikana liikkuminen voi olla hankalaa tai mahdotontakin. Mielitekoja on, vapaa-ajan puuhia voi joutua rahoittamaan, pahoinvointi voi vaatia säätöä ruokien kanssa. Täysin ymmärrettävää, jos siinä lihoo. Mutta siihen ei kannata tuudittautua, että imetys vie 30 kg kertynyttä painoa noin vain. Kun on toipunut raskaudesta, kannattaa alkaa kiinnittää huomiota ruokailu- ja liikuntatottumuksiin.

Joku 5 kg:n lihominen, kuten minulla joka painoin raskauden lopussa lähes 20 kg enemmän kuin yleensä, menee helposti kun täysimettää ja tekee vaunulenkkejä. Ilman näitä olisi ollut vaikea laihtua. Puhumattakaan useammasta kymmenestä kilosta, siihen menisi varmaan muutama vuosi...

Vierailija
48/58 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla esikoista odottaessa painoa tuli 25kg. Liikuin paljon vapaa-ajalla, fyysinen työ päälle ja söin ihan yltiöterveellisesti. Olen 166cm pitkä ja ennen esikoista painoin 55kg. En osaa sanoa miksi sitä painoa tuli niin helkutisti,vaikka elin tosi terveellisesti. Raskausmyrkytystä kyllä veikkailtiin. Puolen vuoden päästä synnytyksestä painoin 57kg ja siihen se jäi.

Nyt toisen kanssa kotona hoitovapaalla ollessa painoa tullut sellainen 11kg ja raskausviikkoja 36. En ole pystynyt liikkumaan yhtä paljon, nyt loppuvaiheessa varsinkaan, hyvä kun kävellä voi. Ei ole myöskään tullut syötyä mitenkään kovin terveellisesti kun tuo vilkas 1-vuotias pitää huolen, että äiti ei ehdi syömään kunnolla, joten sitten nappaillaan jotain ei niin terveellistä... että kyllä ne raskaudet vaan on erilaisia eikä aina kannata moralisoida ja ihmetellä muiden painonnousua.

Vierailija
49/58 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihoa

-lihon

-lihot

-lihoo

-lihomme

-lihotte

-lihovat

Osa syö liikaa eikä liiku. Osan aineenvaihdunta menee vaan tuurilla niin pipariksi että lihovat vastustelusta huolimatta. Osalle tulee enemmän nesteturvotusta, raskausmyrkytyksen iskiessä siltä ei voi välttyä.

Minullakin paino nousi 15 kiloa (eli kaksosraskauden verran vaikka siro 3-kiloinen vauva syntyi). Loppuraskaudesta tuli pahoja liitoskipuja (eripituiset jalat mulla) ja loppui seksi, sauna ja siivous. Ihan terveellistä ruokaa syömällä lihoAsin, mutta nopeasti kilot imettämällä katosi, jälkitarkastuksessa paino jo laskenut. Vauvallekin oli varmaan parempi vain ylimääräiset pistaasit vaikka tekeekin äipästä tuhdimman. Varsinkin normaalipainoinen alarajalla olevana on varaa kasvattaa allit raskausajaksi.

Nyt jotain muuta pätemistä itsetuntoa nostamaan. Se, että raskauskiloista pysyy kurissa paremmin kuin toisella, ei tee sinusta parempaa ihmistä. Varsinkin jos koet tarvetta "terveysvalistaa"/(piikitellä isompia)

Vierailija
50/58 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liikkuminen on hankalaa, ei uskalla juosta tai nostaa mitään raskasta. Lisäksi syöminen pitää olon hyvänä, jos voi pahoin. Ei paljon mieti kiloja, jos oksettaa, huimaa, puristaa, kiristää ja väsyttää. Raskaanaollessani koin olevani lähestulkoon sairas. Kaikkia naisia ei ole luotu kantamaan lapsia, minä olen yksi niistä.

Tuo mitä kirjoitit, on kyllä totta, mutta ei sekään ole selitys lihomiselle raskausaikana. Kärsin myös raskausaikana pahoinvoinnista, mutta napsin aterioiden välissä jotain terveellistä, kuten viinirypäleitä ja pikkutomaatteja, jotka hillitsivät pahoinvointia. En myöskään voinut juosta raskausaikana ja jouduin muutamaksi viikoksi vuodelepoonkin, eli en voinut silloin liikkua lainkaan. Siitä huolimatta kiloja ei tullut raskausaikana yhtään ylimääräistä.

Vierailija
51/58 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on valetta, jätät kertomatta jotain tai sitten olet onnistunut laihduttamaan raskausaikana (turhaan) ja riskeerannut lapsesi ja oman terveytesi ulkonäön vuoksi. Toki jos pituutesi on 140 cm tilanteen voi ymmärtää.

Synnytyksen jälkeen pitää olla vararavintoa imetystä varten, koska silloin olet ruokavarasto lapsellesi. Lisäksi pelkästään maitoa täynnä olevat rinnat voivat painaa yhteensä kiloja.

En ihan hirveästi kehuskelisi asialla joka kuvastaa että tilanne on ollut lapselle epäedullinen äidin syömishäiriön tai muun ongelman vuoksi.

Vierailija
52/58 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskimmäistä odottaessani olin esikoisen kanssa kotona ja tuli kyllä syötyä kaikin tavoin ihan eri lailla kun töissä ollessa

Vierailija
53/58 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskauksia on erilaisia ja sairaudet ja/tai pitkä lääkärin määräämä vuodelepo yhdessä tuovat helposti hieman ylimääräisiä kiloja neuvolan normaaliksi katsomaan tahtiin. Jostain syystä naiset eivät osaa ymmärtää erilaisia raskauskokemuksia. Monella tuntuu olevan oletus, että äitinä omaa oikeuden arvostella muita äitejä kokemuspohjalta. Raskaudet eivät kuitenkaan ole samanlaisia ja vaikka osa varmasti herkutteleekin itsensä ylipainoiseksi raskauden varjolla, on suuri osa olosuhteiden alla kärsiviä ja tämän kaltaisista keskistelunavauksista lisää itseinhoa kerääviä sairaita äitejä. Poikkeusraskaus on raskas koittelemus jo sellaisenaan eikä todellakaan kaipaa ihmetyksiä painonnoususta lisäksi.

Vierailija
54/58 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liikkuminen on hankalaa, ei uskalla juosta tai nostaa mitään raskasta. Lisäksi syöminen pitää olon hyvänä, jos voi pahoin. Ei paljon mieti kiloja, jos oksettaa, huimaa, puristaa, kiristää ja väsyttää. Raskaanaollessani koin olevani lähestulkoon sairas. Kaikkia naisia ei ole luotu kantamaan lapsia, minä olen yksi niistä.

Tuo mitä kirjoitit, on kyllä totta, mutta ei sekään ole selitys lihomiselle raskausaikana. Kärsin myös raskausaikana pahoinvoinnista, mutta napsin aterioiden välissä jotain terveellistä, kuten viinirypäleitä ja pikkutomaatteja, jotka hillitsivät pahoinvointia. En myöskään voinut juosta raskausaikana ja jouduin muutamaksi viikoksi vuodelepoonkin, eli en voinut silloin liikkua lainkaan. Siitä huolimatta kiloja ei tullut raskausaikana yhtään ylimääräistä.

Viinirypäleet terveellisiä 🤭😂? Sama kun söisi pieniä sokeripusseja!

Vierailija
55/58 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Geenit... Ensimmäisen raskauden aikana kävin sokerirasitus testit ja kaikki mahdolliset sillä painoa kertyy vaikka liikun paljon myös raskaana helposti saatan kävellä 10km päivä. Muissa raskauksissa ei painosta ole ollut huolta, kaikki ovat todistaneet samaa kaavaa +20kg. Ikinä en ole saanut mitään raskausajan sairauksia, paino on pudonnut nopeasti synnytyksen jälkeen, ruokailu ja liikunta ei ole juuri poikennut normaalista edes viimeisillään raskaana. Vauvat ovat olleet kookkaita, tytöt ja pojat melkein kuin kopioita toisistaan syntyessään, n. 3900g ja 50cm...

Vierailija
56/58 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää syödä kahden edestä! Vauva nääntyy ja jää pieneksi jos ei äiti syö tarpeeksi.

Vierailija
57/58 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olette VÄÄRÄSSÄ. Herkkujen syömisestä se ei suinkaan aina johdu. Joskus ehkä mutta ei KAIKILLA.

Olen jokaisessa viidessä raskaudessa lihonut 30-35 kg, olen AKTIIVIurheilija eli maratoonari. Olen myös joka kerta tiputtanut jokaisen kilon pois ihan itsekseen ilman että laihdutin. Minulla syy ei ole ollut ahmiminen. Syy on hyperemeesi, autoimmunisairaus ja raskauden tekemä aineenvaihduntasairaus yhdistettynä raskausdiabetekseen. Kaikissa raskauksissa ra-di, sekin johtuu sukurasitteesta eikä ahmimisesta.

Rajun pahoinvoinnin takia (kestää aina viikolle 30-32) joudun syömään tunnin välein jotain pientä (terveellistä) ympäri vuorokauden. Tämä saa insuliinin riehumaan, kilpirauhasen oirehtimaan je koko kehon aineenvaihdunnan sekaisin.

En ole yhdessäkään raskaudessa vetänyt herkkuja ja silti se 30 kg tulee heittämällä.

Raskauden jälkeen alle 6kk sisällä olen ilman mitään laihduttamista ollut taas normaalipainossa. Minulla tuo ei ole normaalia lihomista joka pitäisi sitten laihduttaa.

Mutta täällä tietenkin urpojen on kiva ilkkua ja syyttää sohvaperunaksi ja bulimikoksi. Tähänkin varmaan joku vastaa jo että ”oot vaan tietämättäs öisin syönyt jääkaapin tyhjäksi”.

No, jokainen saa olla sitä mieltä mitä haluaa, mutta olen siis viiden rajun lihonusen jälkeen kuitenkin yhä hoikka ja kevään marstoonikausikin pikkuhiljaa avautumassa.

Mulla sama, että hyperemeesin takia lihonut raskauksissa kymmeniä kiloja. Jos täytyy noin yhdeksän kuukauden ajan syödä suunnilleen tunnin välein, ja liikkumaan ei pysty melkein lainkaan, niin kertyyhän niitä kiloja. Ovat kyllä aina imetysten jälkeen lähteneetkin (imetysaikana taas en ole koskaan laihtunut).

Vierailija
58/58 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihoamisesta en tiedä, onko se edes sana (?), mutta itse LIHOIN 8 kg raskauden aikana.

Lihominenkin on vähän huono termi, koska ne ei yleensä ole pysyviä kiloja.

eipä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi yksi